Lapsi huusi isän korvaan, isä heitti lapsen lattialle
Mies yritti nukkua ja lapsi meni sänkyyn ja oli huutanut suoraan korvaan: herätys. Sitten kuului mieken ääni: jumalauta. Ja seuraavaksi tömähdys ja itkua. Mies oli heittänyt tai tönäissyt lapsen lattialle ja nyt lapsella päässä kuhmu.
Mitä pitäisi tehdä/ miten käsitellä asia?
Kommentit (65)
voimakkaita reaktioita...kertoo siitä että saattaa tehdä muutakin äkkipikaista ja selitellä sitä vain primitiivireaktioilla...herrajestas 4v lapsi on vielä todella pieni ja saattaa olla todella ajattelematon tehdessään "hauskoja kepposia"...ei taida kaikilla vastanneilla nyt olla homma hallussa jos sanovat että tällaiset reaktiot aikuisen taholta ovat oikein.
Millä logiikalla aikuinen mies saa toimia ajattelemattomasti vedoten äkilliseen reaktioon mutta 4v lapsen pitäisi osata ajatella loppuun asti joka tilanteessa? HÄH?
miksi mies saisi käyttäytyä ajattelemattomasti ja primitiivisesti mutta 4v lapselta odotetaan täydellistä tilannetajua loppuun asti.
Te jotka ette ymmärrä miehen reaktiota:
Tulkaa luokseni nukkumaan.
Haluan nähdä miten reagoitte kun heräätte siihen että korvaanne huudetaan.
en todellakaan alkanut huitomaan vaan yritin mennä pakoon...mistä se kertoo?
tuollainen on 4v lapselle oikein :( lääkitys pielessä jollain palstalaisella!
mutta todellakin pitäisi silti pyytää lapselta anteeksi ja selittää miehen itse miksi reagoi noin. Ellei sitä tee on jotain pielessä.
4v lapsi on pieni eikä tajua tekoja ja seurauksia.Minusta kyllä melkoisen voimakas reaktio. Itsekin olen herännyt äkilliseen meteliin korvan juuressa enkä kyllä reagoinut noin...
Oletteko muuten katsoneet hausko´ja kotivideoita? Siinähän on usein näitä tilanteita kun joku herätetään tuolla tavalla enkä muista yhdenkään herätetyn käyneen kimppuun tai alkaneen huitoa...
Kai tiesit että on olemassa "pakene tai taistele"-reaktio?
Jotkut pakenevat, toiset taistelevat, ja molemmat yhtä normaaleja.
Huitaisu primitiivireaktiona on ymmärrettävää, mutta normaali aikuineen havahtuu kun lapsi satuttaa itsenä ja pyytää anteeksi.
eli lienet nainen, jonka tapa on pakeneminen.
miehensä oli unissaan alkanut yhtäkkiä kuristaa häntä ja huutaa hirveesti...myöhemmin selitti että näki jotain unta mutta siskoni nukkui omassa huoneessa monta kuukautta...
Minä en oikein ymmärrä näin voimakkaita reaktioita. Tietenkään tätä ei voi verrata kuristamiseen mutta silti olen sitä mieltä ettei normaali ihminen ala heti huitoa tuolla tavalla. Toivottavasti mies on pyytänyt anteeksi lapselta.
Kukaan tässä ei sano että lapsi saisi tehdä noin mutta lapsi on lapsi ja aikuinen on aikuinen.
Mielummin pakenen unissani kuin alan huitoa ja satuttaa läheisiäni!
Olisihan se mukavaa jos saisi itse valita.
Valitettavasti se ei ole tahdonalainen reaktio.
Itse asiassa mun korvaani on huudettu nukkuessani
primitiivireaktiosi on pako, jollain toisella, kuten ap:n miehellä, primitiivireaktio on puolustus.
Sodan käynyt pappani oli muuten sellainen, ettei häntä saanut herättää kukaan muu kuin mummo. Sodan jäljiltä primitiivireaktio oli puolustus/hyökkäys.
Itse saatan huitaista, kissa on joskus sängyltä lennähtänytkin. Yleensä myös huudan. :D
Primitiivireaktiot eivät ole harkinnanvaraisia juttuja.
Korvaan huutaminen sattuu ja vahingoittaa kuuloa.
En ainakaan itse pystyisi nukkuessani säätelemään itseäni, että miten reagoisin.
tietyntyyppisillä ihmisillä on aina selitys valmiina omalle rumalle käytökselle. Tunnen tyypin joka laukoo keskusteluissa aina solvaavia kommentteja ja selitys on "minä olen vain tällainen rehellinen ihminen" tai jos joku loukkaantuu "se on vain kateellinen" samalla tavalla omasta väkivaltaisuudesta voi sanoa "minä vain nukun niin sikeästi, se oli primitiivistä" näitä nyt riittää vaimon hakkaaja sanoo "kun muija nalkuttaa" ja jos aina jää aamulla nukkumaan, kun puoliso herää hoitamaan lapsia, voi sanoa "mut kun mä olen aamu-uninen, tää on mun luontainen tarve" jne jne.
teko on anteeksiannettava, koska mitään tuon kamalampaa ei sattunut, mutta normaali ihminen ei lässyttäisi mistään primitiivireaktioista, vaan katsoisi itseään rehellisesti peiliin ja pyytäisi lapselta anteeksi!
Oma itsensä on pystyttävä rehellisesti kohtaamaan. Jos esim. nukkuu aamulla aina makeasti kun puoliso hoitaa kitiseviä lapsia sillä aikaa, niin sit voi katsoa peiliin, että olenpas aika itsekäs ja paska tässä asiassa, ja puolisoni on hyvä ja kiltti kun antaa tämän aamu-unen minulle. ja sitten voi yrittää vuorollaan olla jossain toisessa parempi. virheet ja paheet on ok, jos ne pystyy tunnustamaan, eikä selittele jotain primitiivi-löpinää.
nim. Ihan primitiivisesti vaan tässä otin pyssyn käteen, kun suojelin primitiivisesti itseäni, HALOO
Miehesi teki ihan oikein. Käsittele se kakarasi esim kunnon tukkapöllyllä.
että ihmiskeho on siitä ihmeellinen, että siina on "automaattionen" puolustusjärjestelmä.
Esim. Kaatuessa kädet automaattisesti suojaavat iskuilta, erityisesti kasvoja.
Pakene tai taistele reaktio tulee, kun ihminen joutuu yllättäen hyökkäyksen kohteeksi. Ihminen yrittää suojata itseänn joko pakenemalla tilanteesta tai torjumalla hyökkääjän.
Ärsyttävää kun jotkut kakarat toimivat noin. Kannattaa äkkiä opettaa tavoille.
mutta jos ja kun tekee (pieni lapsi 4v ja ajattelematon monessakin tilanteessa) niin ei ole hyväksyttävää huitoa sen takia...