Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaisinko vauvalle tutin vai en?

Vierailija
30.05.2012 |

Vauva on nyt kolmeviikkoinen ja miehen kanssa on tutista puhuttu. Minä haluaisin kokeilla auttaisiko se nukahtamisessa mutta mies vastustaa tuttia jostain syystä tosi paljon. Ilmeisesti hammasasian vuoksi, tosin en tiedä onko hänellä jokin muukin syy.

Varsinkin illalla nukahtaminen on vauvalle vaikeaa, tissiä pitäisi olla työntämässä suuhun jatkuvasti. Päivälläkin on välillä samaa ongelmaa, eikä vauva tosiaan välillä meinaa rauhoittua mitenkään muuten kuin tissi suussa. Siitä syystä ajattelinkin että auttaisiko tutti. Mies ei näitä tilanteita näe, koska on päivällä töissä ja illalla jo nukkumassa, koska päivällä täytyy jaksaa olla töissä. Siksi mietinkin, että tuttiasia olisi enemmänkin minun päätettävissä, jos se toisi ratkaisun ongelmaan, joka on pääasiassa minun hoidettava.

Onko teillä käytetty tuttia? Mitä hyötyä tai haittaa siitä oli? Jos ei ole käytetty niin miksi ei?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme pyrkineet elämään luonnonmukaisesti kaikessa missä se ilman kohtuutonta vaivaa onnistuu ja tutittomuus on yksi tätä.

Vierailija
2/12 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tutti on mielestäsi luonnonmukaisuuden vastaista?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmella lapsella on käytetty, ja aikanaan sitten vieroitettu ilman suurempia ongelmia.

Miksi tehdä elämästä vauvan kanssa väkisinkin hankalaa?

Vierailija
4/12 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalla on kova imemisen tarve.

Vierailija
5/12 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tietenkin miehesi kanssa yhdessä. Mene itse nukkumaan ja anna miehen hoitaa nukuttaminen (ei kai se mies JOKA aamu töihin mene...). Tosin en kyllä ymmärrä mikset voi rinnalle nukuttaa, sehän on paras ja helpoin keino... Meillä kahdella on ollut tutti ja kahdella ei, en osaa sanoa onko kumpikaan tapa ollut sen helpompi tai vaivattomammpi, no ehkä vähän vaivattomampi tutittomuus kun ei tarvitse vieroittaa.

Vierailija
6/12 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan halunnut toimia tissituttina. Ruokkiminen on eri asia, sitten tutti suuhun ja nukkumaan.

Vierailija
7/12 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tutti auttaa vauvaa nukahtamaan tai jos tutti rauhoittaa itkuista vauvaa, niin miksi et antaisi hänelle tuttia? Tutti toimii slloinkin jos äidin kädet kiinni vaikka auton ratissa ja vauva alkaa itkeä, rauhottuu yleensä tutin avulla siksi aikaa että äiti pääsee ruokkimaan tämän.

Tutti on kuitenkin parempi kuin vaikka oman peukalon imeminen. Tutista vierottaa helposti ottamalla tutin pois mutta peukku sen sijaan kulkee mukana aina joten vieroittaminen siitä huomattavasti hankalampaa.

Vierailija
8/12 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tutti mikään vaaratekijä lapselle suinkaan ole, tärkeintä vaan muistaa jättää se ajoissa sitten pois. Nykyään suositellaan noin vajaan vuoden iässä vieroittamaan tutista, jolloin se on helppoa kun lapsi ei vielä puhu eikä osaa tuttia pyytää ja vaatia eli unohtuu aika pian. Nyt vauvallasi on kova imemisen tarve ja tutti varmasti rauhoittaa häntä, siinä vuoden iässä imemisen tarvetta ei sitten enää ole.

Vierailija
9/12 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imemisentarve on niin kova monella vauvalla ettei minun rintani tai hermot ;) olisi edes kestäneet moista jatkuvaa lussutusta.

Vähän isommalle vauvalle riittää pelkkä unitutti.

Ei ole ollut meidän lapsille mitään haittaa. Esim. 1v nukkuttaminen oli helppoa kun lapsi tiesi, että unitutti odottaa tyynyn alla niin juosten meni nukkumaan ;)

Vierailija
10/12 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin vauva oli lähemmäs puolivuotias, kun oppi syömään tuttia. Ei siinä muuten mitään erityistä olisi, mutta kun vauva tuppasi heräämään usein päikkäreiltä eikä nukahtanut uudestaan. Nyt nukahtaa, kun on tutti. Yöllä sama. Mun pitäisi varmaan imettä aamuyöllä melkoisesti, jos tuttia ei olisi. (Imetän kyllä aamuyöllä ja aamulla useampia kertoja, mutta pitäisi varmaaan suunnilleen nukuttaa vauvaa tissi suussa.)

Vierailija
11/12 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas vauva ei pikkuvauvana kaivannut tuttia. Imetin kyllä paljon.

Vierailija
12/12 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat rauhoitettua lapsen muullakin kuin imetyksellä. Tutista kannattaa vaan tosiaan vierottaa ennen vuoden ikää, niin on vieroitus helpompaa. Myös hampaiden kannalta terveellisempää.

P.s. myös imetyksestä vieroitus helpompaa ennen vuoden ikää, kun ei osaa vongata rintaa.