Elämme kuin 50-luvulla,haluatko kysyä jotain?
Kommentit (30)
eikä ota kotiapulaista kotiin. Ja tarkoitin 50-lukulaisuudella että itse olen kotoan mies töissä.ap
itse kotona ja mies töissä =) =) Hoh hoijaa
kuten todettu, sekään ei ollut tyypillistä 50-luvulla. Eli 50-lukulaista oli mikä?
Ap voi ihan hyvin olla kotona kotirouvana, mutta on aika hassua kutsua 50-lukulaisuudeksi jotain, millä ei ole oikeastaan mitään tekemistä tuon aikakauden kanssa.
Ei niin yhtään mitään. Typerä avaus =D
Luulin, että Ap olisi vähän niinkuin mekin. Käymme töissä, asumme vanhassa talossa, pihapiirissä peltoa jossa viljelemme itse potut, sipulit, porkkanat jne. Lihat tulee syksyisin metästä ja muuten kaupasta. Meillä on vanha sauna jossa muuripata jne jne, kellarissa vielä kylmähuone potuille.
Ruokaa hankitaan luonnosta syksyisin, marjat ja sienet. yritetään muutenkin olla ns. omavaraisia ruuan suhteen.
ehkä me nyt sit ollaan enempi niitä 50-lukulaisia tai sitten vaan maalaisjuntteja :D ikää meillä alle 28...
Rakensivat rintamamiestaloa, isoisällä oli kaksi työpaikkaa, isoäidillä osa-aikatyö ja neljä alle kouluikäistä. Kaksi vanhempaa sisarusta, koululaisia vahtivat pienempiä.
Kun talo valmistui, he pääsivät muuttamaan pois ok-talon vintiltä, jossa asuivat koko perhe. Muuttaessa rintamamiestalossa ei ollut rakennettu vinttiä asuttavaksi, asuinkäytössä oli keskikerros. Rakennustarvikkeita oli vaikea saada, naulatkin olivat vanhoja kerättyjä, jotka piti oikaista yksitellen.
Isoisä näki joka yö painajaisia sodasta ja heräsi huutoon. Isoäidin kuudesta synnytyksestä yksikään ei tapahtunut sairaalassa. Yksi lapsista hukkui viereiseen järveen, joka hetki ei voinut valvoa, kun palkkatöiden lisäksi oli pari lehmää, ruoka kasvatettiin itse ja lisäksi vähän myytäväksikin. Lapset osallistuivat töihin heti kun pystyivät.
Sähköt oli talossa, mutta sitä käytettiin oikeastaan vain valaisuun ja radioon.
Rakensivat rintamamiestaloa, isoisällä oli kaksi työpaikkaa, isoäidillä osa-aikatyö ja neljä alle kouluikäistä. Kaksi vanhempaa sisarusta, koululaisia vahtivat pienempiä.
Kun talo valmistui, he pääsivät muuttamaan pois ok-talon vintiltä, jossa asuivat koko perhe. Muuttaessa rintamamiestalossa ei ollut rakennettu vinttiä asuttavaksi, asuinkäytössä oli keskikerros. Rakennustarvikkeita oli vaikea saada, naulatkin olivat vanhoja kerättyjä, jotka piti oikaista yksitellen.
Isoisä näki joka yö painajaisia sodasta ja heräsi huutoon. Isoäidin kuudesta synnytyksestä yksikään ei tapahtunut sairaalassa. Yksi lapsista hukkui viereiseen järveen, joka hetki ei voinut valvoa, kun palkkatöiden lisäksi oli pari lehmää, ruoka kasvatettiin itse ja lisäksi vähän myytäväksikin. Lapset osallistuivat töihin heti kun pystyivät.
Sähköt oli talossa, mutta sitä käytettiin oikeastaan vain valaisuun ja radioon.
Mutta hän onkin jo lakannutkin vastailemasta, vaikka ekassa viestissä niin lupasi. Miksi?
ja olen ajatellut alkaa perunat,porkkanat yms. itse viljelemään. ja mies kalastaa. Hirvenlihaa saamme tuttavalta jolle mieheni tekee töitä niin saa palkaksi hirvenlihaa. ap
50-luvulla eläneet isovanhemmat elivät samalla tavalla kuin tuolla ylempänä jo kuvailtiin. He olivat fiksuja ihmisiä, vaikka kävivät vain 4 ja 6 luokkaa kansakoulua. Kiinnostaisi tietää, mitä ap on tehnyt historiantunnilla.
ja minkälainen, Mosse vai peräti kuplavolkkari?
Missä te lomailetta? Muistakaa että 1950-luvulla lentokoneella matkustaminen ja ulkomaanmatkailu ylipäänsä oli tosirikkaiden huvia!
Voin kertoa että mun appivanhemmat elävät lähinnä kuin 1950-luvulla ja ovat tuputtaneet sitä elämäntyyliä meille.
Joku teki näemmä saman aloituksen uudestaan, joten nostetaan viime vuotinen uudestaan etusivulle.
tuon 50-lukulaisuutesi kanssa.
Minä voisin myös retostella, että meillä eletään kuin 50-luvulla, koska teemme itse ruokaa, eikä käytetä eineksiä eikä kauppaakaan kuin tuikiharvoin.
Mutta ei se niin ole, kun on kumminkin kännykkä, netti ja kaksi autoa, kaikesta muusta puhumattakaan.