Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi on väärin nukuttaa lapsi?

Vierailija
24.05.2012 |

eli miksi ihan minkä ikäisen tahansa pitäisi nukahtaa yksin. meillä helpoin nukuttamiskeino on pitää kädestä kiinni.

olen yrittänyt muitakin, joissa lapsi jää yksin nukkumaan, mutta hermoni eivät lopuksi ole kestänyt touhua.

miksi siis tunnen että ihmiset jopa syyllistävät lapsen vierellä olemista kunnes nukahtaa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole väärin, itselle se on päivän paras hetki maata lapsen vieressä kun tämä nukahtaa :)

Vierailija
2/10 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eri ihmisillä nyt on eri käsityksiä siitä miten lapset pitäisi kasvattaa, eikä niistä toisten käsityksistä kannata stressiä ottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä myöskään. Tärkeintä että lapsella on turvallinen olo nukahtaessaan. Toiset eivät tarvitse aikuista viereensä, toiset tarvitsevat. Meillä 3-v. tarvitsi nukuttajan läheisyyttä 1,5-vuotiaaksi, mutta sen jälkeen on jäänyt yksin nukahtamaan sänkyynsä.(flunssakausia ja tutistavieroitusta lukuunottamatta)

Vierailija
4/10 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää on taas tällainen, että toisen mielestä "hyvä äiti" tekee näin, ja toisen mielestä jotenkin toisin :) kun jokainen vain tekisi niin, miten parhaakseen näkee :)

meillä esikoinen oli melko helppo nukahtaja, eli nukahti ihan itsekseen, paitsi jos oli kipeä. toinen taas tarvitsi isää tai äitiä vierelle, ja itseasiassa nukahti tissille/pullolle melko pitkään. mutta hänkin jätti itse pullon pois noin 2v iässä, ja alkoi sen kummempia yrityksiä nukahtaa yksin.

ehkä sen voi ajatella, että jos lapsi oppii nukahtamaan itekseen, niin silloin myös yöllä pieni saa yksin paremmin unta, jos sattuu heräämään, eikä herätä vanhempia. samoin onhan se vanhemmille "helpompaa", jos ei illalla aikaa mene siihen nukuttamiseen.

Vierailija
5/10 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen opettanut lapset nukkumaan itekseen. Kieltämättä ihmetyttää jos lapsia pitää "nukuttaa" tuntitolkulla tai lapsi saa valvoa niin pitkään kun nukahtaa sohvalle tai lattialle itsekseen. Minulle paras ja helpoin tapa on vain peitellä lapsi sänkyyn ja sanoa hyvää yötä, jää sitä "omaakin" aikaa illasta

Vierailija
6/10 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään "väärää" ole, tietenkään. Itse en vain jaksaisi iltaisin nukutusrumbaa. Näin yksinhuoltajana hommia riittää kotona muutenkin. Jokainen tekee kuten parhaaksi katsoo.

Vierailija
7/10 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jokaisen pitäisi (ilman huonoa omaa tuntoa) tehdä juuri niin kuin itselle sopii. Jos teillä toimii lapsen nukuttaminen, niin että aikuinen on vieressä, niin hyvä. Meillä lapsi ei nukahda, jos olen samassa huoneessa. Alkaa höpöttämään ja riehumaan. Kun hoidetaan iltapesut ja -sadut, niin jää (useimmiten) itsekseen nukahtamaan. Poisluetaan sitten ne illat kun lapsi on liian virkeä tai yliväsynyt. Silloin meno on mahdotonta, vaikka mitä tekisi.

Vierailija
8/10 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen nukahtamaan vaikkapa kädestä kiinni pitäen, lapsi haluaa jatkossakin nukahtaa kädestä kiinni pitäen. Sama juttu useimmiten yöllä herätessä - lapsi tarvitsee nukahtamiseen saman tavan, mihin illalla on tottunut. Yksi ystäväni on tuskaillut tämän asian kanssa, kun viisivuotiaansa vieläkään ei nukahda ilman, että äiti istuu vieressä kädestä pitämässä puolesta tunnista tuntiin.

Mutta aivan varmasti viimeistään armeijaiässä sen itsenäisenkin nukahtamisen jokainen lapsi oppii ;-)

Vierailija
9/10 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä yleensä ollaan vieressä, koska se on kaikkien perheenjäsenten mielestä mukavinta. Joskus saattavat lapset nukahtaa itsekseen, jos aikuisilla muuta hommaa/ mielenkiintoinen tv-ohjelma/superväsymys

Mutta kyllä minäkin, aikuinen ihminen, nukun mieluummin toisen vieressä kuin yksinäni, jos vaan valita saan. Kyllä siinä lähellä on turvallista ja ihanaaaaaaa

Vierailija
10/10 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan sama miten ihmiset lapsensa nukuttaa tai ei nukuta. Mutta minua ihmetyttää nämä jutut siitä, että jos nyt teet näin, saat tehdä lähes koko loppuiän. Ja joo lapsia on varmaan erilaisia. Toisille tavat jää paremmin päälle, mutta toisille ei jää. Meillä on pienenä nukutettu ja sitten siitä luovuttu. Ja kaikki ihan onnistuneesti. Muiden sängyssä on istuttu kaverina paitsi keskimmäisen, kun hänen piti saada nukahtaa yksin. Ja kyllä ne nukahtavat yöllä yksin ja käyvät vessassa yksin kaikesta huolimatta. Edelleen siis istutaan huoneessa, kun pienin tarvitsee sen istujan ja isommat (6 ja 8) haluaa muuten vaan. Minä yleensä luen tai neulon tämän ajan. Mutta varmaan jos olisin yh, niin menisin laittamaan tiskit koneeseen tms kotihommia tekemään. Mutta nyt näin menee meillä helpoiten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän