Mikä on ankein paikka maailmassa, missä olet ollut?
Kommentit (117)
ei jääkaappia, ei sähköä, vettä vain minimaalisesti, vessana reikä maassa, jättitorakoita, mieletön helle. ruuat säilytettiin pöydällä päiväkausia voita myöten. siitä sitten vain syömään... siellä noin viikon olin, raskaana, ja hirveässä ripulissa huonosta hygieniasta johtuen.
toinen paikka köyhät kylät Perun Andeilla. siellä kuitenkin puhtaampaa ja vettä oli. ihmiset niin köyhiä ettei kaikilla ollut edes rahaa hankkia lapsilleen syntymätodistusta. heitä ei siis ole olemassa.
Helsinki kesäisin
Vierailija - 23.05.12 11:04 (ID 14908184
sieltä on pakko päästä pois ja mahdollisimman pian.
Maalainen. Heinähattu, kaurahattu jyväjemmari.- Olkipipo päähän ja takaisin pellon reunalle, mistä on tulltukin.
Kesäinen helsinki on aivan ihana, koska sinne jää vain aidot kaupunkilaiset turistien lisäksi, maalaiset palaa kotiinsa. 8
vanhan itärajan takana. Suomenaikaisia sortumassa olevia hökkeleitä, joita koristavat kaatumaisillaan olevat piha-aidat, mutaisia teitä ja kaatuneita sähköpylväitä. Kerrostaloista taas ruostuneet parvekkeet ovat putoamaisillaan. Viipuri ja muu Karjalanannas sekä Sortavala ovat ihan priimaa Laatokan Karjalan peräpöpelikköihin verrattuna.
Isovanhempani ovat Lahdenpohjasta kotoisin ja mummoni puheiden perusteella olen luonut paikasta mieleeni kuvan todella kauniina ja idyllisenä paikkana. No, sitä se oli varmaan silloin 70v sitten. Silti haaveissani olisi joskus päästä tuolla käymään, niinkuin muuallakin menetetyssä karjalassa.
sisäänpäin lämpiävä, nurkkakuntainen ateisti-kommarikaupunki, jossa ei ole yhtään mitään, vaatteet ostetaan säästöpörssistä tai kirppareilta.
nuoriso viettää kesäiltaa ja vapaa-aikaa vinguttamalla mopoillaan ja pupumttamalla subbari-autoillaan sitä vakioreittiä, juomalla pussikaljaa kun muutakaan ei ole mitä tehdä.
viranomaisilla ei vaitiolovelvollisuus pidä lainkaan, juorut kulkevat ja elävät omaa elämäänsä ja muualta muuttaineta karsastetaan. ollaan omassa lapsuusaikaisessa ja tutussa porukassa, sukulaisten kanssa, uusille ihmissuhteille ei ole tilaa eikä tarvetta. Virolaisia on paljon, heistä puhutaan pahaa, ilkeillään, lapsia kiusataan ("vironhuora" pikku tytölle, ko. haukkuja oli karkkailan kermaan kuuluvan perheen lapsi) vaikka valtaosa heistä on siellä töissä eikä luuserina.
Luokkayhteiskunta, suhtautuminen ja kohtelu on eriarvoista, toiset saa paremman kohtelun esim opettajalta ja toiset lapset taas ei. Toisten perheiden lapset saa mellastaa ja kiusata, kiusatun perheen suhtautumista pidetään ylireagoimisena.
Katukuva on ankea, betonilaatat jalkakäytävällä, monttuiset hiekkatiet, epätasainen surkea paikattu asfaltti, kuin 70 luvun neuvostoliitto. Ja samanlainen on koko kaupunki.
Mutta vappuna siellä on iloista, koska kommarit marssii pääkatua pitkin punaliput heiluen ja torilla pidetään pönäköitä puheita, tänä vuonna taisi jäädä marssi välistä kun kukaan kaupungin kommareista ei jaksanut marssia niin pitkää matkaa ja kantaa lippua, vanhat ukot.
Yksi järkyttävimmistä paikoista joihin olen eksynyt (siis ihan eksyin autolla, valitsin väärän liittymän) oli Kanadassa Vacouverin tunnettu suuri huora- & huumekatu. Hitti ajettiin silmät ummessa ja kaasu pohjassa pelko persuuksissa eteenpäin niin lujaa kuin pystyttiin.
Huumepöllyssä olleet huorat seisoi huojuenminihameet tai alkkarit jalassa jalkakäytävän reunalla asiakkaita odottaen, olivat niin huumepöllyssä että hädin tuskin pystyivät seisomaan omin jaloin. Osa narkeista makasi kerrostalojen edustalla - en tiedä nukkuivatko vai oliko joukossa kuolleita. Hyi...
Ilmeisesti tämän palstan muorit ei ole oikein Suomen rajojen ulkopuolella käyneet...
Yksi järkyttävimmistä paikoista joihin olen eksynyt (siis ihan eksyin autolla, valitsin väärän liittymän) oli Kanadassa Vacouverin tunnettu suuri huora- & huumekatu. Hitti ajettiin silmät ummessa ja kaasu pohjassa pelko persuuksissa eteenpäin niin lujaa kuin pystyttiin.Huumepöllyssä olleet huorat seisoi huojuenminihameet tai alkkarit jalassa jalkakäytävän reunalla asiakkaita odottaen, olivat niin huumepöllyssä että hädin tuskin pystyivät seisomaan omin jaloin. Osa narkeista makasi kerrostalojen edustalla - en tiedä nukkuivatko vai oliko joukossa kuolleita. Hyi...
