Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin ennen itsevarma,

Vierailija
30.05.2012 |

hauska ja sanavalmis nainen.

Olen huomannut että viimeisen kolmen kuukauden aikana olen työpaikkakiusaamisen vuoksi muuttunut masentuneeksi, ahdistuneeksi ja epävarmaksi. Epäilen jopa mielenterveyttäni, eli sitä kiusataanko minua vai kuvittelenko vaan. Auttaisitteko minua, ja kertoisitte olenko sekoamassa vai onko kiusaaminen totisinta totta. Tässä muutamia esimerkkejä arjestani:

- Palaverin päätteeksi kollegani - kiusaaja- koputtaa olkapäähän ja toteaa maireasti hymyillen että "unohtuiko jotain?" Katson hölmönä naista koska en tajua mistä hän puhuu, nainen johdattaa minut takaisin palaveripöydän ääreen ja koputtaa tuolia jolla istuin "laitetaan tavarat takaisin paikalleen!" Tuolini ei ollut siis ihan täysin takaisin pöydän alla. Muilta tuolit jäi hujan hajan, mutta tämä kollegani jäi laittamaan neukkarian kuntoon heidän jäljiltä. Minä olin ainoa jolle päätti huomauttaa asiasta, vaikka olin myös lähes ainoa joka tuolin työnsi takaisin paikalleen, mutta se oli mennyt hiukan vinoon. Itse en IKINÄ kehtaisi huomauttaa tällaisesta.

- Firmassa on käteiskassa, jolla tehdään satunnaisia ostoksia, kassan määrä ehkä 100 euroa. Kollegani täsmäyttää kassan. Viimeksi laskiessaan kassaa, hän totesi että "ennen kuin sinä tulit, kassa täsmäsi aina. Sinun tulosi jälkeen on alkanut käteiskassatkin heittää". Syyte on aiheeton, sillä en ole kassaa kertaakaan käyttänyt ja tämä kollegani tapa säilyttää kassaa on vähintäänkin leväperäinen: Rahat lojuvat pöydillä, kolikot levällään. Kyse on siis 1-2 euron heitosta. Olen aloittanut 5 kk sitten.

- Olemme sihteerejä molemmat. Mikäli minä katan palaverikahvit, tämä kollegani käy jollain tavalla muuttamassa kattaustani: Vaihtaa mielenosoituksellisesti keksilautasen ja maitokannun paikkaa, tai vaatii että 20 min ennen palaveria keitetty kahvi ei kelpaa vaan pitää keittää uutta, vesikannuun vaihtamani vesi 20 min ennen paliksen alkua on "ehtinyt jo lämmetä" ja vaihtaa sitten silmiään pyöritellen uutta.

- Jokaikinen ideani on huono. Meillä on viikkopalaveri, jossa yleensä jaetaan maanantaina heti viikon tehtävät, kollegani sabotoi jokaisen minulle ehdotettavan homman: Hänen mielestään olisi aina parempi että joku muu hoitaisi ko asian. Välillä pyörittelen peukaloita, kun minulla ei ole töitä, ja tämä kollegani haalii minunkin työni. Ei sano suoraan että pitää minua epäpätevänä, mutta osoittaa kaikin tavoin ajattelevansa niin. Olin valmistellut ehdotuksen markkinoinnin parantamisesta, ja esitin ideani viime palaverissa. Muut olivat innostuneita, mutta kollegani tyrmäsi ajatukseni turhana ja huonona. Juttu jäi sitten siihen, koska kollegani on erittäin vahva persoona ja jotenkin "hallitsee" täällä.

- Sain lahjaksi Louis Vuitton huivin mieheltäni. Muut töissä ihastelivat huiviani, mutta tämä kollegani totesi minulle kahden kesken että hänen mielestään merkkivaatteita käyttävät ihmiset ovat tyhmiä ja onnettomia. Ja että hän ei ikinä laittaisi mitään "merkkilogoilla varustettuja rättejä päälleen". Olin sanaton. Eihän vaatteistani tms tarvitse tykätä, mutta miksi pitää tulla erikseen sanomaan että halveksuu vaatettani?

- Tämä kollega on toiminut perehdyttäjänäni uudessa työssäni ja on alusta asti tehnyt selväksi ettei pidä pitkää työuraani (15 v, hänellä 2 v) minään. On alusta asti mitätöinyt jokaisen tapani toimia, kuitannut kaikki juttuni vain että "täällä toimitaan näin." Kaikki työtavat yrityksessä on hänen kehittämiään, yritys on nuori ja hän on ollut täällä alusta asti vailla minkäälaista kokemusta/koulutusta alasta. Useat rutiinit joita hän on tehnyt, ovat turhia ja väärin, mutta hän ei tietenkään muuta tai edes harkitse asioidfen parantamista.

Näiden juttujen lisäksi on paljon pieniä asioita, joilla hän nollaa työni, osaamiseni ja ajatukseni päivittäin. Usein hymyillen maireasti.

En voi puhua asiasta pomon kanssa, sillä tämä kollega on pomon sukulainen ja näin ollen saa rellestää mielensä mukaan täällä.

Mitä vaihtoehtoja minulla on?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, vaihda ihmeessä työpaikkaa.

Vierailija
2/12 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on ehkä kateellinenkin.

Kirjoita ylös aina nämä pienet oudot asiat, jotta sinulla on tarvittaessa mustaa valkoisella.

Etkö voi nostaa kissaa pöydälle, pyytää paikkalle jonkun kolmannen henkilön (esimiehen, työsuojeluvaltuutetun, luottamushenkilön, henkilöstöpäällikön tms.) ja puhua asiat auki ja kysyä, mitä hänellä on sinua vastaan.

Voimia, älä anna tuon nujertaa itseäsi. Listaa joka päivä mielessäsi asioita, jotka menivät tänään töissä hyvin ja asioita, joissa olet hyvä ja joista voit iloita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla oli myös töissä huonekaverina vastaavanlainen. Eli nainen, joka oli jostain syystä minulle kaikesta kade, vaikka ei ollut mitään syytä. Tosin tämä samainen ihminen haukkui kaikkia muitakin naisia. Ainoa vaihtoehto on pysytellä mahdollisimman etäisenä ellet halua vaihtaa työpaikkaa. Ei kannata lähteä sian kanssa mutapainiin. Fiksut ihmiset kyllä huomaavat jos kyseessä on ns. käärme, miehet tosin harvemmin erityisesti jos nainen on nätti ja nauraa niiden jutuille. Eli olet vaan siellä pokkana ja annat mennä kuin vesi hanhen selästä. Jos pyytää siirtämään tuolia niin sitten siirrät ja oikein ystävällisesti pyydät näyttämään miten se kuuluu laittaa ettei tule enää sanomista. Tuollainen ihminen on vähän pimeä ja sillä itsellään on ongelmia. Muista, että suurin osa kuitenkin tykkää sinusta ja luultavasti he eivät pidä siitä toisesta sihteeristä. Älä kerro mitään omia asioitasi sille ilkimykselle.

Vierailija
4/12 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen sen näkee, nainen ei missään nimessä voi työskennellä toisen naisen kanssa. Aina menee tämmöiseksi.

Vierailija
5/12 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin ilmiselvä syy, miksi on tuollainen sulle. Vihaa sua, ilmiselvästi. Kokee luultavasti itseään pidemmän työhistoriasikin uhaksi, samoin on kuin heittäisit bensaa liekkehin kertomalla uudistusehdotuksia. Kokee sut uhkaksi.

Hyvä puoli: muut taitavat hyväksyä sinut, sen kuvan sai viestistä. Pidä tästä asiasta kiinni, koita muistaa se pahoina hetkinä. Tota tyyppiä et voi muuttaa ikinä, älä edes yritä. SUn täytyy vaan toivoa, että se vaihtaa paikkaa tai osastoa tms. Varmuuden vuoksi sun kannattaa kirjata näitä juttuja ylös aina. Voita joutua tulevaisuudessa tarvitsemaan kättä pidempää tuota eukkoa vastaan. Eli päivämääriä ylös ja just tähän tyyliin lyhyt kuvaus. Mutta älä käytä listaasi jos ei ole äärimmäinen pakko.

Ja mitä ihmettä, akat! Mikä toi neuvo on, että vaihda työpaikkaa. Kenellä sellainen ala, että töitä saa tuosta vaan. TYöstä pidetään nykään kiinni kynsin hampain ja tee ap säkin niin

Vierailija
6/12 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 14 vuotta naisvaltaisissa työpaikoissa ja ikinä ei ole ollut ongelmia työkavereiden kanssa - päinvastoin. Me tuemme toisiamme, jaamme ilot ja surut ja meillä on tosi hauskaa yhdessä.

Jälleen sen näkee, nainen ei missään nimessä voi työskennellä toisen naisen kanssa. Aina menee tämmöiseksi.

Vierailija
7/12 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla oli myös töissä huonekaverina vastaavanlainen. Eli nainen, joka oli jostain syystä minulle kaikesta kade, vaikka ei ollut mitään syytä. Tosin tämä samainen ihminen haukkui kaikkia muitakin naisia. Ainoa vaihtoehto on pysytellä mahdollisimman etäisenä ellet halua vaihtaa työpaikkaa. Ei kannata lähteä sian kanssa mutapainiin. Fiksut ihmiset kyllä huomaavat jos kyseessä on ns. käärme, miehet tosin harvemmin erityisesti jos nainen on nätti ja nauraa niiden jutuille. Eli olet vaan siellä pokkana ja annat mennä kuin vesi hanhen selästä. Jos pyytää siirtämään tuolia niin sitten siirrät ja oikein ystävällisesti pyydät näyttämään miten se kuuluu laittaa ettei tule enää sanomista. Tuollainen ihminen on vähän pimeä ja sillä itsellään on ongelmia. Muista, että suurin osa kuitenkin tykkää sinusta ja luultavasti he eivät pidä siitä toisesta sihteeristä. Älä kerro mitään omia asioitasi sille ilkimykselle.

Päiväni pelastus! Kiitos!

..Ongelma on että tuo kollega on aivan hillitörn p*rseennuolija ja mielistelee täällä aivan kaikkia. Kipittää kantamassa kahvia pomoille ja leipoo joka toinen päivä herkkuja töihin.. Koska minä olen ainoa henkilö joka työskentelee hänen kanssaan kokoajan, olen ainoa joka näkee ja tuntee nahoissaan naisen todellisen luonteen. Muille on kuin herran enkeli. Tosin olen varovasti avautunut tilanteestani eräälle toisen osaston työntekijälle, joka sanoi että on huomannut tässä kiusaaja-kollegassani epämiellyttäviä piirteitä eikä ihmetellyt lainkaan että käytös on noin hullua hänellä.

AP

Vierailija
8/12 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on kaksi vaihtoehtoa, joko jäät tai lähdet. Jos jäät, sinun on saatava tuo peli muuttumaan. Itse ottaisin potkujen riskin ja rupeaisin voimakkaasti pitämään puoliani.

Esim. Tuoleista olisin kysynyt että joko nyt on riittävän hyvin laitettu ja seuraavan palaverin jälkeen kysynyt että onko nyt riittävän hyvin, vai voisiko kiusaaja vielä näyttää, miten tuoli kuuluu laittaa.

Kahvista ja vesistä sama juttu. Pyytäisin minuutit, kauanko ennen kahvin saa keittää ja noudattaisin sekunnilleen sitä.

Kassaata olisin huomauttanut, etten ole sitä kertaakaan käyttänyt ja jos tarvetta olisi, maksaisin omista rahoista ja pyytäisin kiusaajaa antamaan kuittia vastaan itse käteiset.

Ehkä hän huomaisi jotain, kun ylimaireasti hymyillen (eli vittuillen) aina painotat, miten kiusaaja osaa tämänkin asian paljon paremmin. Jos oikein ilkeäksi haluat ryhtyä, niin rupeat kysymään apua myös vessassa käynnissä ja muissa vastaavissa naurettavissa asioissa.

Muista että kiusaaminen on kiusaamista vain koska kiusaaja osuu. Jos pystyt pääsemään tuon yläpuolelle, niin teot vain naurattavat sinua. Ymmärtääkseni sinulla ei ole mitään syytä tuntea alemmuutta, vaan tajuat itsekin että kiusaaja vain pönkittää omaa egoaan. Jokainen pieni piikki siis tarkoittaa sitä, että sinä olet parempi kuin hän! Eli joka ainoa kerta kun hän näpäyttää sinua jostain mitättömästä (kuten tuolin väärästä asettelusta) niin olet onnistunut, hänellä ei ole mitään oikeaa, josta sinua opastaa, koska olet niissä parempi kuin hän!

Vierailija
9/12 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 14 vuotta naisvaltaisissa työpaikoissa ja ikinä ei ole ollut ongelmia työkavereiden kanssa - päinvastoin. Me tuemme toisiamme, jaamme ilot ja surut ja meillä on tosi hauskaa yhdessä.

Oma kokemukseni oli se, että miesten paikoissa tehtiin töitä, naisten paikoissa juoniteltiin, kyräiltiin, kikkailtiin mukatöitä paperilla ja puhuttiin toisista pahaa. En koskaan ikimaailmassa hakeutuisi enää naisten pyörittämään työyhteisöön, sen verran lapsellista meininkiä on tullut nähtyä. Erityisesti toimistonaiset ovat kamalia.

Vierailija
10/12 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja naisvaltaisissa tai paikoissa jossa nainen johdossa, on ollut vain kyräilyä ja kiusaamista.

Vierailija
11/12 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valitset jälkimmäisen, niin tässä pari vinkkiä:

- muutu kovaääniseksi, nosta kova äläkkä jokaisesta (pienimmästäkin) piilovittuilusta.

- Tee kärpäsestä härkänen: Nosta esim. tuoli-tai kassa-asia vaikka väkisin pintaan ruokatauolla tai pomon kuulleen. Naura tai järkyttele asiaa ääneen.

-Yritä kääntää tilanne huumoriksi, vaikka väkisin tai ronskisti. Pää pystyyn ja taistele!

Mitä vaihtoehtoja minulla on?

[/quote]

Vierailija
12/12 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valitset jälkimmäisen, niin tässä pari vinkkiä:

- muutu kovaääniseksi, nosta kova äläkkä jokaisesta (pienimmästäkin) piilovittuilusta.

- Tee kärpäsestä härkänen: Nosta esim. tuoli-tai kassa-asia vaikka väkisin pintaan ruokatauolla tai pomon kuulleen. Naura tai järkyttele asiaa ääneen.

-Yritä kääntää tilanne huumoriksi, vaikka väkisin tai ronskisti. Pää pystyyn ja taistele!

Että työpaikasta on sitten tulossa perinteinen "naisten työyhteisö". Hirveä kyräily, kanamainen kyttääminen ja jatkuvat riidat tulevat olemaan arkipäivää keskuudessanne, kunnes kaikki ovat loppuun palaneita ja burn outin partaalla.

Mitä itse suosittelisin siis AP:lle? Ota kyseinen työkaveri puhutteluun ja kysy suoraan, että mikä ihme häntä oikein vaivaa. Ole samalla valmis kertomaan, että sinua itseäsi tilanne häiritsee todella paljon ja haluat selvittää sen, jotta voitte aloittaa ammatillisen suhteenne puhtaalta pöydältä. Kun asia on puhuttu halki, ei siihen enää palata ja kaikki on taas hyvin.

Vaihtoehtoisesti voitte kissatapella vielä pari vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi