Naapurin lapset "asuu" meillä.
Minua tämä ei haittaa, tykkään lapsista, ja on kiva kun omilla lapsilla on kaverit, mutta joskus mietin, miksei lapset viihdy kotonaan. Arkisinkin tulevat meille heti kun koulu/eskari loppuu. Käyvät syömässä ja tulevat uudestaan. Ovat meillä iltapuuhiin asti.
Perheen vanhin poika oli meillä yötä Pe-La ja kysyi, saako olla toisenkin yön. Eli käytännöllisesti oli meillä koko viikonlopun, lähti kotiinsa eilen klo 19.
Vanhemmilla ainakin on helppoa, kun naapuri huolehtii lapset ;-).
Kommentit (34)
ovat joko meillä , tai kahdella muulla naapurilla. Valitettavasti eniten meillä :( Tykkään näistä lapsista kyllä, mutta alkaa kyllästyttää, kun ei koskaan saada olla keskenämme ilman, että joutuu sanomaan, että nyt teidän pitää mennä kotiin tms. Jas sitäkin joutuu selittämään, kun heti kysytään että Miksi?!
Jokainen voisi välillä miettiä, kuinka paljon lapsi on jossain kylässä. Itse valitettavasti kuulun näihin, jotka eivät vain kehtaa aina sanoa, että tämä asia häiritsee, valtavastikin :( Toivottavasti naapuri luet tätä palstaa!
ja sillä vihjaista, että tuo vastuu voitaisiin jakaa. Onneksi tytön parhaimman kaverin vanhemmat on fiksuja ja heidän kanssaan mennään suunnilleen 50-50 laskematta nyt joka vierailua. Sen sijaan muutama kyläluuta tässä asuu ja ärsyttää, kun vanhemmat antaa olla 6-7 tuntia ja lopulta saa heittää muksut ulos. Ja aina se sama "minkä takia pitää lähteä?". Mä olen kouluttanut itseni siihen, että ei mun tarvi selitellä vaan vastaan vaan leppoisasti, että "siksi, kun sanon". Eikö ne vanhemmat häpeä yhtään? Me syötetään ja kai meistäkin olisi kivaa joskus vaan möhniä tässä sohvalla ilman, että tuossa ravataan edes takaisin ovesta, pyydetään jatkuvasti jotain ja ylipäätään ei saa olla "kuin kotona" omassa kodissaan. Onneksi osaan ottaa aika rennosti ja pääosin tykkään kyllä vieraistakin lapsista.
Ärsyttää vaan nuo hyväksikäyttäjät. Kivahan se on, että joku viihdyttää ja ruokkii omat muksut. Tulee vaan juuri sellainen olo, että ne vanhemmat on TODELLA juntteja. Fiksut vanhemmat ymmärtää, että vaikka niistä vieraista lapsista tykkääkin, niin silti homman pitää jakautua!
ovat joko meillä , tai kahdella muulla naapurilla. Valitettavasti eniten meillä :( Tykkään näistä lapsista kyllä, mutta alkaa kyllästyttää, kun ei koskaan saada olla keskenämme ilman, että joutuu sanomaan, että nyt teidän pitää mennä kotiin tms. Jas sitäkin joutuu selittämään, kun heti kysytään että Miksi?!
Jokainen voisi välillä miettiä, kuinka paljon lapsi on jossain kylässä. Itse valitettavasti kuulun näihin, jotka eivät vain kehtaa aina sanoa, että tämä asia häiritsee, valtavastikin :( Toivottavasti naapuri luet tätä palstaa!
Mulla oli lapsena kaveri, joka ei koskaan halunnut tulla meille. Oli niin laiska, halusi olla ja leikkiä aina vain kotonaan. Niinpä mä sitten yleensä menin heille, ja kaveri kävi tosi harvoin meillä leikkimässä. Ei mun kodissa mitään vikaa ollut ja kyllä siellä muut kaverit viihtyivät :) Eli oisko ap niin, että sun lapset eivät vaan viitsi lähteä kotoaan? :)
kun sain siellä paljon positiivista huomiota.
Olisin halunnut muuttaa oikeastikin kaverilleni.
Olin tosi kateellinen kaverilleni heidän äidistään joka huomioi aina meidät kaverit.
Oma äiti oli aika etäinen.
Ei kotioloissa mitään varsinaista vikaa ollut, olisinpahan vaan halunnut olla sielläkin rakastettu.
Mulla oli lapsena kaveri, joka ei koskaan halunnut tulla meille. Oli niin laiska, halusi olla ja leikkiä aina vain kotonaan. Niinpä mä sitten yleensä menin heille, ja kaveri kävi tosi harvoin meillä leikkimässä. Ei mun kodissa mitään vikaa ollut ja kyllä siellä muut kaverit viihtyivät :) Eli oisko ap niin, että sun lapset eivät vaan viitsi lähteä kotoaan? :)
Minä olin myös usein parhaan kaverini luona ja paljon olin myös yökylässä, koska kaveri ei vaan viitsinyt tulla meille, ja hänellä oli myös pienempiä sisaruksia, jotka olivat leikeissä mukana aina kun oltiin hänen luonaan. Meidän kotona ei ollut mitään muuta vikaa, kuin että oli aina hiljaista ja rauhallista, säännölliset ruoka-ajat ja vähemmän vauhtia ja vaarallisia tilanteita.
majatalo. Mä tykkään siitä että lapset viihtyy meillä, tutustun heihin yms. Ja kun en jaksa sanon että nyt ulos tai menkää välillä kaverin luo. Mut hyvin usein leikit on täällä ja musta se on positiivista. Ei lasten vanhemmissa tietääkseni ole mitään vikaa, osan kanssa toimii hienosti vastavuoroisuus ja soittavat lapsensa kotiin syömään, osa ehkä nauttii siitä että voi laiskotella ilman lapsiaan, osan mielestä koululaisia ei enää tarvitse niin hoitaa. Kukin tavallaan, lapset vaikuttaa ihan hyvinvoivilta kaikki. Ja onneksi joskus on päiviä kun mun lapset on koko päivän jossakin muualla. Se etteivät kaikki koko ajan ohjelmoi lastensa päivää ei tarkoita automaattisesti huonoa vanhemmuutta. Huonoa vanhemmuutta on laiminlyönti, alkoholi, väkivalta yms ja varmasti näkyy lapsesta.
majatalo. Mä tykkään siitä että lapset viihtyy meillä, tutustun heihin yms. Ja kun en jaksa sanon että nyt ulos tai menkää välillä kaverin luo. Mut hyvin usein leikit on täällä ja musta se on positiivista. Ei lasten vanhemmissa tietääkseni ole mitään vikaa, osan kanssa toimii hienosti vastavuoroisuus ja soittavat lapsensa kotiin syömään, osa ehkä nauttii siitä että voi laiskotella ilman lapsiaan, osan mielestä koululaisia ei enää tarvitse niin hoitaa. Kukin tavallaan, lapset vaikuttaa ihan hyvinvoivilta kaikki. Ja onneksi joskus on päiviä kun mun lapset on koko päivän jossakin muualla. Se etteivät kaikki koko ajan ohjelmoi lastensa päivää ei tarkoita automaattisesti huonoa vanhemmuutta. Huonoa vanhemmuutta on laiminlyönti, alkoholi, väkivalta yms ja varmasti näkyy lapsesta.
tänä aikana edessoittaneet lapselleen?
Sama toistunut usein.
Sama toistunut usein.
on. Mutta suurin osa tän ketjun lapsista ei kuitenkaan ole 12h poissa kotona, ja meillä ainakin viestit kulkee. Jos yksi laiminlyö, kaikki ei varmasti niin tee.
Sama toistunut usein.
on. Mutta suurin osa tän ketjun lapsista ei kuitenkaan ole 12h poissa kotona, ja meillä ainakin viestit kulkee. Jos yksi laiminlyö, kaikki ei varmasti niin tee.
että jos tuollaista on, niin sunhan pitää puuttua siihen.
sekin selvisi, koska minä ja mies ollaan ainoat vanhemmat, jotka puhuu vieraille lapsille, keskustelee, haastaa ja joskus jopa mies intoutuu leikkimään heidän kanssaan. Muissa perheissä ei pahemmin vieraille lapsille puhuta kuin moikkaukset. En paheksu mitenkään ja en minäkään aina jaksaisi jutella lasten kanssa, mutta nuo ovat tottuneet siihen, että juttelen ja tulevat oma-aloitteisesti kertomaan mulle kuulumisiaan. Monesti omani on siellä jonkun kaverin kanssa ja kolmas pöllähtääkin mun seuraksi sohvalle.
Ja tässä on se syy, miksi meillä viihdytään ja monet lapset ovat tytölle sanoneet, että sulla on kauhean kiva koti ja vanhemmat. Aluksi en hiffannut, mistä tuo käsitys tulee, koska välillä olen lyhytsanainen ja heitän lapset aina napakasti uloskin, kun kyllästyn. Mutta kaikesta huolimatta puhun lasten kanssa, joka lienee harvinaista. Sen lisäksi meillä saa olla rennosti: maata sohvalla, saa katsoa jääkaappiin jne. Olen ajatellut sen, niin että kivahan se on, että lapsella on kavereita liiaksikin ja ehkä nuo lapsetkin muistavat meidän kodin mukavana aikuisena. Itsekin muistan lapsuudesta yhden kaverin perheen. Heillä oli kaikkein kivointa, vaikka isäkin poltti niin paljon sisällä (siihen aikaan poltettiin vielä), että silmät välillä tottumattomalla vetisti. Siellä perheessä oli silti reipas meininki ja vanhemmat heitti "läppää" lasten kavereiden kanssa. Ihan asialliset vanhemmat sen suhteen, että eivät kaveeranneet tai mielistelleet. Olivat vaan reiluja.
...suurin syy ehkä se, että ylivilkas pikkusisarus "sotkee kaikki leikit" täällä kotona. Aiemmin olivat enemmän meilläkin (naapureissa paljon lapsia). Minä kyllä kuulutan perään ruoka-aikoina mutten juuri muuten, olen "kommuuni" ajatuksen kannalla ja ehdottomasti sitä mieltä että jos vanhemmat eivät halua vieraita, niin sitten kerrotaan se suoraan. Niin minäkin teen ja ilmoitan ystävällisesti jos on aika lähteä kotiin tai ei sovi tulla :-)
Itse en antaisi oman lapsen olla kahta yötä peräkkäin yökylässä, jollei ole jotain todella erikoista syytä tai menoa tms. ahluaisin ilman muuta, että joskus ollaan kotonakin ja ehditään jutella ja touhuta oman perheen kanssa.
Tiedätkö, onko kyseisessä perheessä kaikki hyvin? Vai onko siellä jotain ongelmia, joita lapset pakenee?
naapurissa omat kaverit, samanikäiset tyttö ja poika. Olisivat joka päivä iltaan asti kylässä jos annettaisiin, tosin jos on "kyläilyvapaa" päivä, niin usein soi meillä ovikello ja on lapset kysymässä saako tulla... tai siis eivät edes kysy, vaan tulevat :D
Ei siellä kotona ehkä mikään ole huonosti, lapset van saavat olla missä haluavat, ja ovat teillä jos on kavereita ja mukavaa. Mikäs siinä, jossei se sua haittaa.
Meillä kyllä sanotaan sit, jos menee vähän yli, et nyt xxx voisit lähteä jo kotiin.
Mä en vaan jaksa että ominen lasten lisäksi tulisi vielä naapurin penskat melskaamaan ainakaan kovin usein. Mä en edes haluaisi että omat lapseni asuisi muiden kotona pihalla on tilaa leikkiä mutta jos joku heitä kotonaan asuttaa niin voi voi =)
Meillä on sama tilanne ja se ei haittaa meitä ollenkaan. Minusta on vain kiva jos omat lapset viihtyvät kotona ja vielä samaan syssyyn naapurinkin lapset. :)
Kyllä he tosin naapurissakin leikkivät, mutta useammin meillä.
Ja yökylässä meillä on paljonkin lapsien kavereita ja serkkuja. Tykkään siitäkin, vaikka se tuottaakin hiukan enemmän ponnistelja itseltä, mutta lapsia varten tässä ollaan. =)
Ja monesti ovat montakin yötä peräkkäin. Mitä pahaa siinä on?
Pojat on minulle melkein kuin omia, kun olen tottunut ja tavallaan kiintynytkin heihin :-D. Samat säännöt pätee kuin omiin, kiellän samalla tavalla, hellyyttäkin näytän melkein samalla tavalla. En nyt suukota tietenkään ;-), mutta pörrötän hiuksia, kutittelen ja vitsailen. Ruokaakin annan, jos perheeltä jää yli.
Voihan olla, että pojat kokee, että täällä on "kuin toinen koti", kun ruokaakin (joskus herkkujakin viikonloppuisin) tarjotaan, ja sen takia "asuvat" meillä mutta minua ei haittaa.
Joskus vaan mietin, miten vanhemmat toisaalta ilkeää, kun eivät juurikaan kotiin passita muuten kuin syömään (silloin kun eivät syö meillä ;-D).
Vaikka nämä pojat ovatkin meillä aina, niin silti en ilmiäis omia poikia kylässä pitää tuntikausia päivästä toiseen.
Ap
"asua" naapurissa vaikka ne siellä viihtyisivätkin loputtomiin. Ei meillä kotioloissa mitään vikaa ole sinänsä.
En kritisoi opittua tapaa, jos se ei sinuakaan haittaa, mutta ihmettelen kyllä vähän noiden lasten vanhempia. Kyllä minua ihmetyttäisi jos omani olisi 5-6 päivää viikossa kaverin luona kylässä!
kaikki vanhemmat eivät stressaa kaiken maailman asioilla ja antavat lapsensa tulla ja mennä kuin jossain yhteisössä, kommuunissa. Minusta tuo on hyvä tapa, kunhan se sopii kaikille. Ne teidän naapurin vanhemmat eivät ole huonoja vanhempia, pelkästään siksi että lapset ovat koko ajan teillä.
Kyllä kai, kun lapsi asuu meillä ja syö ilmeisesti molemmissa "kodeissa".
Meillä käy useampikin "asukki".
Yksi on yh-alkoholistiäidin lapsi, toinen lastentarhanopen ja kolmas vähän paremmista piireistä. (paremmista piireistä olevan kotiin ei saa tavislapset mennä)