Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiyslomalaiset: minkä verran muut lapset päivähoidossa viikossa?

Vierailija
22.11.2005 |

Saan toisen lapsen toukokuussa. Esikoinen on silloin 2,5 vuotta. On ollut hoidossa äitiyslomani loppumisesta lähtien (ensin kotihoitaja ja sitten tarha).

Lapsi viihtyy todella hyvin tarhassa, pieni yksikkö ja aktiivista hoitohenkilökuntaa. En halua katkaista täysin hoitosuhdetta, mutta en toisaalta myöskään pitää lastani täysipäiväisessä hoidossa toisen lapsen synnyttyä.

Minkälaisia hoitosopimuksia olette tehneet muiden lasten osalta ollessanne itse äitiyslomalla?

Ei mitään kiistelyä tästä, kysymykseni on asiallinen ja päätöksemme vakaa. Syntyvä vauva tarvitsee huomiotani samalla tavoin kuin esikoinenkin sai, toisaalta heidän sisaruussuhteensa eteen pitää tehdä työtä (siksi vain osa-aikainen tarha). Painava syy on myös se, että tarvitsen itsekin hetken lepoa ja se on helpompi järjestää vauvan kanssa. Tämä kaikki on tarkkaan mietitty ja meidän perheelle sopiva järjestely, esikoinen olisi varmasti melko turhautunut kaiket päivät kotona ja minä synnytyshormoneissa. Muistan liian hyvin esikoisen syntymän ensimmäiset kuukaudet.

Kaiken lisäksi päiväkoti on vain 200 m matkan päästä meiltä, joten sieltä on sitten hyvä jatkaa molempien lasten kanssa kesäaikaan rannalle (talomme uimarannan vieressä), kaupungille, puistoon, kylään, asioille tms. joten uskon, että esikoisen osittainen tarhassaolo aktivoi minutkin liikkelle. Esikoisen kanssa yritin kovasti, mutta lähteminen oli aina oma operaatio. Päiväkoti rytmittää arkea, mutta siis: MILLÄ TAVOIN olette hoitosopimuksen tehneet?

Kiitän kovasti jo nyt vastauksista, ne auttavat hahmottamaan asiaa.

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että monet käyttää tätä systeemia hyödykseen vain koska se on mahdollista. Sitten lässytetään jotain sellaista, että kun lapsikin niin hyvin viihtyy ja plaa plaa. Tosiasia on, että olisi ollut parempi jättää se toinen lapsi hankkimatta tai sitten odottaa muutama vuosi, että ikäero olisi ollut suurempi.

Laiskuuttahan tuo isompien lasten hoitoon vieminen on! Eikä se nyt niin raskasta ole se, että vie niitä lapsia hoitoon. Kyllä on tosi paljon raskaampaa jos ne vanhemmat lapset on kotona ja niille pitää keksiä viihdykettä ja tekemistä. Eihän nyt pullamössöäiti sellaista jaksa tehdä!

Vierailija
62/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoi 2,5-vuotiaan esikoisensa viemistä pph:lle JOKA PÄIVÄ klo 8-17! Isä vei ja toi, koska eihän äiti tietenkään voinut raahautua kodista ulos niin aikaisin... Ei varmaan tullut mieleenkään, että olisi voinut viedä vähän myöhemmin aamupäivällä ja vaikka vain 3 päivää viikossa.

Jos jotain tuomitsen, niin se on sitten just näitä jotka vie esikoisen KOKOpäivähoitoon.

Tämä samainen äiti sanoi muuten syyksi sen, että miksi vähentää hoitoaikaa kun kerran ei hoidosta heidän tarvii mitään maksaakaan!!! Ja nurisi kun ei kesälläkään meinannut varahoitopaikkaa löytyä. Että kyllä sitä tällaisiakin mammoja löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eiköhän jokainen osaa päättää oman tilanteen/jaksamisen mukaan mikä on parasta sekä itselle ja lapsille,ei sitä kukaan ulkopuolinen voi tietää.

Välillä tuntuu että kotiäideillä ei ole muut tekemistä kuin kytätä ja arvostella toisia äitejä,jokaisen pitää toimia oman tilanteen mukaan,ei kannata kuunnella kaikkia arvosetelijoita.

Vierailija
64/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Laiskuuttahan tuo isompien lasten hoitoon vieminen on! Eikä se nyt niin raskasta ole se, että vie niitä lapsia hoitoon. Kyllä on tosi paljon raskaampaa jos ne vanhemmat lapset on kotona ja niille pitää keksiä viihdykettä ja tekemistä. Eihän nyt pullamössöäiti sellaista jaksa tehdä!

Olen tästä kyllä kovasti eri mieltä. Ensinnäkin vanhempien rooli ei ole olla viihdytysjoukkoina. Minulle on " raskaampaa" elää äitiyslomalla aikataulujen mukaan, joita esikoisen päiväkotirytmi tuo. Kotona keksii kyllä aina jotain puuhastelua lapsille. Ei kai omien lapsien kanssa oleminen ole sentään kovin raskasta... Päiväkodissa/kerhossa käydään ikätovereiden takia. Minusta on tärkeää antaa sosiaalisia kontakteja lapsille " jo" 4-vuotiaasta, etenkin nykymaailmassa. Itse pääsin osaksi lapsiryhmää vasta ekalla luokalla koulussa, joka oli aivan liian myöhään. Siksi en anna periksi lapsen tutusta päiväkotiryhmästä edes tämän kuopuksen äitiysloman ajaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi