Tekeekö teidän 11-13 -vuotiaanne kiellettyjä juttuja kotona kun ette ole kotona?
Meillä lapsi on heti herkkukaapilla tai koneella (vaikka olisi peliaika täynnä) kun lähden hetkeksi käymään jossakin. Muuten on ihan ok hyvin käyttäytyvä lapsi, joka ei aiheuta ongelmia. Mikä neuvoksi? Minua harmittaa tuo asia tosi paljon.
Kommentit (18)
Sanktiona peliaika lyhenee seuraavalta päivältä tai menettää sen kokonaan. Joskus käy ostamassa kavereittensa kanssa karkkia arkena vaikka ei saisi. Se on kyllä ärsyttävää.
sitten taas tekee samaa ensi kerralla kun silmä välttää. Tuntuu, ettei tuo rangaistusten tie auta. Jotenkin muksun olisi sisäistettävä, että hänen itsensä pitää huolehtia omista teoistaan.
ap
Etkö itse muka tehnyt? Kaikki lapset tekee kiellettyjä juttuja ja valehtelee vanhemmilleen, ja minusta se on ihan normaalia kasvua. Kunhan ei mene vaaralliseksi ja ihan holtittomasti, niin olkoon tottelemattomia salaa. Rangaistaan kyllä jos kiinni jää. Niin sinisilmäinen en kuitenkaan ole ettenkö tietäisi niiden luvattomia juttuja tekevän. Ja vielä enemmän tekee kunhan kunnon murrosikä iskee päälle.
Etkö itse muka tehnyt? Kaikki lapset tekee kiellettyjä juttuja ja valehtelee vanhemmilleen, ja minusta se on ihan normaalia kasvua. Kunhan ei mene vaaralliseksi ja ihan holtittomasti, niin olkoon tottelemattomia salaa. Rangaistaan kyllä jos kiinni jää. Niin sinisilmäinen en kuitenkaan ole ettenkö tietäisi niiden luvattomia juttuja tekevän. Ja vielä enemmän tekee kunhan kunnon murrosikä iskee päälle.
Minusta tuo ei ole normaalia. Juuri siksi se tuntuu niin pahalta, koska itse en ole koskaan sellaisia tehnyt.
ap
Lapset ovat moraaliltaan erilaisia, jopa erilaisia kuin vanhempansa. Teini ei ehkä tajua, miksi peliaikaa rajoitetaan. Monissa perheissä ei rajoiteta kuulemma. Lapsi on heikompi impulssiensa kanssa kuin aikuinen. Minäkin olen istunut koneella yhteensä varmaan kolmatta tuntia mutta vaadin lapsia olemaan vain tunnin : )
Piilota ne herkut paremmin, ja koneeseen voi asentaa ohjelman joka katkaisee virran kun peliaika on täysi - sanoi eräs lastenpsykiatri kerran.
Minusta tuo ei ole normaalia. Juuri siksi se tuntuu niin pahalta, koska itse en ole koskaan sellaisia tehnyt.
ap
... mitä se itse asiassa onkin. Kapinointi on alkanut.
Salaherkuttelusta paukahtaa rangaistus, varoitus etukäteen ja sitte sanktiot sen verran tylsää arestia tai koko talon siivous, että muistaa hetken ;)
Koneelle salasanat joita lapsi ei tiedä. Sillä hoituu sekin. En ymmärrä tätä kädettömyyttä, konsteja on vaan ei haluja.
Meidän lapset ei tee kiellettyjä asioita. Ikinä. Yksi kyllä yritti kerran, mutta me annettiin se pois.
mutta ovatko ne tosiaan ainoa mahdollinen keino hoitaa tätä asiaa? Jotenkin olettaisin, että tuonikäisen pitäisi olla jo fiksumpi ja hänellä pitäisi olla korkeampi moraali. Mutta kun ei niin ei. Odotan varmasti liikoja liian pieneltä.
ap
Pidätkö itse kiinni kaikista rajoista? Ettekö ikinä miehen kanssa salaherkuttele kun lapset nukkuu? Ehkäpä on nyt herättävä siihen tosiasiaan, että lapsesi ovat vain ihmisiä, eivätkä aina tee sulle mieliksi.
Pidätkö itse kiinni kaikista rajoista? Ettekö ikinä miehen kanssa salaherkuttele kun lapset nukkuu? Ehkäpä on nyt herättävä siihen tosiasiaan, että lapsesi ovat vain ihmisiä, eivätkä aina tee sulle mieliksi.
se on mun tavoite.
ap
Voi kestää pitkälle yläkoulun puolelle, ennen kuin tietty impulsiivisuus alkaa vähetä.
Otsalohko on vielä kehittymässä monella ton ikäisellä.. Voi kestää pitkälle yläkoulun puolelle, ennen kuin tietty impulsiivisuus alkaa vähetä.
ap
Karkit kaappiin, kaappi lukkoon. Tietsikka johdot ja kannettavan akut samaan lukittuun kaappiin.
Karkit kaappiin, kaappi lukkoon. Tietsikka johdot ja kannettavan akut samaan lukittuun kaappiin.
sisäinen moraali ei ole vielä kehittynyt. Olen tyytyväinen vasta sitten kun lapsi kykenee itse vastustamaan kiusauksia. Pystyn kyllä estämään ei-toivotut teot, mutta lapsen pitäisi pystyä estämää ne myös itse.
ap
Itse söisin joka ilta tyhjäksi , paras ettei kotona ole herkkuja .
Pelaa kai lapsi , jos se on kivaa . Ja tulee kohta uhmaamaan muitakin sääntäjä , murrosikään tulossa.
en edes ymmärrä miksi sellainen pitäisi olla..?
Peliaikaa taas ei tarvitse rajoittaa.
Sanktiona peliaika lyhenee seuraavalta päivältä tai menettää sen kokonaan. Joskus käy ostamassa kavereittensa kanssa karkkia arkena vaikka ei saisi. Se on kyllä ärsyttävää.