Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen arkipäivän aikataulu on lapsiperheessä, jossa kummatkin vanhemmat käyvät töissä?

Vierailija
19.05.2012 |

Meillä tällainen ja tuntuu, ettei ole muuta elämää kun päiväkoti-työ-lähikauppa, arkena varsinkaan.

Klo 5.30 Vanhemmat heräävät

Klo 6.00 Lapset heräävät, aamutoimet

6.15 Isä töihin

6.45 Äiti ja lapset päiväkotiin, äiti siitä töihin

15.15 Isä hakee lapset ja alkaa laittaa ruokaa

17.00 Äiti kotona, ruokailu

Illalla usein 1 h ulkoilua koko perhe tai leikkiä sisällä tai lastenohjelmia telkasta

Jokapäiviäisiä kotitöitä

19.00 Lapset kylpyyn ja iltapala

20.00 Kaikki pedeissään, iltasatu alkaa

21.jotain Viimeinekin nukahtaa

22.00 Vanhemmatkin nukkumaan

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesteissä myös näkyi perheiden tapa vuorotella ja siten lyhentää lapsen hoitopäivää. Ihanaa!

Vierailija
22/57 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesteissä myös näkyi perheiden tapa vuorotella ja siten lyhentää lapsen hoitopäivää. Ihanaa!

Kenelläkään ei ollut että "kello 7.00 hoitoon, kello 17 pois". Ja näin varmaan joutuu moni tekemään syystä tai toisesta. Jäin miettimään esim yh:ta, jolla on työmatka jotain muuta kun 10 minuuttia päivähoitopaikan suuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

7.15 vanhemmat heräävät, aamupesut ja aamupala

8.00 lapsi herätellään ja syö aamupalan

8.30-8.45 lähtö töihin ja päiväkotiin

9.00 molemmat vanhemmat töissä, tai vain isä jos äidillä vapaapäivä

12.15 lapsi haetaan päiväkodista, yleensä äiti hakee

16-17.00 isä tulee töistä

17.00 ruokailu jonka jälkeen ulos, kirjastoon, pyöräilemään, uimaan tms.

19.45 lapsen iltapala

20.30 iltapesut ja muut -toimet, iltasatu

21.00 lapsi unessa

21.00 jälkeen vanhemmat valvovat, töllöttävät, juttelevat tms.

24.00 mennessä kaikki nukkuvat

Vierailija
24/57 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

5.00 herään minä

5.30-6.30 kohteesta riippuen alkaa päivän työt

7.15 mies herää ja herättää lapset, syövät aamupalaa

8.00-10.00 alkaa koululaisten koulupäivät

8.00 mies lähtee viemään kuopuksen päiväkotiin

8.30 mies töihin

10.00 lähden töistä

10.15 haen nuorimmaisen hoidosta ja menemme kauppaan jos on tarve.

11.00 lounas

12.00 pieni päiväunille

päiväunien aikaan pyykkään, laitan ruokaa jne

12.30-15.15 koululaiset kotiutuu päivästä riippuen

n 14.00 kuopuksen välipala ja mun päiväkahvi

15.00 kuopus takaisin hoitoon.

15.30 minä takaisin töihin

17.15 mies hakee kuopuksen hoidosta

17.30 mies ja lapset syö päivällisen

19.00 minä tulen kotiin ja mies menee omille menoilleen tai käy kaupassa jos en käynyt aamupäivällä

20.00 iltapala, iltapesut

21.00 lapset nukkumaan

yleistä järjestelyä, seuraavan päivän valmisteluja ja muuta mukavaa

23.00 (yleensä kuitenkin vasta lähempänä tai yli 00.00) menen nukkumaan. Mies menee nukkumaan n.23.00

Meillä on epäsäännöliset työviikot, vapaapäiviä saattaa olla keskellä viikkoa ja vastaavasti työpäiviä viikonloppuna. Kuopuksellakin on siis arkena vapaapäiviä hoidosta, hänellä on 0-5 hoitopäivää viikossa.

Vierailija
25/57 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai muut vapaapäivät. Millaista elämää sillon perheet viettävät? Ruokailut, nukkumaanmenot yms perusjutut? Mitä teette yhdessä?

Vierailija
26/57 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs viikonloput? Nukumme kaikki pitkään! Valmistamme ison aamupalan ja syömme sen kaikessa rauhassa. Meillä harvemmin on suunnitelmia viikonlopuiksi, toki joskus on menoja, mutta yleensä haluamme vain olla. Käymme kirjastossa, shoppailemassa, elokuvissa, uimassa, ravintolassa, kaikkea normaalia.

Lapset saavat valvoa viikonloppuisin klo 22 asti, yleensä siirtyvät hieman aiemmin jo petiin lukemaan. Ruokailut ovat säännöllisiä myös viikonloppuisin, mutta lauantaina herkuttelemme porukalla ja teemme ison "sängyn" patjoista olohuoneen lattialle ja siinä katselemme tv:tä :)

Eli normaalia viikonloppua normaalin arjen rinnalle.

Vierailija
27/57 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

n 6.15 isa ja aiti heraa ja laittaa itsensa kuntoon (suihku, meikit, hiukset)

6.45 lapset hereille, aamupala, vaatteet paalle jne

8.15 lapset viedaan kouluum

15.30 mummo tai hoitaja hakee lapset koulusta

17.00 mummo ja lapset syovat iltaruuan (jonka aiti on laittanut valmiiksi edellisena iltana)

18-19.00 aiti ja isa tulevat toist

19-20.30 ilta touhut lasten kanssa

20.30- seuraavan paivan ruuanvalmistelu, kotihommia jne ja telkkarin katselua

Vierailija
28/57 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

7.10 Herään

7.20 herätän koululaiset

teen aamupalan itselleni ja koululaisille

7:30 mies nousee

7.40 mies herättää päiväkotilaisen

7.50 koululaiset lähtee kouluun

8.00 mies ja juniori lähtee päiväkootiin + töihin

minä aloitan työt kootona (teen etätöitä kotona)

15:45 koululaiset tulevat kotiin ip-kerhosta

16:00 alan tehdä ruokaa

16:30-17 ruokailu

17-20 harrastuksia, ulkoilua ym.

20:oo iltapala

21:00 lapset nukkumaan

23-24 vanhemmat nukkumaan

Vierailija
29/57 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

6.30 minä herään

7.00 mies ja poika 9 vee heräävät

7.30 minä lähden töihin, mies hoitaa aamupalat, pukemiset ja vie pienemmän hoitoon ja isomman kouluun klo 8.45

13 - 15 Isomman koulu loppuu eri aikaan joka päivä, mies hakee yleensä koulusta.

16.30 haen pienemmän hoidosta

17 - 21 syömistä, tv:n katselua, ulkoilua tms yhdessä

21 - 23 minä teen töitä koneella

22 mies laittaa lapset nukkumaan

Vierailija
30/57 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä teen kahta vuoroa töissä.

Aamuvuoropäivinä

herätys klo 7

mies käyttää koiran aamulenkillä, mä puen muksut

esikoinen menee kouluun joko klo 8 tai 9

nuoremmat päiväkotiin noin klo 8.15, mies lähtee samoihin aikoihin töihin.

itse töihin klo 8.30

vanhin tulee koulusta joko klo 13 tai 14

minä haen nuoremmat päiväkodista klo 16.30

kotona vähän ennen klo 17, mies tulee töistä samoihin aikoihin.

syödään pieni välipala.

Tähän väliin koiran lenkitys ja tarvittaessa ruokakauppa (jompikumpi vanhemmista käy. Koiran tosin lenkitän useimmiten minä)

Maanantaisin vanhin on lähtenyt jo ennenkuin tulemme omaan harrastukseensa ja tulee kotiin noin klo 19

Ruoka syödään usein vasta klo 18.30-19

"iltapala" on enemmänkin jälkkäri :D

iltasadut ja iltapesut noin klo 20

muksut on nukkumassa noin klo 21

Kerran viikossa haen kuitenkin nuoremmat jo klo 16 ja lähdetään viemään vanhin tallille viideksi.

Nuoremmille välipala kotona ja sitten vien keskimmäisen omaan harrastukseensa. Pois haen molemmat kerralla, ensin keskimmäisen ja sitten haetaan vanhin yhdessä tallilta. Ruoka sen jälkeen.

Iltavuoropäivinä nukutaan johonkin 8 asti, tai ainakin pienemmät nukkuu, jos pitää herättää vanhin kouluun jo aiemmin (yleensä mun iltavuorot on kyllä niinä päivinä kun esikoinen menee kouluun vasta klo 9 tai 10).

Mies menee usein töihin jo aikaisemmin (ja on käyttänyt koiran sitä ennen)

Syödään rauhassa aamupala, leikitään tms.

Otetaan koira mukaan ja lähdetään ulos noin klo 10. Vien lapset päiväkotiin lounaalle noin klo 11 ja kävelen koiran kanssa kotiin.

Joskus käyn vielä esim. kaupassa tms. ennen töihin menoa.

Töihin menen yleensä klo 12 tai 13 (riippuen paljonko on tunteja tehtynä, liukuva työaika)

Toisinaan mä haen muksut hoidosta klo 16 ja vien ne kotiin (ruokatunnillani siis), jos tarviin autoa töissä. Mies on tällöin tullut jo kotiin ja käyttänyt koiran lenkillä.

Tai sitten jätän auton miehelle ja hän käy muksut hakemassa joskus klo 16-17 välillä. Ja koira käy vaan pikapissalla pihassa tai sitten esikoinen käyttää sen lyhyellä lenkillä.

Mä meen illaksi töihin ja palaan kotio noin klo 21, jolloin muksut on jo sängyssä, mutta yleensä vielä hereillä ja käyn vielä sanomassa hyvät yöt.

Ja sit on vielä ne päivät, kun tasaan tunteja ja saatan lähteä töistä vaikka jo klo 15 ja haen sit muksutkin ajoissa kotiin. :)

(Kesällä menee tosin tääkin pakka taas sekasin, kun teen 5 viikkoa kolmea vuoroa...)

Vierailija
31/57 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

5:30 herään, omat aamupuuhat

7:00 herätän molemmat lapset, koululainen syö laittamani aamupalan ja pukee valmiiksi valitut vaatteet

7:30 vien eskarilaisen hoitoon ja toivotan toiselle hyvää koulupäivää

8-16 oma työpäivä (koululainen pääsee klo 13 tai 14, syö välipalan ja tekee läksyt)

16:30 haen eskarilaisen, käymme kaupassa ja olemme kotona n. 17.15

17.20 alan tehdä ruokaa lasten katsoessa lastenohjelmaa

18 syömme päivällisen

18:30 laitan pyykkikoneen pyörimään tai teen muista kotitöitä tai autan esikoista läksyissä

19-20 leikimme, juttelemme tms.

20:30 katsomme Simpsonit ja syömme iltapalan

21 lapset nukkumaan, itse valmistelen seuraavan päivän työpäivää ajatuksissani tai surffaan netissä, luen sähköpostit

22 käyn suihkussa

22:30 menen nukkumaan

Vierailija
32/57 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska lapsi joutuu olemaan päiväkodissa 6-14.30(max 15.30 asti), toki on kiva päästä ajoissa ja olla lapsen kanssa rauhassa ilta, mutta ´nautin kovasti iltavuoropäivistäni jolloin lapsi on ihan max 5h päiväkodissa. Tällöin meillä on kiireettömät rauhalliset aamut yhdessä ja lapsella laatuaikaa isänsä kanssa koko ilta. Vaihdoin työni lapsen takia lähemäs kotia ja huonommalle palkalle, koska sitä luksusta ei ole mahdollista rahallisesti toteuttaa että olisin lapsen kanssa kotona kunnes täyttää 3v. Niin tämä oli paras vaihtoehto sen jälkeen. Että voitte arvata kuinka pahasti sattuu ne kommentit että paskat vanhemmat vie lapsensa hoitoon... :(

Vierailija
33/57 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

6:30 sängystä ylös (joskus on kuopus lähes 3 v. jo herännyt)

6:30- 7:00 vanhempian omat aamutoimet + aamupalojen laitto (joskus äiti hoitaa yksin, jos isällä pitkä työreissu)

7:00 viimeistään myös ekaluokkalainen ylös

7:00- 7:40 aamiaiset + kahvit (syödään aamulla aina tosi hyvin, kuopus syö puuron pk:ssa)

7:50 lähtö päiväkodille (äiti useimmiten vie ja monesti venyy pitkälle kasin jälkeen, jos äiti yksin aamussa, omakin työaika joustava)ja ekaluokkalaisen lähetys kouluun, isäkin lähtee samoihin aikoihin töihin, jos normi toimistopäivä

12- 16 ekaluokkalainen tekee koulusta tultuaan läksyt, tyhjentää astianpesukoneen ja touhuilee omiaan, on ulkona tai kaverin kanssa ja syö lämmitettyä illallista ajoissa, jos on treenit aikaisin.

