Onko turvotus ja proteiini pissassa normaalia loppuraskaudesta?
Neuvolassa ei ainakaan oo mitään siihen sanoneet, muuta kuin et proteiini voi olla valkovuodosta. Itseä vaan mietityttää kun ei ole kokemusta.
Kommentit (11)
raskausmyrkytyksen oire. Siitä sitten loppuvaiheessa tuli 3 kg painoa vuorokaudessa ja proteiinitkin nousi 3:lle +:lle (on jo 8 v. en ihan muista). Muista itse huolehtia, että tarkkailevat vointiasi!
raskausmyrkytyksen oire. Siitä sitten loppuvaiheessa tuli 3 kg painoa vuorokaudessa ja proteiinitkin nousi 3:lle +:lle (on jo 8 v. en ihan muista). Muista itse huolehtia, että tarkkailevat vointiasi!
Minulla alkava raskausmyrkytys oireili noin aluksi. Sitten verenpaine alkoi huidella erittäin korkealla ja tuli näköhäiriöitä.
Onneksi viikkoja oli sen verran kasassa, että käynnistettiin.
Neuvolassa ei ainakaan oo mitään siihen sanoneet, muuta kuin et proteiini voi olla valkovuodosta. Itseä vaan mietityttää kun ei ole kokemusta.
Jos ne ei tajua mitä varten noita rutiinipissakokeita, verenpaineita, hemoglobiineja, sf-mittoja, painoa jne katsotaan niin miksi ne katsoo ne kuitenkin! Ei niitä kontrolleja turhaan oteta. Proteiini pissassa kertoo, että munuaiset falskaa. Se voi olla alkavan raskausmyrkytyksen merkki. Siksi sitä neuvolassa seurataankin.
prkl!
voiko olla alkavaa raskausmyrkytystä, jos verenpaine ei ole kohonnut lainkaan? ap
mitenkään välttämättä. Lähes kaikille tulee turvotusta ja tosi monella proteiinit hieman plussalla. En usko, että yksikään viimeisillään raskaana oleva äiti saa täysin puhdasta pissanäytettä annettua. Älä turhaa huolestu, nousee se verenpaine siitäkin. Jos tulee muita oireita niin otat yhteyttä neuvolaan.
voiko olla alkavaa raskausmyrkytystä, jos verenpaine ei ole kohonnut lainkaan? ap
Minulla oli hellp-oireyhtymä, eli paha raskausmyrkytys, vaikka verenpaineet oli aina mittauksissa normaaleja. Tai ehkä ne olivat minulle korkeita, sillä normaalisti minulla on verenpaine todella alhainen, ja minulle sitten normaalit arvot ovat kohonneita.
Minulla oli ensin oireena vain turvotus. Vasta ihan loppuvaiheilla tuli proteiinia virtsaan, ja hellp-oireyhtymästä johtuvat alhaiset trombosyytit.
En usko, että yksikään viimeisillään raskaana oleva äiti saa täysin puhdasta pissanäytettä annettua.
Virtsassa olevan proteiinin määräkin vaikuttaa. Jos saa liuskatestistä yhden plussan, niin proteiinia on aika vähän, eikä kannata huolestua.
Joka raskaudessa pissa ollut täysin puhdas loppuun asti. Kaikki syntyneet rv 41+. Verenpaine on noussut, mutta ei muuta. Suoraan sanottuna olisin vähän huolissani turvotus + proteiinia pissassa -yhdistelmästä...
Itse lähettäisin sinut laboratorioon tarkempaan virtsatestiin, näkyykö siinäkin proteiinia ja onko kyseessä ehkä sittenkin tulehdus.
Turvotus ja HIUKAN koholla oleva proteiini ei vielä ole aihe lähettää äitiyspoliklinikalle, mutta kylläkin on aihe seurata verenpainetta ja raskausmyrkytyksen subjektiivisia oireita tiiviisti. Eli varmaan sinullekin on sanottu, että jos tulee päänsärkyä, näköhäiriöitä, huimausta tai "outoa oloa" tai ylävatsasärkyä (etenkin jos se tuntuu oikealla kyljellä eli maksan kohdalla) niin yhteys päivystykseen odottelematta.
Raskakusmyrkytys on kimurantti juttu, periaatteessa melkein kaikki loppuraskaudesta kohoavat verenpaineet ovat sitä, ja osa turvotuksistakin, mutta jos oireilu pysyy lievänä niin ei sille mitään tehdä - eikähän siihen mitään hoitoa olekaan. Paitsi synnytys.
mites verenpaine?