Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäinen lapsi yksin ulos, jos ei näköyhteyttä?

Vierailija
26.02.2014 |

En uskalla päästää 4-vuotiasta vielä yksi ulos. Asun luhtitalon toisessa kerroksessa todella korkealla, joten ikkunoista ei näe suoraan alas, vaan minun pitäisi seistä koko ajan partsilla, jotta näkisin lapsen. Ja siitäkään en mene takuuseen että pysyisi ns.sisäpihalla, kun on niin kiinnostunut luonnosta, kivistä jne. Vieressä on autotie, jonka toisella puolella metsää, houkuttelevat leikkipuistot ja valitettavasti joki.. Olenko liian ylisuojelevainen?

Naapureiden lapset, jotka asuvat ekassa kerroksessa saavat olla yksin ulkona. Välillä vanhemmat käyvät kaupassa jne sillä aikaa. Eräs 2 v on aina yksin ulkona 4-vuotiaan veljensä kanssa monta tuntia ja sitten äiti etsii niitä milloin mistäkin..

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun kerrostalossa kolmannessa kerroksessa. Meillä suurin osa ikkunoista on poispäin sisäpihalta, jonne periaatteessa voisin melkein 4-vuotiaani päästää yksin ulkoilemaan (osaa/jaksaa avata itse ovet ja tulla kotiovelle portaita, hissillä ei saa mennä yksin), ja keittiön ikkunoistakaan ei näkyvyys ole kovin hyvä. Luultavasti tämän tulevan kesän aikana aletaan "harjoitella". Poika saa mennä ulos edeltä tai tulla sisälle hiukan myöhemmin (esim. kun huudan ikkunasta) ja niin edelleen. Katutasossa asuva vuotta vanhempi poika karkailee koko ajan leikkipuistoihin yms., ja tiedän omani lähtevän ihan varmasti mukaan, jos pyydetään ja mahdollisuus tarjoutuu...

Vierailija
2/34 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 jatkaa: 

Unohdin lisätä loppuun, että ilman tuota alakerran "karkailijaa", voisin päästää oman melkein 4-vuotiaani jo nytkin yksin pihaan, mutta en luota siihen, että pienempi viitsii/jaksaa/osaa/uskaltaa pitää kiinni äidin kanssa sovituista säännöistä, kun kaveri hulluttaa mukaan seikkailemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani on ulkoillut ensimmäisen kerran ilman aikuista kesällä ennen koulun aloittamista aidatulla pihalla. Lapsi on aina vanhemman (aikuisen) vastuulla enkä olisi mitenkään uskaltanut päästää häntä ennen tuota ikää.

Vierailija
4/34 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään 4 v yksin ulos ja en laittaisi viisivuotiastakaan, kuusivuotiaan kyllä mutta täytyy olla näköyhteys. Asun stadissa. 

Vierailija
5/34 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sun tarvi tehdä mitään vastuutonta oman lapsesi kanssa vaa sen takia että muut tekee.

Meillä 4,5v on ollu yksin pihalla esim sen aikaa että käyn laittamassa ruoan uuniin tai käytän pikkuveljen pissalla tms. Nyt vasta parin kk ajan hlunnut jäädä, aiemmin jos kysyin niin halusi tulla mukaan. Asutaan kerrostalon 5.kerroksessa, piha on varsin avoin ja siinä on jonkinverran liikennettä(roska-autoA, pizzataksia jne) lapsi tietää kyllä että pihatiellekään ei mennä vaan pySytään nurmikolla.

Vierailija
6/34 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain 45  v niin uskaltaisinkohan laittaa... Täytyy kattoo sit pari vuoden päästä

Vierailija
7/34 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa rauhallisella pientaloalueella meillä 4,5-vuotias saa mennä edeltä ulos, tai olla etupihalla, jos valvon koko ajan ikkunasta. Yhden naapurin nuorimmainen on juossut pitkin tienoota kolmivuotiaasta joko yksin, tai isompien kanssa. Minusta vastuutonta.

Vierailija
8/34 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 6v. Asun helsingin keskustassa joten se vaikuttaa aika paljon. 6v kuitenkin siksi, että kouluakin ajatellen hyvä alkaa harjoitella yksin liikenteessä liikkumista. Meillä onneksi kylläkin ala-aste ihan pienen matkan päässä, yhden tien (vilkkaan tosin) ylitys vain.

Vierailija
9/34 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuimme ennen rivitalossa, ja piha oli tosi suojainen ja turvallinen. Lapseni sai olla siinä yksin (käytännössä aina kavereiden kanssa) jo nelivuotiaana, koska näin hänet ja meillä oli naapureiden kanssa jaettu joka päivälle "vahtivuorot" eli joku oli aina osan päivästä enemmän vahdissa.  Mitään ei koskaan sattunut, lapset kunnioittivat pihan rajoja (jotka oli merkitty selvästi).

Nyt asutaan kerrostalossa enkä ole uskaltanut päästää viisivuotiasta yksin pihalle. Täällä asuu pari vähemmän kivaa lasta jotka ovat usein pihalla, ja aina kun lapseni on yrittänyt lähestyä heitä, on tuloksena ollut paha mieli ja inhottava kohtelu. En oikeasti luota ollenkaan siihen, etteikö lastani voitaisi huijata vaikka mihin idiootteihin ja vaarallisiin juttuihin ja hän varmasti niihin menisi mukaan koska kaipaa kavereita. 

Vierailija
10/34 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä koulun aloittava on ollut tänä talvena ensimmäisiä kertoja itsekseen ja kavereidensa kanssa ulkona, suojaisella pihalla ja läheisessä leikkipuistossa. 4v on ehdottomasti liian pieni.

Vierailija
11/34 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän rivitalon piha on aivan vilkkaan tien vieressä eikä ole aitaa, joten en anna viisivuotiaan esikoisen juurikaan olla yksin pihalla. Olen antanut hänen mennä puettuaan ulos yksin n. 5min:ksi, kun vielä puen pikkusisarusta. Tai jos ollaan kuumeessa kotona ja vain esikoinen on ulkoilukuntoinen, olen antanut hänen mennä puoleksi tunniksi ulos leikkimään niin, ettei hän poistu ikkunan luota ja olen istunut keittiön ikkunassa kyttäämässä häntä koko ajan.

Vierailija
12/34 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3-vee ulkoilee välillä yksin omakotitalon pihalla. Ympärillä aita ja tielle portti. Toinen on 2-vee ja häntä en sinne voisi vielä kuvitellakaan päästäväni.

Vierailija
13/34 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6v. sai olla yksin ulkona siten, ettei näköyhteyttä ollut. Asumme kerrostalossa ja aivan kivenheiton päässä merestä joten ei olisi tullut mieleenkään päästää aikaisemmin. Tuossakin vähän epäröin mutta mies sai ylipuhuttua (on itse kasvanut täällä).

Nyt lapsi on 8v. ja aina kun poika on ulkona, olen sydän syrjälläni koska tiedän, että kaverit saattavat yllyttää kiipeilemään esim. aallonmurtajalle. On kyllä uimataitoinen mutta se ei paljoa auta jos lyö päänsä kiveen.

Kauhulla odottaen kun kuopus alkaa ulkoilla yksin....

Vierailija
14/34 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ukko on 38 ja oon nyt alkanut vuodenvaihteen jälkeen päästää ulkoilemaan luhtitalomme sivupihalle asti. Käyn kyllä välillä tarkistamassa, että kaikki on hyvin eikä oo lähtenyt pihasta. Myös ennen kaupp

Vierailija
15/34 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

aan menoa oon nyt päästänyt pihalle hetkeksi aikaa odottamaan. Iltaisin en päästä yksin ulos, on niin pimeääkin eikä voi tietää, minne eksyy. Annan sen kuitenkin leikkiä yksikseen makuuhuoneessa ilman valvontaa, mut pidän kuitenkin oven auki.

Vierailija
16/34 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

aan menoa oon nyt päästänyt pihalle hetkeksi aikaa odottamaan. Iltaisin en päästä yksin ulos, on niin pimeääkin eikä voi tietää, minne eksyy. Annan sen kuitenkin leikkiä yksikseen makuuhuoneessa ilman valvontaa, mut pidän kuitenkin oven auki.

Vierailija
17/34 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/34 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelivuotias ehdottomasti liian pieni! Naapurin toiminta on järkyttävää, jos noin pienet jätetään yksin ilman valvontaa kauppareissujen yms. ajan. Tekisin varmaan lastensuojeluilmoituksen.

Vierailija
19/34 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelivuotias ehdottomasti liian pieni! Naapurin toiminta on järkyttävää, jos noin pienet jätetään yksin ilman valvontaa kauppareissujen yms. ajan. Tekisin varmaan lastensuojeluilmoituksen.

Vierailija
20/34 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurista vois tehdä lastensuojeluilmoituksen :(