Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen oma tili?

Vierailija
22.05.2012 |

Onko lapsellanne omaa tiliä ja jos on, niin onko rahat tilillä lapsen, vai käytetäänkä vain lapsen juttuihin.

9-vuotias poikani tyrmistyi, kun kuuli, ettei kaikki hänen säästämänsä rahat olekaan tallessa hänen tilillään, vaan olemme maksaneet niillä hänen harrastuksiaan. Olisi halunnut tietää paljonko "hänellä on rahaa". Selitin kyllä, että olemme kayttäneet rahoja, kun muuten rahamme eivät olisi riittäneet kaikkeen.

Kaverillaan on oma tili, jonka saldon kertoi meillä ollessaan. En muista paljonko, mutta useampi satanen taisi olla.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne on heidän omia rahojaan. En käytä niitä. Saavat itse käyttää harkiten mihin haluavat.

Vierailija
2/21 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen tilillä, saa kyllä käyttää niitä vasta muuttaessaan pois kotoa. Pitänee avata joku käyttötili lapsen lahjarahoille tjs. Ymmärrän kyllä poikasi tyrmistyksen, mutta toisaalta myös sen, että rahat ovat tulleet tarpeeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tili, eikä rahoja käytetä juokseviin hankintoihin. Lapsi on nyt 4 v, tilillä on n 15 000. Lapsi ei tiedä tilistä eikä nimissään olevista sijoituksista, eikä tule vielä vuosiin tietämäänkään.

Vierailija
4/21 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 8 ja 10-vuotta. Tileihin ei ole koskettu, noin periaattessa lapsen harrastuksiin voisin rahoja käyttää ja myöhemmin vaihto-oppilasvuoteen/ajokorttiin/ tms isompaan

Vierailija
5/21 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojalleni oman tilin kun oli n. 7 kk vanha. Joka kuukausi laitan tilille vähän rahaa, niin kuin vanhempanikin. Säästämme myös possuun pojalle rahaa, jotka viedään pankkiin. Ja KYLLÄ, poikani tili on HÄNEN oma, josta SAA tietää vasta kun on isompi ja tajuaa rahan arvon. Hän saa päättää ajaako mopokortin ja hommaa mopon, vai säästääkö ajokorttia varten.

Ei tulisi mieleenkään käyttää poikani rahoja mihinkään ikinä!

Vierailija
6/21 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti!?!? Lapsi on saanut lahjaksi(?) rahaa ja säästellyt niitä ja te olette käyttäneet ne lapsen elättämiseen?? Mielestäni mautonta, tai ainakin lapsen kanssa olisi pitänyt sopia, että laitetaan nämä "Erkki-sedältä saadut rahat sinun tilillesi, josta sitten maksetaan sinun poikkihuilutuntisi... Tms.

Vierailija
7/21 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootte törsänny lapsen itse säästämät rahat???

Kyllä meillä lapsella on oma tili mihin laitetaan hänen rahat säästöön, ei sinne paljoa ole kertynyt,mutta silti.

Vaikka työttömänä olenkin ollut, niin en lapsen itse säästämiä rahoja sentäs ole hänen tietämättään käyttänyt yhtään mihinkään.

Vierailija
8/21 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisella taitaa olla noin 500e ja toisella tuplat tuosta. Esikoiselle tuli aikoinaan laitettua rahaa tilille mutta nyt ei olla enää vuosiin laitettu. Ei niitä rahoja mihinkään käytä kukaan, ei lapset edes tiedä tiliensä saldoja. Tarkoitus olisi jossain vaiheessa tasata lasten tilit että olis sitten molemmille saman verran vaikka ajokorttiin aikanaan

Vierailija
9/21 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja saavat itse käyttää rahat mihin haluavat. Ymmärrän että lapsen rahoja käytetään tarpeeseen, mutta mielestäni lapsen olisi ehkä pitänyt otse saada tietää, että harrastusmenoihin käytetään hänen rahojaan... Ymmärrän kyllä pojan tyrmistyksen.

Vierailija
10/21 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sekin kannattaisi sijoittaa?

Vierailija
11/21 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti esim. kaikkia synttärilahjaksi tulleita rahoja ei ole tilille talletettu, vaan niillä on esim. ostettu kalliimpia pyöriä tms. (lasten toiveiden mukaan). Harrastusmaksuihin ei kylläkään ole käytetty.

Vierailija
12/21 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:n poika itse säästänyt esim. synttärirahoja tililleen ja ap käyttänyt? Vai onko kyseessä teidän tekemä lapsilisätili?

Meillä on 5000e lapselle säästettynä suljetulla tilillä, joka avautuu lapsen ollessa 18. Sekä oma käyttötili, jonne saa laittaa palkkansa ja synttärirahansa.

Vierailija
13/21 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti lapsilisät on tarkoitettu nimenomaan HUOLTAJALLE, ei lapselle itselleen.

Lasten saamat lahjarahat he ovat kyllä ihan itse onnistuneet törsäämään kaikkiin turhuuksiin, eikä niihin lasketa edes harrastuksia vaan esim. sellaiset vaatteet, joita vanhemmat eivät ole katsoneet tarpeellisiksi.

Vierailija
14/21 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No halusi ap nyt uskoa ja ymmärtää tai ei niin on sitten kavaltanut lapseltaan rahoja.

On ihan sama onko hän itse laittanut sinne lapsen tilille rahaa vai onko rahat tulleet esim. isovanhemmilta lapselle: sillä hetkellä kun rahat ovat menneet lapsen tilille niin ne ovat 100%:sesti hänen. Ap:lla ei todellakaan ole ollut oikeutta ottaa niitä sieltä eikä käyttää edes lapsen harrastuksiin.

Onpa kamalan kuuloista ap. :(

Vierailija
15/21 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsellanne omaa tiliä ja jos on, niin onko rahat tilillä lapsen, vai käytetäänkä vain lapsen juttuihin.

En tiedä tuliko tämä sinulle yllätyksenä, mutta jos lapsella on tili ja siellä on rahaa, niin ne rahat ovat ihan kuule lain mukaan lapsen rahoja ja niitä ei saa lapsen harrastuksiin eikä muihin menoihin silloin käyttää.

Jos haluatte säästää lapselle sellaista rahaa, jota kuitenkin käytätte lapsen harrastuksiin tai muihin sellaisiin asioihin jotka vanhempien kuuluu maksaa, niin laittakaa se tili omiin nimiinne. Jos lapsen tililtä menette rahaa ottamaan, niin sitä sanotaan kavallukseksi.

9-vuotias poikani tyrmistyi, kun kuuli, ettei kaikki hänen säästämänsä rahat olekaan tallessa hänen tilillään, vaan olemme maksaneet niillä hänen harrastuksiaan. Olisi halunnut tietää paljonko "hänellä on rahaa". Selitin kyllä, että olemme kayttäneet rahoja, kun muuten rahamme eivät olisi riittäneet kaikkeen.

Tuo on juuri sitä kavaltamista mistä puhuin. On ihan laissa kielletty ja rikosasia. Sopisi vähän miettiä millaista esimerkkiä näytätte lapsellekin, kun ei teillä näy olevan mitään kunnioitusta toisen omaisuutta kohtaan.

Poika on tyrmistynyt aivan syystä. Kuka nyt omia vanhempiaan varkaiksi uskoisi? Ja aika törkeän tempun olette tehneet, kun olette vieneet rahaa alaikäiseltä ja puolustuskyvyttömältä lapselta, joka on luottanut teihin. Voi olla että poika jatkossa jemmaa rahansa jonnekin piiloon, nyt kun on oppinut että omat vanhemmat varastavat.

Ei teillä ole mitään velvollisuutta maksaa lapselle harrastuksia joihin teillä ei ole varaa. Mutta ei teillä myöskään ole oikeutta varastaa lapsen rahoja maksaaksenne niitä harrastuksia. Teidän pitäisi valvoa lapsen etua hänen omaisuudenhoidossaan, ei varastaa lapsen rahoja!

Ja juu, meidän lapsen nimissä on kaksikin tiliä, jotka ovat tietynlaisia kauttakulkutilejä. Rahaa en siellä koskaan pidä, lapsen varat on sijoitettuna osakkeisiin ja rahastoihin. Erikseen on sitten minun nimissäni oleva tili, johon lapsella on S-Visa. Se toimii lapsen taskurahana.

Vierailija
16/21 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todellakaan saa ottaa lapsesi tilitä rahaa jos lapsi on säästänyt ne itse.

No, porvoolainenhan tää kyllä on. Tästä on niin monet kiukkuiset ketjut käyty täällä.

Vierailija
17/21 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan tosielämässä olen tässä asiassa tietämättömyyteen törmännyt.

Käyttöoikeus lapsen tiliin ei tosiaankaan tarkoita, että rahoilla voi tehdä mitä vain. Niitä ei saa käyttää lapsen normaaliin elatukseen ja tavanomaiseen harrastustoimintaan tms.

Et todellakaan saa ottaa lapsesi tilitä rahaa jos lapsi on säästänyt ne itse.

No, porvoolainenhan tää kyllä on. Tästä on niin monet kiukkuiset ketjut käyty täällä.

Vierailija
18/21 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksikään kavallukseksi jos tarkoituksena on ollu lapsen paras tai oma halu. eri asia on jos lapselta nimenomaan kysyy käytetäänkö hänen rahaa johonkin hänelle tarkoitettuun. ei ole mikään kavallus tämä

Vierailija
19/21 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luonnollisesti hän ei itse ymmärrä asiaa. "Possu" on käyty yhdessä muutamaan otteeseen tyhjentämässä tosin tilille, joten varmaan joskus tulee sitten kysymään, minne raha menee. Ja tulen sen kyllä kertomaan, vaikka hän ei itse rahoja saa käyttöönsäkään kuin ehkä vasta joskus (eipä olla asiaa sen koommin suunniteltu). Itse säästämme mieheni kanssa lapsen tilille säännöllisesti, nyt tilillä taitaa olla noin tuhat euroa.

Vierailija
20/21 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha säästää rahaa, jonka inflaatio syö. Järjestäkää lapsillenne mukava lapsuus; matkoja, harrastuksia, kunnon urheiluvälineet, kivoja vaatteita, elämyksiä. Se on parasta pääomaa lapselle.