Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan purkkiruoka vs. itse tehty

Vierailija
16.05.2012 |

Onko mielestä jompi kumpi toista parenpi vaihtoehto? Vai molemmat yhtä hyviä?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on täyttä tavaraa kn taas kaupasta ostettu on puoleki vettä + riisitärkelystä. Mutta minäkin laiska mamma en nytkään jaksa vääntää sosetta itse vaan syötän kohta kaapista vauvalle hätävarapurkin.

Vierailija
2/16 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan vain muistaa kierrättää lasipurkit, eikä heitä niitä roskikseen.

Kunhan oma lapseni tulee soseikään, aion tehdä peruna-lihamössöt yms. itse, mutta hedelmäsoseet ostan valmiina. Tämä lienee edullisin kombinaatio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvemmaksi ehkä tulee itse tehdä..

Esikoinen eli purkeilla, toiselle tein itse..

Ainoa ero lopputuloksessa on se, että esikoinen on langanlaiha ja kuopuksen painoa pitää seurailla miten kehittyy..

Sanoisin, että ihan sama mitä tekee, kyseessä verraten lyhyt ajanjakso elämässä.

Vierailija
4/16 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan vain muistaa kierrättää lasipurkit, eikä heitä niitä roskikseen.

Kunhan oma lapseni tulee soseikään, aion tehdä peruna-lihamössöt yms. itse, mutta hedelmäsoseet ostan valmiina. Tämä lienee edullisin kombinaatio.

Saa kyllä tuoreeltaan marjoja ja hedelmiäkin. Vauva 7kk ja syö kaikkea, mitä annetaan.

Vierailija
5/16 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tehty ruoka on parempaa seuraavista syistä:

- se on edullisempaa

- saa niitä makuja, joita haluaa (esim. mausteita)

- tietää tarkalleen, mitä ruuassa on

- itse tehdyssä ruuassa ei ole lisättyä tärkkelystä.

Käytän kyllä kaupan ruokia jonkin verran. Kotona hedelmä- ja marjasoseita, reissussa muitakin soseita, koska niitä on kätevä ottaa mukaan.

Kaupan soseissa ärsyttää kertyvä lasipurkkivuori.

Vierailija
6/16 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä tein itse vauvalle lihasoseet ihan jo hinnankin takia (meillä oma kasvimaa ja ompputarha), mutta suurin osa hedelmäsoseista ostettiin kaupasta, koska niiden tekeminen tuntui työläämmältä, kuin lihasoseiden. Banaanin murskasi itte haarukalla ja omenasose on helppo tehdä mikrossa. Sitten kun vauvalle saattoi antaa jo jogurttia, niin lisättiin leseitä ja marjoja siihen suoraan "iltapuurona".

Ehkä kotisoseen eduksi kallistuu se, että se on edullisempaa, ei seiso hyllyssä pitkiä aikoja, bakteerikanta voi olla lapselle parempi (siis ei liian steriili) ja sose vähän karkeampaa, jolloin vauva ei totu liian helpolle. Ja kun itse tekee, niin tietää mitä vauva saa. Mutta tyylinsä kullakin, elämäntilanteen mukaan. Pääasia että vauvalla saa ruokaa!

Vierailija
7/16 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halunnut opettaa lapsia pienestä asti syömään eineksiä, tuskinpa niissä juuri mitään vitamiineja on jäljellä ja makuhan on aivan kuvottava. Ja kun itse kasvatamme perunaa, juureksia ja ja marjoja, niin tuntuis aika hullulta ostaa kaupasta vastaavia purkitettuna. Hinta ei meillä ratkaise ja luulen, että itsetehden tuli kyllä halvemmaksikin.

Hedelmät on tietysti parhaita tuoreina, en kyllä itsekään söisi hedelmiä purkista. Ja kaikkein helpointahan se on tehdä ruuat itse; ei tarvitse kantaa niitä kaupasta, ei viedä purkkeja kierrätykseen eikä erikseen ruokaa lämmitellä. Meillä lapset on syöneet aina samaan aikaan kuin aikuiset ja samaa ruokaa ilman mausteita tai vähillä mausteilla, helppoa kuin heinänteko :)

Mutta mun puolesta muut saa tehdä kuten tykkää.

Vierailija
8/16 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimivat. Lasipurkkivuori vaan saa tekemään enimmäkseen itse, mutta eihän sitä aina jaksa ja reissussa valmiit ovat loistavia vielä taaperoiässäkin.

Talvella tuli ostettua hedelmäsosepurkkeja ja pakastemarjoja. Jos on hyviä tuoreita hedelmiä ja marjoja tarjolla, niin muussaahan sitä itsekin.

Harva kai on ihan joko tai -ihminen näissä asioissa. Paitsi tietysti vauvapalstalla provotessaan ;)

Vierailija
9/16 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissussa ja sensellaisessa purkkiruoat tosi näppäriä. Alussa soseet on helpompi tehdä itse, tilsii vain muulle perheelle tehdystä ruoasta vikkelään osan ennen mausteita. Itse en jaksanut keitellä lihoja, vaan jonkin aikaa annoin lapselle purkkiruokia pääasiassa, sitten taas aika pian pystyi laittamaan koko perheelle samaa ruokaa, vauvan ehdoilla.

Eli vaihdellen, molempia.

Vierailija
10/16 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuopus on nyt 4.5kk ja parin kuukauden sisällä pitäisi soseet aloittaa.

Liha-, kalasoseet ajattelin tehdä lähinnä itse. Kiireisiä päiviä varten ostan kuitenkin valmista ja esim. matkoille. Ja kesällä varmasti olemme rannallakin paljon. Sinne helpompi ottaa valmis purkki mukaan.

Hedelmäsoseetkin varmasti teen kesällä suurimmaksi osaksi itse kun saa tuoreita ja kotimaisia.

Talvella mielummin käytän valmissoseita.

Neuvolassakin eräs vanha terveydenhoitaja sanoi että talvisin suomessa valmissoseet on turvallisempia kuin ulkomaiset hedelmät. Hedelmiin tulee kaiken maailman myrkyt ja lastenruuilla on kuitenkin tarkka valvonta.

Vierailija
11/16 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös niissä ole lisäaineitakin ja sokeria? Miksi ostatte hedelmäsoseita? Sehän on tosi helppoa kun esim. omenan halkaisee ja raaputtaa siitä lusikalla suoraan lapsen suuhun. Mulla on myös semmonen pieni mylly, jolla voi marjat soseuttaa tosi näppärästi, eipä vie aikaa kuin muutaman minuutin ja säilyyhän se sose jäkiksessä pari päivää, ettei tarvi joka soseuttaa jos ei millään ehdi. Ja lihat ja kalat voi keittää ja pakastaa isommissa erissä jääpalarasiaan ja ottaa sieltä tarpeen mukaan. Ja eihän näitä tarvi erikseen tehdä kuin pari-kolme kuukautta, sittenhän lapsi syö jo aikuisten kans samaa ruokaa, ei tietty mitään tulista mutta muuten.

Vierailija
12/16 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi että itsekkin mielummin syö hedelmää tuoreena kuin purkista.

Minun mielestäni hedelmäsoseet on kaupastakin ostettuna hyviä. Itsekkin niitä syön joskus. Jääkaappi kylmänä hyvä välipala. Myös meidän 7v poika monesti haluaa päärynäsosetta kaupasta.

Nuo valmissoseet on käteviä myös leivonnassa.

Vierailija
13/16 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole lisättyä sokeria eikä säilöntäaineita. Tuskin teet itse hilloja tai muita säilykkeitä kun et tiedä miten niitä tehdään. EI KAIKKEEN PITKÄÄN SÄILYVÄÄN MENE SÄILÖNTÄAINEITA!

Meillä lapsi joka syö soseita saa ruokansa ensin lautaselle ja maustan vasta sen jälkeen ruuan.

Olen kokki ja ostan välillä vauvaikäisille soseita. Ne säilyy kaapissa, saa mukaansa valmiin purkin.

Ja meillä ei paljoa pakastella ruokaa. Iso perhe ja ruokaa menee laakista paljon niin aina ei se tarjottava ruoka ole vauvakelvoillista, purkkiruoka on todella hyvää sapuskaa eikä tartte alkaa ronkkimaan pakkasesta.

Pakastin on täynnä heviä ennestään ja niistä teen ison määrän ruokaa kerrasta, vaikka kattilallinen iltapalaksi vispipuuroa.

Vierailija
14/16 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäaineitakin on hyvin vähän. Kuten jo aiemmin sanoin, se on tarkkaa mitä lisäaineita lastenruuissa saa olla. Suolaa ja sokeria niihin ei lisätä.

Hyviä ja turvallisia lastenruuat ovat suomessa.

Itse teen soseet lähinnä itse sen takia että on kiva kokata lapselle ja kokeilla eri yhdistelmiä. Ja yleensä se tulee halvemmaksikin.

T:12

Vierailija
15/16 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, paitsi mango -se vauvanruokana ja kakkuun laitettuna on kamalaa!

Ostakaa mango vaikka säilykehyllystä ja sen tehosekottimella sileäksi niin tulee paljon parempi.

15

16/16 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse ja käytän valmiita. Aika paljon häiritsee valmiissa se veden ja tärkkelyksen määrä.

Hintakin voi olla aika kova jossain porkkanasoseessa, että paljon halvemmaksi tulee kun tekee itse.

Jääpalamuotteja saisi olla iso kasa...