Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nimenmuutos askarruttaa... Mitä mieltä olet?

Vierailija
22.05.2012 |

Olen ajatellut tekemäni täydellisen suunnan muutoksen. Muuttaa toiselle paikkakunnalle ja vaihtaa nimeni. Taustalla on se, etten halua tulla yhdistetyksi isääni sukunimen puolesta (sattuneesta syystä) ja olen kotikaupungissani pienestä pitäen kiusattu ja leimattu juurikin isäni takia. Haluaisin niin aloittaa alusta kaukana kiusaajistani uutena ihmisenä. Minulla ei ole mitään suhdetta nimeeni, se vain muistuttaa hirveästä lapsuudesta, kiusaamisesta ja isästäni. Ei vain minua, vaan muitakin ihmisiä.

Miltä tämä kuulostaa? Miten onnistuu esim. tutkintotodistuksen suhteen, kun nimi on ihan eri kuin ennen? Entä asuntolaina ja vakuutukset?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenmuutoshan on ihan laillinen juttu. Eikös yhden muutoksen saa tehdä ihan ilmaiseksi? Ja sitten vaan hommaat passit ja ajokortit uudella nimellä.

Vierailija
2/9 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tutkintotodistus on vanhalla nimellä, niin ilmoitat töitä tai opiskelupaikkaa hakiessasi, että nimi on muuttunut.

Samoin ilmoitat pankkiin ja vakuutusyhtiöön nimenmuutoksesta ilman avioliittoa. Väestörekisterikeskuksesta menee tiedot suoraan joihinkin instansseihin, joten ihan kaikkea ei tarvitse itse hoitaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenmuutoshan on ihan laillinen juttu. Eikös yhden muutoksen saa tehdä ihan ilmaiseksi? Ja sitten vaan hommaat passit ja ajokortit uudella nimellä.

riippuen siitä, tarvitaanko ilmoitusta virallisessa lehdessä. Jos on keksitty sukunimi tai nimi on kauempaa suvusta, niin se on kalliimpi.

Etunimen vaihtaminen onnistuu helposti ja maksaa 25 euroa. Etunimen voi vaihtaa ilman erityistä syytä tuon yhden kerran ja sitten sen jälkeen on ilmeisesti hakumenettely (en ole varma).

Vierailija
4/9 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten onnistuu esim. tutkintotodistuksen suhteen, kun nimi on ihan eri kuin ennen? Entä asuntolaina ja vakuutukset?

Ja jos vaihdat vain sukunimesi ei kukaan varmaan edes ihmettele.

Vierailija
5/9 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitähän ajatuksia herättää esim. työnantajassa kun nimi on vaihdettu? Eikö tutkintodistukseenkin voisi saada uuden nimen? Entä tuleeko normaaleissa yhteyksissä muuten ilmi että nimi on nykyään eri kuin ennen? Haluaisin päästö irti vanhasta nimestä ihan kokonaan, enkä kuulla sitähän sen jälkeen. (koska sukunimi yhdistetään isääni joka paikassa)

Vierailija
6/9 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten nimen vaihtamisessa ei ole mitään erikoista

Vierailija
7/9 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan eikö todistukseen voisi saada uutta nimeään esim. oppilaitoksessa käymällä? /ap

Vierailija
8/9 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan eikö todistukseen voisi saada uutta nimeään esim. oppilaitoksessa käymällä? /ap

jos vaihdat nimen opiskeluaikana niin sittenhän se ainakin onnistuu

ei minulta kukaan ole ikinä mitään kysynyt vaikka tutkintotodistuksessani on eri sukunimi kuin mitä mulla nyt on, kyllähän naisilla nyt varsinkin sukunimet vaihtuu

Vierailija
9/9 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työpaikkaa haet, todistukset pitää näyttää pyydettäessä. Mutta et kai nyt joku tutkintotodistus kourassa marssi suoraan työhaastatteluun ja tee jostain sukunimestä numeroa?

Minä olen vaihtanut nimeni kahteen kertaan. Ensin etunimeni 18-vuotiaana, kun vaihdoin kutsumanimeni viralliseksi nimekseni ja toisen kerran sukunimeni naimisiin mennessäni. Vanhat tutut eivät siis voi yhdistää minua entiseen "minääni" millään tavalla, kun molemmat nimet on vaihdettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi