Olenko itse ruokineni syyllinen vauvan pulskuuteen?
Vauva oli 6kk 10150g ja 71cm ja reilut 5kk oli täysimetyksellä. Parin päivän päästä tulee 7kk täyteen ja nyt syödään aamuin illoin puuroa, lounaalla lihasosetta ja päivällisellä hedelmäsosetta.
Aloin tuossa miettiä, että olenko itse aiheuttanut vauvan painon, eli onko äidinmaidon kaloripitoisuudessa eroja? Syön melko vähärasvaista ruokaa, mutta sokereita (makeisia ja keksejä) menee kyllä ihan liiankin kanssa :(
Neuvolassa eivät ole olleet vielä huolissaan, toivottavasti hoikistuu kun alkaa liikkua...
Kommentit (5)
tapauksessani kun itse syön joka päivä karkkia ja suklaata ja muuta todella kaloripitoista, ja vauva menee -6 käyrillä täysimetyksen kanssa niin en kyllä usko että kauheasti voit maidon kaloripitoisuuteen vaikuttaa? (ainoastaan oma paino mulla sitten nousee senkin edestä :() Tai en tiedä jos jollakulla faktatietoa on? :)
Minulla on kolme 6kk täysimetettyä lasta, joista keskimmäinen painoi yli 10 kg 6 kk iässä. Kaksi muuta olivat n. 8,5 kg. Jokaisen kanssa samankaltainen ruokavalio, kaikki samankokoisia syntyessään. Tämä keskimmäinen on nyt muuten pienikokoisin näistä kolmesta. Niin ja vaikka painoa tuli ensimmäisten 6 kk aikana huimasti, seuraavalla vuosipuoliskolla sitä tuli alle 100 g.
noin epäilinkin asian olevan, mutta mukava oli kuulla muiltakin ja saada se huoli harteilta :)
ap
Minäkin täysimetin 6kk ja vauva oli silloin 10kg ja tosi pitkä (en nyt muista paljon..). Sitten pikku hiljaa siirryttiin kiinteisiin ja imetystä jatkui ohella 1v4kk ikään asti. Ennemmän lapsen pulskuuteen tulee vaikuttamaan mitä ravintoa tarjoat kiinteiden muodossa eli turhat sokerit pois ruokavaliosta ja säännölliset ateriarytmit kunniaan :)
Kasvu on yksilöllistä ja hyvä juttu että vauvasi kasvaa hyvin. Tuolla ruokavaliolla en todellakaan olisi huolissani.
Ihan hoikka lapsi siitä kehkeytyi.