Mitä teet, kun lapsesi on tyhmä?
Meidän lapsemme on seiskalla eikä tajua esim. lukea kokeisiin, ei ymmärrä kellonaikoja, on jo nyt eriytetyssä luokassa. Ei ole taipumusta viinaan, tupakkaan ym. Ongelmana on kai, en tosiaan tiedä tarkkaan, lapsen totaalinen kahelius (ja ehkä huono opetus). - Olen opettanut lasta melko lailla kotona, mutta eilinen ilta oli lapselta niin pohjanoteeraus kuulustellessa bilsan kokeeseen, että minusta tuntuu, että annan lapsen sitten saada niin huonot numerot kuin hän itse ilmeisesti tahtoo. - Mitä tällaisille lapsille oikein tapahtuu elämässä?
Kommentit (32)
Tarkoitatko ap hiostamisella sitä, että lapselle opetetaan normaalia elämää?
Mieti nyt kuitenkin vielä sitä, onko hiostamista, että lapselta edellyttää sen, minkä jo lakikin sanoo.
testeissä ja saanut tulokseksi jotain autismiin viittaavaa? Eikö ne antaneet ohjeita psykologilla? Saisiko sieltä jotain ohjeita tähän tilanteeseen?
siltä, että lapsi on jollain tavalla ihan oikeastikin "tyhmä" tai jollain todella erikoisella tavalla erikoinen, ellei seiskaluokalla vielä tunne kelloa... (Vai kärjistikö ap? Eikö lapsi vain välitä ajankulusta ja toimii kuin ei kelloa tuntisikaan?)
Minusta tuntuu, ettei lapsi välttämättä ole tyhmä, vaan erikoinen ja tätä mieltä olemme molemmat vanhemmat. Lapsemme ei "vielä seiskaluokalla tunne kelloa" satavarmasti eli hän saattaa sanoa kysyttäessä oikean ajan tai sitten ihan mitä sattuu. Tänään en viitsinyt vilkaista kelloa ja kysyin lapselta paljonko kello on. Hän vastasi: "Varttia vailla yhdeksän." Ihmettelin, miten se niin paljon voi olla, kun isä tuli vasta äskettäin kotiin. Lapsi katsoi kelloa ja sanoi, että molemmat viisarit ovat yhdeksän kohdalla. - Käännyin katsomaan: kello oli 13 vailla 6 eli kumpikaan viisari ei ollut yhdeksän kohdalla! - Tätä ihmetteli lapsen edellisen koulun rehtorikin, että miten lapsi ei ymmärrä kelloa ja hän teki kovasti töitä opettaakseen lapselle kellonajat. - Näin ollen ei liene ihme, että olen todella huolissani. Mutta ihmisen älykkyys on saavuttanut huippunsa 16-vuotiaana, joten katsotaan, mikä se lopputulos siltä puolelta on.
Jos kerran hankalana oleminen kuuluu normaaliin kehitykseen, eikö sen silloin pidä olla tahatonta?
Minusta ap kuulostaa, että lapsellasi on sellaisia vaikeuksia, joille lapsi ei voi mitään ja joita sinä et hyväksy.
Viestisi on sen verran sekava, pyydän anteeksi ja olen vilpitön, mutta voisiko olla kyse jostakin perinnöllisestä. Korostan, että ei ole tarkoitus loukata. Oletko pohtinut sitä vaihtoehtoa? Vai ovatko nämä tekstisi mielenkuohussa tai kiiressä kirjoitettuja?
ei kai tuossa nyt mistään täydellisyydetä ole kyse. Vaan ihan siitä, että lapsen kanssa on oltu ja häntä ei ole pakotettu kasvamaan aikuiseksi liia varhain. Parhaat ja menestyvimmät oppilaat tulevat juuri sellaisista kodeista, joissa ollaan yhdessä ja lapset varttuvat hitaasti verkkaiseen tahtiin.
ja mieti, miten hyvin se istuu tähän ketjuun...
Minulla kun on niin täydellinen lapsi, jonka täydellisyys johtuu vain siitä, että olen niin ihana ja taitava äiti...
Jos lapsella on viitteitä autismiin ja oireet pahenee, niin eikö kannattaisi hankkiutua tutkimuksiin. Kuulostaa kamalalta että olet enemmän huolissasi siitä kuinka kauan lapsi asuu kotona, kuin mikä hänellä on. Eihän tuo nyt normaalia ole ettei ymmärrä kelloa tuon ikäisenä. Turhaan olet vihainen lapsellesi, jolla selkeästi on jokin ongelma kehityksessä.
Mitä näistä tutkimuksista on seurannut?
Onko lapsi tavallisella luokalla?
Mitä tukea koulussa ja koulun ulkopuolella saa?
Onko käynyt toimintaterapiassa?
Tarkasta vielä omaa asennettasi. Miksi sanot lastasi tyhmäksi? Miksi sanot, että hän tekee tiettyjä asioita tahallaan? Oletko todell sitä mieltä, että hän vastaa kellon kysymiseen tahallaan väärin?
Joku asiahan hänellä on selvästi tukea vailla. Hankkikaa sitä tukea hänelle!
Vikoja voi ihmisestä etsiä vaikka suurennuslasin kanssa. Jospa tää lapsi miettii ihan muita asioita, ja sillä on hyvä keskittymiskyky? Mulla on nyt viides 7 luokkalainen menossa tässä perheessä, ja mitä enemmän anna kaiken mennä omalla painollaan sen paremmin menee, oikeesti. En edes tiedä mitä kokeita milloinkin on ja tiedän että suurimmaksi osaksi koulussa opetetaan täysin tarpeettomia tietoja erittäin huonoista oppikirjoista. Siis mitä väliä saako jostain 6 tai 9? Kympin voi aina käydä ja korottaa vaikka kuinka numeroita. Oletko koskaan ystävällisesti tiedustellut lapselta mitä se itse tekis mieluiten? Mun mielestä lapsi pitäs jättää rauhaan ainakin sulta, siltä vaikutat siltä että sun hermot on tosi kireellä ja että syytät lasta sellasistakin asioista sun omassa elämässä, millä ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Mitä sun omat huolet oikeesti nyt on?
Kolahti tämä kirjoitus. Jotenkin niin naulan kantaan. Mikä on oikeasti tärkeää.
Siitä kuitenkin vähän korjaan, että koulun tehtävä ei ole pelkästään opettaa tiettyjä asioita ja painaa niitä oppilaan päähän. Vielä tärkeämpää on oppiminen prosessina ja sitä kautta kehittyminen. Oppilaan oman motivaation ja vahvuuksien löytyminen.
T. ope
Voisin ainakin kuvitella että meidän tuonikäinen murrosikähirviö saisi hepulin jos äiti alkaisi ääneen lukea hänelle ;)
nauttii, kun hänelle luetaan Potteria englanniksi. Voisihan sen äänikirjanakin kuunnella, mutta on kuulemma mukavampaa, kun iskä ja äiti lukee. :D
Ja meillä on kympin oppilas... ollaan kyllä luettu lapselle siitä saakka, kun oli 6kk vanha.
Mutta osalla on tuossa iässä enemmän kapinaa ja vaikeaa eikä se tarkoita että ei menestyisi elämässään myöhemmin. Itse olin tuolloin lintsaa, varasteleva ja viikonloput kaupungilla juopotteleva sekä kotoa karkaileva pikkuhirviö mutta akateeminen koulutus on tullut hankittua ja ihan hyvin pärjättyä elämässä. Ei se montaa vuotta kestänyt se täysi kapina kaikkea vastaan.
Mutta osalla on tuossa iässä enemmän kapinaa ja vaikeaa eikä se tarkoita että ei menestyisi elämässään myöhemmin. Itse olin tuolloin lintsaa, varasteleva ja viikonloput kaupungilla juopotteleva sekä kotoa karkaileva pikkuhirviö mutta akateeminen koulutus on tullut hankittua ja ihan hyvin pärjättyä elämässä. Ei se montaa vuotta kestänyt se täysi kapina kaikkea vastaan.
Meilläkin voi hyvin olla noin. Tutkimusten perusteella lapsemme on hyvä etsimään tietoa asioista.
Kokeile sinäkin, voit yllättyä..