16:20- 16:40 äiti hakee kuopuksen päiväkodista ja kotiin ruoan laittoon/ lämmitykseen

17:15 viimeistään isäkin kotona toimistopäivinä

17-20 välisenä aikana on useana päivänä vanhemman pojan jalkapalloharjoitukset (isä valmentaa), samaan aikaan äiti ja junnu katselevat lastenohjelmat ja ulkoillaan ja laitetaan iltapalat, pieniä kotihommia...

20-21.30 suihkut, iltapalat ja nukkumaanmenot lapsilla

21-23 tv:tä, nettiä ja lukemista

23 vanhemmatkin nukkumaan

Vanhempien työajat joustavat, joskus menen aamulla salin kautta töihin tai lähden aiemmin töistä ja menen salin kautta päiväkodille hakemaan junnua.

JOhtuen isän reissutöistä ja isän ja pojan yhteisestä jalkapalloharrastuksesta aikaa kotihommiin ei paljon viikolla ole... sunnuntaina pestään viikon pyykit ja joskus jää jopa imuroimatta, jos on pelejä ja turnauksia. RUokia tehdään isot satsit kerrallaan ja syödään monta päivää samaa ruokaa. Näin me saadaan homma rullaamaan, vaikka välillä on kyllä sellainen olo, että miten tässä rumbassa oikein jaksaa.

Vierailija
34/57 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun melkein kaikki näytti heräävän kukonlaulun aikaan niin otetaan myöhempi rytmi.

7 isä herää ja lähtee töihin

7:50 äiti herää ja herättää päiväkotilaisen ja ekaluokkalaisen

8:45 koululainen lähtee kouluun

8:55 äiti vie nuoremman päiväkotiin ja menee töihin 9:30 mennessä

16 ekaluokkalainen lähtee iltiksestä ja isä töistä päiväkodin kautta

17 isä tekee ruokaa ja lapset kattoo lastenohjelmia

18 mennessä äiti kotona yleensä kun muut on suurinpiirtein syöneet

20:15 iltapala

22 lapset sänkyyn ja nuorempi nukahtaa toivottavasti 23 mennessä (yleensä ei, koska nukkuu päiväunet)

24 isä nukkumaan ja äiti jonkinverran myöhemmin

Tästä on sitten eri variaatioita eli isällä voi venyä töissä ja päiväkotilainen on viimeisiä haettavia, jolloin ruoka on vähän myöhemmin. Äiti menee välillä myöhemmin töihin, jolloin hoitaa asioita/kotitöitä aamupäivällä (ja on kotona vasta vajaa 19). Äidillä on myös aamuvuoroja, jolloin aikuisten päivä on päinvastoin ja lapset kotona kolmen jälkeen.

Illassa on kuitenkin ihan mukavasti aikaa tehdä kaikenlaista, mutta jokainen turhan paljon puuhaa omiaan. Lapsilla harrastus sunnuntaina ja koululaisella perjantai-iltapäivänä, josta pitää hakea.

Vierailija
35/57 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

5:30 herään, omat aamupuuhat 7:00 herätän molemmat lapset, koululainen syö laittamani aamupalan ja pukee valmiiksi valitut vaatteet 7:30 vien eskarilaisen hoitoon ja toivotan toiselle hyvää koulupäivää 8-16 oma työpäivä (koululainen pääsee klo 13 tai 14, syö välipalan ja tekee läksyt) 16:30 haen eskarilaisen, käymme kaupassa ja olemme kotona n. 17.15 17.20 alan tehdä ruokaa lasten katsoessa lastenohjelmaa 18 syömme päivällisen 18:30 laitan pyykkikoneen pyörimään tai teen muista kotitöitä tai autan esikoista läksyissä 19-20 leikimme, juttelemme tms. 20:30 katsomme Simpsonit ja syömme iltapalan 21 lapset nukkumaan, itse valmistelen seuraavan päivän työpäivää ajatuksissani tai surffaan netissä, luen sähköpostit 22 käyn suihkussa 22:30 menen nukkumaan

Mä ainakin nukkuisin vielä hetken ;)

Vierailija
36/57 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

klo 7.00 äiti herää, aamutoimet, laittaa puuron hautumaan ja lähtee

7.30 isä ja lapset heräävät ja syövät puuron, koululainen lähtee kouluun/jää kotiin/menee ystävän luokse

klo 8-> isä vie lapset päiväkotiin ja menee töihin

viim. klo 16 äiti hakee lapset päiväkodista (tai ma+pe mummilta), koululaisen mummilta (jos ei ole jo kotona), äiti tekee ruuan, tarkistaa läksyt, leikitään sisällä..

klo 17 isä tulee kotiin, syödään, harrastuspäivinä syödään aikaisemmin ja lähdetään harkkoihin (tai vaari vie)

Illalla leikitään/harrastetaan (myös isä ja äiti!)

19.30 on iltapala, pesut ja sadut. 20.30 on lapset yleensä jo unessa, joskus koululainen lukee kirjaa 21 asti.

kotitöitä tehdään usein tässä vaiheessa (keittiön siivous, pyykinpesu, silitys (työvaatteet)

klo 23-24 vanhemmat menevät yleensä nukkumaan

Minusta meillä on aika rentoa. Perjantaisin ja maanantaisin isovanhemmat hakevat lapset hoidosta joko lounaan tai välipalan jälkeen, koululainen menee koulusta suoraan isovanhemmille ja sieltä viedään harrastuksiin /kotiin, miten nyt isovanhemmille sopii tai sitten haen illalla.

Vierailija
37/57 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen puoli tuntia syön rauhassa ja laitan koululaiset aamupalan jne. valmiiksi ja kolmannen puolituntisen meikkaan, laitan hiukset ja pukeudun.

Mutta toki minäkin mielelläni nukkuisin vielä hetken, jos voisin. Kiitos veitsen kääntämisestä haavassa, wink wink vaan itsellesikin.

t. Se yh

Mä ainakin nukkuisin vielä hetken ;)

Vierailija
38/57 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies menee töihin julkisilla ja mulla on auto käytössä. Yleensä vien ja haen lapset. Pidämme päiväkotilaisella enintään 7 tunnin hoitopäivän 8-15 tai 9-16. Vien matkalla myös ne koululaiset joilla alkaa koulu niihin aikoihin. Jos mulla on kokous tms. mies menee aikaisin töihin ja hakee pienimmän (liukuva työaika). Kotiin tultua tehdään ruoka, syödään ja rentoillaan sisällä tai ulkona. Harrastukset ovat näin toukokuussa jo kesätauolla. Joskus mies tekee etätöitä ja mä korjaan kokeita vielä illalla. Sänkyyn lapset menevät 20-21 ja aikuisetkin viimeistään 23.

Vierailija
39/57 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tässä ap:n viikonlopun peruskaava.

Herätään kun lapset herää eli kuuden ja seiskan välillä.

Aamupalan kautta ulos, viimeistään puoli 9.

Lounas normaaliaikaan kello 11 ja pienin päiväunille. Muu perhekin lepää tai rauhottuu kirjan, tv-ohjelman tms parissa. Pyykkikone pyörii toista kertaa :) Toinen aikuisista saa omaa laatuaikaa ja käyttää sen käymällä isossa ruokakaupassa.

Jos asioiden hoitoa tai vierailuja, ne yleensä iltapäivällä. Jos ollaan ajoissa kotona, vielä toinen ulkoilu (kävelylenkki, puisto, pihahommia).

Illalla saunotaan ja lapset saavat valvoa vähän pidempään (tai en hoputa heitä niin paljon kuin arki-iltana).

Eli lyhyesti: viikonloppuna levätään, ulkoillaan, hoidetaan ystävyyssuhteita ja kotia.

Vierailija
40/57 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mieti, että ei elämänne olisi sen kummempaa jos niitä lapsia ei olisi. Ylipäätään suuri osa ihmisen ajasta kuluu töissäkäyntiin ja arjen pyörittämiseen.

Onneksi on kuitenkin vapaapäivät ja suhteellisen lyhyet työpäivät, ettei tarvitse enää seitsemältä vasta alkaa miettiä, mitä ruuaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme