Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön hoitovapaalla -mitä tukia??

Vierailija
14.05.2012 |

Mitä eri tukia työtön työnhakija saa ollessaan "hoitovapaalla"? Vai onko tämä yhtälö edes mahdollista?

Olen itse hoitovapaalla vakituisesta työstäni johon en aio palata ja siksi opiskelen monimuoto-opintoina ammattiukorkeassa. Nyt edessä on harjoittelujakso, ja kappas; en saa aikuiskoulutustukea koska en ole tällä hetkellä opintovapaalla työstäni, mutta koska joudun laittamaan lapseni päiväkotiin harjoittelun ajaksi (kesto 2kk), menetän kotihoidontuen JA joudun maksamaan hoidosta sen noin 240e/kk. Kaikkiaan siis mennään 600e miinukselle/harjoittelukuukausi.

Nyt mietinkin, olisiko järkeä sanoutua nyt irti töistä (kun en kuitenkaan aio palata ja asuntolainakin jo on) -saisinko jotain tukea lisää?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et keskeytä hoitovapaata ja hae 2 kuukaudeksi opintovapaata, jolloin saisit sen aikuiskoulutustuen ja sitten jatkaisit taas hoitovapaalle. Jos irtisanoudut ei sinulla ole enää työpaikkaa etkä saa silloinkaan aikuiskoulutusrahaa. Ja tietenkään et saa kotihoidontukea, kun kerran lapsi menee päiväkotiin, ja se maksaa hoitomaksun tulojen mukaan. Jos sinulla ei ole lainkaan tuloja harjottelujaksosta niin sitten miehelläsi kaiketi on ainakin keskinkertaiset tulot. Niin se vaan on...

Vierailija
2/27 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mitä jätit kertomatta? Normaalisti tuloton ei maksa mitään lasten päivähoidosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta! Täytyypä vielä selvittää että kuinka tuo kuvio menisi. Sehän siinä hiukan on, että mun pitäisi "palata" töihin saadakseni sieltä opintovapaata (täytyy olla töissä että on mistä saada vapaata), ja mullahan on sijainen jolle on tehty määräaikainen soppari joten missään nimessä en voisi oikeasti palata ennen hoitovapaan loppumista kun olen kerran ilmoittanut pitäväni koko vapaan (3 vuotta). Kyllä miehen tulot sen verran ovat, että täydellä maksulla mennään hoidossa, voi olla että joudutaan jopa turvautumaan vuoropäikkyyn ja käsittääkseni se on vielä hiukan hintavampi...?

Kaverini on työtön työnhakija (koulutukseltaan harjoittelija), ja hän voisi lähteä opiskelemaan korkeintaan 2 vuodeksi jonkinlaisen työvoimatuen avulla, jolloin hän saisi noin 1000e/kk (tuki on kuulemma entisiin tuloihin suhteutettu-en ole tarkistanut summan oikeellisuutta). Tässä on nyt tämä hullu yhtälö siitä kuinka pitäisi tehdä lapsia, hoitaa ne kotona mahdollisimman pitkään, mutta kuitenkaan ei ole hyvä ihan "jouten" olla (ihan niinkuin lapsen kanssa kotona olisi joutavaa aikaa). Sitten kun yrittää aikansa tehostaa mahdollisimman hyvin, päätyykin aina entistä pahemmin persaukiseksi. Ja systeemiä naurattaa *hah-hah-haa!*.

Vierailija
4/27 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa mahdollisten tukien saamiseen...

Vierailija
5/27 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta! Täytyypä vielä selvittää että kuinka tuo kuvio menisi. Sehän siinä hiukan on, että mun pitäisi "palata" töihin saadakseni sieltä opintovapaata (täytyy olla töissä että on mistä saada vapaata), ja mullahan on sijainen jolle on tehty määräaikainen soppari joten missään nimessä en voisi oikeasti palata ennen hoitovapaan loppumista kun olen kerran ilmoittanut pitäväni koko vapaan (3 vuotta). Kyllä miehen tulot sen verran ovat, että täydellä maksulla mennään hoidossa, voi olla että joudutaan jopa turvautumaan vuoropäikkyyn ja käsittääkseni se on vielä hiukan hintavampi...? Kaverini on työtön työnhakija (koulutukseltaan harjoittelija), ja hän voisi lähteä opiskelemaan korkeintaan 2 vuodeksi jonkinlaisen työvoimatuen avulla, jolloin hän saisi noin 1000e/kk (tuki on kuulemma entisiin tuloihin suhteutettu-en ole tarkistanut summan oikeellisuutta). Tässä on nyt tämä hullu yhtälö siitä kuinka pitäisi tehdä lapsia, hoitaa ne kotona mahdollisimman pitkään, mutta kuitenkaan ei ole hyvä ihan "jouten" olla (ihan niinkuin lapsen kanssa kotona olisi joutavaa aikaa). Sitten kun yrittää aikansa tehostaa mahdollisimman hyvin, päätyykin aina entistä pahemmin persaukiseksi. Ja systeemiä naurattaa *hah-hah-haa!*.

