Onko niin että esikoisen vanhemmalla iällä saaneet ovat hysteerisempia kuin nuoremmat vanhemmat?
Meidän naapurissa on perhe, jotka ovat ainokaisensa saaneet päälle nelikymppisenä. Meillä 3 lasta, jotka kaikki on tulleet mun ollessa 22-26v. Nyt vanhin poikamme on 10v ja leikkaa meillä ruohon niin naapurin emäntä ihan kauhuissaan, jos teloo siinä itsensä.
Ja muutenkin kaikki heidän lapsen pihaleikit on tyyliin ylivarovaista huolehtimista. Meillä taas ei oo ihan niin nöpönnuukaa eikä kaikesta jakseta kieltää, komentaa ja olla huolissaan. Puissa saa vanhemmat lapset kiipeillä, rullaluistella ym.
Onko tämä yleistäkin vai onko vaan yksittäistapaus, eikä katso vanhempien ikää?
Kommentit (10)
Oma äitini on aina ollut ylihuolehtiva sekaantuja. Aivan mahdoton oli silloin kun olin lapsi ja aivan yhtä mahdoton on nyt minun lasteni kanssa. Todella tiukkana täytyy olla, eikä se aina ole helppoa sillä kun toinen syyttää välinpitämättömäksi ja huonoksi äidiksi (vaikka siitä syystä että ei pue lasta väkipakolla toukokuussa talvivaatteisiin).
Äitini sai lapsensa 20-23 v.
Minä olen saanut lapseni 32-35 v.
meillä lapsi (tyttö) on saanut kiipeillä puussa, rullaluistella, harrastaa uimahyppyjä jne. vaikka ikää lapsella on 6v.
Uskon että tuo on luonnekysymys. Itse en ole osannut enkä osaa edelleenkään pelätä kaiken maailman vaaroja.
Minun kaveripiirissäni valtaosa on saanut esikoisensa 25-30-vuotiaina ja meitä on joka lähtöön. Yksi parhaista ystävistäni suojelee tytärtään kaikelta ikävältä eikä anna tytön tehdä melkein mitään omin päin, toinen taas antaa taaperonsa mennä välillä turhankin vapaasti (kummitätiä vähän hirvittää).
Suorastaan nauratti, kun törmättiin mieheni kanssa samanikäiseen tuttavaperheeseen puistossa. Heidän 1,5-vuotiaansa istui koko puistoilun ajan joko vaunuissa tai vanhemman sylissä. Heidän lähtiessään kuulin vaimon motkottavan miehelleen: "Nyt kyllä käytät käsidesiä, ennen kuin kosket poikaan, kun kerran olet taas kätellyt vieraita ihmisiä." Meidän samanikäinen tyttäremme juoksi edestakaisin, kiipeili penkeillä ja ja nuoli hiekkaa hiekkalapiostaan. Näin ovat vanhemmat erilaisia.
Siinä mielessä saattaa olla vähän ikä kysymyskin, että mitä enemmän ikää on sitä enemmän on maailmaa nähnyt. Moni nuori ei osaa ajatella kuolemaa vaan kuvittelee elävänsä ikuisesti, ehkä sitä samaa uskoa kohdistaa lapsiinsakin? Useimmilla 40-v taas kuolema on enemmän "koettu" ja lähipiirissä ehkä on sattunut lapsillekin pahoja tapaturmia.
Ja tuo johtuu siis iästä, jos 20-v elämänkokemusta on vähemmän (myös niitä lapsia lähipiirissä jne.) mitä 40-v joka on 20 vuotta pidempään katsellut tuttujensa lapsiperhe elämää.
Mutta luonne kysymyksenä pidän enemmän, osa paapoo enemmän mitä toiset, ikään katsomatta.
Ja riippuu myös lasten luonteesta, esim. trukkionnettomuus sellainen joka ei osalle tulisi koskaan mieleen (ajetaas tuolla trukilla) ja osa on alttiimpia hullutuksiin. Ruohoakin voi leikata varovasti tai sitten kaahailla vauhdilla jne.
On ihan tyyppilkysymys. Siis millainen ihminen on. Tottakai jollain nelikymppisellä on jossain asiassa elämänkokemusta enemmän kuin kaksikymppisellä.
T. 35-v esikoisen saanut
tietävät esim. sen, että 10v ei saisi ruohonleikkuria käyttää ilman valvontaa. Aika harva vanhempi antaa lastensa rullaluistella puissa.
en ole ylisuojelevainen.
On luonne kysymys ja noi ylisuojelijat on ihan hysteerisiä.
tietävät esim. sen, että 10v ei saisi ruohonleikkuria käyttää ilman valvontaa. Aika harva vanhempi antaa lastensa rullaluistella puissa.
olisi leikannut ruohoa ILMAN valvontaa, uuno.
Jos otettais 22 vuotias esikoisensa saanut äiti, niin eiköhän hänkin yrittäisi pitää siitä esikoisestaan aika tarkkaa huolta? Jos sä olet saanut neljän vuoden aikana kolme lasta, niin siinähän on ollut pakko luopua kaikesta säätämisestä, koska ei kenelläkään ole paukkuja huolehtia kolmen lapsen tarpeista yhtä tarkasti kuin yhden ja ainokaisen.
Mua vähän harmittaa, että sä haluat tehdä näin selvän provon vaan pahoittaaksesi jonkun mielen. Mitä oikein haet tällä?