Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiyslomalaiset: minkä verran muut lapset päivähoidossa viikossa?

Vierailija
22.11.2005 |

Saan toisen lapsen toukokuussa. Esikoinen on silloin 2,5 vuotta. On ollut hoidossa äitiyslomani loppumisesta lähtien (ensin kotihoitaja ja sitten tarha).

Lapsi viihtyy todella hyvin tarhassa, pieni yksikkö ja aktiivista hoitohenkilökuntaa. En halua katkaista täysin hoitosuhdetta, mutta en toisaalta myöskään pitää lastani täysipäiväisessä hoidossa toisen lapsen synnyttyä.

Minkälaisia hoitosopimuksia olette tehneet muiden lasten osalta ollessanne itse äitiyslomalla?

Ei mitään kiistelyä tästä, kysymykseni on asiallinen ja päätöksemme vakaa. Syntyvä vauva tarvitsee huomiotani samalla tavoin kuin esikoinenkin sai, toisaalta heidän sisaruussuhteensa eteen pitää tehdä työtä (siksi vain osa-aikainen tarha). Painava syy on myös se, että tarvitsen itsekin hetken lepoa ja se on helpompi järjestää vauvan kanssa. Tämä kaikki on tarkkaan mietitty ja meidän perheelle sopiva järjestely, esikoinen olisi varmasti melko turhautunut kaiket päivät kotona ja minä synnytyshormoneissa. Muistan liian hyvin esikoisen syntymän ensimmäiset kuukaudet.

Kaiken lisäksi päiväkoti on vain 200 m matkan päästä meiltä, joten sieltä on sitten hyvä jatkaa molempien lasten kanssa kesäaikaan rannalle (talomme uimarannan vieressä), kaupungille, puistoon, kylään, asioille tms. joten uskon, että esikoisen osittainen tarhassaolo aktivoi minutkin liikkelle. Esikoisen kanssa yritin kovasti, mutta lähteminen oli aina oma operaatio. Päiväkoti rytmittää arkea, mutta siis: MILLÄ TAVOIN olette hoitosopimuksen tehneet?

Kiitän kovasti jo nyt vastauksista, ne auttavat hahmottamaan asiaa.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 5 päivänä viikossa oli sen 4 tuntia poissa. Nyt jos mietin, niin ehkä 3 päivänä viikossa vaikka 5 tuntia olisi sopiva, vähän riippuen millainen rytmi vauvalla on.

Itse koin esikoisen eskarikuljetukset todella ongelmallisina ensimmäiset kuukaudet, matkaa ei ollut mahdottomasti, reilu puoli kilometriä, mutta vauva ei suostunut olemaan vaunuissa hereillä ollenkaan (eikä sylikään kelvannut usein, huusi siinäkin) ja rytmiä ei ollut, joten kyllä sydäntä särki huudattaa pientä, kun pakko kuitenkin oli lähteä aina tiettyyn aikaan. Eli jos vain mahdollista, itse ottaisin sellaisen liukuva-aikaisen hoitopaikan, jossa ei tarvitse olla minuutilleen viemässä ja hakemassa.

Vierailija
2/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vinkki tuo liukuva aika, mahtaako vain tarha siihen suostua. Pitää kysellä jo nyt.

Mutta aika hankala on ottaa asiaa esille, onko lie tätä palstaa lukiessa tullut itselleni se käsitys, että lapsensa hoitoon vievät ovat toisen luokan kansalaisia myös päiväkodin näkökulmasta. Se ei toki meidän päätöstä muuta, mutta tuntuu että mielellään tätä asiaa vähän siirrän ja siirrän...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään hoidossa vaan kotona. Minun ja vauvan seurana. Kivaa kun on juttuseuraa äidillä ja apureita vauvan hoidossa.

Vierailija
4/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

on päiväkodissa, koska viihtyy siellä ja saan näin tutustua vauvaan rauhassa ja lisäksi vähän omaakin aikaa.

Vierailija
5/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja äiti tosi pirteä synnytyksen jälkeen sekä haluaa olla kokopäiväisesti lasten kanssa kotona. Sillloinhan olisi luonnonvastaista viedä lapsi päiväkotiin, siitä tulisi tosi huono mieli.

Joskus on myös niin, että lapsi ei viihdy päiväkodissa ja on helpotus, kun aamun lähdöt ja noudot loppuvat vähäksi aikaa. Tätä varmaan jokainen punnitsee, kun miettii mitä tekisi hoitoasian kanssa.

Minä olen vain aiemman kokemuksen mukaan täysin varma siitä, että väsymys vie voimat. Esikoisemme on alkanut puhumaan hyvin varhain ja on erittäin innokas ja aktiivinen lapsi (askartelee, leikkaa saksilla hyvin, laittaa itse musiikkia soimaan ja tanssii, kantaa kirjoja kymmenittäin päivässä syliiin ja luemme, laulaa, muistaa kymmeniä loruja ulkoa jne. eli reipas kaksivuotias). En usko, että voisin ihan joka päivä aamusta iltaan tarjota hänelle samaa, mitä hän muutaman kerran viikossa saisi päiväkodista. Hän todennäköisesti turhautuisi jo väsymykseni ja toisen lapsen kanssa. On parempi rauhoittaa muutama hetki vauvalle ja sitten jaksaa taas täysillä puuhata myös esikoisen kanssa, kun on esim. saanut nukahtaa hetken (tämä siis vain toiveeni vauvan suhteen, en tiedä miten onnistuu käytännössä).

Mutta meni jaaritteluksi. Pointtini se, että ymmärrän muutkin ratkaisut, mutta nyt haen meidän perheen päätöksen suhteen toimivinta päiväkotirytmiä.

ap

Vierailija
6/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kehtaako joku käyttää yhteiskuntaa niin paljon hyväkseen, että tosiaan vie lapsen päiväkotiin äitiysloman aikana?!? Uskomatonta!!! Kyllä muiden lasten paikka on kotona muiden perheenjäsenten kanssa, kun vauva tulee kotiin. Jos isompi lapsi viedään hoitoon ja muut ovat kotona, tulee lapselle varmasti sellainen olo, että häntä ei hyväksytä joukkoon! Tulee mustasukkaisuutta! Ja ei kai äiti voi olla niin ITSEKÄS, että haluaa silloin omaa aikaa isomman lapsen kustannuksella, kun vauva on pieni. Kyllä omaa aikaa ehtii viettämään vielä lasten kasvettua!

T: Neljän lapsen äiti

Vierailija
7/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

rmaalit lapset hoitoon että äiti sais lusmuilla niin on jo liikaa..miksi tehdä lisää lapsia ellei entisiäkään viitsi hoitaa. mutta onhan niitä lapsia mukava tehdä vastuu niistä on jo sitten jonkun muun nykyaikana

Vierailija
8/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin olin tiukasti sitä mieltä, että ei missään nimessä esikoista hoitoon. Nyt olen alkanut pehmentyä. Ainakin omani tykkää hoitajasta ja toisista lapsista ihan mahdottomasti. Lisäksi mieheni tekee pitkää työpäivää ja meillä ei ole minkäänlaista tukiverkostoa. Jos tilanne olisi nyt edessä, niin ottaisin puolikkaan hoitopaikan. Eli hoitopäiviä tulisi 2-3 viikossa ja niistä maksaisin. Tn. veisin vain 9-15 tai 9-14. Riippuen päivästä.

Vierailija
9/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni on 4 lasta ja vanhin on nyt eskarissa, en ole lesta. kannattaa miettiä miltä lapsesta tuntuu kun uuden vauvan tieltä sysätään pois. oliskos itsestäs kivaa kun miehesi löytäisi uuden tyttökaverin ja sinuthan vois tun´kea siksi aikaa johonkin laitokseen tms. uuden vauvan pitäisi olla mukava juttu koko perheelle

Vierailija
10/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti jatkavat pph:lla 2 päivää viikossa à 5 h/päivä. Lisäksi ehkä kerhoilevat jonkun verran.

Vierailija
11/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestisi kaikuu kuuroille korville minun kohdallani, mutta onnittelut mestariäitiydestä ja jaksamisesta 4 lapsesi kanssa äitiyslomat ja muutkin hetket kotona.

Meillä on varaa maksaa päivähoitomaksu, lapseni viihtyy tarhassa ja minä haluan tutustua vauvaan samoin kuin esikoiseen. Et ilmeisesti ole sisälukutaitoinen tai sitten et lukenut viestiäni kunnolla.

Mainoksesi marttyyriäitiyden ja yhteiskunnan varojen säästämisen puolesta ei liikauta suunnitelmiani mitenkään. MINÄ MAKSAN VEROMARKKOJA niin paljon, että kustannan useamman sosiaalitukien saajan vuodessa. Jään siis mielihyvin ja iloisena äitiyslomalle ja vien esikoisen tarhaan, vaikka sinä sitä vastaan oletkin. Ja nautin samalla reilusta äitiysrahasta (vaikka siitä on jo lohkaistu progressiivisen verotuksen takia jo iso osa poiskin sinun ja kaltaistesi tuottamien sosiaalikulujen maksamiseen, arvelen nimittäin että et ole tuottavassa työssä).

T: AP silmät pyöreänä hämmästyksestä ja moukkamaisesta käytöksestäsi johtuen!

Vierailija
12/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän on tullut jo mukavia vinkkejä. Lisääkin otan vastaan, uskon että moni muukin miettii näitä asioita.

Ap

Vierailija
13/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen jatkoi vauvan tultua tarhassa kahtena kokonaisena päivänä viikossa. Siksi, että sain antaa todella paljon huomiota vauvalle noina päivinä ja itsekin otettua hieman rauhallisemmin. Meillä tarha on 5 km:n päässä joten lapsen hakeminen (mies vie) on oma projektinsa.

Myös esikoista ajettelin. Hän rakastaa olla tarhassa ja kokonaisina hoitopäivinä siihen liittyy muutakin kuin pelkkää syömistä ja yksi ulkoiluhetki.

Pysy päätöksessäsi äläkä anna noiden valittajien vaikuttaa. Meidän perheelle ja lapsille ratkaisumme on ollut todella hyvä.

Vierailija
14/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta älyn puutetta: verrata lapsen tarhaan viemistä siihen, että isä ottaisi tyttökaverin! Nauran katketakseni. Voi kauheaa, mistä näitä päätelmiä täällä riittää?

Ap ja muut: kukin elää tavallaan, minulla myös hyviä kokemuksia esikoisen tarhasta ja hänen siellä viihtymisestä. Päätös osoittautui erinomaiseksi, lapseni oli alussa puolipäiväisenä ja vauvan ollessa 6 kk lapseni siirtyi kokopäiväiseksi jälleen, kun kaipasi tarhakavereitaan ja tekemisistä niin kovasti. Minun viihdytysyritykset olivat ilmeisesti epäonnistuneita ja vauvakin oli aluksi niin tylsä hänen mielestään:-)

Vierailija
15/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja esikoinen jäi puolipäiväiseksi tarhaan eli 2 päivää viikossa. Hän itse halusi, koska meidän alueella ei asu muita lapsia ja olisi kotona ollessaan joutunut olemaan ilman kavereita kaikki päivät. Mihinkään mammakerhoon kun minua ei saa, ei ikinä. Lisäksi tarha oli pieni yksityinen ja olisimme menettäneet paikan ja joutuneet uuteen tarhaan

Vierailija
16/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja esikoinen jäi puolipäiväiseksi tarhaan eli 2 päivää viikossa. Hän itse halusi, koska meidän alueella ei asu muita lapsia ja olisi kotona ollessaan joutunut olemaan ilman kavereita kaikki päivät. Mihinkään mammakerhoon kun minua ei saa, ei ikinä. Lisäksi tarha oli pieni yksityinen ja olisimme menettäneet paikan ja joutuneet uuteen tarhaan

Vierailija
17/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua hävettäisi jos olisin sinä. Etkö ole edes opetellut kirjoittamaan ?

Vierailija
18/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääpä kommentoida... tää on tämä ikuisuuskysymys lapsiperheissä, aina saa ihmiset ihan vauhkoiksi. Uskomatonta on miten jotkut VIITSIVÄT arvostella toisten ihmisten päätöksiä (ja vielä hyvin perusteltuja, minä ainakin huomasin että olitte asiaa monelta kannalta pohtineet) Musta on ihan ymmärrettävää että jatketaan esikoisen hoitoa jos esikoinen on ollut tarhassa ennen toisen lapsen syntymää. Ei ehkä kokopäisesti kuitenkaan,kuten ap:kin kertoi. Miksi esikoisen elämä pitäisi täysin kääntää päälaelleen vauvan synnyttyä!? On täysin eri asia aloittaa esikoisen hoito uuden vauvan synnyttyä, mutta joissain tapauksissa sekin parempi vaihtoehto kuin pitää lapsi kotona. Pitäkää vaan rohkeesti kiinni siitä ajatuksesta että Vain Te tiedätte mikä on teidän perheelle parasta:)

Kivaa Joulun odotusta kaikille

Ps. Mulla kaksi lasta, joita molempia olen koko ajan hoitanut kotona, ihan vaan tiedoksi

Vierailija
19/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivässä ja keskimmäinen, silloin 3-vuotias, kolmena päivänä mukana. Molemmat olivat ennestään tutuksi tulleessa päiväkodissa, mutta pienempi siirtyi juuri isojen puolelle eskarin rinnalla toimivaan ryhmään.

Itse asiassa nyt on sama tilanne edessä taas, kun neljäs syntyy loppukeväästä. Esikoinen on jo koulussa, mutta toinen menee eskariin syksyllä ja aion pitää kolmosta hänen kanssaan hoidossa joko kolme neljän tunnin (eskarin aika) päivää tai sitten junailen siten, että on kaksi pidempää päivää ja maksan pienen maksun myös eskarilaisen lisähoidosta. Tämä jää nähtäväksi, koska riippuu kolmosen päiväunitarpeesta. Jos nukkuisi vielä unensa, suosisin pidempää päivää harvemmin. Samoin näinä päivinä olisi esikoisella parempi läksyrauha. Molemmat p-koti-ikäiset viihtyvät naapurissa toimivassa p-kodissa tosi hyvin eikä meillä ole lähistöllä muita kotona olevia lapsia.

Vierailija
20/64 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuon ikäiset monesti osaa edes puhua! Luulempa, että äidit pääsevät vain itse helpommalla pitämällä isommat lapset hoidossa, kun kuopus tulee taloon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän