Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oletko koskaan juossut maratoonia tai tunnetko ketään maratoonaria?

Vierailija
21.05.2012 |

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on juossut 146 maratonia. On entinen työkaverini. Oli vuoden mittaan maratonreissujen takia usein poissa töistä.

Vierailija
22/36 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas nyt. Kunhan uteliaisuuttani kysyin että mitä tarkoittaa hänen mielestä kokopitkä maraton kun on aika outo ilmaus...

Ihan sama kun joku sanois että on kilpaillut triathlonissa ja jopa juossut,uinut ja pyöräillyt siinä.... ;)

Tri-puolella vastaava yksiselitteinen ilmaus kai olisi "trialthlonin täysmatka"/"ironman-kisa". Pelkkä "trialthlonissa kilpailu" jättää kuulijalle suuren määrän eri matkavaihtoehtoja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täyspitkä maraton!!

Harrastan myös ultrapitkiä juoksuja. 120 askelta sänkyyn.

Vierailija
24/36 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aina yhtä voipuneena tulee reissuiltaan. Ollut rankkaa bailausta kavereiden kanssa juoksun jälkeen.

Vierailija
25/36 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
26/36 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 20:57"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 19:58"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 19:37"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 19:24"]

joko oot juossut, ootko kokeilu tuon hännisen ohjelmaa?

[/quote]

Valitettavasti en. En ole vielä yhtenäkään vuonna saanut harjoittelua säännölliseksi niin pitkäksi ajaksi, että olisin viitsinyt lähteä kokeilemaan kokomaratonia. Puolimaratoneja olen kyllä juossut useamman.

[/quote]miten on menneet nuo puolikkaat? Olisiko sinulla mahdollisuus juosta maraton syksyllä, jolloin voisit kevään-kesän harjoitella? Niin minäkin aion tehdä, talvisin lähinnä hiihtelen.

sama

[/quote]

Minulle riittää hyvin neljän kuukauden juoksuharjoittelu puolimaratonin juoksemiseen. Sen neljän kuukauden aikana olen juossut kolme lenkkiä viikossa (joista yksi pidempi eli kestoltaan 1h 15min - 1h 45 min). Tyypillisesti sen neljän kuukauden aikana on mennyt 2-3 viikkoa niin, että en ole pystynyt harjoittelemaan joko jonkin flunssan tai sitten matkan takia.

Ei tällä harjoittelulla tietenkään mitään huippuaikoja juosta. Viimeksi meni vähän alle 2 h 9 min. Paremmat ajat vaatisivat jo vähän säännöllisempää harjoittelua.

Toisaalta minulla on kuitenkin ihan kohtuullinen peruskunto ja tuon juoksuharjoittelun lisäksi hiihdän jonkin verran talvella ja pyöräilen keväisin ja kesäisin. Ihan sohvaperunatasolta tuskin pääsee neljän kuukauden harjoittelulla puolimaratonkuntoon.

15

[/quote]niin eihän sen puolikkaan juoksemiseen ihmeitä tarvitakaan, enkä usko että kamalasti tarviisi määriä muuttaa jotta voisit sen maran juosta. Kerran elämässä, jos kiinnostaa.

Itsekin olen menossa maralle 5 kk varsinaisella juoksutreenillä. Talvisin siis lähinnä hiihtoa ja luistelua. Viime talvena oli 1 noin tunnin juoksulenkki viikossa.

sama

Vierailija
27/36 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juossut toistaiseksi yhden (viime kesänä melko ex tempore) eikä tule jäämään viimeiseksi. ;-) Puolikkaita olen juossut jokusen enemmän.

Mieheni on juossut kymmenkunta. Ja moni, moni ystävä ja työkaveri.

Jos tuo tavoite yhtään kutkuttaa, lämpimästi suosittelen kokeilemaan! Ei todella vaadi mitään erityisen ihmeellistä, toki treeniä alle, mutta ei ylettömiä määriä. On hieno kokemus, hieno matka itseen ja hyvää terapiaa päälle. Minä ainakin olen rehdisti ylpeä itsestäni, että olen sen juossut hymy huulilla! 

P.S. Ja siis kyllä siis juoksijoiden keskuudessa ollaan aika tarkkoja siitä, ettei puolimaratonia ja maratonia keskenään sekoiteta. Ihan eri juttuja ovat. Voisi sanoa, että maratonissa lämmitellään sinne jonnekin 30 km asti ja siitä alkaa kisa. ;-) 

Vierailija
28/36 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä juoksin viime vuonna ekan maratoonini aikaan 4:45. Aikaisemmin olen juossut puolimaratooneja enkä treenannut maratoonille sen kummemmin kuin puolikkaallekaan, ei ollut aikaa. Ihan hyvin jaksoin sen hölkötellä läpi. En pitänyt kiirettä, menin omaa vauhtia ja omalla mukavuusalueella, tankkasin rauhassa kaikilla tankkauspaikoilla enkä katsellut kelloa. Kiva kokemus, suosittelen.

Puolimaran ennätykseni on 2:04, tosin silloin oli hyvä harjoituskausi takana ja kova tsemppi päällä. Maratoonin puoliväliaikani oli 2:15.

n42

n42

Vierailija
29/36 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 19:58"]

[/quote]

Valitettavasti en. En ole vielä yhtenäkään vuonna saanut harjoittelua säännölliseksi niin pitkäksi ajaksi, että olisin viitsinyt lähteä kokeilemaan kokomaratonia. Puolimaratoneja olen kyllä juossut useamman.

[/quote]miten on menneet nuo puolikkaat? Olisiko sinulla mahdollisuus juosta maraton syksyllä, jolloin voisit kevään-kesän harjoitella? Niin minäkin aion tehdä, talvisin lähinnä hiihtelen.

sama

[/quote]

Minulle riittää hyvin neljän kuukauden juoksuharjoittelu puolimaratonin juoksemiseen. Sen neljän kuukauden aikana olen juossut kolme lenkkiä viikossa (joista yksi pidempi eli kestoltaan 1h 15min - 1h 45 min). Tyypillisesti sen neljän kuukauden aikana on mennyt 2-3 viikkoa niin, että en ole pystynyt harjoittelemaan joko jonkin flunssan tai sitten matkan takia.

Ei tällä harjoittelulla tietenkään mitään huippuaikoja juosta. Viimeksi meni vähän alle 2 h 9 min. Paremmat ajat vaatisivat jo vähän säännöllisempää harjoittelua.

Toisaalta minulla on kuitenkin ihan kohtuullinen peruskunto ja tuon juoksuharjoittelun lisäksi hiihdän jonkin verran talvella ja pyöräilen keväisin ja kesäisin. Ihan sohvaperunatasolta tuskin pääsee neljän kuukauden harjoittelulla puolimaratonkuntoon.

15

Vierailija
30/36 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2012 klo 21:46"]

Treenijuoksuihin menee todella paljon aikaa jos et ole nopea. Ajattele itse kuinka kauan noin 30km harjoittelu juoksuun menee aikaa? Minulla siihen meni noin 4 tuntia, ja sitten olet vielä väsynyt loppu päivän. Ja viikolla on saatava aikaa juosta jne

Yli kolmen tunnin lenkkejä ei kannata tehdä maratonillekaan harjoitellessa, koska niistä toipumiseen menee liian pitkä aika. (Näin sanotaan esim. Harri Hännisen kirjoittamassa maratonoppaassa.) Mutta jos 30 km:n juoksemiseen menee tosiaan 4 tuntia (nopeus siis 7,5 km/h), kannattaa varmasti ensin kehittää omaa nopeutta lyhyemmillä matkoilla ja palata vasta sitten maratonille.

En ole vielä itse juossut maratonia, kaksi puolimaratonia kylläkin. Mutta olen lukenut aika paljonkin erilaisia maratonohjelmia ja -oppaita. Viikon aikana pitäisi juosta kaksi noin tunnin lenkkiä ja viikonloppuna yksi pitempi (1,5-2,5 h). Sen verran se kyllä vaatii aikaa. Toki enemmänkin sitten, jos tähtää tosi hyvään aikaan, eikä pelkkä läpijuokseminen riitä.

Vierailija
31/36 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kykene itse juoksemaan edes lyhyitä matkoja, joten arvostan erityisen paljon niitä, jotka maratonin juoksevat, oli aika maaliin tullessa mikä tahansa. Avopuolisoni on juossut viisi maratonia, parhaimmillaan aikaan 3.29. Isäni ja veljeni ovat myös juosseet maratonin.

Vierailija
32/36 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen montakin maratoonaria. Moni työkaveri harrastaa juoksemista ihan tosissaan.

Itse en pysty juoksemaan vaikean nivelrikon takia.

Vierailija
33/36 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ehkä 10, joista 5 juoksee edelleen, 5 hommaa muuta - eli treenaa salilla tosissaan ja juttailee.

Mutta hei, maraton on niiiiin laaast season. Miss Bikini Fitness on uusi musta. Eiku laiha läski, eiku...

Nämä silloiset wannabe-maratoonarit olivat kaikki samaa lajityyppiä: n. 30-35 v naisia, joka hurahtaa johonkin kuin uskontoon ja on 2-3 vuotta siitä sitten innoissaan. Varmaan ne silloiset maratonmimmit tähtäisi nyt iän salliessa miss beauty bikini world elite "osaan tehä kärrynpyörän jalat vaan vähän koukussa" -kisoihin.

Ei vaan, olen tietty kateellinen. Oikeasti, tunnen tosiaan myös muutaman oikean juoksua vuosikausia harrastaneen ja useita, useita maratoneja juosseita, heitä ei todellakaan ollut tarkoitus loukata. Heitä varmasti löytyy tästäkin ketjusta useita. En tarkoittanut teitä.

Hyvin vaan on muistissa, kun 2000-luvun alussa joka mimmi hurahti maratoniin (ja ne jotka eivät, piti tehdä väitöskirja, joka ehkä edelleen pölyttyy pöytälaatikossa...). Joka aikakaudella on omat villityksensä, nyt se on bikni fitness tai vähintään laihan läskin halveksinta. Ja sitten onnessan mennään esittämään se vapaaohjelma sinne lavalle...Voi kamala!

Vierailija
34/36 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
35/36 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanko on juossut yli 200 maratonia.

Vierailija
36/36 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

sama

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi