Leikkipuiston tavoista pari kysymystä
Joo, tiedetään että nämä on ihan uusavuttomia kysymyksiä, mutta näistä näyttää olevan monia mielipiteitä.
1) Saako leikkipuiston pöydälle kiipeillä sinun mielestäsi?
Minun mielestäni saa; se on vaan yksi taso siellä. Se on tehty kestämään kaikenlainen kiipeily. Se pitää joka tapauksessa pyyhkäistä jos haluaa laittaa sen päälle ruokaa. Mun lapset on just möyrineet antaumuksella siinä hiekassa ja sorassa, ei se haittaa jos sitä on siinä pöydällä.
2) Saako liukumäkeen kantaa soraa?
Mun mielestä saa, kunhan sen pyyhkii pois ennen kuin seuraava lapsi siitä laskee.
3) Saako kaikkia hiekkalaatikolla olevia leluja käyttää?
Mun mielestä saa. Tietenkään kenenkään leikkejä ei saa pilata jne. Me ainakin viemme sinne vain niitä leluja, joihin muutkin saavat koskea. Hienoimmat ja rakkaimmat lelut jätetään kotipihan leikkeihin tai kerätään heti pois kun lapsi on niillä leikkinyt. Sehän just on yksi koko leikkipuiston pointti, että lapset sosiaalistuu siellä.
Kommentit (74)
Mielestäni leikkipuiston "pöytä" ei ole ruokailua varten. Meillä se on lasten leikkejä varten.
Sissus että joillain on valtavan ankarat säännöt lapsille :(
Meillä näin:
Ruokailua varten tarkoitetuilla pöydillä ei saa kiipeillä. Jos hiekkalaatikossa on pöytä, sille toki saa.
Liukumäkeen ei saa laittaa soraa, koska usein niitä ei kunnolla kuitenkaan muisteta poistaa sieltä.
Leluilla saa leikkiä. Samaa mieltä kuin moni muu, jos lelut on laatikossa vapaana, niitä saa käyttää. Jos näkee ja tietää kenen se on, odotan omien lasten kysyvän lupaa, mutta en odota muiden kysyvän lupaa, jos meillä on leluja mukana. En hyväksy sitä, että lapsen vieressä seisoo joku odottamassa lelua, jolla lapsi leikkii ja heti kun sen sekunniksi päästää kädestään, se otetaan.
Mutta mua ihmetyttää kuinka usein uimahallissa otetaan meidän leluja/tavaroita kysymättä mitään, vaikka selvästi näkee, että uimahallissa ei ole mitään uimahallin omia juttuja ja meidän leluissa lukee sukunimi ihan selvästi.
valmiina eli ihan omilla leluilla leikitään joilla muutkin saa vapaasti leikkiä jos ne kippaan laatikkoon. Naperolla niin kivoja omia leluja että tuskin kiinnostuisi mistään yleisistä lapioista...
kaataa soraa. Lasten housut likaantuvat joka tapauksessa, kun he leikkivät hiekkalaatikossa. Ei siinä yksi hiekkainen liukumäki enää paljon paina. Muiden leluja saa oletusarvoisesti lainata, jos ne lojuvat hiekkalaatikossa, mutta jos omistaja on paikalla, pitää kysyä lupa. Ja muiden leluja ei saa viedä hiekkalaatikolta pois.
Se häiritsee laskemista ja sotkee toisten vaatteet! Iidootit opettavat lapsilleen tollasia tapoja! Ei ne kakarat niitä koskaan sieltä pois kerää...
Mielestäni leikkipuiston "pöytä" ei ole ruokailua varten. Meillä se on lasten leikkejä varten. Sissus että joillain on valtavan ankarat säännöt lapsille :(
askarrella käpylehmiä, mutta ei nyt ihan ehdoin tahdoin seisoskella kuraisilla jaloilla silti, koska se on pöytä ja joku voi siinä syödä välipalaakin.
Ei se ole minusta mitenkään ankaraa, tuskin sä kotopihallasikaan annat lastesi kiipeillä kurakengillä pihapöydällä. Jos sulla sellaista on, siis...
Lapsi kun on näitä pitkäpinnaisia puurtajia, joka jaksaa kokeilla erilaisten kasojen tekemistä ja kaivurin käyttöä aika pitkään. Tai jaksaa leikkiä kauko-ohjattavalla autolla (ei hiekkiksellä!). Silti moni on tarraamassa lapseni leluihin jo ennen kuin hän lopettaa niillä leikkimisen ja moni äiti inttää vakavana, että "täytyy antaa muidenkin leikkiä, täytyy oppia jakamaan".
joku muu leikkii sillä kaivurilla sitten kun oma lapsi ei enää leiki :D vaikuttaa siltä että aikuisetkin osaavat olla naurettavan mustasukkaisia omista tavaroistaan! Tietenkään en anna oman lapseni mennä leikin viereen kyttäämään mitään lelua mutta en ymmärrä sellaistakaan että aikuinen ihminen kyräilee lasta joka tykkää kokeilla toisen hienoa kaivuria.
joku muu leikkii sillä kaivurilla sitten kun oma lapsi ei enää leiki :D vaikuttaa siltä että aikuisetkin osaavat olla naurettavan mustasukkaisia omista tavaroistaan! Tietenkään en anna oman lapseni mennä leikin viereen kyttäämään mitään lelua mutta en ymmärrä sellaistakaan että aikuinen ihminen kyräilee lasta joka tykkää kokeilla toisen hienoa kaivuria.
kesken oman leikin eli miksi äidit sanovat lapselleni, että "kohta lopetat ja annat muiden kokeilla kaivuria". Miksi lapseni pitäisi lopettaa ja antaa kaivuri muille? Miksi hän ei saa rauhassa kaivaa ja täyttää kuoppaa omassa nurkassaan hiekkalaatikolla?
Eli meillä maalaistalon pihassa on kunnon "hirsilinna" liukumäkineen ja kiipeilytelineineen. Se on vain ja ainoastaan omien lasten käyttöön, mutta kesällä mökkiläisten lapset katsovat oikeudekseen pihaan tullessaan käyttää sitä kuin omaansa. Ja se oma käyttö on sitä, että sotketaan, rikotaan, kiivetään viereisen terassin kalusteiden päälle, hypitään aurinkotuoleja rikki jne. Kun kieltää, katsovat lapset ihmeissään. Näinhän puistossakin tehdään, me leikitään!
Olen antanut porttikieltoja näille lapsille, jotka tunkevat trampoliinille koiranpaskaisissa kengissään tai muovikassillinen mätiä omenoita mukanaan. Leikkipuistossa nähtävästi ei kamalasti mietitä, kestävätkö leikkivälineet. Tärkeintä on se, että kaikkea saa tehdä.
ei teitenkään lapsen tarvi antaa kaivuria jos sillä itse leikkii mutta onko se sitten tarkoituksen mukaista opettaa lapselle ettei muille tarvi jakaa jos itse ei sillä enää leikki vaan tekee jotain muuta? Itse ainakin opetan lapsille että omista tavaroista ei tarvi olla sairaalloisen mustasukkainen vaan muidenkin voi antaa sillä leikkiä silloin kun ei itse kiinnostu...ja mua hävettäis sellainen että oma lapsi itkisi koko ajan mustasukkaisesti omien lelujen perään.
mennä pihapöydän päälle istumaan ja kiipeilemään. Mulle ruokapöytä ja keittiön työtasot on sellaista "puhdasta tilaa" että niille ei hygienia-eikä turvallisuussyistä saa mennä. Pihapöytä ei mene miksikään jos sille kiikkuu, sen pinta ei ole liukas joten sieltä ei putoa helposti - siitä ei ole mitään harmia kenellekään, jos lapset istuvat pöydän päällä samalla kun pelaavat jne.
Siksi olen antanut leikkipuistossakin mennä sen pöydän päälle, koska en keksi että mitä tai ketä se haittaa.
Se ei ole leikkiväline
Joskus voi jotain soraa laittaa liukumäkeen kuivalla kelillä, mutta en tätä suosi.
Leluja saa käyttää jos laatikolla ei ole ketään ja sinne on leluja jätetty, mutta jos paikalla on joku, pitäisi kysyä tältä ainakin jos tietää toisen leluiksi. Itse kerään omat lelut saman tien jos ehdin, enkä jätä laatikolle leluja, koska ne kuitenkin rikotaan tai hävitetään ja tämä kaikki omalla leikkipihalla
niin puhdas että sen päällä viitsisi syödä mitään enkä muutenkaan muista koskaan nähneeni siinä ketään ruokailemassa :D ehkä se on sit eri asia jos kaupunki järjestää jotain ilmaista puistoruokailua...meillä päin puistoissa olevat pöydät on ihan leikkimistä varten!