Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monta kanamunaa voi syödä viikossa?

Vierailija
25.05.2012 |

Lapset ovat innostuneet tekemään munakkaita. Nyt sitten pähkäilen, kuinka usein he voivat tuota syödä.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli yhteensä 12 munaa joka päivä, aamulla 4, päivällä neljä ja illalla neljä. Syön tietysti muutakin :) Jotkut on sitä mieltä että saisi syödä n. 1/päivä, mutta mun mielestä kananmunassa on paljon hyviä aineita enkä rajoita. Ja tällä ruokavaliolla on pysytty melkein 20 vuotta terveenä ja hyvässä painossa.

Vierailija
2/3 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunan katsotaan nykyään ylläpitävän terveyttä ja auttavan taistelussa lihavuusepidemiaa vastaan. Kananmunan energiamäärä on alhainen, mutta se sisältää hyvää proteiinia ja runsaasti kasvua ja palautumista edistäviä aminohappoja. Kananmunissa on myös D- ja B12-vitamiineja, seleeniä, koliinia ja antioksidantteja. Vain C-vitamiinia kananmunassa ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmuna ei olekaan kolesterolipommi

Kananmuna ei nosta kolesterolia eikä ole vaaraksi sydämelle, brittiläiset asiantuntijat paljastavat.

Ravitsemusasiantuntijat Juliet Gray ja Bruce Griffin Surreyn yliopistosta kertovat Sun-lehden verkkosivulla, että ei ole olemassa todisteita, jotka tukisivat piintynyttä harhaluuloa runsaan kananmunan käytön epäterveellisyydestä.

Briteissä jopa 45 prosenttia väestöstä elää luulossa, että kananmunaa ei tulisi syödä enempää kuin kolme kappaletta viikossa. Suomessakin henkilöille, joilla veren kolesterolipitoisuus on suuri, suositellaan vain kahta kanamunaa viikossa.

Vaikka kananmunissa onkin kolesterolia, brittiasiantuntijoiden mukaan se ei ole pahinta laatuaan. Itse asiassa vain kolmannes kehon kolesterolista tulee ruokavaliosta, loput ihminen tuottaa itse. He varoittavat, että tupakointi, ylipaino ja liikunnan puute ovat todennäköisempiä syitä vaarallisen korkeaan kolesteroliin, kuin kananmunan käyttö.

- Harhaluulo siitä, että kananmunan runsas käyttö nostaisi veren kolesterolipitoisuutta ja sydänsairauksia pitää oikaista, professori Griffin totesi.

tohtori.fi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän