Opettaja tuttuni face päivityket ollut viimeiset kaksi viikkoa
vain tulevasta pitkästä kesälomasta.
Mitään muuta ei ole kirjoittanut kuin hehkutusta koko kesän lomasta.
Vähemmälläkin uskomme, etä loma hänellä alkaa.
Kommentit (65)
ja ihan puhki poikki, huhti- toukokuu on melkoista hulabaloota! Tsemppiä teille:
ja hän on ihan soosina. Se tekee ympäripyöreää päivää kokeita tarkastellen, arvioiden ja kaikenmaailman Hojkseja ja Hoppeja päivitellen. Minäkin haluan jo, että hänellä tulisi kesäloma ja perhe saisi isän takaisin. Yrittäkää ymmärtää opettajia. Minä ainakin yritän, vaikka hermo meneekin välillä.
Toimistohommissa voi sentään välillä vaikka kirjoittaa av-palstalle, kun ei jaksa ihan koko aikaa pitää mieltä kiinni työasioissa, tai soitella kaverille tai käydä vaikka tupakalla.
Oletkos ollut "toimistohommissa" vähään aikaan?
Mun eilinen "toimistohomma" työpäiväni alkoi klo 8.30 kaksi tuntia kestävällä palaverilla työpaikan ulkopuolella. Sieltä siirryin ensin työpaikalle ja sitten puoleksi suoraan työpöydän äären hoitamaan pari juoksevaa asiaa. Siitä sitten klo 11.20 ekaan palaveriin työpaikalla, sieltä suoraan seuraavaan klo 12, siitä sitten seuraavaan klo 13 ja kas sieltä lennossa klo 14 alkavaan palaveriin, joka venyi klo 15.30 asti. Lounasta söin klo 14 alkavassa palaverissa ottamalla sämpylän mukaan. Kotiin pääsin lähtemään klo 17 jälkeen - ns. pakko, koska kotona odottivat ala-asteikäiset lapset ruokaa.
Sitten jatkoin illasta kun olin saanut lapset nukkumaan töitä puolitoista tuntia. Nukkumaan pääsin kahdentoista jälkeen. Ja kas heräsin klo 5.30 tekemään yhtä duunihommaa, jotta sain sen työkaverille jatkettavaksi ennen kuin menin toimistolle, jossa painuin liki suoraan taas kovin yllättäen palaveriin.
Eli joo, ihan tosiaan rauhassa soittelen kavereille tai käyn tupakalla. Enkä olen ns intensiivisesti vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa.
Tänä illasta olen hereillä siksi, että lopetin työt tossa 23.30 ja olen ihan ylikierroksilla. Huomenna taas hilppasen ysiksi palaveriin ja koska tänäänkin aikaa kului palavereissa niin piti yksi homma hoitaa olemaan toisen työkaverin pöydällä aamusta.
Ja joo: kyllä noi palaverit on ihan asiaa olleet. Aloittelemme isompaa projektia.
Tosin en ole opettajille kade kesälomistaan enkä oleta homman olevan kevyttä. Mutta ei se "toimistohomma"kaan tarkoita, että esim. ehtisi vessaan tarvittaessa. Tai ees syömään.
Opettajat eivät saa pekkasia; yksi työmies tässä kerran laski, että jos hän ottaa kaikki ylityöt vapaana ja laskee myös pekkaset ja ansaitut lomat, hänellä on 2 päivää lomaa enemmän kuin opettajilla. Että revi siitä.
Ensinnäkin: pekkaset on aika harvinainen etu, en ole itse koskaan yli 10-vuotisen työhistoriani aikana niistä nauttinut, ja töissä olen ollut sekä julkisella että yksityisellä sektorilla, sekä pikkufirmassa että teollisuusyrityksessä.
Toisekseen: pekkasten huomioiminen työpäivien määriä laskettaessa on älytöntä, sillä pekkasten tarkoitus on kompensoida pitempää työpäivää. Ne, joilla on pekkasia, tekevät 8 h+lounas, kun taas normaalityöaika on 7,5 h+lounas. Pekkasia saavilla on siis päivittäin 0,5 h pidempi työpäivä, josta kertyy kuussa n. 10 h -> annetaan vapaana pekkasten muodossa.
Kolmanneksi: ylitöiden huomioiminen lomia ja vapaita laskiessa nyt ainakin on hölmöä! Tuleehan niitä vapaita, jos töitä tekee aina 12 h yhteen pätkään. Mutta silloin yksi työpäivä on myös laskettava 1,5 päiväksi... Lopputulos: ei sen vähempää työpäiviä vuodessa kuin muillakaan.
Opettajilla on enemmän vapaata kuin muilla. Tämä on fakta. Normityöläisellä on vuodessa 221 työpäivää (vuosi 2012), kun taas koulupäiviä on vuodessa 190. Älkää nyt siis puhuko paskaa jostain pekkasista, jotka eivät asiaan liity...
Ja by the way - niitä ylitöitä paiskivat muutkin kuin opettajat. Ja ihan palkatta. Ja ok, vuorovaikutus ja jatkuva läsnäolo on rankkaa luokassa, jossa on 20-30 oppilasta - mutta on sekin rankkaa, kun puhelin soi 5 minuutin välein ja yhteen hommaan ei saa keskittyä ikinä sen pidempää putkeen, tai kun palavereja on putkeen klo 8-17 ja osa päällekkäin. Arkea niin monelle toimistorotalle.
Mikä pääsiäisloma, vappu, itsenäisyyspäivä, juhannus yms? Hoito-alalla ne eivät tosiaan ole mitään itsestään selviä vapaita joten älä yleistä, että kaikilla on.
Minä olen ammattini itse valinnut kuten sinäkin... älä valita!
Lomaa on oikeastaan paljon enemmän kuin muilla duunareilla. On pitkä joululoma, syys- ja talvilomat, pääsiäisloma. Ja jos korjaa kokeita tehokkaasti hyppytunneilla ja kaikissa mahdollisissa väleissä kahvittelun sijaan niin ei niitä töitä kotiin paljoa tule.
Heh heh, eipä ole tämä kirjoittaja peruskoulun jälkeen tainnut koulua nähdäkään. Pääsiäisloma on ihan kaikilla ihmisillä, vaikka olisi missä työssä. Samoin ovat itsenäisyyspäivä, loppiainen, vappu ja helatorstai vapaat. Kaikki tekevät työviikkoa, jossa on 5 päivää työtä ja 2 päivää vapaata. Opettajat eivät saa pekkasia; yksi työmies tässä kerran laski, että jos hän ottaa kaikki ylityöt vapaana ja laskee myös pekkaset ja ansaitut lomat, hänellä on 2 päivää lomaa enemmän kuin opettajilla. Että revi siitä.
Missä luulet opettajien korjaavan hyppytunneilla kokeita? Ei meidän koulussa ole mitään tilaa, jossa voisi korjata yhtään mitään. Kaikki luokat ovat aina varattuna, ja opettajanhuoneessa pidetään kokouksia ja palavereja ja ruokaillaan. Seitsemän tunnin työpäivän aikana opettaja ehtii istahtaa viideksi minuutiksi ehkä kaksi kertaa. Muut ajat menevät asioita hoidellessa, oppilaiden perässä juoksemisessa, välituntivalvonnassa, palavereissa ym. Työtä on myös oppituntien lisäksi; vaikka minulla nyt on oppitunteja 23 tuntia viikossa, teen silti kahdeksantuntista työpäivää tyäpaikallani kaikkien suunnittelujen, kopioimisten, palaverien, jälki-istuntovalvontojen ja Wilman parissa. Silloin kun on koe- ja aine-korjausviikot, teen 15-tuntista työpäivää parin viikon ajan.
Huvittaa ajatella näitä hyppytunti-intoilijoita. Jos tekee vaikka jotain paperinpyörityshommaa omassa pikku toimistokopissaan 8 tuntia päivässä, se on todellakin aivan eri juttu kuin olla vaikka 6 tuntia päivässä jatkuvassa intensiivisessä vuorovaikutustilanteessa 24 ihmisen kanssa. Todella uuvuttavaa henkisesti, ei minuuttiakaan lepotaukoa. Toimistohommissa voi sentään välillä vaikka kirjoittaa av-palstalle, kun ei jaksa ihan koko aikaa pitää mieltä kiinni työasioissa, tai soitella kaverille tai käydä vaikka tupakalla. Koulumaailmassa tämä tällainen ei kerta kaikkiaan ole mahdollista, vaan koko ajan on henkisesti kiinni työssä ilman lepohetkeä, kun ne 10 minuutin välitunnitkin ovat täynnä hommaa.
Mutta mutta... tervetuloa alalle, kaikki kateelliset. Nykyisin voi sanoa, että tässä työssä on kolme hyvää puolta, jotka ovat kesäkuu, heinäkuu ja jouluvapaa. Ei tarvitse kantaa huolta siitä, onko jouluna työvuorossa. Elokuu ei enää ole mikään hyvä puoli, koulu alkaa jo ennen kuun puoltaväliä ja sitä ennen tehdään ainakin viikko uuden lukukauden suunnittelutyötä.
[/quote]
Heh heh, eipä ole tämä kirjoittaja peruskoulun jälkeen tainnut koulua nähdäkään. Pääsiäisloma on ihan kaikilla ihmisillä, vaikka olisi missä työssä. Samoin ovat itsenäisyyspäivä, loppiainen, vappu ja helatorstai vapaat. Kaikki tekevät työviikkoa, jossa on 5 päivää työtä ja 2 päivää vapaata. Opettajat eivät saa pekkasia; yksi työmies tässä kerran laski, että jos hän ottaa kaikki ylityöt vapaana ja laskee myös pekkaset ja ansaitut lomat, hänellä on 2 päivää lomaa enemmän kuin opettajilla. Että revi siitä.
Missä luulet opettajien korjaavan hyppytunneilla kokeita? Ei meidän koulussa ole mitään tilaa, jossa voisi korjata yhtään mitään. Kaikki luokat ovat aina varattuna, ja opettajanhuoneessa pidetään kokouksia ja palavereja ja ruokaillaan. Seitsemän tunnin työpäivän aikana opettaja ehtii istahtaa viideksi minuutiksi ehkä kaksi kertaa. Muut ajat menevät asioita hoidellessa, oppilaiden perässä juoksemisessa, välituntivalvonnassa, palavereissa ym. Työtä on myös oppituntien lisäksi; vaikka minulla nyt on oppitunteja 23 tuntia viikossa, teen silti kahdeksantuntista työpäivää tyäpaikallani kaikkien suunnittelujen, kopioimisten, palaverien, jälki-istuntovalvontojen ja Wilman parissa. Silloin kun on koe- ja aine-korjausviikot, teen 15-tuntista työpäivää parin viikon ajan.
Huvittaa ajatella näitä hyppytunti-intoilijoita. Jos tekee vaikka jotain paperinpyörityshommaa omassa pikku toimistokopissaan 8 tuntia päivässä, se on todellakin aivan eri juttu kuin olla vaikka 6 tuntia päivässä jatkuvassa intensiivisessä vuorovaikutustilanteessa 24 ihmisen kanssa. Todella uuvuttavaa henkisesti, ei minuuttiakaan lepotaukoa. Toimistohommissa voi sentään välillä vaikka kirjoittaa av-palstalle, kun ei jaksa ihan koko aikaa pitää mieltä kiinni työasioissa, tai soitella kaverille tai käydä vaikka tupakalla. Koulumaailmassa tämä tällainen ei kerta kaikkiaan ole mahdollista, vaan koko ajan on henkisesti kiinni työssä ilman lepohetkeä, kun ne 10 minuutin välitunnitkin ovat täynnä hommaa.
Mutta mutta... tervetuloa alalle, kaikki kateelliset. Nykyisin voi sanoa, että tässä työssä on kolme hyvää puolta, jotka ovat kesäkuu, heinäkuu ja jouluvapaa. Ei tarvitse kantaa huolta siitä, onko jouluna työvuorossa. Elokuu ei enää ole mikään hyvä puoli, koulu alkaa jo ennen kuun puoltaväliä ja sitä ennen tehdään ainakin viikko uuden lukukauden suunnittelutyötä.
[/quote]
Missä mun pääsiäs- ja syyslomat? Ei oo näkyny, kesä- ja talvilomia saa onneksi viettää yhteensä sen viis viikkoa.. Joulutkin oon aika tehokkaasti viettänyt mummoja ruokkien.