Luullaanko Ruotsissa todella, että Suomessa puhutaan yleisesti ruotsia?
Olen kaupan kassalla töissä ja meillä käy paljon mm. suomenruotsalaisia että ruotsalaisia asiakkaita. Suomenruotsalaiset puhuvat aina suomea, mutta ruotsalaiset hyvin usein sitkeästi ruotsia, vaikka puhuisin heille englantia. Minun mielestäni tämä on hyvin ärsyttävää ja jopa loukkavaa... Mutta tietääkö joku mitä ruotsalaiset ajattelevat suomalaisten kielitaidosta?
Kommentit (37)
voin sanoa että omassa tuttavapiirissä ruotsalaiset kyllä kovasti ihmettelevät pakkoruotsia, eli miksi se kun ruotsin sijaan voisi opiskella jotain järkevämpää kieltä kuten ranskaa.
Ja törmäsin aivan samaan. Lisäksi ruotsalaiset ihmettelevät sitä, että ruotsi opetetaan meille "sen kummallisen muumimurteen" kautta. Hassultahan se kyllä kuulostaakin sen jälkeen, kun on ehtinyt tottua rikssvenskaan.
tietääkö kukaan onko suomenruotsalaisilla pakkosuomea samoin kun suomenkielisillä pakkoruotsia?
Onhan heillä toki. Ja kuuleman mukaan siihen suhtaudutaan yhtä positiivisesti, kuin suomenkielisten puolella pakkoruotsiin, ts. oppilaat tykkäävät kilpailla, kuka oppii kieltä huonoiten.
Mitä vanhemmaksi tulen sitä tyhjemmältä näyttää tämän valtion pakotetun kaksikielisyyden oikea sisältö. Minusta voitaisiin jo pikku hiljaa avoimesti myöntää, että Suomella ei ole kaksikielistä identiteettiä, vaan kieliryhmät ovat varsin selkeästi toisistaan erillisiä. Ja pakkotoimet vain ajavat niitä kauemmaksi toisistaan.
Ruotsille vähemmistöasema, koululaisille venäjää, saksaa ja ranskaa. Siinä mun ratkaisu.
on kyllä vaikea saada aspa-työpaikkaa ellei osaa sekä suomea että ruotsia.
Täällä nimenomaan on paljon niitä "rantaruotsalaisia", jotka eivät pakkosuomesta huolimatta suomea osaa tai eivät halua sitä puhua.
Varsinkin Vaasassa on ihan yleistä, että esim. kokouksissa kaikki puhuvat omaa äidinkieltään (siis suomea tai ruotsia, muun kieliset englantia) ja hyvin pärjätään. Jos on tarvis, kaksikielisiä löytyy aina kääntämään.
Omassa lähipiirissäni en tunne ihmisiä, jotka ei nyt ruotsiksi juuri tuollaisista kaupan kassalla-tilanteista ainakin selviäisi ruotsiksi. Missä olit ne tunnit, kun koulussa verovaroin sinulle ruotsia opetettiin?
tietääkö kukaan onko suomenruotsalaisilla pakkosuomea samoin kun suomenkielisillä pakkoruotsia?
Onhan heillä toki. Ja kuuleman mukaan siihen suhtaudutaan yhtä positiivisesti, kuin suomenkielisten puolella pakkoruotsiin, ts. oppilaat tykkäävät kilpailla, kuka oppii kieltä huonoiten.
Mitä vanhemmaksi tulen sitä tyhjemmältä näyttää tämän valtion pakotetun kaksikielisyyden oikea sisältö. Minusta voitaisiin jo pikku hiljaa avoimesti myöntää, että Suomella ei ole kaksikielistä identiteettiä, vaan kieliryhmät ovat varsin selkeästi toisistaan erillisiä. Ja pakkotoimet vain ajavat niitä kauemmaksi toisistaan.
Ruotsille vähemmistöasema, koululaisille venäjää, saksaa ja ranskaa. Siinä mun ratkaisu.
Minulla ainakin on voimakkaasti sellainen kaksikielisen maan kansalaisen identiteetti. Olen iloinen ja ylpeä siitä, että maassamme on kaksi virallista kieltä. Minusta on rikkaus osata äidinkieleni suomen lisäksi myös ruotsia.
Ruotsinkielisen kirjallisuuden luen ruotsiksi. Usein kuuntelen Ylen ruotsinkielisiä radiokanavia, jos ohjelma on kiinnostavaa. Työssäni käytän myös ruotsia. Jne.
En koe kieliryhmiä toisistaan erillisiksi. Olen ollut ruotsinkielisillä luennoilla ja teatterissa ja harrasteryhmissä, mm. kuorossa. Ei minulla ole ollut siellä yhtään erillinen olo.
Ihan oma vika, jos eristää itsensä, ei viitsi koulussa opetella sitä toista kotimaista ja jättäytyy ruotsinkielisistä tilaisuuksista pois. On ihan itsestä kiinni, antaako sille kaksikielisyydelle mahdollisuuden vai ei.
Suomenruotsalaiset ystäväni kuulemma usein saavat Ruotsissa kehuja: "Osaatpa sinä suomalaiseksi tosi hyvin ruotsia". Ööö... kun puhuu äidinkieltään niin ihan kiva, jos osaa sitä hyvin.
Tai jopa niin, että suomenruotsia kuullessaan ruotsalaiset saattavat sanoa: " En tiennytkään, että tuo suomi olikin noin helppoa ymmärtää. Sehän kuulostaa melkein samalta kuin ruotsi."
Ruotsalaisen yleissivistyksen ja peruskoulutuksen keskimääräinen taso. :D Joo, olen itsekin kohdannut ihan aikuisia ruotsalaisia useastikin, joille on suuri ihmetys, että täällä opetetaan ruotsia kaikille. Ja että maillamme on ollut yhteistö historiaa takana. Mutta tuo kyllä, että suomihan kuulostaa ihan ruotsilta... :D Ei itku.
Siis oikeasti, ettei viitsi tuon vertaa olla naapurimaasta kiinnostunut, että nuo jutut tietäisi. Ihan riittäisi kun lukisi vaikka wikipedia-artikkelin hakusanalla Finland.
työni puolesta matkustellut jonkin verran pohjoismaissa, ja osaan ruotsia, mutta puhun aina englantia :)
Kyllä vastapuolikin saa puhuessaan hieroa aivonystyröitään, enkä anna periksi...
ja kyllä meillä businesskieli on englanti.
Mutta ärsyttää venäläiset ummikot kun eivät tajua muuta kieltä kun omaansa.
Ruotsalaisen yleissivistyksen ja peruskoulutuksen keskimääräinen taso. :D Joo, olen itsekin kohdannut ihan aikuisia ruotsalaisia useastikin, joille on suuri ihmetys, että täällä opetetaan ruotsia kaikille. Ja että maillamme on ollut yhteistö historiaa takana. Mutta tuo kyllä, että suomihan kuulostaa ihan ruotsilta... :D Ei itku.
Siis oikeasti, ettei viitsi tuon vertaa olla naapurimaasta kiinnostunut, että nuo jutut tietäisi. Ihan riittäisi kun lukisi vaikka wikipedia-artikkelin hakusanalla Finland.
Ruotsalaisilla on keskimäärin yleistieto todella hakusessa. Ovat hyvin mukavaa ja rauhallista väkeä noin muuten, ei mitään pahaa sanottavaa, mutta useasti olen itsekin törmännyt siihen, etteivät ruotsalaiset oikein tiedä maailmasta paljon mitään. Näin ikävän kärjistetysti ilmaistuna.
Syyttäisin itse tästä Ruotsin "liian edistyksellistä" peruskoulua, josta on eliminoitu pois esim. arvosanojan antaminen ennen yläastetta, etteivät lapset vain stressaantuisi. Eiväthän ne sitten mitään opikaan.
Vielä nykyäänkin muistelen kauhun ja huvittuneisuuden sekaisilla tunteilla niitä keskusteluja, joita Ruotsissa asuessani kävin...
Terv.
"Finland, det finns mycket skog där ju, eller hur?"
Miten erottelet suomenruotsalaiset ruotsalaisista?
Itsekin olen kassalla ollut töissä ja oman kokemukseni mukaan suomenruotsalainen bättre folk vääntää ruotsia, vaikk itse vastaisit millä kielellä tahansa. Ruotsalaiset taasen aloittaakin englannilla kun eivät edes tajua, että Suomessa puhutaan ruotsia.
Kansalaisuutta on vaikea erottaa ellei henkilöllä ole sellaista pankkikorttia joka toimii vain jommassakummassa maaassa (swedbank tai osuuspankki). Muuten kyseessä voi olla kumman tahansa maan kansalainen.
Kuten jo muut täällä kirjoittivat voin itsekin puolitoista vuotta Ruotsissa asuneena vahvistaa, etä suurin osa ei edes tiedä, että Suomessa koulussa opetetaan ruotsi koko kansalle.
yleisesti ruotsia puhutaankin, ja erityisesti asiakaspalvelussa on äärettömän noloa jos ruotsi ei suju.
Ei siinä mitään noloa ole. Suomessa vakiopalvelukielet ovat suomi ja englanti. Niillä mennään. Itä-Suomessa lisäksi venäjä. Närpiössä ruotsi.
Isäni on täysin ruotsinkielinen ja hänen sukulaisiinsa en ole vuosiin ollut yhteydessä, kun kuulemma puhun vääränlaista ruotsia.
Ei liittynyt aiheeseen, mutta ajattelinpa vain kertoa. :D
miksi että muka pärjää ruotisilla ruotisissa. Itse saan aina hyvää palvelua ruotisiksi ruotisissa vieraillessani.
Päinvastoin, useimmille ruotsalaisille tulee yllätyksenä, että Suomessa puhutaan ruotsia. Mutta rtuo ruotsalaisten sitkeä ruotsinkielen käyttö ulkomailla on ihan yleistä. Olen usein ja monessa massa saanut todistaa tämän.
että ymmärrät,koska vastaat oikeaan kysymykseen englanniksi. Helpompaa heille puhua ruotsia.
mutta olen pannut työssäni tieteilijänä merkille, että rakkaat länsinaapurimme kirjoittavat, viitatessaan muiden tutkimuksiin, poikkeuksellisen usein suomalaiset nimet päin honkia, esim. Konttinen=kontinnen, ja paljon paljon muita tapoja. Tuntuu melkein että tekevät sen tarkoituksella, että ajattelevat että me suomalaiset kirjoittaminen nimemme väärin. Sen verran yleistä tuo on että vaikuttaa kettuilulta. Tekis mieli alkaa toimia samoin ruåtsalaisten nimien kohdalla, svensson=venssoni, sjögren = söökreeni et al