Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääkaupunkilaiset ostatteko miel.asunnon sieltä vai toisesta kaupungista?

Vierailija
21.05.2012 |

Mietin vaan että miksi ostatte hesasta asuntoja jotka on aivan törkeen hintasia, tarkoitan teitä joilla normi tulot tai pienet tulot vaikka, en rikkaita joilla varaa asua missä vaan? Ekös helpommin asuisi vaikka lahdessa tms josta tunnin matka hesaan ,itse muutimme juuri etelä lahteen ,lähellä moottoritien liittymään (2km) , ja sama aika menee tästä töihin, ja saimme unelma asunnon, rivari neliö, johon ei olisi ollut pääkaupunki seudulla ikinä rahaa... Ihanaa,

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska haluan asua Helsingissä. Lahden reunataajama moottoritien katkussa ei ole Helsinki.

Vierailija
2/13 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muun muassa emme suosi yksityisautoilua! Ihmisten pitäisi aina valita työmatkansa kulkuvälineeksi joku muu ja suunnitella asumisensa niin, ettei yksityisautoilu ole pakollista. Bussilipun hinnan vuoksi haluttiin asunto Helsingin sisäisen lipun alueelta. Lisäksi etuutta tuli pienemmästä veroprosentista kuin naapurikunnasta.

Ja harvapa pääsee asumaan näin kätevästi radan/aseman läheisyyteen Lahdessakaan. Joten ei ollut ostoslistalla asunnot sieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä ihan tietyltä alueelta, en halua täältä pois.

Vierailija
4/13 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi se, että meillä on molemmilla työpaikat Helsingissä ja parhaat mahdollisuudet edetä urallammekin ovat täällä. Työn sisältö on tärkeää. Täällä on mielenkiintoisin työtarjonta. Vapaa-ajalla sama juttu. Keskustaan julkisilla 15 min.

Vierailija
5/13 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään hirveesti innostu mistään autoilusta, onneksi päästään miehen kanssa samalla kyydillä. Eikä asuta motaron katkussa, tästä 2 km liittymään, jonne helppo mennä eli ei tarvitse kaupingin läpi ajella ja liikenne valoja tms. Ja me oltiin haaveiltu pienestä pihasta aina ja metsäkin vieressä niin näin hyvä. Ainakin meille tämä etelä lahti, muusta en tiedä.

Ap

Vierailija
6/13 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut varaa ostaa tän kokosta remontoitua rivaria helsingistä, täältä oli. Enkä tarkoita tällä nyt varakkaita joilla varaa asua missä oäin helsinkiä vaan. Mutta hienoa että ihimisillä on unelma asunnot, eikös ole ihanaa kun saa asua kun haluaa, kaikilla ei siihen mahdollisuutta! Kun kotona on kivaa niin kaikki hyvin!!

Ap

Vierailija
7/13 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan halua käyttää kymmentä tuntia viikossa työmatkoihin. Nyt minulla menee työmatkaan vartti suuntaansa, ja voin kulkea senkin junalla ja käyttää matka-ajan hyödyksi ja vastata sähköposteihini.

Varsinkin lapsiperheessä työmatkoihin kannattaa kiinnittää huomiota. Kymmentuntinen hoitopäivä on lapselle törkeän pitkä, eikä työaikojen lomittaminen puolison kanssa aina kaikilla onnistu.

Kolmas seikka on luonnonsuojelu. Pitkät työmatkat ovat törkeitä luonnon kannalta, ja vaikka sinä et asiaa miettisi, moni miettii.

Neljäs seikka on työmatkojen hinta. Lisääpä työmatkakulut sinulta ja siipaltasi elinkustannuksiisi, niin se lahtelaiskämpän kokonaishuokeus asettuu vähän kyseenalaiseksi.

Kuvitellaanpa, että se etäisyys on työpaikalle keskimääräinen 110 km. Se on päivässä 220 km autossa, keskikulutuksella 6 litraa satasella (se on jo aika pieni kulutus) se tekee päivässä reilut 22 euroa. Tämän kerrot kahdella, tai voihan siippa kulkea julkisillakin, eli 435,80 euroa kuukaudessa.

Kuukausikulut ovat siten 440+435,80 eli joka tapauksessa melkein 900 euroa.

Juu, saa siitä toki vähän verottajalta takaisin. Työmatkavähennys on riippuvainen veroprosentista. Jos vaikkapa maksat veroja 30%, hyödyt noin 1300 euroa, mutta edelleen joudut maksamaan työmatkoistasi kolmisen tuhatta euroa vuodessa.

Kerrottuna kahdella, eli noin 6000 euroa vuodessa, jos te molemmat käytte stadissa duunissa.

Se tekee kuussa 500 euroa pätäkkää.

Sillä jo lyhentelee vähän isompaa lainaakin.

Plus ota huomioon, että todennäköisesti helsinkiläisen asunnon arvo NOUSEE enemmän kuin lahtelaisen, koska stadiin tulee koko ajan hemmetisti sakkia enemmän kuin mitä täällä on asuntotarjontaa.

Että ei tuota oikeasti voi kovin järkevänä pitää taloudellisesti, hyvä ap. Puhumattakaan siis perusteluista 1-3.

Vierailija
8/13 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkakuluja ja toisaalta taas hintaeroa, niin se ero supistuu jo aika pieneksi. Lopulta tuo, että saa päälle tunnin lisää nukkumisaikaa kääntää vaakakupin siihen, että kituutetaan Helsingin rajojen sisäpuolella ja ollaan edes levänneitä verrattuna siihen, että työmatkoihin menisi niin paljon aikaa, että nukkumisesta olisi pakko tinkiä.

Vierailija
9/13 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kurjaa jos työmatka niin pitkä ettei siellä kotona ehdi koskaan olla. Tosin pk-seudullakin menee paljon aikaa matkoihin vaikka etäisyydet ei olisi pitkiä. Matkustaminen on aika kallista myös.

Meillä on suku, ystävät ja työmahdollisuudet pk-seudulla, joten siellä ollaan vaikkei se tiivis rakentaminen ym. niin innosta.

Vierailija
10/13 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin otan tyo matkan levon kannalta, en mä haluaisi edes työpäivän jälkeen tai sitä ennen jo alkaa tekee töitä missään junassa tms.haluan nollata aivot ennen kun pääsen kotiin.

Ja yhdessä miehen kanssa mennään samalla autolla ja meillä ei diesel itse asiassa ees maksa omasta pussista, tietty auton arvo menee mutta näin meillä nyt. Halsingistä voi rivari maksaa satoja tuhansia, me maksettiin 160 tuhatta täätä, aika paljon saadaan autolla ajaa jotta se tulisi kalliimmaksi kun ostaa suoraan joku 300 tuhannen kämppä hesasta.

Itse teen 3 pvästä viikkoa, mies 5 pvästä, joten lapset hoidossa 3 päivää ja onneksi eivät mitään 10 tuntia . Tottaki tuon tunnin aamulla voi käyttää nulkumiseen tms mutta kyllä se tunti menee helsingissäkin, riippuen ja missä duuni voi mennä helposti 45 min. Meillä menee 55 min nyt.

Halusin vain hehkuttaa kuinka meillä on hyvä olla näin ja kyselin kuinka itse viihdytte hesassa tai muualla mutta näyttääkö siltä että joka ikisen mielestä näin ei kannata kenenkään asua? Eikö kukaan muka pääkaupunki seudulla töissä käyvä asua missään muualla ja pidä siitä!!?

Vierailija
11/13 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme asu pääkaupunki seudulla, vaikka työskentelemme siellä, matkoihin menee 65 min ja meillä myös näin hyvin,

lähdemme aamulla aikasin ja kotona olemme( päijät- hämeessä myös) n. 17 aikaa, ihan normi aika vielä viettää 5-6 tuntia ilta aikaa. Meille koti tärkeä, täällä viihdymme myös!

Mutta kukin tyylillään, halvasti tai kalliisti!

Vierailija
12/13 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki rivarit maksa 300 000 euroa pääkaupunkiseudulla.

Minä en suostuisi tulemaan Lahdesta asti Helsinkiin töihin. Ihan liian pitkä matka matkallisesti ja ajallisesti. Mitä jos lapset sairastuu esim päivähoidossa ja pitää hakea keskenpäivän pois. Lähdettekö molemmat miehen kanssa silloin kotiin. Missä päin helsinkiä olette töissä? Sen lisäksi että joudutte ajamaan kaupungin ruuhkassa lisäksi tunti motaria, eli reilu tunti suuntaansa. Rankalta kuulostaa.

Vierailija
13/13 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin otan tyo matkan levon kannalta, en mä haluaisi edes työpäivän jälkeen tai sitä ennen jo alkaa tekee töitä missään junassa tms.haluan nollata aivot ennen kun pääsen kotiin. Ja yhdessä miehen kanssa mennään samalla autolla ja meillä ei diesel itse asiassa ees maksa omasta pussista, tietty auton arvo menee mutta näin meillä nyt. Halsingistä voi rivari maksaa satoja tuhansia, me maksettiin 160 tuhatta täätä, aika paljon saadaan autolla ajaa jotta se tulisi kalliimmaksi kun ostaa suoraan joku 300 tuhannen kämppä hesasta. Itse teen 3 pvästä viikkoa, mies 5 pvästä, joten lapset hoidossa 3 päivää ja onneksi eivät mitään 10 tuntia . Tottaki tuon tunnin aamulla voi käyttää nulkumiseen tms mutta kyllä se tunti menee helsingissäkin, riippuen ja missä duuni voi mennä helposti 45 min. Meillä menee 55 min nyt. Halusin vain hehkuttaa kuinka meillä on hyvä olla näin ja kyselin kuinka itse viihdytte hesassa tai muualla mutta näyttääkö siltä että joka ikisen mielestä näin ei kannata kenenkään asua? Eikö kukaan muka pääkaupunki seudulla töissä käyvä asua missään muualla ja pidä siitä!!?

Tietääkseni sinä kysyit, miksi ME emme osta asuntoa huitsin nevadasta.

Sitä paitsi...

Sen julkisella kulkuvälineellä tehdyn työmatkan aikana voi vapaasti nollata aivojaan. Minä valitsen käyttää sen sähköpostin käsittelyyn, eipä tarvitse kotona sitten siihen käyttää aikaa. Sen sijaan autolla ajaessa ei aivoja nollata, toivon mukaan ainakaan.

Helsingissä on monenhintaisia asuntoja. Me ostimme tämän omalla pihalla varustetun neliön vuonna 1995, maksettiin siitä silloin 80 tuhatta euroa, arvaapa onko hinta yhtään noussut... se kuvaa sitä, miten hyvällä markkinavainulla ja tuurilla varustettuna voi täälläkin asua suht mukavasti ja edullisesti.

Likempää saa vielä halvemmalla. Ei tarvitse muuttaa Lahteen asti. Itse asiassa olette valinneet minusta tosi köpäsesti: muuttaneet E-Suomen tympeimpiin kuuluvaan kaupunkiin, maksatte siis kaupunkiasumisen hintaa JA silti asutte kaukana työpaikoista.

Miten muuten muka on niin, että lapsenne ei joudu olemaan kymmenen tuntia hoidossa silloin, kun on siellä päivähoidossa? Itsekin sanot, että kuljette yhdessä duuniin - joten duunissa käydään pisimpään töissä olevan ehdoilla, et voi livahtaa töistä aikaisemmin, eikä mieskään.

Tosi on, että jos valitsee asuinpaikan tyhmästi, voi stadissakin huvahtaa tunti työmatkoihin. Mutta nämä ovat onneksi asioita, joissa voi käyttää järkeään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän