Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Seinäjoella kuollut perätilavauva :' -(? Älkää esikoistanne odottavat

Vierailija
21.11.2005 |

antako lääkäreiden suostutella itseänne synnyttämään ensimmäistä lasta alateitse jos lapsi on perätilassa! Tämän lääkärin kommentti ennen synnytystä oli kuulemani mukaan ollut " on sitä ennenkin perätilasta synnytetty" .

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYKSissa! Eivät suostuneet antamaan sektiota ja kälyni suostui. Sanoi että oli todella kamala kokemus eikä enää suostuisi moiseen. Onneksi kaikki meni hyvin. Mukana oli kuulemma myös kaikenmaailman opiskelijoita, eli kai jonkinlaisena opinnäytöksenä halusivat sitten seurata miten perätilasynnytys etenee:(.

Muuten: en ole kuullut tätä Seinäjoen synkkää tilastoa. Päinvastoin monet ovat haukkuneet Vaasaa, ja ovat mieluummin menneet Seinäjoelle jos mahdollista!

Vierailija
22/43 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan, myös ensisynnyttäjiä tähän painostetaan. Etenkin loppuvuodesta, jos on tehty " liikaa" sektioita tilastojen kannalta. Kuulostaa hurjalta, mutta niin se vaan on. Toki otetaan lantiokuvat, mutta itse en kyllä lähtisi moiseen mukaan ellei tiedossa olisi minivauvaa ja julmetun kokoista lantiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen Vaasasta kuullut ja siksi monet ovat valinneetkin Seinäjoen jos heillä siihen mahdollisuus on! Mutta että jos Seinäjoellakin sitten on sama juttu...

Itse oon menossa Vaasaan synnyttämään alkuvuodesta. Huh, toivotaan että vauva kääntyy!

Vierailija
24/43 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä paljo omat piipitykset auttanu,

ku yritin sanoa, että haluaisin sektion..

" Opin-näytteenä" oltiin, ja oon siis tajunnu sen vasta jälkeenpäin..

Synnytyksestä on olemassa opetuskalvot ja kaikki :(

Kunpa oisin sillon tajunnu VAATIA sektiota...

t. Katkera, joka ei enää ikinä aijo synnyttää alakautta, oli tilanne mikä hyvänsä

Vierailija
25/43 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä hiljaiset äitit pakotetaan synnyttämään juuri esim. perätilalapset alakautta Sektiota ei saa vaikka lapsen sydänäänet heikkenee (näin kävi siskolleni ja onneksi olin sielä ja kun KOVAÄÄNISESTI ja peräänantamattomasti vaadin toisen lääkärin konsultaatiota niin sektio tuli ja se pelasti lapsen hengen).

Sinun täytyy itse olla niin vahva että saat äänesi kuuluville ja parempaa hoitoa. Ikävä kyllä näin on ja aivan liian monet tuntevat pelkoa ja /turhaa) kunnioitusta lääkäriä kohtaan

Vierailija
26/43 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noin se on. Synnytyksiin liittyvä arvokeskustelu havainnollistaa erinomaisesti naisen asemaa yhteiskunnassa. Kirjoittaisit vaikka Hesarin yleisönosastolle, olen monta kertaa ajatellut itse kirjoittaa, mutten ole osannut muotoilla ajatuksiani noin hyvin.

Vierailija
27/43 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini synnytti kolme vuotta sitten Tampereella perätila vauvan. Ei suostunut sektioon vaan vaati alatiesynnytyksen. Terve 2-8-9 pisteen vauva tuli.

Sektio on leikkaus ja suuri riski niin vauvalle kuin äidille.

Minusta on vaan upeaa että lääkärit suosittelee alatiesynnytyksiä eikä leikkauksia.

Vierailija
28/43 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva on tulossa oikeaoppisesti peppu edellä, ei perätilasynnytys ole sen riskaabelimpi, kuin mikä tahansa muu alatiesynnytys. Onneksi nykyisin ultralla vauvan asento voidaan tarkistaa ennen synnytystä.

Vierailija
29/43 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipäs nyt vähän, sektiollahan juuri pelastetaan alatiesynnytyksestä sekä äitejä että lapsia. Siinä vaiheessa kun mennään sektioon eikä ole hätäsektio, asiat on hyvin kummallakin osapuolella.

Vierailija:

Sektio on leikkaus ja suuri riski niin vauvalle kuin äidille.

Vierailija
30/43 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos vauva on tulossa oikeaoppisesti peppu edellä, ei perätilasynnytys ole sen riskaabelimpi, kuin mikä tahansa muu alatiesynnytys. Onneksi nykyisin ultralla vauvan asento voidaan tarkistaa ennen synnytystä.

Kyllä " normaalikin" perätilasynnytys on riskaabelimpi kuin raivotarjontasynnytys! Lastenlääkäri tarkastaa aina vastasyntyneen perätilasynnytyksen jälkeen ja riski lonkkaluksaatioonkin on suuri puhumattakaan pulasta mihin pää siinä joutuu, kun tulee suurimpana viimeisenä ulos.

Vierailija
31/43 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsella lonkkaluksaatio. En muista kauanko piti olla lasta (vai mikä se nyt oli) mutta maistaakseni kolme kuukautta.

Vierailija
32/43 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis perätilaSYNNYTYKSESTÄ. Lonkkaluksaatio on yleinen myös sektiolla syntyneillä perätilavauvoilla.

Vierailija
33/43 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymenlaaksossa ainakin on rakenneultra eka ja vika ultra joka tehdään!!! Kahden ekan kohdalla ei oo yehty mulle minkäänlaista synnytystapa arviota. ja eka synty nokka edellä. Varmaan ois ultrassa nähnyt jos ois lekureita kiinnostanut! Vaan kun niitä ei kiinnosta, ei sitten niin missään!

Vierailija
34/43 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähdään siis onko tulossa peppu vai jalka edellä.

Periaatteessahan kätilö/ terveydenhoitaja kyllä osaa todeta mahan päältä jos vauva on perätilassa. Olen kyllä kuullut, että tässä on tapahtunut joskus " erehdyksiä" .

Vierailija
35/43 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään sektioiden riskitilastoissa ei ole sekaisin ´kaikki sektiot, vaan ne on kyllä ihan eritelty. JA esim. äidin kuolemanriski SUUNNITELLUSSA SEKTIOSSA on kolminkertainen altiehen verrattuna. 1/17000 äidistä kuolee sektiossa kun alatiessä luku on 1/53000. Ja todellakin SUUNNITELLUSSA sektiossa.

JOkainen sektio lisää seuraavien lasten kohtukuolemanriskiä, koska jos tämän kirjoittajan mukaan ihmiskehoa ei ole suunniteltu hyvin kestämään raskauksia ja synnytyksiä, niin vielä vähemmän kohtulihasta on tarkoitettu kestämään auki leikkaamista, saati useampaa kertaa peräkkäin. Sektion jälkeen seuraavan lapsen kohtukuoleman riski on 8-kertainen verrattuna alatie synnytykseen.

Sektio on AINA suuri leikkaus. Siinä ei ole promillenkaan mahdollisuutta, että se menisi niin, että äiti ja vauva selviäisivät täysin vaurioitta, (mm. iso leikkaushaavaa läpi vatsan, lihasten, kohdun) äiti pääsisi heti tolpilleen ja pystyisi hoitamaan vauvaa saati jatkamaan elämäänsä normaalisti samana päivänä. ALatiessä on tämä mahdollisuus ja useimpien kohdalla se toteutuukin. Itseni kohdalla jo kahdesti, eikä lähipiirissänikään ole yhtään traagista alatietarinaa. En silti väitä etteikö niitä tässä maassa olisi, mutta yhtä lailla niitä on sektioissakin.

Vierailija:

Sektion riskejä liioitellaan, eikä niistä ole oikeanlaista tilastoa, vaan samassa tilastossa on sekä kiire-, hätä-, että suunnitellut sektiot.

Alatiestä valehdellaan suoraan päin naamaan, että vauvan saa aina syliin tämän synnyttyä. Sehän ei todellakaan pidä paikkaansa. Vauva voi joutua esim. bakteeritulehduksen vuoksi suoraan kaappiin viikoksi ilman, että äiti ehtii hipaistakaan.

Myös alateitse syntyneiltä vauvoilta joudutaan imemään keuhkoja tyhjiksi, kun eivät ole puristuksesta huolimatta tyhjentyneet kunnolla.

Pelkopolilta saatavassa erittäin puolueellisessa alatie/sektio -lappusessa ei myöskään mainita mitään alatien repeämä-riskeistä.

Sektio on iso leikkaus, totta kai, mutta myös alatiesynnytys on tapahtumana erittäin iso ja raskas keholle. Luonto ei ole suunnitellut ihmistä siihen hommaan kovinkaan hyvin, vaan luonnon tarkoituksena on rajoittaa väestön kasvua mm. sillä, että täysin luonnollisiin raskauksiin ja synnytyksiin (eli ei länsimaalaista terveydenhuoltoa) kuolee paljon sekä äitejä, että lapsia.

Raskauden ja synnytyksen aikaiset komplikaatiot ovat maailman yleisin kuoleman syy. Täysin luonnollinen raskaus ja synnytys on todellakin riski.

Vierailija
36/43 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi outoa, että näin joutuu ajattelemaan... Mutta tammikuussa saa Vaasassa todennäköisemmin sektion kuin marraskuussa. Synnyttäneiden osasto on ainakin vielä rempassa ja evakossa äitipolin/synnyttämättömien osaston tiloissa ja ahdasta on, osa äideistä vauvoineen käytävällä... Tässä tilanteessa menisin mieluummin Seinäjoelle, jos saisin valita.

Vierailija
37/43 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnyttämään suuremmalla riskillä esim. perätilavauvoja.

Ihan oikeasti, ymmärrän jos on kamala synnytyspelko jos on jo synnyttänyt kerran ja jokin mennyt pieleen. Mutta kun itsekin tiedän tyyppejä, jotka vaan ovat kovia vänkäämään, ja ovat vain päättäneet, etteivät synnytä alakautta ja sitten ovat saaneet vängättyä itselleen sektion, vaikka mitään todellista syytä ei ole ollut.

Mun mielestäni sellaiset ihmiset, jotka eivät vain suostu synnyttämään normaalisti jos estettä ei ole, saisivat itse maksaa sektionsa yksityisellä sektorilla, jotta tällaista ei tapahtuisi. Mieluummin kuin että tällaista tapahtuisi enää ollenkaan.

Vierailija
38/43 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

menossa rv 29 ja edellinen sektio tehty helmikuussa....APUA.

Vierailija
39/43 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ensinnäkään sektioiden riskitilastoissa ei ole sekaisin ´kaikki sektiot, vaan ne on kyllä ihan eritelty. JA esim. äidin kuolemanriski SUUNNITELLUSSA SEKTIOSSA on kolminkertainen altiehen verrattuna. 1/17000 äidistä kuolee sektiossa kun alatiessä luku on 1/53000. Ja todellakin SUUNNITELLUSSA sektiossa.

Otetaan nyt kuitenkin huomioon, että vastaavasti tilastossa on KAIKKI alatiesynnytykset, ei pelkät perätilavauvat... Oikea tulos saataisiin jos jostain löytyy tilasto suunniteltu sektio vastaan perätilavauva alakautta.

Itse olen synnyttänyt virhetarjonnassa olleen vauvan ja perätilaa en ikinä suostuisi edes kokeilemaan. Itseasiassa en ole ollenkaan varma uskallanko enää kokemukseni jälkeen yrittää alakautta minkäänlaisessa asennossa olevaa vauvaa.

Tiedän myös ensisynnyttäjän joka painostettiin (periaatteessa pakottaahan ei voida, mutta kyllä asiasta mitään tietämätön ensisynnyttäjä saadaan helposti painostettua) alatiesynnytykseen ja vauva kuoli.

Alatiesynnytyksen perätilavauvalle voin ymmärtää jos kyseessä ei ole ensisynnyttäjä, edellinen/edelliset synnytykset ovat menneet hyvin, vauva on pieni ja lantio iso ja huom: äiti itse sitä haluaa ja on motivoitunut!

Vierailija
40/43 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväni synnytti perätila lapsen 2 vuotta sitten en muista oliko kättärillä vai naistenklinikalla. Perätila todettiin vasta synnytyksen alettua, ei oltu huomattu esim. viimeisellä neuvokäynnillä. Yritettiin tosikauan alakautta, sitten tuli lopulta hätäsektio!! Keskellä vuotta oli synnytys.