Millainen arkipäivän aikataulu on lapsiperheessä, jossa kummatkin vanhemmat käyvät töissä?
Meillä tällainen ja tuntuu, ettei ole muuta elämää kun päiväkoti-työ-lähikauppa, arkena varsinkaan.
Klo 5.30 Vanhemmat heräävät
Klo 6.00 Lapset heräävät, aamutoimet
6.15 Isä töihin
6.45 Äiti ja lapset päiväkotiin, äiti siitä töihin
15.15 Isä hakee lapset ja alkaa laittaa ruokaa
17.00 Äiti kotona, ruokailu
Illalla usein 1 h ulkoilua koko perhe tai leikkiä sisällä tai lastenohjelmia telkasta
Jokapäiviäisiä kotitöitä
19.00 Lapset kylpyyn ja iltapala
20.00 Kaikki pedeissään, iltasatu alkaa
21.jotain Viimeinekin nukahtaa
22.00 Vanhemmatkin nukkumaan
Kommentit (57)
Ollaan tehty järjestelyjä, että voidaan toimia näin, siis vanhempien työajoissa. Jos ei oltaisi voitu, olisi meilläkin ollut edessä jonkinlaisen noutoavun palkkaaminen, jotta lapsi pääsee aikaisemmin pois hoidosta.
mutta suunnilleen näin menee sitten:
6.00 isä ja poika herää
6.30 äiti ja tytär herää
7.20 äiti lähtee töihin ja isä vie lapset hoitoon
14.30 äiti hakee lapset kotiin, ulkoilua, yhdessäoloa
17.00 isä tulee, syödään kaikki yhdessä, jonka jälkeen ollaan tai puuhaillaan jotain.
19.30 vähän iltapalaa ja pesulle
20.00 lueskelua ja nukkumaan, sen jälkeen vanhempien yhteistä aikaa
22.00 vanhemmat nukkumaan
5.30 herään
6.15 mies herää
6.30 lähden töihin
7.00 lapset (koululainen ja päiväkotilainen) herää
7.15-7.45 mies vie lapsen pyörällä hoitoon
11.30-13.30 koululainen kotiin
16.15 mies kotona
16.15 pääsen hakeman lapsen hoidosta
16.30-17.30 ruuan laittoa, sen syöntiä ja jälkien siivousta
kauppa/ulkoilu/tv/siivousta
21-22 lapset nukkumassa
Ehkä jotain hiljaisia kotitöitä tai tv:n töllötystä.
? (aika vaihtelee paljon) aikuiset nukkumassa
5.15 äiti herää
5.45 äiti lähtee töihin
n 8.00 mies ja lapsi herää
14.30 äiti tulee töistä ja isä lähtee töihin
20.00 lapsi nukkumaan
22-23 äiti nukkumaan
23.00 isä tulee töistä
24-01 isä nukkumaan
Lasta ei ole tarvinut hoitoon viedä (2v) kun ollaan saatu näin sumplittua työajat mutta yhteinen aika jää kyllä vaan viikonloppuun :/
6-6.30 minä herään ja lähden töihin
7.45 Isä ja lapset herää
Ovat noin klo 9 hoidossa/töissä
n. 15.00 haen lapsen hoidota
15.30-17 ulkoillaan
17 sisälle laittaan ruokaa
17.30-18 isä tulee töistä, syödään
18-20 kotihommat/harrastukset/ yms.
20 iltapala
21 lapset nukkuu
23.30 aikuiset nukkuumaan
klo 06.30 minä herään
klo 07.30 lähden töihin
n.klo 07.45-08.15 lapset ja mies heräilevät
klo 09-09.30 mies vie lapset päiväkotiin
klo 16 minä haen lapset päiväkodista
klo 17.30 syömme, mies yleensä kotiutuu siihen mennessä, tai sitten on jo kotona etätöissä.
klo 20 iltatoimet
klo 21.30 yleensä viimeinenkin lapsi nukahtanut
klo 22.30-23 me vanhemmat menemme nukkumaan.
Mutta mieti, että ei elämänne olisi sen kummempaa jos niitä lapsia ei olisi. Ylipäätään suuri osa ihmisen ajasta kuluu töissäkäyntiin ja arjen pyörittämiseen. Onneksi on kuitenkin vapaapäivät ja suhteellisen lyhyet työpäivät, ettei tarvitse enää seitsemältä vasta alkaa miettiä, mitä ruuaksi.
Aamuisin vain oma öihinlähtö huolehdittavana, eikä mitään kiertoa päiväkodin kautta työmatkalla. Iltaisin täysi "vapaus" työpäivän jälkeen, ei kiirettä lapsia hakemaan, kotiin laittamaan ruokaa ja viemään lapsia harrastuksiin. Kahden aikuisen taloudessa laitettiin harvoin päivällistä kotona, pestiin huomattavasti vähemmän pyykkiä, ei kannettu niin paljon hiekkaa kotiin eikä pudoteltu ruokaa pöydän alle jne jne...
Kyllä arjen pyöritys lapsiperheessä on ihan toista kuin yhden tai kahden aikuisen taloudessa.
07.00 mies herää
07.15 minä ja 2 v herätään
aamutoimet samalla kun lapsi heräilee sängyssään ja alkaa leikkiä, sitten nopeasti lapsen pesut ja vaatteisiin
07.50 mies töihin
08.10 mennessä minä ja lapsi kohti perhepäivähoitoa
08.25 mennessä perillä hoitopaikassaa
08.45-09.15 minä töissä
14.15 tai 15.15 mies hakee lapsen
17 mennessä minä kotona
17.30 syödään aiemmin valmistamaani ruokaa tai miehen valmistamaa
18-19 ulkoilua tai muuta leikkimistä
19.30 iltatoimet alkavat, iltapala, iltasatu jne.
20.30 mennessä lapsi sängyssään
21 mennessä nukahtaa
vanhemmilla sen jälkeen vähän omaa aikaa
meillä tiukimmat aamut ovat sellaisia, jolloin joudun lähtemään liikkelle eskarilaisen kanssa klo 8.00. Ja tuntuu sika-aikaiselta...
Ekaluokkalainen lähtee kerran viikossa kävelemään kouluun kasin jälkeen. Sekin tekee meillä tiukkaa.
Onneksi minulla ei ole lapsia eikä puolisoa. Ei ihmistä ole tarkoitettu noin rutiiniomaiseen toimintaan. Onneksi saan itse tehdä ihan mitä haluan töiden jälkeen. Rutiinit ulos ikkunasta ja elämään.
Ei mitään jännitystä. Pelkkiä rutiineja rutiinien perään. Nuo rutiinien täyttämät elämät olisivat pahin painajaiseni.
Minä ehdin olla ja tulla 35 vuotta ennen lapsen saapumista elämääni. Olen onnellinen toimivista rutiineista, jotka pitävät arjen kasassa. Ymmärrän myös, että tämä on yksi vaihe elämässä, ja muutaman vuoden päästä saan taas enemmän vapautta itselleni.
Onneksi minulla ei ole lapsia eikä puolisoa. Ei ihmistä ole tarkoitettu noin rutiiniomaiseen toimintaan. Onneksi saan itse tehdä ihan mitä haluan töiden jälkeen. Rutiinit ulos ikkunasta ja elämään.
Minä ehdin olla ja tulla 35 vuotta ennen lapsen saapumista elämääni. Olen onnellinen toimivista rutiineista, jotka pitävät arjen kasassa. Ymmärrän myös, että tämä on yksi vaihe elämässä, ja muutaman vuoden päästä saan taas enemmän vapautta itselleni.
En ole ikinä lapsia halunnut, enkä haluakkaan. Pidän yksinolosta. Jos on yksinäinen kun on yksin, on huonossa seurassa. Rutiineista en koskaan pitänyt. Ne tuntuvat jotenkin kahlitsevilta. Tietysti jos välttämättä haluaa rutiinien säätelemän elämän, niin siitä vaan. On mukavaa tuntea itsensä vapaaksi ja tehdä mitä haluaa, eikä tarvi ottaa vastuuta muista ihmisistä. Elän itselleni ja niin on paras.
klo 7: äiti herää, aamutoimet ja lähtee töihin
7.30-8 lapset heräävät ja herättävät isin, aamiainen tai jos heräävät aikaisin, niin menevät päiväkotiin aamupuurolle, isä siis vie lapset hoitoon 8-9 ja lähtee töihin
klo 14-16 äiti hakee lapset hoidosta
kotona ulkoillaan/leikitään/harrastetaan.
klo 17.30 syödään iltaruoka
isä tulee noin klo 18 kotiin
tehdään kotitöitä, käydään kaupassa jne..
lapsille iltapala 20, jonka jälkeen mennään pesulle ja iltasatu + nukkumaan.
äidillä välillä iltatöitä kotona
nukkumaan äiti menee yleensä 23 maissa, isä vähän myöhemmin..
Olen opettaja, joten työpäivän pituus vaihtelee. Päiväkodista en voi lapsia kuitenkaan ennen klo 14 hakea, koska lapset nukkuvat. Jos pääsen aiemmin saatan ehtiä käymään kaupassa tai siivoamassa tai urheilemassa tms.
Illat meillä aika rentoja, eikä elämä muutenkaan tunnu pelkästä edestakas juoksemiselta. Lapsilla usein hoitopäivät 5-6 tuntia, josta 2h nukkuvat, joten eivät ole väsyneitä tai kiukkuisia illalla
ku minä oon kuvitellu että ne syö puuroa siellä päikyssä ja lapsi herätetään tyylin 10min ennen lähtöä, puetaan ja lähdetään. ni miks ne pitää herättää ennen kuutta? vai heräävätkö ittekseen?
mutta lapsi 2v nukkuu meidän kanssa samassa huoneessa ja useimmiten herää kun mies herää. Lähtö on viim. 6.45 ja jos lapsi ei herää itsestään herätetään 6.15. Lapsi menee nukkumaan jo klo. 19.00 joten useimmiten herää itsekseen, myös viikonloppuisin ihan viimeistään 06.30. Lapsi syö kotona ( tai autossa matkalla) yleensä jonkun hedelmän ja päiväkodissä kahdeksalta aamupuuron.
noin lyhyet työpäivät ja lapsi voidaan hakea jo 15:15 päiväkodista!
Meillä Au-pair hakee lapset klo 16:00 ja itse kotiudumme kiireisinä aikoina klo 18-20:30.
#
Meillä tällainen ja tuntuu, ettei ole muuta elämää kun päiväkoti-työ-lähikauppa, arkena varsinkaan.
Klo 5.30 Vanhemmat heräävät
Klo 6.00 Lapset heräävät, aamutoimet
6.15 Isä töihin
6.45 Äiti ja lapset päiväkotiin, äiti siitä töihin
15.15 Isä hakee lapset ja alkaa laittaa ruokaa
17.00 Äiti kotona, ruokailu
Illalla usein 1 h ulkoilua koko perhe tai leikkiä sisällä tai lastenohjelmia telkasta
Jokapäiviäisiä kotitöitä
19.00 Lapset kylpyyn ja iltapala
20.00 Kaikki pedeissään, iltasatu alkaa
21.jotain Viimeinekin nukahtaa
22.00 Vanhemmatkin nukkumaan
5.00 herään ja työt alkaa klo 6
7.00 mies herää
7.30 lapset ylös
8.15 mies ja lapset kotoa
14.00 minä töistä
14.15 lapset hoidosta
17.30 ruoka