Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos sielu on olemassa, miten se sopii evoluutioteoriaan?

Vierailija
17.05.2012 |

Tätä olen pohdiskellut. Sielu on ikuinen. Evoluutioterioan mukaan ihminen kehityy muista olioista.

Minua jaksaa hämmästyttää asia, että sama ihminen uskoo sekä siihen, että elämä kehittyy evoluution kautta ja myös siihen, että ihmisellä on sielu joka aina pysyvä olotila. Ja että jos uskoo siihen, että sielu on olemassa ja samalla uskoo evoluutioon, niin mikä hemmetissä on se sukupolvi, jossa naaraalla, joka on eläin, sieluton, on sielullinen jälkeläinen.

Tiedoksi muuten, en kuulu mihinkään lahkoon enkä ole mikään superuskis. Järjellä pohdiskelen näitä.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se idea ole se, että jossain tuolla on toinen todellisuus, josta tehdään elämysmatkoja maapallolle :D. Ehkä jossain vaiheessa elämän kehitystä sitten päätettiin, että nyt on niin valmista että sielu voi homo sapiensissa käväistä yhden kierroksen.

Vierailija
2/12 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sielu on henkisen tason olemus joka joskus asuttaa ihmisen, joskus jotain muuta. Ja ihmiskeho on ihmiskeho, aikojen saatossa kehittynyt tällaiseksi. Joskus sielu saa kehitystehtäväkseen asua tietyssä ihmisessä, ja kun tämän ihmisen ruumiillinen elämä päättyy, sielu jatkaa matkaansa. Ap, missä ristiriita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn, kuka päätti?

Itselläni vaikea uskoa elämysmatkailuun. Tuntuu, että ihmisillä on helpomi uskoa sattumaan. Ja edelleenkin, jos tietäisitte miten elän, ette minua ensiksi tuomitsisi "uskovaiseksi".

Meneekö muuten tuo ajattelu sielunvaelluksen kautta. Olen monesti miettinyt, miten sielunvaellus antaa luvan kohdella heikompaa huonosti, koska hän sen ansaitsee. Ja itse voi olla parempi. Kuka meistä on?

Vierailija
4/12 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän evoluutioteoria ja sielu liity mitenkään toisiinsa. Ihan sama jos kysyisit että miten evoluutioteoria ja villasukka liittyvät toisiinsa.

Evoluutioteoria tarkoittaa pelkästään muutosta lajin kehityksessä. Evoluutioteorialla ei ole mitänä päämäärää tai määrättyä tarkoitusta...se kuvaa pelkästään muutosta lajin kehityksessä.

Evoluutioteoria ei ota mitenkään kantaa sieluun tai jumalaan tai alkuräjähdykseen.

Vierailija
5/12 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako AP että niillä eläimillä, joista ihminen on kehittynyt, ei ole sielua?

Vierailija
6/12 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotoilen toisin. Miten sama ihminen voi uskoa kahteen seuraavaan asiaan,?

Asia 1. Ihmisellä on sielu, joka elää jossain muodossa kuoleman jälkeenkin.

Asia 2. Evoluutio. Jos olisi olemassa eläin, jolla ei ole sielua. Siitä kehittyy lopulta ihminen. Ja joku, joka uskoo tähän ketjuun vetää mutkat suoriksi aika lailla.

tässä ap, pointit vielä hatarat, mutta toivottavasti ymmärrätte asian ytimen. Miten voi uskoa kristinuskon sieluun ja evoluutioon samaan aikaan. Jos sielu on ikuinen ja eläimillä ei sitä ole niin mikä ihmisen esikanta oli se, jolla sitä sielua ei ollut, mutta joka samalla synnytti poikasen, jolla se oli?

Edelleenkin ap, joka ei hihhulia itsessään tunnusta. Vaan oikeasti kysyy.

Vierailija
7/12 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako AP että niillä eläimillä, joista ihminen on kehittynyt, ei ole sielua?

En usko, että eläimillä on sielua. Minusta on vaikea uskoa, että jokaisella paskakärpäsellä on sielu, joka jatkaa matkaansa keskuudessamme.. Uskon, että olemme Jumalan kuvia, sekä hyvässä että pahassa.

