Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menettääkö lapsi jotain, jos opiskelee elämänkatsomustietoa eikä uskontoa?

Vierailija
15.05.2012 |

Luokan enemmistö on uskonnon tunneilla. Pitäisi päättää, kumpaa lapsi opiskelee.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsellesi opetetaan jumala- ja jeesusjuttuna totena.

Vierailija
2/25 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta menettää paljonkin jos opiskelee uskontoa. Et-tunnit paljon monipuolisemmat ja tähtäävät lapsen oman ajattelukyvyn kehittämiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ei olee enää tunnustuksellista opetutusta.

Vierailija
4/25 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syksyllä koulutiensä aloittava lapsi menee ET:n. Ajattelin että on ainoa luokallaan mutta ilmeisesti on toinenkin lapsi. Meillä ei edes mietitty uskontotuntia edes siksi että ei olisi "erilainen".

Vierailija
5/25 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siellä mitään opeteta totena. se ei olee enää tunnustuksellista opetutusta.

siellä opetetaan esim. pääsiäisenä? Kerrotaanko että on tällainen satu että tällainen Jeesus-niminen ukko nousi haudasta ja muutti kaksi leipää ja viisi kalaa ties miksi ja käveli vetten päällä? Lukeeko uskontokirjassa että tämä ei sitten ole totta?

Vierailija
6/25 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menettää sen tylsistymisen tunteen. Saattaa alkaa myöhemmin kiinnostamaan kun ei ole saanut sitä täyslaidallista jo pienenä. Tästä syystä itse harkitsen laittavani lapsen uskonnon tunneille vaikka emme kuulu kirkkoon. Kaikki kielletty kiehtoo, joten voi olla parempi olla kieltämättä uskontoa, jos toivoo ettei lapsi siitä liikaa kiinnostu. Uskonnolle parasta vastamyrkkyä on koulun uskonto.

Vierailija
7/25 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieti siten kumpaan laitat. Ei ole hyväksi tehdä valintoja sillä perusteella kun muutkin niin tekee. Seurailijanko lapsestasi tahdot?

Vierailija
8/25 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ukkeli teki vuonna kivi ja miekka. Parempia taikatemppuja näkee netistäkin.

Vierailija
9/25 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee niinkuin itse parhaaksi näet. Meillä lapsi meni ET-tunnille ja on ainoa luokaltaan. Luokalla on muitakin kirkkoon kuulumattomia mutta ovat uskontotunnilla siksi etteivät jäisi ulkopuolisiksi. Ei ainakaan meidän lapsi ole mitenkään ulkopuoliseksi tuon takia jäänyt mutta kukin tekee miten parhaaksi näkee...

Vierailija
10/25 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen uskonnonopettaja on.

Jos olet sitä vastaan, että lapsesi joutuu opettelemaan jotain katekismuksen litanioita ulkoa, niin älä laita uskonnontunnille.

Meidän ussantunneilla aikoinaan katsottiin jotain diakuvia, joissa piti kuulemma näkyä Jumala, ja jos ei nähnyt niin siitä sai sitten kukin tykönään vetää omat johtopäätöksensä omasta uskovaisuudestaan. Mitä ajan haaskausta kerrassaan. Seriously.

Vierailija
11/25 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monin paikoin ET-opetus on surkeaa. Ja sielläkin missä on hyvää, niin vähäinen paneutuminen Raamatun sisältöön ja kristillisyyteen saattaa sitten näkyä myöhemmin kykenemättömyytenä ymmärtää erilaisia vertauksia, symboliikkaa yms. esim. taiteissa. Ainakin täällä ET:n sisällön osaamisella ei hirveästi edes jostain Sinuhe, egyptiläisen uskontoviittauksista ymmärrettäisi, saati sitten vaativammasta.

Me pistimme lapsen uskontotunneille ihan yleissivistyksen takia. Jossain muualla ehkä ET:kin on paremmin opetettua, mutta ota oikeasti selvää ennen kuin päätät.

Vierailija
12/25 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokan enemmistö on uskonnon tunneilla. Pitäisi päättää, kumpaa lapsi opiskelee.

niillä tunneilla käydään aika lailla samat jutut nykyään läpi, joskin oletettavasti ussassa on aina lähtökohtana kuitenkin se että siihen ns. omaan uskontoon keskitytään enemmän kuin muiden uskontojen tutkimiseen.

Vierailija
13/25 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnonopetus ei ole tunnustuksellista

Se on tunnustuksellista silloin kun lähtökohtana on se, että jumala on olemassa.

Vierailija
14/25 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monin paikoin ET-opetus on surkeaa. Ja sielläkin missä on hyvää, niin vähäinen paneutuminen Raamatun sisältöön ja kristillisyyteen saattaa sitten näkyä myöhemmin kykenemättömyytenä ymmärtää erilaisia vertauksia, symboliikkaa yms. esim. taiteissa. Ainakin täällä ET:n sisällön osaamisella ei hirveästi edes jostain Sinuhe, egyptiläisen uskontoviittauksista ymmärrettäisi, saati sitten vaativammasta.

Me pistimme lapsen uskontotunneille ihan yleissivistyksen takia. Jossain muualla ehkä ET:kin on paremmin opetettua, mutta ota oikeasti selvää ennen kuin päätät.

että ne viittaukset menee suurimmalla osalla ussalaisistakin ohi, niillä harvoilla jotka niitä Waltareita elämässään edes päätyvät lukemaan.

Vierailija
15/25 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen koko peruskoulun ja lukion ollut et-tunneilla. Tietysti ne raamatun tarinat jää tuntematta, minkä olen huomannut kahdessa tilanteessa elämäni aikana. Ei oo harmittanut.. sen sijaan opin mm. kreikkalaisesta mytologiasta paljon tilalle ja kaikkea yleissivistävää (ja omasta mielestäni huomattavasti hyödyllisempää). En myöskään kokenut koskaan olevani mitenkään "ulkopuolinen", vaikka ekalla luokalla olin luokan ainoa et-oppilas. Kutosella meitä oli jo kolmannes luokasta.

Vierailija
16/25 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Kannattaa vilkaista et:n sekä uskonnon oppikirjoja. Myös opetussuunnitelman perusteet kertovat, mitä aineissa opetetaan.

Hyvä lähtöpaikka on täällä: http://www.et-opetus.fi/index.php/et-opetussuunnitelma

Terv. nim. neljä lasta et:ssä!

Vierailija
17/25 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä se perustuu hyvin paljon luterilaiseen uskontoon ja historiaan

Vierailija
18/25 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei menetä varmaan siinä mielessä, etteikö yleissivistys uskontojen suhteen karttuisi joka tapauksessa. Tuohon "opetetaan satuja totena" en jaksa enää kommentoida muuta, kuin että uskonnonopetus ei ole ollut tunnustuksellista enää pitkään aikaan. Vuoden 2003 lakimuutos toi tämän kauan aikaa sitten tapahtuneen muutoksen vielä lakipykäliinkin. Ne, jotka muuta väittävän, puhuvat asenteidensa, eivät faktatiedon varassa.

Mutta miettisin silti tarkkaan tuota ratkaisua. ET-oppilaita on luokalla yleensä todella vähän. Monissa kouluissa se lain vaatima kolmen oppilaan joukko täytyy vain keräämällä oppilaita eri luokilta, jopa eri kouluista. (Laki siis vaatii, että et-opetusta on järjestettävä, jos kunnan alueella väh. kolmen lapsen vanhemmat tätä vaativat.) Usein tunnit ovat kaikkea muuta kuin yhteisöllisiä, sillä yhteistä opetusta on hankala järjestää, jos oppilaat ovat eri-ikäisiä. Kukin pakertaa itsekseen kirjansa parissa.

Uskonnon tunneilla on sen sijaan mahdollisuus virittää keskustelua koko luokan kesken ja näin harjoittaa oppilaiden ajattelu- ja argumentointikykyä. Kyllä siellä uskonnon tunneillakin kannustetaan oppilasta siis kriittiseen ajatteluun :)

Vierailija
19/25 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustuksellisuudesta. Uskonto on peruskoulun ainoa oppiaine jossa oletetaan yliluonnollisen voiman, "jumalan", olemassaolo totena. Alaluokilla uskonnonopetuksessa myös kerrotaan totena että "rukoilemalla saat yhteyden jumalaan" :-) Eikös ole tunnustuksellista...

Tässä vielä yksi hyvä juttu liittyen oppiaineiden eroihin: http://www.et-opetus.blogspot.com/2012/04/et-oppiaineena.html

Lisäksi opetuksen järjestäjän pitäisi sijoittaa uskontokuntiin kuulumattomat oletusarvoisesti et:n opetukseen. Annat siis virheellistä tietoa sanoessasi että "...vanhemmat tätä vaativat..."!

ET:n oppilasmäärät ovat kovassa kasvussa, toki pikkupaikkakunnilla ryhmien koot ovat pieniä. Tampereella on jo yksi koulu jossa ET:n aloittaneita oli enemmän kuin ev.lut. uskontoa!

Vierailija
20/25 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en koe menettäneeni mitään ja olen koko peruskoulun ja lukion ollut et-tunneilla. Tietysti ne raamatun tarinat jää tuntematta, minkä olen huomannut kahdessa tilanteessa elämäni aikana. Ei oo harmittanut.. sen sijaan opin mm. kreikkalaisesta mytologiasta paljon tilalle ja kaikkea yleissivistävää (ja omasta mielestäni huomattavasti hyödyllisempää). En myöskään kokenut koskaan olevani mitenkään "ulkopuolinen", vaikka ekalla luokalla olin luokan ainoa et-oppilas. Kutosella meitä oli jo kolmannes luokasta.

Itse olen istunut kaikki uskonnontunnit joita tarjottiin, ja siltikään en niistä raamattutarinoita tiedä mitään. Joko niistä on keskusteltu hyvin vähän, tai sitten olen varmaan vain kaivanut nenää kun noista puhuttiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi