Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enkeli-Elisa

Vierailija
28.05.2012 |

Kuoliaaksi kiusattu Elisa

http://www.iltalehti.fi/perhe/2012052515577986_pr.shtml

Tämä jaksaa surettaa minua niin kovasti. Useammastakin syystä.

Tuo tyttö olisin voinut olla minä.

Toisinaan toivon vieläkin että olisin valinnut saman tien silloin. Helvetti jonka koin silloin ei ole vieläkään hellittänyt otettaan. Tuskin koskaan helpottaakaan kokonaan.

Ei tätä voi ääneen sanoa, omalla nimellään. Että olen vielä kaikkien näiden vuosien jälkeen sitä mieltä että toisille tie tehdään liian raskaaksi kulkea.

Toivon vain niin kovasti voimia kiusatuille. Ja aikuisille puuttua asiaan kun sen näette.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin eilen jonakin päivänä kaduttaa kirjan. Onhan siitä niin paljon kohuttu. Pettymys oli melkoinen. Enkeli-Elisan tarina olisi voinut viedä kirjailijan uraa eteenpäin, sillä asia on ajankohtainen ja kiusaamisen täytyykin puhuttaa. Nyt kirja oli kuin palapeli, aivan rikki, täynnä kirjoitusvirheitä ja jokseenkin keskeneräinen. Kirjan ainut hyvä puoli oli sen halpa hinta ja tarina, joka oikean kirjailijan kirjoittamana olisi voinut olla täydellinen. On totta, että välillä Minttu ratsastaa omilla kiusatuksi tulemisen kokemuksilla. Ja sehän on vain hyvä, sillä kiusattuna vain hän voi toimia kiusatun äänenä ja Elisan isä taas toimii kiusaajan äänenä. Tästä yhtälöstä syntyy hyvä tarina tai olisi voinut syntyä:)

Vierailija
2/9 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä siksi, että en usko kirjan perustuvan tositarinaan vaan epäilen huijaukseksi - kirjailija varmaankin ratsastaa omaa uraansa edistääkseen aiheella, joka vetoaa mediaan. Ja väittää lisätehon vuoksi tarinaa tositarinaksi.

Olen toki myös surullinen kaikkien koulukiusattujen takia sekä erityisesti niiden, jotka kokevat itsemurhan ainoaksi ulospääsykeinokseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä siksi, että en usko kirjan perustuvan tositarinaan vaan epäilen huijaukseksi - kirjailija varmaankin ratsastaa omaa uraansa edistääkseen aiheella, joka vetoaa mediaan. Ja väittää lisätehon vuoksi tarinaa tositarinaksi.

Miksi epäilet huijaukseksi?Hohhoi.. Kyllä kriittisyys on hyvä juttu mutta tuollainen skeptisyys ja vainoharhaisuus on jo naurettavaa.

Vierailija
4/9 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä jaksaa surettaa minua niin kovasti. Useammastakin syystä.

Tuo tyttö olisin voinut olla minä.

Toisinaan toivon vieläkin että olisin valinnut saman tien silloin. Helvetti jonka koin silloin ei ole vieläkään hellittänyt otettaan. Tuskin koskaan helpottaakaan kokonaan.

Ei tätä voi ääneen sanoa, omalla nimellään. Että olen vielä kaikkien näiden vuosien jälkeen sitä mieltä että toisille tie tehdään liian raskaaksi kulkea.

Toivon vain niin kovasti voimia kiusatuille. Ja aikuisille puuttua asiaan kun sen näette.

Oletko hakenut/saanut apua siihen mitä olet joutunut kokemaan ja käymään läpi?

Teinit ei ajattele miltä toisesta oikeasti tuntuu (juu, yleistän), ja tuskin kukaan oikeasti haluaisi että toinen kuolee, vaikka niin sanookin. Kaduttaa syvästi, että itsekin kiusasin erästä meidän luokan tyttöä. En oikeastaan osaa edes kertoa miksi kiusasin sitä tyttöä.. sen muistan että kiusaamalla vältyin siltä ettei minua alettu kiusaamaan.

Teinit tarvitsevat kasvatusta ja aikuisen ohjausta siinä missä pienet lapsetkin. Harmillista myös se ettei kouluista löydy tahtoa ja osaamista kitkeä kiusaamista, vaan on helpompi keskittyä siihen "oleellisempaan" eli opetukseen silmät ummistaen mitä ympärillä tapahtuu.

Vierailija
5/9 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hänen kirjoituksensa ovat hyvin tunnistettavia, ja sama tyyli toistuu päiväkirjassa, blogeissa, jne. En vaan usko, että Enkeli-Elisaa on ollutkaan, mutta tämä perustuu vain omaan vaistooni. Itse kuitenkin luotan fiilikseeni.

Vierailija
6/9 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hänen kirjoituksensa ovat hyvin tunnistettavia, ja sama tyyli toistuu päiväkirjassa, blogeissa, jne. En vaan usko, että Enkeli-Elisaa on ollutkaan, mutta tämä perustuu vain omaan vaistooni. Itse kuitenkin luotan fiilikseeni.

ja oli tiedossa paikkakunta ja koulu jossa tyttö kävi...olisikin keksitty juttu mutta ei.

Vierailija
7/9 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän siitä itsemurhasta aikoinaan uutisoitiinkin

Löytäisitkö linkkiä johonkin noista uutisista? En kysele pahalla tai epäile sinua, olen vain kiinnostunut. Itse en muista kyseistä tapausta.

Vierailija
8/9 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis päiväkirjathan on tehty oikean Elisan päiväkirjan pohjalta, ja se on kyllä hyvin selkeästi ilmaistu nettisivuilla. Ne siis perustuvat Elisan (nimi muutettu) päiväkirjoihin, mutta päiväkirjoja ei ole suoraan kopioitu. Toki siihen tulee silloin kirjoittajan oma kirjoitustyyli.

Vierailija
9/9 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun projekti lähti liikkeelle, ensimmäinen ajatus oli, että Elisan päiväkirjoja ei tulla julkaisemaan sellaisinaan. Koska päiväkirjamerkinnät koettiin kuitenkin hyvänä tapana välittää nuoren tunteita, syntyi Elisan fiktiivinen päiväkirja, joka sinällään kertoo Elisan päiväkirjamerkintöjen kuvaamista tapahtumista ja muista tosielämän kiusaustilanteista, mutta jotka on kuitenkin kirjoitettu kaunokirjalliseen muotoon aikuisen ihmisen toimesta.

Päiväkirjamerkinnät netissä ovat siis Minttu Vettenterän kirjoittamia, mutta tunteet ja tapahtumat todellisia."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan