Miten saisi siirrettyä lapsen unia yöhön?
Nukahtaa iltaisin puoli 9 tai jälkeen, eipä juurikaan ikinä aiemmin. Nyt sitten ruvennut heräämään kuudelta. :/ Nukkuis ees seiskaan mutta ei.. Huone on pimennetty kyllä niin hämäräksi etten kyllä usko valon ainakaan herättävän. Päivällä nukkuu yhdet päikyt 1h-1,5h, joskus lipsahtaa 2h mutta ei edes joka viikko. On väsynyt aamupäivisin ja kitisee. Kuinkahan noita yöunia sais vähän venytettyä, kun kuitenkin selvästi vaatii vielä päiväunet? Niin ja lapsi on siis 1v 5kk.
Kommentit (3)
Lapsillakin on omat unirytminsä eikä niihin kauhean paljoa voi aina vaikuttaa. Jos tuo liian aikainen aamuheräämien häiritsee minä melkein koittaisin saada lapsen pysymään hereillä vaikka tunnin myöhempään illalla, jos sitten vaikka nukkuisi aamupäästä pidempään.
Meillä lapset kun ovat olleet kotihoidossa ovat nukkuneet aina monessa pätkässä päivän aikana, ei ikinä pitkää yhtenäistä yöunta. Usein oli yöllä tuossa iässä semmoiset 6-7 tunnin unet, sitten aamupäiväpäiväunet ja myöhäisiltapäiväpäiväunet. Myös äiti nukkuu myöhäisiltapäiväpäiväunet noin puolitoista tuntia ;-) En ole ikinä erityisesti laittanut lapsia nukkumaan mihinkään tiettyyn kellonaikaan vaan sitten kun nukuttaa niin mennään nukkumaan, olipa kello mitä tahansa.
juoko lapsi tuttipullosta tai rinnasta maitoa? mitä jos kokeilet vaan, ettette nouse, annat pullon tai rintaa ja pötköttelette sängyssä. Sanot, että äiti nukkuu vielä ja pidät silmiä kiinni. Jos yhtenä aamuna saat lapsen nukahtamaan vielä niin homma lähtee heti korjaantumaan.
Meillä opetettiin näin esikoinen nukkumaan puoli kymmeneen :). muiden kohdalla ei sitten enää voitukaan, kun muut lapset heräsivät kasi maissa.
No pullo on vielä käytössä. Oon joka aamu tuonu hänet omasta huoneesta viereeni nukkumaan mutta kun jo näkee meidän sängyn alkaa venkoilla sylistä. Ja jos lasken sängylle niin kyllä aika äkkiä laskeutuu alas ja kolistelee jo ovella. Sittenpä annan aamumaidon keittiössä.. En haluais tuotakaan että lapsi nukkuu puolille päivin kun joku 7.00 ois ihanteellinen. Itse menen nukkumaan puoli 10-10 illalla niin en millään haluaisi luopua siitä jokailtaisesta tunnista eli omasta ajastani.
Pitää kai hyväksyä se että lapsi herää tuolloin, jospa se jossain iässä rupeaa muuttumaan toiste päin että ei saa sängystä ylös ajallaan. Tulen sitten taas tänne neuvoja kyseleen. ;D