Miksi perheissä yleensä isä kulkee työmatkat henkilöautolla ja äiti julkisilla?
Olettaen, että työmatka on molemmille suunnilleen yhtä pitkä.
Kommentit (35)
Naiset parisuhteeseen päästyään antavat miehen hoitaa autolla ajamisen, koska mies on "parempi kuski". No tottakai on, kun mies vain ajaa. Harvemmin näkee miestä istumassa kyydissä ja vaimoa ajamassa. Yleisempää on se, että parkkipaikalla vaihdetaan kuskia, että mies saa ajaa. Minä väittäisin, että keskimäärin naiset ja miehet ovat yhtä hyviä kuskeja. Naiset saattavat olla jopa parempia, jos katsoo onnettomuustilastoja. Autovakuuttajan toivekuskihan on keski-ikäinen nainen ja painajainen nuorehko mies.
Miehet menevät autolla juuri sen mukavuudenhalunsa takia. Luin tutkimuksesta, jossa oli vertailtu Suomen isoimpia kaupunkeja ja päädytty siihen lopputulokseen, että jos kaupungissa asuu enemmän naisia kuin miehiä, autoja on selkeästi vähemmän ja julkinen liikenne kannattavampaa. En yhtään ihmettelisi; tunnen vain yhden naisen joka "ei voi" mennä julkisilla mutta tusinan sellaisia miehiä, joiden pitää päästä työpaikalleen autolla vaikka asuisivat pk-seudulla (= jumalattomat aamuruuhkat).
Naiset joustavat.
Meillä mies on aina kulkenut töihin julkisilla (metrolla, bussilla).
Kotiäitinä en mistään hinnasta luopuisi autosta ja asuinpaikka valitaan sen mukaan, että mies pääsee niillä julkisilla töihin.
Kummallakin oma auto ja yksi lisäksi, sekä miehellä motskari ja emme todellakaan käytä ikinä julkisia!
Kuljen julkisilla, koska pääsen sillä töihin 15 min. Autolla ruuhkassa menisi tunti.
Työmatkaa kummallakin 12km suuntaansa. Bussilippu maksaisi 60 euroa naama per kuu eli 120 euroa kahdelta. Ja sitten olisi aikataulujen varassa (vain 2 bussia tunnissa) sekä joutuisi vielä kävelemään bussipysäkille reilut 5min suuntaansa.
Tuolla 120 eurolla ostaa meidän autoihin jo kyllä kevyesti kuukauden työmatkabensat!
Jos bussin kk-lippu olisi selkeästi halvempi, esim 25 eur/kk, niin varmasti kuljettaisiin bussilla. Mutta siitä kyllä pitäisi olla jotain muutaki hyötyä kuin ympäristöseikat. Ei todellakaan mennä bussilla töihin, niin kauan kuin kuukausiliput on sikahintaisia.
Kyllä varmasti ihmiset saataisiin omista autoista busseihin jos haluttais, mutta ei taida päättäjät haluta, lippujen hinnoista päätellen...
Minä kuljenkin, mutta mieheni ei. Hän kyllä ostaa joka kuukausi kuukausilipun, mutta käy useimmiten autolla töissä. Selityksiä autoilulle ovat mm. vesisade, huonosti sopivat bussiaikataulut (seuraava bussi tulisi vasta 10 minuutin päästä, ei jaksa odottaa), väsymys (ei jaksa kävellä pysäkille 400 m), vitutus (bussi oli viimeksi niin paljon myöhässä), pitää käydä töiden jälkeen siellä sun täällä, kannettava on mukana eikä jaksa kantaa sitä ym. ym. Ja bussimatka olisi vain 10 minuuttia, niin että se nyt ei olisi mikään ylivoimainen.
Kieltämättä vähän ärsyttää miehen "turha" autoilu!
Meillä noin, että mies autoilee ja minä menen julkisilla. Miehellä töihin matkaa 1km ja minulla taasen menee matkaan puolituntia ja käytän junaa.
Siinä tarvitaan oikeasti munaa, että kehtaa kulkea bussilla tai metrolla niinkuin köyhät.
Me kuljetaan molemmat samalla henkilöautolla, koska se on halvempaa kuin että toinen tai molemmat kulkisivat julkisilla...
Aika moni äiti on töissä hyvien liikenneyhteyksien vieressä (sairaalat, kaupat, koulut, toimistot..) ja isät (raksa, varastot, bussikuskit jne.) ei pääse työpaikalle, kun ei sinne kulje julkiset.
Ainakin meillä on näin.
Syynä on se, että mies harrastaa ruokatunnilla. Eikä hän ehdi harrastamaan ruokatunnin aikana, jos joutuu menemään julkisilla.
Mies on joskus sanonut, että jos hän luopuu autosta, niin sitten hän harrastaa kolme iltaa viikossa ja on poissa kotoa. Eli minun puolestani hän saa auton käyttöönsä, jotta on illat kotona.
Aika monet miehet joutuvat työssään liikkumaan paikasta toiseen, ja julkiset kulkuneuvot ovat siihen liian hitaita. Tällaista työtä tekevät monet naisetkin, mutta ainakin omassa tuttavapiirissä useimmat miehet, mutta harvat naiset. Ja näillä naisilla onkin sitten auto käytössään.
...työsuhdeauto, jolloin hänen on käytettävä sitä?
Meillä mies ajaa töihin meidän omalla autolla ja minä ajan töihin työsuhdeautolla. Työmatka kummallakin n. 50 km yhteen suuntaan, mutta täysin eri aikaan ja myös eri paikkaan, joten yhteiskyyti ei mahdollinen. Julkinen poissuljettu huonojen yhteyksien vuoksi kummallakin - toisaalta, tyttärelle tulisi kohtuuton tarhapäivä, jos käyttäisi julkista (joka siis hidas ja monella vaihdolla).
Minä bussilla ja vaimo autolla. Minä maksan auton ja muut kulut bensaa lukuunottamatta. Eikä haittaa yhtään. Lähinnä vituttaisi autoilla aamuisin väsyneenä. Nyt pysäkiltä bussiin ja untenmaille, hyvällä tuurilla saatan jopa herätä oikealla pysäkillä.
Itse menin bussilla, koska emme todellakaan halunneet toista autoa ostaa kun julkisetkin kulkevat niin hyvin, vaikka työaikani onkin epäsäännöllinen.
Miehellä töihin matkaa 1km ja minulla taasen menee matkaan puolituntia ja käytän junaa.