Vierailija
6/27 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mitä jätit kertomatta? Normaalisti tuloton ei maksa mitään lasten päivähoidosta.

Ja päivähoitomaksuthan tulee koko perheen yhteenlaskettujen tulojen mukaan, jotka meillä kyllä menee juuri ja juuri yli tuon 4179,13e, eli tarkka päivähoitomaksu meillä olisi 254e/kk.

Vierailija
7/27 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhahhaa mikä aivokramppi!!! Sori, mulla alkaa olla päivän tunnit näköjään täynnä *hihhih* siis kaveri on koulutukseltaan TARJOILIJA.

Ap

Vierailija
8/27 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tietenkään tarvitse hoitovapaata koska olen jo vapaalla ja sehän on vaan hyvä jos työtön tekee jotain "järkevää" kuten opiskelee (sehän on oma asiani jos päätän toteuttaa opinnot monimuotona ja näin saan pidettyä lapsen kotona). Pountti oli nyt se, että saisinko esim. työttömyyskorvausta karenssiajan (3kk?) jälkeen? Onko mahdollista saada työttömyyskorvausta kotihoidontuen sijaan (tuskin lisäksi kuitenkaan?)? Tosin pelkkä työttömyyskorvaushan taitaa olla isompi kuin kotihoidon tuki? En ole ollut koskaan päivääkään työttömänä niin en tiedä kuinka ko tuki lasketaan ja miten perheenlisäys siihen vaikuttaa.

Ap

Vierailija
9/27 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se on harkinnanvaraista ja siinä olennaisinta kai on, parantaako opiskelu työllistymismahdollisuuksia. Päätökset tehdään siis tapauskohtaisesti, mutta varmaan yleensä ottaen on niin, että jos irtisanoutuu vakituisesta työstä, voi olla että työllistymismahdollisuudet tulkitaan jo alunperin ihan hyviksi.

Vierailija
10/27 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee karenssi normaalisti ja sen jälkeen on oikeus työttömyyspäivärahaan. Työtön voi olla hoitovapaalla jolloin maksetaan kotihoidontukea ja työttömyyskorvausta josta kuitenkin vähennetään kotihoidontuen määrä. Eli jos työttömyyspäiväraha olisi esim 1000 ja kotihoidontuki 400 niin työttömyyskorvauksena maksettaisi 600 ja kotihoidontukena 400.

Työttömyyspäivärahaan voi saada kulukorvausta jos opiskelee mutta siitä en tiiä sen enempää.

Vierailija
11/27 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin etukäteen selvittelemässä työkkärissä mahdollisuuksia työttömyyskorvauksiin opiskeluajalta, minulla oli vain perustutkinto alalta jolla en voi allergian vuoksi työskennellä. Koska olin jo hakenut opiskelupaikkaa, se ei onnistunut. Ensin olisi pitänyt irtisanoutua ja sitten vasta alkaa katselemaan opiskelupaikkaa jne... Ihan mahdottomaksi meni ja opintotuella lopulta jouduin opiskelut aloittamaan. Luulen, että sinulla tulee myös ongelmaksi se, että olet jo aloittanut opiskelut.

Vierailija
12/27 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työmarkkinatuella, niin sinulle tarjotaan töitä eli oletetaan, että työttömyyden sijaan menet töihin. Et siis saisi olla korvausta mistään vaan karenssia, jos opiskeluun vedoten kieltäydyt työstä.

Vierailija
13/27 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja päivähoitomaksuthan tulee koko perheen yhteenlaskettujen tulojen mukaan, jotka meillä kyllä menee juuri ja juuri yli tuon 4179,13e, eli tarkka päivähoitomaksu meillä olisi 254e/kk.

Koska vain sinä joudut maksamaan päivähoitomaksut.

Vierailija
14/27 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin etukäteen selvittelemässä työkkärissä mahdollisuuksia työttömyyskorvauksiin opiskeluajalta, minulla oli vain perustutkinto alalta jolla en voi allergian vuoksi työskennellä. Koska olin jo hakenut opiskelupaikkaa, se ei onnistunut. Ensin olisi pitänyt irtisanoutua ja sitten vasta alkaa katselemaan opiskelupaikkaa jne... Ihan mahdottomaksi meni ja opintotuella lopulta jouduin opiskelut aloittamaan. Luulen, että sinulla tulee myös ongelmaksi se, että olet jo aloittanut opiskelut.

sillä jos opinnot on aloittanut työsuhteen aikana, on oikeus opiskella ansiosidonnaisella työttömyyskorvauksella. Ap:n tapauksessa tärkeämpi asia on se, parantaako uusi koulutus hänen työllistymismahdollisuuksiaan.

Vierailija
15/27 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee karenssi normaalisti ja sen jälkeen on oikeus työttömyyspäivärahaan. Työtön voi olla hoitovapaalla jolloin maksetaan kotihoidontukea ja työttömyyskorvausta josta kuitenkin vähennetään kotihoidontuen määrä. Eli jos työttömyyspäiväraha olisi esim 1000 ja kotihoidontuki 400 niin työttömyyskorvauksena maksettaisi 600 ja kotihoidontukena 400.

Työttömyyspäivärahaan voi saada kulukorvausta jos opiskelee mutta siitä en tiiä sen enempää.

Uskomatonta. Kiitos tästä tiedosta, täytyy kaivella tätä lisää. On alkanu pikkuhiljaa tuntua siltä, että kun "kaikki" huijaavat systeemiä mminkä ehtivät, ehkä munkin olis välillä aika armahtaa itseäni ja katsoa josko jokin versio vois vähän helpottaa munkin edistymistäni. Tarkoitus on kuitenkin hyvä ja edistyminen vakaata, joten en taida jaksaa enää potea edes huonoa omaatuntoa vaikka tämä alkaakin huijaukselta vaikuttaa. Haluan kuitenkin valmistua ajoissa, syödä harjoitteluaikoina muutakin kuin makaronilaatikkoa ja kuitenkin pitää lapsen kotihoidossa. ALan tottua mullekaikkitänne -menoon jok amaailmassa nykyään vallitsee :)

Ap

Vierailija
16/27 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lapsi on yhteinen, avioliitossa syntynyt jne. Mutta päivähoitomaksuhan menee talouden yhteistulojen mukaan? (Vai olenkohan jossain nyt käyttänyt sanamuotoa "minä maksan" vai mikä tässä nyt on??)

Vierailija
17/27 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä jos opinnot on aloittanut työsuhteen aikana, on oikeus opiskella ansiosidonnaisella työttömyyskorvauksella. Ap:n tapauksessa tärkeämpi asia on se, parantaako uusi koulutus hänen työllistymismahdollisuuksiaan.

Täysin tapauskohtaista ja kiinni työllistymisestä.

Vierailija
18/27 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lapsi on yhteinen, avioliitossa syntynyt jne. Mutta päivähoitomaksuhan menee talouden yhteistulojen mukaan? (Vai olenkohan jossain nyt käyttänyt sanamuotoa "minä maksan" vai mikä tässä nyt on??)

niin sinä kirjoitit aivan kuin mies ei osallistuisi kuluihin lainkaan

Vierailija
19/27 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee karenssi normaalisti ja sen jälkeen on oikeus työttömyyspäivärahaan. Työtön voi olla hoitovapaalla jolloin maksetaan kotihoidontukea ja työttömyyskorvausta josta kuitenkin vähennetään kotihoidontuen määrä. Eli jos työttömyyspäiväraha olisi esim 1000 ja kotihoidontuki 400 niin työttömyyskorvauksena maksettaisi 600 ja kotihoidontukena 400. Työttömyyspäivärahaan voi saada kulukorvausta jos opiskelee mutta siitä en tiiä sen enempää.

Uskomatonta. Kiitos tästä tiedosta, täytyy kaivella tätä lisää. On alkanu pikkuhiljaa tuntua siltä, että kun "kaikki" huijaavat systeemiä mminkä ehtivät, ehkä munkin olis välillä aika armahtaa itseäni ja katsoa josko jokin versio vois vähän helpottaa munkin edistymistäni. Tarkoitus on kuitenkin hyvä ja edistyminen vakaata, joten en taida jaksaa enää potea edes huonoa omaatuntoa vaikka tämä alkaakin huijaukselta vaikuttaa. Haluan kuitenkin valmistua ajoissa, syödä harjoitteluaikoina muutakin kuin makaronilaatikkoa ja kuitenkin pitää lapsen kotihoidossa. ALan tottua mullekaikkitänne -menoon jok amaailmassa nykyään vallitsee :) Ap

joten varaudu siihen, että saat vain kotihoidontuen tai et sitäkään, jos lapsi kunnallisessa hoidossa. Kulukorvausta saa vain työvoimakoulutuksessa, ei omaehtoisessa (ellei siitä ole sovittu TE-toimiston kanssa).

Tarkoitus on hyvä, mutta jos alallasi on töitä, niin sinut ohjataan töihin.

Vierailija
20/27 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin tapauskohtaista ja kiinni työllistymisestä.

mikä ei siis pidä paikkaansa. Ansiosidonnaisella opiskeleminen on harkinnanvaraista, sen mainitsin jo aiemmin. Ap:n tapauksessa olennaista olisi se, parantaako uusi koulutus työllistymismahdollisuuksia. Mitä epäilen, koska hän olisi irtisanoutumassa vakituisesta työstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi