Vieraan unelmahäät
Eli minkälaisiin häihin mielellään osallistuisitte?
Mitä ruokaa, juomaa? Minkälainen paikka, ohjelma?
En siis kysy minkälaisen järjestäisitte itse.
Kommentit (10)
Mitä pienemmät sen paremmat. Ei lapsia. Ei mukahauskaa pakko-ohjelmaa. Ei vieraita jotka oli pakko kutsua vaikka ei halunnut, tyyliin vl-isotäti joka paheksuu musiikkia. Mieluiten vain kavereita. Alkoholia ja hyvää ruokaa, mutta ei vieraita jotka vetää lärvejä.
Tärkeintä: juhlapaikalle pääsee julkisilla! Ei missään tiettömän taipaleen takana. Vihkiminen joskus iltapäivällä, juhlapaikalla heti asiaan ettei tarvitse odotella. Siis jouhevasti onnittelut, maljat, syömään jne. Odottelu tappaa juhlamielen todella tehokkaasti! Plaseeraus (?) vain lähisukulaisille, muut saisivat istua missä vaan ja vaihtaa paikkaa illan kuluessa. Mahdollisimman vähän leikkejä, mutta musiikkia ja tanssia mielellään.
* ei mukahauskoja pakkoleikkejä
* monipuolinen perusruoka (ei pelkkää sushia, vaikka semmonen kasaa itse eri kipoista-salaatti ja tyyliin keitinpotut + paria erilaista lihalisuketta)
* musiikkia
* hääpari huomioi vieraansa tasapuolisesti
* ei alkoholia (malja hääparille ihan jees, mutta ryyppäjäiset on typerät, aina joku pilaa kaikkien juhlamielen)
* lapsille tekemistä (esim oma huone jossa video, piirrustusta tms ja HOITAJA ..joku sukulaisteini tms joka viihdyttää niitä siellä etteivät juokse kiljuen hippaa juhlasalin ympäri)
* ajankohta kohdalleen (juhannus, lakkiaispäivä tms ei jaksa innostaa kun muutakin menoa silloin)
* ei rahankerjuuta missään muodossa
* jos ei vieraita satoja niin hääpari voisi esitellä hieman vieraitaan, kun kuitenkin esim kaverin kanssa ollaan tekemisissä vuosia ja puheissa vilisee nimiä niin voisi just häissä tms kertoa kuka on kukin, saisi nimet ja kasvot toisensa
Ensinnäkin olis kivaa, että hääpari olisi läheinen ja että hääväestä tuntisi paljon porukkaa. Kauhean ikävää olla esim. uudehkon poikaystävän avecina sen kaverin häissä, missä on kerran nähnyt sulhasen eikä koskaan morsianta eikä tunne vieraista kuin sen poikaystävän.
Ohjelmista parhaat on mun mielestä lyhyehköt, tunteelliset puheet. En välitä leikeistä, yleensä tunnen vain myötähäpeää ja livistän johonkin piiloon siksi aikaa. Myös ryöstöt ja rahan keruu on jo nähty.
Ruoka, tykkään, että on monipuolista ja valinnanvaraa. Useampaa salaattia, jotain lihaa, paahtopaistia vaikka, paria kalaa, hyvää leipää ja levite. Kahvin kanssa riittää sitten kakku.
Alkoholi on tyylikysymys, viini ruuan kanssa voi rentouttaa tunnelmaa kivasti. Niukasti, mutta jatkuvasti :-)
Sitten jos on tarkoitus illemmalla juhlia railakkaammin, niin otetaan sit ne Tallinnan tuomiset, oluet ja lonkerot ja boolit esille. Jos siis sellainen paikka, jossa saa omia eväksiä olla.
Aikataulusta toivoisin sujuvuutta. Että ohjelma soljuisi nätisti, ei jumitustaukoja eikä toisaalta kauhea kiire etenemään. Ei jonotuksia liikaa.
Paikka ei ole elämäni häissä kertaakaan tehnyt eikä upottanut tunnelmaa. Seuraintalo, hotellin sali, kartano, seurakuntasali, ihan sama. Tässä tulee siis se salaisuus, kliseekin ehkä: Kunhan on hääparin näköistä. Jos he ovat vapautuneita ja onnellisia, ovat tehneet valintansa omaan makuunsa luottaen ja vieraanvaraisuude muistaen, häissä kyllä viihtyy.
Osallistuisin mielelläni mihin tahansa häihin mistä tuntisin morsiusparin. En ole ollut häissä vuosiin, edellisten aikaan olin vielä yläasteella. Toivoisin maukasta ruokaa, sellaista kunnon pitopöytää, mistä löytyisi kasvissyöjällekin useita vaihtoehtoja. Lisäksi toivoisin ehdottomasti, että ruokien vieressä olisi kyltti siitä mitä ruoka sisältää. Ihan vaikka tyyliin pastasalaatti K, VL tai lohipiirakka L. On inhottavaa tökkiä ruokaa arvostelevasti, kun ei tiedä onko ne ruskeat möykyt sieniä vai jotain ihan muuta. Monesti juhlissa kuljenkin tuttavan perässä jolta kyselen onko kyseinen ruoka syötävää vai ei mutta olisi kivempaa vain ottaa ja tietää mitä syö. Rakastan hyvää ruokaa ja juhlissa odotan aina eniten juhlapöydän herkkuja.
Ruokajuomaksi toivoisin hyvää viiniä ja kotikaljaa. Valkoviini mielellään kuivana ja punaviini italialaisena ripassona. Illan juomiseksi hyvää olutta, edullisimmista vaikka Saku Tumea. Hyvä kirpsakkaboolikin maistuisi.
Jälkiruokapöytään toivoisin kakun lisäksi pipareita ja pieniä leivoksia tai kuivakakkua. En ole oikein kakun perään ja nykyään niissä on usein käytetty liivatetta joten jätän kakut suosiolla väliin. Makeasta kuitenkin tykkään. Kahvi tummapaahtoisena ja tee haudutettuna.
Paikalla minulla ei olisi väliä. Tunnelmalliset maalaishäät tai upeat ravintolahäät kelpaisivat molemmat. Tähän saakka olen ollut ainoastaan maalaishäissä, joten kaupunkihäät voisivat olla hauskaa vaihtelua. Kirkkovihkimisestä en välitä mutta olisi upeaa olla todistamassa siviilivihkimystä juhlapaikalla. Juhlapaikassa arvostaisin yhtenäistä juhlatilaa, kartanon pikkuhuoneet eivät sovi häihin, joissa morsiusparia on kiva katsella. Autottomana olisi mukavaa, jos juhlapaikalle pääsisi julkisilla tai jos vaikka lähimmältä juna/bussiasemalta olisi järjestetty kyyditys sitä tarvitseville. Mukavaa olisi myös, jos lähistöltä löytyisi jokin paikka missä yöpyä. Mielestäni kahden jälkimmäisen ei tarvitse olla ilmaisia, maksan mielelläni hieman, jos pääsen kimppakyydillä juhlapaikalle yöpymisestä puhumattakaan.
Ohjelmana kuuntelisin mielelläni hyvää musiikkia. Jokin hauska ja taidokas lauluesitys, elävää musiikkia, kauniita puheita ja elämänohjeita. Mahdollisesti muutama leikki, jotka eivät kestä pitkään ja joiden seuraaminen on helppoa. Hauskaa voisi olla myös pöydissä kiertävät pienet vihkoset tai laput joihin saa kirjoitella terveisiä hääparille. Lopuksi toivoisin, että juhlat kestäisivät aamuun ja ettei kukaan olisi kaatokännissä vaan kaikilla olisi mukavaa.
Itse haluisin olla jossain tilassa meren rannalla :P mutta kuitenkin paikassa jossa voi juhlia aamuun saakka :D
Ruokaan mielellään panostettu, vaikka kaikkiruokainen olen. Ruoan kanssa viiniä/olutta, ja ehkä myöhemmin illalla jotain drinksuja.
Tanssilattia pakko olla, mielellään joku rockibändi joka hallistsee myös uusimmat biisit.
Ohjelmassa puheet ei leikkejä.
Elävää musiikkia, ehdottomasti! Ruoalla ei ole niin väliä, itse olen kasvissyöjä, joten mielelläni syön hyvin valmistettua kasvisruokaa :) Vieraita ehdottomasti max. 50, jotta tunnelmasta muodostuisi intiimi ja mutkaton. Ei alle kouluikäisiä lapsia. Hyvät viinit ruoan kanssa ja illaksi olutta, siideriä. Lisäksi iltapala! Julkisilla paikalle pääseminen olisi kyllä tosi hienoa!
Elävää musiikkia, ehdottomasti! Ruoalla ei ole niin väliä, itse olen kasvissyöjä, joten mielelläni syön hyvin valmistettua kasvisruokaa :) Vieraita ehdottomasti max. 50, jotta tunnelmasta muodostuisi intiimi ja mutkaton. Ei alle kouluikäisiä lapsia. Hyvät viinit ruoan kanssa ja illaksi olutta, siideriä. Lisäksi iltapala! Julkisilla paikalle pääseminen olisi kyllä tosi hienoa!
Paitsu että en ole kasvissyöjä, ja ruoallakin on väliä. Sen pitäisi olla maukasta. Mutta muuten samat toiveet.
Pitäisi päästä paikalle julkisilla, hääpari hyviä kavereita, tuntisin muitakin vieraita, ei pakkotutustumista hääparin sukulaisiin, ei pakko osallistua leikkeihin, sellaiset istumapaikat et näkee ja kuulee hyvin + kivaa jengiä vieressä, hyvää bilemusaa, ei lapsia, hyvä ruoka ja juoma. Eli itse kaipaisin hyviä bileitä (ei ole tullut oltua vuosiin), mutta ilman muuta olisi kiva, jos hääpari olisi näissä "bileissä" pääroolissa.
eli mieluiten vähän vieraita? mutta viihdyttäviä sellaisia :D Pitää varmaa jättää kaikki tylsät sukulaiset kutsumatta omiin :D