Matkustellut työn puolesta ja muutenkin mm. Venäjällä ja Pohjois-Afrikassa. Viimeiset 6 vuotta olen asunut eri puolilla Eurooppaa.
Päin vastoin, musta tuntuu että tää keskustelu on toisille mammoille eräänlainen name dropping -tilaisuus...
t: Nakkila marraskuussa
Helsinki kesäisin
Vierailija - 23.05.12 11:04 (ID 14908184sieltä on pakko päästä pois ja mahdollisimman pian.
Maalainen. Heinähattu, kaurahattu jyväjemmari.- Olkipipo päähän ja takaisin pellon reunalle, mistä on tulltukin.
Kesäinen helsinki on aivan ihana, koska sinne jää vain aidot kaupunkilaiset turistien lisäksi, maalaiset palaa kotiinsa. 8
Itse olen Vantaalta ja käyn Helsingissä töissä. Talvella ei juuri huvita jäädä keskustan alueelle töiden jälkeen notkumaan. Mutta kesällä on ihan toinen meno, aivan ihana jäädä perjantaisin kaupungille tai lähteä koko lauantaita tai sunnuntaita viettämään meren rannalle tai johonkin lukuisista saarista. Katukahviloita ja terasseja niin, ettei osaa valita mihin istahtaisi.
Mun ei kesällä tee mieli mihinkään mökille kuin pari kertaa, eikä edes ulkomaille kun Helsinki on niin parhaimmillaan.
Ankeimmista paikoista nyt tulee ehkä mieleen jokin tien varren vessa Puolassa, mun tosi kova wchätä meni välittömästi ohi kun näin sen wc:n..
ja sitten jotkut Pietarin pimeät kadut, kun lapset pimeydessä nykii hihaa ja kerjää ( matka ravintolasta hotellille n. 100 metriä )
katowice marraskuussa
siis puolan eteläosassa, ankean harmaata, ei nähtävyyksiä, ilmassa hiilijäämiä niin että vaikee hengittää. viikon kohokohta: retki läheiseen auswichiin.
Työmatkalla ollut ja eihän siellä hirveästi nähtävää ollut. Ihana hotelli tosin missä oltiin, yksi upeimmista missä olen ollut ex neuvostovaltioissa http://www.monopolkatowice.hotel.com.pl/mono_ka_en/Home
Shokkivaikutusta lisää se, että oikeasti ei Suomen rajalta tarvitse montaa kymmentä kilometriä ajaa, kun järkytys iskee. Porukat asuu sen näköisissä taloissa, jotka pitäis räjäyttää ja polttaa pois samantien. Mitään ei ole tehty millekään, talot on suomalaisten sinne jättämiä ja niissä on asuttu siitä lähtien niin, että mitään ei ole korjattu tai pidetty kunnossa. Edes etelä-Amerikan favelat ei oo järkyttäneet mua niinkuin Karjala.
Kyllä meillä on asiat hyvin.
Menkää kattomaan. Asuin siellä 3kk slummien naapurissa.
joskus about 1998, ja Bukarest oli järkytys. Ilma oli jotenkin raakaa ja kivuliasta hengittää, neuvostoarkkitehtuuri, lika, ihmiset sulkeutuneita ja vihaisen oloisia (no ei toki ihme), juna-asemaa "vartioivat" teini-ikäiset pojat, jotka käyttäytyivät todella ylimielisesti. Se on varmaan myös monella tapaa kaunis ja hieno kaupunki, mutta mulle jäi siitä ikävä muisto.
Roskaa riittää ja hygieniasta ei tietoakaan
Varissuo ja Halinen.
toi oli lähinnä huvittavaa :D Jos Turussa ankeeta jossain on, niin eiköhän Jäkärlän luulisi täyttävän ne tunnusmerkit paremmin... :D
Ainiin, sun mielestä slummi on sellanen missä asuu muitakin kuin vaaleaihoisia, sorry kun en heti hoksannut... ;)
t. Varissuolla kerrostalossa asuva, joka nauttii hiljaisuudesta, palveluista ja lemmikeistä (siis niistä kukista) takapihalla... ;)
Ulkomailla taitaa Varsova viedä voiton tässä sarjassa. Ruma, kolkko, ankea.
Karsee kolkko betoniviidakko. Ostarin seutu täynnä pultsareita. Olen asunut monessa muussakin Helsingin kaupungissa mutta tämä surkeista surkein.
Uskomattoman ruma kaupunki.
katowice marraskuussa
siis puolan eteläosassa, ankean harmaata, ei nähtävyyksiä, ilmassa hiilijäämiä niin että vaikee hengittää. viikon kohokohta: retki läheiseen auswichiin.
Työmatkalla ollut ja eihän siellä hirveästi nähtävää ollut. Ihana hotelli tosin missä oltiin, yksi upeimmista missä olen ollut ex neuvostovaltioissa <a href="http://www.monopolkatowice.hotel.com.pl/mono_ka_en/Home" alt="http://www.monopolkatowice.hotel.com.pl/mono_ka_en/Home">http://www.monopolkatowice.hotel.com.pl/mono_ka_en/Home</a>
Liikennejärjestelyt perseestä; joka sadan metrin jälkeen liikennevalot. Ei kauppakeskusta. Haisee pahalle sellutehtaan takia.