Opettajia paikalla onko lapseni opettaja normaali?
Opettajalla on tapana aina viikonlopun jälkeen maanantsisin pitää kokeet. Kuulemma aikaa lukeaa kokeeseen viikonloppuna. Minusta viikonloppuna lapsen pitäisi saada myös rentoutua ja ajoittain olemme esim. kyläilemässä tms. Kokeet aina maanantaisin tai esim. tänään perjantaina kun eilen oli vapaata.Koe alueet laajoja 3lk esim. 20-90 sivua, ei pilko pienenmpiin alueisiin.
Lukujärjestysasiaa, koulu alkaa aina lapsilla klo 10.00 jotta opettaja saa rauhassa omat lapsensa laitettua kouluun-on kertonut asian.
Kotiainekirjoitusläksyt, joka viikko viikonlopuksi ainekirjoitusläksy. Englannin osalta ulkoa opeteltavia englannin kielisiä lauluja-ihan vieraita lauluja joka toinen viikko-vaikka ei ole mitään kielikylpy tms.
Iänikuinen nokkahuilun soitto-muita instrumentteja ei käytetä, aina vain nokkahuilua.
Hyvää jos jotain voi sanoa on että laittaa joka viikko kotiin palautteen osaamisesta, vahvuuksista ja heikkouksista.
Lapseni on hyvin pedantti ja haluaa tehdä kouluasiat hyvin- kauhulla ajattelen niitä lapsia joilla kolun käynti ei kiinnosta. Silti minusta lapsellani on liikaa koulutyötä.
Opettajan mielestä nykyään vaan vaaditaan niin paljon ja opetussuunnitelma sanelee ehdot, onko näin?
Kommentit (10)
siis pieni 100 oppilaan koulu.
Miksi ei voisi laatia omaa lukujärjestystä, kun opettaja opettaa vain omaa luokkaansa?
opetussuunnitelma tosiaan sanelee sen, mitä lasten tulisi hallita - voithan itse lukea ops:in, se löytyy netistä.
On aivan normaalia, että kolmoset saavat viikonlopuksi läksyä ja että kokeet ovat maanantaina - enemmän tosiaan mahdollisuus lukea kuin jos kokeet olisivat keskellä viikkoa koulupäivien välissä. Kokeisiinhan kannattaa lukea useampana päivänä, ei vain sinä edeltävänä päivänä.
Koealue tuntuu kyllä laajalta, tuollainen 20-90 olisi kolmosilla hyvä pilkkoa kolmeen osaan.
Ainekirjoitusläksy on hyvä idea, kirjoittaminen ja tarinan kertominen ovat tärkeitä taitoja ja oppitunneista ei voi liikaa käyttää siihen.
Laulujen sanojen opettelu ei sekään kuulosta ihmeelliseltä vaan ihan kivalta ajatukselta: ilmeisesti laulavat niitä lauluja tunneilla ja siksi sanat on hyvä osata - monipuolistaa kielitaitoa ja sanavarastoa, elävöittää opetusta.
Nokkahuilun soitto kuuluu ops:iin. Oletko varma, etteivät käytä tunneitta koskaan mitään rytmisoittimia, esim. kapuloita jne.? Tai vaikka harjoittelevat rytmejä jaloin, käsin? Varsinaista soitinopetustahan koulun ei ole edes tarkoitus antaa.
Niin käytännössä kaikki menee niin, että rehtori lyö lukkarit opettajille ja niiden mukaan mennään. Eli sen, milloin koulu alkaa ja päättyy sekä musiikin ja liikunnan tunnit. Open valtuudet ovat äidinkielen, matematiikan jne. tuntien sijoittelu, muttei opettajat voi vaikuttaa koulupäivien pituuteen.
Yleisesti opettajanne toimii ihan valtuuksiensa rajoissa. Vaikka nyt varmasti tuntuu raskaalta, tuollaisesta opettajasta on lapselle tulevaisuudessa enemmän hyötyä kuin haittaa. Monet kun tippuvat kelkasta yläasteella, mutta jos jo ala-asteella on opittu tekemään töitä niin riskit ovat pienemmät.
pienellä paikkakunnalla, koska yleensä ope ei pysty tolleen sanelemaan lukujärjestystään.
Opettaja saattaa ajatella, että viikonloppuisin lapsilla on enemmän aikaa lukea kokeeseen, koska viikolla jokaiselle on niin paljon harrastuksia. Usein näin on, ja joskus vanhemmat jopa toivovat, että kokeet olisivat niin, että viikonloppuna voi lukea.
Jos 3 lk on kyse, niin 90 sivua ylttiä on toki paljon kokeeseen, aika normi on varmaan se 20-30 sivua.
Opettaako ope myös englantia? Ulkoaopettelu nyt sinänsä on hölmöä, mutta koska et kerro muuta läksymäärää, on vaikea sanoa, onko liikaa...
Ja niinpä ne kaikki muutkin soittaa sitä nokkahuilua ja nokkahuilusta on koe.
Ei ehkä ihanteellinen ope ja monta asiaa tekisin itse eri tavalla, mutta eipä toi nyt ihan kummallinenkaan ole.
- Koealue on varsin laaja, mutta ei mahdoton. Aineesta riippuen.
- Englannin kieliset laulut ja niiden osaaminen ulkoa on mitä parhaimpia tapoja oppia sanasto.
- Nokkahuilu on pakko osata, niin sanoo ops. Onko koululla varaa muihin instrumentteihin, kerran on pieni koulu?
- Ainekirjoitukset tukevat oppimista
Ei kuulosta kohtuuttomalta. Jotkut opet eivät anna viikonlopulle läksyjä, mutta toiset antavat. Viikonloppuna on aikaa tehdä. Ja tosiaan opetussuunnitelman mukaan pitää mennä, siinä on paljon osattavaa. Kannattaa käydä lukaisemassa. Hyvä, että vielä jossain opettaja lukee opetussuunnitelmaa ja tukee valintansa siihen!
On se varmaan hyvä kun noudattaa ops.
Minusta nuo englannin kieleiset sanojen opettelut on kauheita-sanat ovat vaikeita-en edes itse osaa niitä suomeksi-saati miten ne laulussa ovat suomeksi.
Koe alueet on minusta silti liian laajoja, ja epäreilua muita koulun oppilaita kohtaan joilla sitten varmaan ei ops noudateta.
Kukaan muu ope ei pidä kokeita joka maanantai.
Aioin olla tänään yhteydessä rehtoriin.
tehdä vain niin että lapsi lukee kokeeseen ke ja to illat, sekä su iltana kertaa. Niin? Mikä siinä on vaikeaa? Kokeeseen voi alkaa valmistautua heti kun kokeen ajankohdan saa tietää.
Onko niin että ope ei omassa innostuksessaan ymmärrä huomioida erilaisia oppijoita ja liikaa lankeaa vanhemmille ja kotiin? Koska sekin on raskasta. Liikaa yrittävällä opella on yksi sudenkuoppa eli se ettei hän välttämättä ymmärrä koko touhun näyttävän ja tuntuvan kovalta urakalta. Asiathan pitäisi olla juuri toisin tuon ikäisten kanssa.
Kuulostaa muuten kuitenkin suht ok:lta, mutta tuo myöhäinen koulun alkaminen oman edun nimissä on hiukan outoa.
Niin käytännössä kaikki menee niin, että rehtori lyö lukkarit opettajille ja niiden mukaan mennään. Eli sen, milloin koulu alkaa ja päättyy sekä musiikin ja liikunnan tunnit. Open valtuudet ovat äidinkielen, matematiikan jne. tuntien sijoittelu, muttei opettajat voi vaikuttaa koulupäivien pituuteen.
Yleisesti opettajanne toimii ihan valtuuksiensa rajoissa. Vaikka nyt varmasti tuntuu raskaalta, tuollaisesta opettajasta on lapselle tulevaisuudessa enemmän hyötyä kuin haittaa. Monet kun tippuvat kelkasta yläasteella, mutta jos jo ala-asteella on opittu tekemään töitä niin riskit ovat pienemmät.
Eiä tosiaan siis ole pieni kyläkoulu vaan yli 400 oppilaan koulu ja meillä kyllä opettajat pääsee itse laatimaan aika pitkälle lukkarit. Ainoastaan liikunta ja käsityöt on tilavarauksen vuoksi merkitty valmiiksi, samoin vaihtotunnit. Muuten opettaja saa kyllä itse merkitä tunnit haluamilleen paikoille. Itsekin olen saanut monena vuotena tehtyä lukujärjestykseni niin, että maanantaina menen 9 tai 10 ja perjantaisin pääsen 12.00 viim. 13.00 :)
T. Luokanope
Oikein pienissä kouluissa ei voi opettaja vaikuttaa työpäivän alkamis- ja päättymisaikaan.
Ne kuin riippuvat kuljetuksista.
Selvä asia, että jonkin verran voi opettaja oman lukujärjestyksen sisältöön vaikuttaa ja vaihtaa esim. tuntien paikkoja.
Ei yleensä kuitenkaan alkamis- eikä päättymisaikaan, ruoka-aikaan eikä toisten opettajien vaihtotunteihin. Ei myöskään liikuntaankäsityöhön tai muihin erityistä tilaa tarvitsevien aineiden tunteihin.
Eli opetussuunnitelma tosiaan laatii ehdot. Googlella löydät valtakunnallisen opetussuunnitelman, kunnallisen ja koulukohtaisen.
Millainen koulu on kyseessä, kun opettaja itse on voinut muka lukujärjestykseen vaikuttaa? Tämän takia haiskahtaa pahasti provolta, joten en viitsi kuluttaa enempää aikaani pohdintaan.