Leikkipuiston tavoista pari kysymystä
Joo, tiedetään että nämä on ihan uusavuttomia kysymyksiä, mutta näistä näyttää olevan monia mielipiteitä.
1) Saako leikkipuiston pöydälle kiipeillä sinun mielestäsi?
Minun mielestäni saa; se on vaan yksi taso siellä. Se on tehty kestämään kaikenlainen kiipeily. Se pitää joka tapauksessa pyyhkäistä jos haluaa laittaa sen päälle ruokaa. Mun lapset on just möyrineet antaumuksella siinä hiekassa ja sorassa, ei se haittaa jos sitä on siinä pöydällä.
2) Saako liukumäkeen kantaa soraa?
Mun mielestä saa, kunhan sen pyyhkii pois ennen kuin seuraava lapsi siitä laskee.
3) Saako kaikkia hiekkalaatikolla olevia leluja käyttää?
Mun mielestä saa. Tietenkään kenenkään leikkejä ei saa pilata jne. Me ainakin viemme sinne vain niitä leluja, joihin muutkin saavat koskea. Hienoimmat ja rakkaimmat lelut jätetään kotipihan leikkeihin tai kerätään heti pois kun lapsi on niillä leikkinyt. Sehän just on yksi koko leikkipuiston pointti, että lapset sosiaalistuu siellä.
Kommentit (74)
1. Ei saa - en halua, että lapseni kiipeilevät pöydällä, oli puistossa tai sisällä
1. Ei saa. Meidän lapset eivät saa kantaa soraa liukumäkeen.
2. Kyllä saa leikkiä, jos pyytää luvan.
ja täällä saa olla lapsten kanssa keskenään leikkikuistossa. Ei auta meneekö heti aamusta, puolilta päivin tai iltapäivällä, siellä ei ole ikinä ketään muita.
ei kippaa sinne koko kassillista leluja toisten nenän eteen jos muut ei niihin ilman lupia saa koskea...itse en ainakaan viitsi sellaista tehdä.
Annan lapselle yhden tai pari lelua ja muut pysyy pussissa. Muutenkin ärsyttävää vallata koko laatikko omilla leluilla. Muiden tiellä ne siellä ovat!
Jätättekö tosiaan pussillisen leluja sinne lojumaan kun lapsi päättääkin lähteä vaikka keinumaan ja muut ei sillä välin sais niihin koskea vai?HALOO
t.Maiju
Niin ei tarvitse arvuutella, mitkä on yhteiskäytössä, ja mitkä on jonkun omia. Kannattaa merkitä muutenkin ne hyvin, esim. Tiimarista saa vedenpitävää tussia.
Mielestäni leikkipuistossa nimenomaan saa hyppiä pöydillä, purkaa energiaa ja riemuita.
huutelemaan omistajan perään vaan saa ottaa ja myös meidän leluilla saa leikkiä ihan vapaasti. Aika typerää jos joku haluaa että käydään koko porukka läpi ja kysellään että kenen lelu tai koko ajan pitäis olla 2veelle sanomassa "iik älä koske ei ole oma"...laatikosta pois ei saa viedä leluja.
Hassua muuten että meillä päin ei koskaan ole tällaisesta tehty ongelmaa vaan ihan vapaasti mukulat saavat leikkiä laatikossa olevilla leluilla..´mluotamme siihen että omistaja ilmoittaa jos haluaa sen lelun itselleen!
Me emme syö leikkipuistossa eväitä Mielestäni leikkipuistossa nimenomaan saa hyppiä pöydillä, purkaa energiaa ja riemuita.
ette saa laatia sääntöjä muiden puolesta.
Ne pöydät on kumminkin pantu sinne juuri syömistä varten, ei kiipeilytelineiksi.
Energiaa voi purkaa ja riemuita muuallakin kuin eväiden syömistä varten paikalle tuoduilla pöydillä, tiesitkös?
Tuo on omaa kädettömyyttäsi jos et YHDEN taaperon tekemisiä osaa hoitaa, meillä on puistossa 3 pph.aa lapsineen ja mammoja joilla lapsia itsellä 1-3 kpl. Kaikki pitää leluja vapaana ja niillä saa leikkiä kun lupa kysytään.
Mä ainakin katsoisin vinoon jos joku vaan ottaa lapseni leluja ihan omin nokkineen.
juuri sillä etteivät ole niin älyttömän mustasukkaisia omista leluistaan. Ärsyttää muuten sellaiset mukulat jotka ovat koko ajan kiljumassa oman lapionsa perään jos joku muu lapsi edes hipaisee vaikka itse ei sillä lapiolla tekisi koko aikana mitään!
omilla leluilla ja sitten muiden pitäis olla koko ajan kysymässä että saako tehdä ämpärillä hiekkakakun!
Tämäkö on sitä sosiaalisuuden opettelemista vai? Lähinnä itsekkyyttä se on.
Antakaa sille mukulalle pari lelua siihen viereensä niin ei tarvi vallata koko paikkaa eikä turhaan tuoda kasaa toisten nenän eteen!
niin kenen se pitää siivota, sinun vai sen seuraavan lapsen, joka haluaa siitä laskea?
Sosiaalistuminen ei ole sitä, että jaetaan tavarat. Se on sosialisoimista, enkä toivo lapseni sen uhriksi joutuvan.
Meillä ei tulis mieleenkään katsoa ketään kieroon jos nyt ottaa laatikossa lojuvan vapaan lapion käteensä ilman lupaaoli se sit kenen tahansa :D:D:D
Mutta jos joku perhepäivähoitaja tästä mielensä pahoittaa niin pieni vinkki...aina kun poistutte laatikosta niin kerää sitten ne lelut sieltä pois ellet ihan kädetön ole! Ne ovat siellä muiden harmina ja tiellä!
juuri sillä etteivät ole niin älyttömän mustasukkaisia omista leluistaan. Ärsyttää muuten sellaiset mukulat jotka ovat koko ajan kiljumassa oman lapionsa perään jos joku muu lapsi edes hipaisee vaikka itse ei sillä lapiolla tekisi koko aikana mitään!
jos lupaa kysytään, siihen on tapana suostua. Eli ei olla mustasukkaisia, mutta nähdään tuo pieni kohteliaisuuden vaiva ja opetetaan lasta kunnioittamaan muiden omaisuutta.
että totta kai lelujen lainaamiseen kysytään lupa, jos se lelujen omistaja on siinä hiekkalaatikolla. Mut useinhan se menee niin, että ne lelut on siinä levällään eikä niistä ota selvää kenen leluja ne on, niiden omistaja voi jo viipottaa ihan kentän toisella laidalla.
Minä koen juurikin tosi tärkeäksi sen, että lapsi oppii lainaamaan lelujaan. Ne on vaan muutaman euron arvoisia muovileluja eikä niitä kukaan saa rikki. Parhaita mahdollisia tavaroita siis sen harjoittelemiseen, että voi luottaa siihen että toinen sen palauttaakin leikittyään.
muovikassillisen leluja sinne laatikkoon toisten tielle! Jos sinne ne jätetään niin ei tosiaan tarvi jokaiselta puistossa olijalta lupia kysellä..
.minä muuten joskus olen tehnyt niin että kun oma lapsi menee sinne leikkimään niin kylmän rauhallisesti olen kipannut tiellä ja turhan panttina olevat lelut laidan yli!
että kippaa ison kasan leluja sinne ja jättää lojumaan niin se tarkoittaa sitä että ovat vapaassa käytössä...muutenhan vaan ne olisivat siellä muiden tiellä vai mitä?
Oma pikku piltti keinumassa ja sen kamat vallanneet koko laatikon? Just ja joo hei!
Kukahan tässä nyt opettaa kakaransa itsekkääksi?
eli yleensä joku kaivuri tms. Sen haluavat kaikki, mutta sitä ei lainata. Minusta lasten on ihan hyvä oppia, että muiden omistamiin tavaroihin ei kosketa. Aikamoisia raivareita siellä hiekkalaatikolla näkee, kun äidit yrittävät lapselleni väittää, että jokainen leikkii sillä kaivurilla vuorotellen, eikös? Ja lapseni vastaa, että ei. Tekee hyvää oppia pitämään puolensa, sekin kun on yhteiskuntakelpoisuuden opettelua.
jos laatikko täynnä leluja :D meillä päin ainakin niin paljon väkeä puistossa että menisi naurettavaksi alkaa juosa ympäri puistoa kyselemässä...
Jos et halua omilla leluilla leikittävän kerää ne pois äläkä kippaa niitä kaikkia sinne laatikkoon!
laatikkoon ei jätetä kasaa leluja jos ei haluta niillä muiden leikkivän. Melko ärsyttävää olla koko ajan vahtimassa taaperoa että mikä lapio on kädessä ja huudella että "kenen on saako lainata?"...joku maalaisjärki tähänkin. Muutenkin on huonotapaista vallata koko hiekkis omilla leluilla kun usein tosiaan joku kippaa sinne koko kassillisen kamaa joihin muut eivät saisi koskea...