Sallisitko eutanasin nuorelle neliraajahalvaantuneelle?
Kommentit (9)
Sallin itsemurhan kenelle tahansa joka sen haluaa ja jos tarvii apua sen tekemiseen niin pitää sitä saada.
Musta tää asia on ihan yhtä itsestään selvä kuin se, että jos tuplaehkäisystä huolimatta joskus tulisin raskaaksi niin tietysti tekisin abortin.
Vaikeeta jos asioita pitää vatvoa.
Minusta eutanasia on ok tilanteissa joissa kuolevalla on kovia kipuja.
Mutta en ole asiaa kovasti pohdiskellut.
ja jos apua siihen tarvitsee niin sen avun antamisen pitäisi olla laillista. Kukaan ei voi rtoisen puolesta nimittäin arvioida onko elämä elämisen arvoista vai ei. Eli jos tahtonsa pystyy luotettavasti ilmaisemaan niin apu pitäisi antaa.
pitäisi.
Jos vaihtoehtona olisi kitua vihanneksena yli puoli vuosisataa makuuhaavoja keräämässä niin kuolema mieluusti, kiitos.
Millä ihmeen oikeudella te muuten edes pitäisitte jotain hengissä vasten tahtoaan? Ei teillä ole siihen oikeutta.
Täysissä sielun voimissa ilmaistu tahto kuolla ajaa moisen sadismin ohi.
ensinnäkään se asia ei koskaan tule olemaan minun päätettävissäni. Näillä tiedoilla ei pelkkä neliraajahalvaus ole syy eutanasiaan. Neliraajahalvaantuneitakin on eri tasoisia, moni jopa kuntoutuu jossain määrin ja pystyy elämään ihan tyydyttävää elämää. On aikalainen stereotypia kuvitella, että neliraajahalvaantunut on aina sängyssä makaava vihannes.
Minulla ei ole tiukkaa mielipidettä eutanasian puolesta/ vastaan, mutta ydinkysymyshän on armomurhassa- kun elämää ei enää voida pelastaa, parantavaa hoitoa ei ole, sairaus itsessään on tappava eikä kipuja enää voi tyydyttävästi lieventää. Näin ei ole jokaisessa neliraajahalvauksessa, se itsessään kun ei ole kuolemaan johtava sairaus/ vamma.
terv, sairaanhoitaja kuntoutusvuodeosastolta
ensinnäkään se asia ei koskaan tule olemaan minun päätettävissäni. Näillä tiedoilla ei pelkkä neliraajahalvaus ole syy eutanasiaan. Neliraajahalvaantuneitakin on eri tasoisia, moni jopa kuntoutuu jossain määrin ja pystyy elämään ihan tyydyttävää elämää. On aikalainen stereotypia kuvitella, että neliraajahalvaantunut on aina sängyssä makaava vihannes.
Minulla ei ole tiukkaa mielipidettä eutanasian puolesta/ vastaan, mutta ydinkysymyshän on armomurhassa- kun elämää ei enää voida pelastaa, parantavaa hoitoa ei ole, sairaus itsessään on tappava eikä kipuja enää voi tyydyttävästi lieventää. Näin ei ole jokaisessa neliraajahalvauksessa, se itsessään kun ei ole kuolemaan johtava sairaus/ vamma.
Jos hän haluaa kuolla mutta ei itse pysty sitä toteuttamaan?
itsekin sh
itsekin sh
että tuollainen tilanne vaikuttaa mielialaan! niin se tekee vanhemmallakin ihmisellä- kun syystä tai toisesta toimintakyky romahtaa, eikä enää selviydykkään samoista asioista kun on aiemmin selviytynyt. Mutta mihin silloin vedetään raja? Onko jokainen masentunut oikeutettu eutanasiaan? Mikä ristiriita sitten tuleekaan esim ensiavussa- tuolla ajatusmallillahan pitäisi kaikki itsemurhaa yrittäneet jättää hoidotta!
se ed. sh
itsekin sh
että tuollainen tilanne vaikuttaa mielialaan! niin se tekee vanhemmallakin ihmisellä- kun syystä tai toisesta toimintakyky romahtaa, eikä enää selviydykkään samoista asioista kun on aiemmin selviytynyt. Mutta mihin silloin vedetään raja? Onko jokainen masentunut oikeutettu eutanasiaan? Mikä ristiriita sitten tuleekaan esim ensiavussa- tuolla ajatusmallillahan pitäisi kaikki itsemurhaa yrittäneet jättää hoidotta!
se ed. sh
tuollaista ajattelutapaa pelkään.
Toivon että jos joskus ajan pahan kolarin tms. niin se johtaa kuolemaan eikä avuttomaksi sänkyyn sidotuksi ihmisen irvikuvaksi.
"Äläs nyt, kyllä elämä on elämisen arvoista" olisi vastaus aina kun pyytäisin tappavaa lääkeannosta. "Sori vaan mutta ethän sinä nyt -heh heh- sentään itse saa päättää kuolemastasi!"
Kiitti vaan oikein kovasti.
Tero