Mutta edelleen, kysynn tuosta sielun olemassaolosta. Miten ihmiset ÄLYLLISESTI perustelevat sen toisilleen. Muutenkin kaipaisin keskustelua eri uskontokuntien välille. Itse en ole aktiivinen toimija, mutta rakastaisin kunnon keskusteluja, suuntaan ja toiseen!

Vierailija
8/12 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että eläimillä on sielua. Minusta on vaikea uskoa, että jokaisella paskakärpäsellä on sielu, joka jatkaa matkaansa keskuudessamme.. Uskon, että olemme Jumalan kuvia, sekä hyvässä että pahassa.

Mutta edelleen, kysynn tuosta sielun olemassaolosta. Miten ihmiset ÄLYLLISESTI perustelevat sen toisilleen. Muutenkin kaipaisin keskustelua eri uskontokuntien välille. Itse en ole aktiivinen toimija, mutta rakastaisin kunnon keskusteluja, suuntaan ja toiseen!

On kyllä todella outo tuo sinun kysymyksesi. Itse en usko sieluun, enkä ainakaan siihen että vain ihmisellä olisi sielu. Ihminen on eläin siinä missä muutkin.

Näin ateistina on hieman vaikea vastata tuohon sinun kysymykseen... mutta ehkä jumala antoi ihmiselle sielun vasta tietyn kehitysasteen jälkeen? Jos kaikki elämä on toisilleen biologisesti sukua niin eikö se vähän sitte ole pakko mennä niin että sielu tulee kuvioon tietyn kehitysasteen jälkeen. Sitä voi sitten miettiä itekseen että missä vaiheessa. Jospa vaikka silloin kun ensimmäiset esi-isät nousi kahdelle jalalle :)

Vierailija
9/12 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi uskoa kristinuskon sieluun ja evoluutioon samaan aikaan. Jos sielu on ikuinen ja eläimillä ei sitä ole niin mikä ihmisen esikanta oli se, jolla sitä sielua ei ollut, mutta joka samalla synnytti poikasen, jolla se oli?

Jumala (tai älykäs universumi tms) loi maailman hitaasti, ja elämä maapallolla on kehittynyt evoluution kautta. Jossain tietyssä vaiheessa elämä kehittyy itsensä tiedostavaksi, sellaiseksi jolla voi olla suhde "tuonpuoleiseen" (joka on ollut olemassa koko ajan). Silloin siihen elämään asetetaan, tai asettuu, tai muuttaa (miten kukakin uskoo) "sielu" (tai henkinen olemus joka säilyy yli kuoleman tms).

Voisi ajatella että raamattu kuvaa tätä kun siellä sanotaan että jumala puhalsi hengen aatamiin. Hän siis teki ihmisen evoluution avulla tomusta (tähtien tomuahan me kaikki olemme), mutta vasta sen jälkeen kun ihminen oli valmis, häneen asetettiin henkisyys, sielu.

Selityksiä on monenlaisia, kyllä ihminen keksii. Itse "uskon" evoluutioon (uskon että perusperiaate on siinä oikein ymmärretty ja todistettukin, vaikka kaikkea ei tiedetä), enkä todellakaan usko että ihmisessä on mitään kuoleman jälkeen säilyvää ominaisuutta muuta kuin että lämpöenergiamme siirtyy sanotaan sitten vaikka huoneilmaan.

Vierailija
10/12 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että en siis usko sielun olemassaoloon mutta ymmärrän miksi monet haluavat uskoa, ja ymmärrän että sille on keksitty monenlaisia selityksiä. Luulen että näin juuri uskonnot syntyvät, tarpeeseen. Ja kun keksitään jokin uskottavan kuuloinen tarina niin se alkaa jo tuntua pian todelta, koska niin kovasti toivotaan että se olisi totta.

Vierailija
11/12 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä siihen uskomalla voi uskoa sielun olemassaoloon.

miettikääpä hieman.

Vierailija
12/12 |
17.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

evoluutioteoria on puppua

että evoluutioteoria on puppua. Tonnista vetoa, ettet pysty siihen.

Ja ap:lle, ap tuntuu ajattelevan että evoluution TULOKSENA olisi tavallaan mekaanistesti syntynyt sielu, mikä onkin aika paljon uskoa vaativa ajatus. Kukaan tuskin tällaista ajattelee, vaan niinpäin, että kun eliöstä tulee tietoinen, siihen voi asettua sielu. Tai sitten sieluissakin on eri tietoisuuden tasolla olevia :D.