Minkä verran vuokra-asunnossa saa kyläillä, ilman että joutuu mihinkään mitään ilmoittamaan?
Elikä, minä ja miesystäväni asumme omissa osoitteissamme. Mies viettää aikaa asunnollani noin 3 päivää viikossa, tulee siis töistä luokseni ja lähtee seuraavana aamuna. Nyt on naapurit rinkutelleet isännöitsijälle, että täällä asuu toinenkin henkilö. Miten minun tulisi toimia?
Kommentit (51)
En tuohon vesiasiaan puutu - se on jokaisen päätettävä itse.
Meidän taloyhtiössä itse ovat asukkaat, joilla esim. joka toinen viikonloppu lapsi, ottaneet tavaksi maksaa joka toinen kuukausi ylimääräisen vesimaksun.
MUTTA jos näinkin säännöllinen "asukas" eli joka viikko 3 päivää, niin sikäli olisi isännöitsijän/huollon tärkeä tietää, koska asukasmäärä päivitetään mm. suojelupapereihin TAI SIIS NÄIN AINAKIN MEILLÄ. Isännöitsijällä/huollolla on hyvä olla tieto esim. tulipalon sattuessa, montako asukasta ko. asunnossa on.
Meidän taloyhtiössä itse ovat asukkaat, joilla esim. joka toinen viikonloppu lapsi, ottaneet tavaksi maksaa joka toinen kuukausi ylimääräisen vesimaksun.MUTTA jos näinkin säännöllinen "asukas" eli joka viikko 3 päivää, niin sikäli olisi isännöitsijän/huollon tärkeä tietää, koska asukasmäärä päivitetään mm. suojelupapereihin TAI SIIS NÄIN AINAKIN MEILLÄ. Isännöitsijällä/huollolla on hyvä olla tieto esim. tulipalon sattuessa, montako asukasta ko. asunnossa on.
Nuo vuoroviikkolapset pitää laittaa kirjoille talon asukkaiksi, koska sitähän he myös ovat ja jos heillä jää avain kotiin, heidän pitää kotiin päästä.
No mutta edelleen: vaikka sattuisi tulipalo, niin kyse ei ole silti ap:n miehen kohdalla asukkaasta. Kyllähän nyt itsekin voit oleskella sellaisessa asunnossa, jossa on tulipalo, ilman että asut ko. asunnossa.
Juuri tuosta syystä vuokralaisellani on vain 1 avain asuntoonsa eikä ilman isännöitsijän lupaa (ja minun lupaani) toista avainta saa.
En ymmärrä vuokranantajan näkökulmasta sitä, että vuokrattavassa asunnossa ei saisi kyläillä joku. Esimerkiksi jos äiti tulisi viikoksi kyläilemään 500 km päästä, niin vuokranantajana uskot siis, että usein tai pitkään kyläilevät vieraat tuhoavat asunnon? Ja että vuokralainen ei olisi asunnosta vastuussa yhtä lailla? Tuohan on ihan normaalia elämistä, ihmiset seurustelevat tai heillä käy vieraita. Ihmeellisen kieroutunut on joidenkin vuokranantajien ajatusmaailma!
eikä alivuokralaisia sallita, niin avaimia ei tarvita kuin 1 kpl. En pidä siitä ajatuksesta, että vuokralainen antaa vara-avaimen jollekin tutulle, joka voi antaa sen edelleen ja kun ongelmia tulee, väittää vuokralainen, ettei se hänelle kuulu.
voisit mitata miehen vedenkulutuksen,
eli suihkussa ollut minuutit
ja vessanvetokerrat,
kuten myös keittiössä.
tilastot naapureille.
valokuvia.
ja tietysti maksu.
ei se vesi Suomessa kallista ole.
Juuri tuosta syystä vuokralaisellani on vain 1 avain asuntoonsa eikä ilman isännöitsijän lupaa (ja minun lupaani) toista avainta saa.
En ymmärrä vuokranantajan näkökulmasta sitä, että vuokrattavassa asunnossa ei saisi kyläillä joku. Esimerkiksi jos äiti tulisi viikoksi kyläilemään 500 km päästä, niin vuokranantajana uskot siis, että usein tai pitkään kyläilevät vieraat tuhoavat asunnon? Ja että vuokralainen ei olisi asunnosta vastuussa yhtä lailla? Tuohan on ihan normaalia elämistä, ihmiset seurustelevat tai heillä käy vieraita. Ihmeellisen kieroutunut on joidenkin vuokranantajien ajatusmaailma!
eikä alivuokralaisia sallita, niin avaimia ei tarvita kuin 1 kpl. En pidä siitä ajatuksesta, että vuokralainen antaa vara-avaimen jollekin tutulle, joka voi antaa sen edelleen ja kun ongelmia tulee, väittää vuokralainen, ettei se hänelle kuulu.
Oletko koskaan ajatellut, että sen vuokralaisen vuokraama asunto on hänen KOTINSA? Eli kuka lähtökohtaisesti haluaisi antaa oman kotinsa avaimen epäluotettavalle henkilölle, en minä ainakaan.
Sen sijaan on ihan mukavaa, että kyläilevän sukulaisen ei tarvitse odotella jossain kahvilassa joka päivä odottamassa, että pääsen töistä tai että joku voi kastella kukat, jos olen poissa. Tai ettei tarvitse maksaa 50,- ovenavauksesta, jos avaimet unohtuvat töihin, niin kuin on joskus itselleni käynyt.
Vuokralainenhan on vastuussa asunnosta, oli sitten jonkun vahingon aiheuttanut hän itse tai hänen vieraansa. Ei sen edes sinua tarvitse liikuttaa, mikä syy on. Minusta siis yrität kontrolloida sitä, että asunnossa ei voi tapahtua mitään, mikä heikentäisi asunnon kuntoa mutta eihän tuo asia edes liity siihen.
Oletko koskaan ajatellut, että sen vuokralaisen vuokraama asunto on hänen KOTINSA? Eli kuka lähtökohtaisesti haluaisi antaa oman kotinsa avaimen epäluotettavalle henkilölle, en minä ainakaan. Sen sijaan on ihan mukavaa, että kyläilevän sukulaisen ei tarvitse odotella jossain kahvilassa joka päivä odottamassa, että pääsen töistä tai että joku voi kastella kukat, jos olen poissa. Tai ettei tarvitse maksaa 50,- ovenavauksesta, jos avaimet unohtuvat töihin, niin kuin on joskus itselleni käynyt. Vuokralainenhan on vastuussa asunnosta, oli sitten jonkun vahingon aiheuttanut hän itse tai hänen vieraansa. Ei sen edes sinua tarvitse liikuttaa, mikä syy on. Minusta siis yrität kontrolloida sitä, että asunnossa ei voi tapahtua mitään, mikä heikentäisi asunnon kuntoa mutta eihän tuo asia edes liity siihen.
Vuokralaisen vastuu on käytännössä olematon, remppakulut joutuu hakemaan oikeuden kautta eli 1000 euron remontista tulee aika äkkiä 4000 euron kulut.
Vuokra-asunto on vuokralaisen koti, mutta en ainakaan minä tarvitse kotiini kuin yhden avaimen, kahta en voi samaan aikaan käyttää.
Mistä muuten keksit, että "kaikki" vuokralaiset ovat sellaisia? Minä en niin kirjoittanut, yleistäjä olet sinä. Kun on muutaman paskan vuokralaisen tavannut, oppii niiden tavat ja tietää, että jos vuokralaisella on tarvetta kahdelle avaimelle, ei asunnossa välttämättä asutakaan yksin.
eikä ilman isännöitsijän lupaa (ja minun lupaani) toista avainta saa.
Ja hankaloitat vuokralaisesi elämää! Esim kotisiivous-palvelu on käytännössä mahdotonta jos heille ei voi antaa asunnon avainta...
Tosin teidän elämäntyylinne häiritsee muutenkin, ei pelkästään miesystäväsi...mielestäni 3 päivää viikossa alkaa olemaan rajoilla sen suhteen että pitääkö ilmoittaa eteenpäin vai ei. Mekin maksamme perheessämme niiden vesimaksua, jotka eivät vettä juurikaan käytä ja sinä maksat vain yhden ihmisen kulut vaikka luonasi on puolet viikosta toinenkin aikuinen.
Jos mies ei ole kämpässä kirjoilla niin ei mitään tarvitse alkaa makselemaan.
en ole puolet viikosta miesystävälläni. Ja kuten sanoin, että elän tässä sääntöjen mukaan siivosti, että enpä ole sinun naapurisi, joka niin kirjoitit. ;) Noo, tässä nyt keskustelin tuon vuokranantajan kanssa vielä toistamiseen.. Tämä kyseinen hlö, joka minusta on valittanut, on valittanut kaikista muistakin vuokralaisista, jotka tässä ovat asuneet. Keksii ihan keksimisen ilosta juttuja, mistä vaan voi valittaa. Ja tämä ei todellakaan ollut ensimmäinen valitus häneltä, ja aiemmat ne vasta ovatkin olleet huvittavia ja täysin tuulesta temmattuja juttuja! Kyllä joillain ihmisillä on sitten ylimääräistä aikaa.. Keskittyisivät omaan elämäänsä.
ap
Mulla oli samankaltainen tilanne 6 vuotta sitten. Poikaystäväni vietti vuokra-asunnossani aikaa, tottakai kun oli vielä kotonaan kirjoilla. Opiskelin itse joten naapurin mummo oli ottanut asiakseen ilmoittaa kelalle että en ansaitse asumistukea kun kanssani asuu mies. Onneksi ei tarvinnut kuin käydä kelalla kirjoittamassa selvitys että ihan yksin asun ja maksan vuokrani ja nimmarit alle. Mutta kiusanteko ärsytti.
eikä ilman isännöitsijän lupaa (ja minun lupaani) toista avainta saa.
Ja hankaloitat vuokralaisesi elämää! Esim kotisiivous-palvelu on käytännössä mahdotonta jos heille ei voi antaa asunnon avainta...
siivoojalla, joka voi koska tahansa sitä käyttää urkittuaan ensin tiedon siitä, koska asunto on tyhjillään?
En ymmärrä vuokranantajan näkökulmasta sitä, että vuokrattavassa asunnossa ei saisi kyläillä joku. Esimerkiksi jos äiti tulisi viikoksi kyläilemään 500 km päästä, niin vuokranantajana uskot siis, että usein tai pitkään kyläilevät vieraat tuhoavat asunnon? Ja että vuokralainen ei olisi asunnosta vastuussa yhtä lailla?Tuohan on ihan normaalia elämistä, ihmiset seurustelevat tai heillä käy vieraita. Ihmeellisen kieroutunut on joidenkin vuokranantajien ajatusmaailma!
vesi laskuri siis ja ainakin mä sain vissiin ihan kolme avainta yks oli miehellä yks mulla ja yksi mun äidillä, niin nytkin on ku asutaa jo omassa
avaimia voit itse teettää lisää vaikka taskut täyteen.
Miten näitä avaimia saa lisää: Abloy Esec.
Yritin kahdestakin lukkofirmasta, mutta väittivät, että siihen tarvittaisiin lupa. Isännöitsijä ei lupaa anna ilman omistajan lupaa.
Yhdestä avaimesta vikisijät: avaimia voit itse teettää lisää vaikka taskut täyteen.
muita ei ilman lupaa.
Vaikutat samalaiselta kyylältä kuin eräs, jolta vuokrasin asuntoa 18-vuotiaana. Vuokranantaja ei tajunnut, että vuokra-asunto on minun, vuokralaisen, koti. Käytännössä yriti kontrolloida kaikkea mitä asunnossa tapahtuu. Vieraitakaan ei olisi saanut käydä. Kerran siskoni tuli hakemaan koulultani avaimen asuntooni, jotta pääsisi sinne lepäämään pitkän matkan ja matkatavaroiden kanssa. Joku oli tästä informoinut vuokranantajalle, joka meni omilla avaimillaan kotiini sisälle ja hääti sisareni pihalle.
Sanomattakin lienee selvää, että irtisanoin samantien vuokrasopimuksen.
kovaan ääneen kailotat, että nyt on joku kantakyyläri mokannut ja ollut laiska, kun kelasta ym. ym. ei ole vielä tullut kyselyitä.
Tai sitten jos pää kestää, niin ilmoitat kaikilel halukkaille, että nyt aletaan maksaa kahdesta ja esimerkiksi yöseksin jälkeen alatte käydä pesulla koko rahan edestä 20 min+20 min suihkussa ettei mene tappiolle.... tai sitten joku kesympi esimerkki tyyliin, että sittenhän se mies voi ottaa ne ½ tunnin kuumat suihkut meidän taloyhtiössä.