7v kesän kotona kun vanhemmat töissä?
Voiko sun mielestä 7v lapsi (menee syksyllä ekalle) jäädä kotiin isompien sisarusten kanssa kun vanhemmat päivän töissä? Vanhin siskoista 13v. Luulen että pärjäisivät ihan hyvin ja 7v sen luonteinen ettei tee typeryksiä, mutta...mitä jos kuitenkin sattuu jotain ja vanhemmat yli puolentunnin matkan päässä kotoa.
Onko muilla vastaavaa tilannetta? mielipiteitä?
Kommentit (10)
Tuon ikäisellä on vielä oikeus päivähoitoon, miksi et käyttäisi sitä?
pärjäisivät kyllä, mutta olisivat yksinäisiä ja kokisi turvattomuutta.
Meillä ollaan kerhoissa, leireillä ja mummulassa.
Mulla on 8-vuotias ja 17-vuotias, ja voin joo heidät jättää keskenään mutta sillonkin huolestuttaa. En jättäisi noin nuoria keskenään. Luonne ei paljon vaikuta, jos sattuu jotain odottamatonta. Ja se, että kysyt asiasta täällä, kertoo jo siitä että olet huolissasi.
Odottaa innolla, saa nukkua pitkään ja sitten lukea juuri niin paljon kuin haluaa :) Puhelinta osaa tietenkin käyttää ja ruoka valmiina kaapissa.
Tästä asiasta keskusteltiin pitkin vuotta, joululomalla sai jo olla yksinään ja hienosti meni.
Toiset pärjää ja toiset tarvii enemmän aikuisten tukea. Kuuntelisin tässä myös lapsia itseaan (hieman vaivihkaa), eli kaipaisivako he itse aikuisen läsnäoloa. Jos ei, niin mielestäni lapsille voi olla jopa palkitsevaa ja kasvattavaa, se että he huomaavat että heihin luotetaan niin paljon että saavat olla keskenään. Nykyään paapotaan ihan liikaa, eikä anneta lasten itsenäistyä.
Mun vanhemmat aikanaan jätti mun sisarukset 4 ja 6 vuotiaina kuukaudeksi mun hoitoon, kun olin itse 12. Eli hoidin heitä paivällä, kun olivat töissä - ja hyvin meni. Ja 6-vuotiaana olin itseksini kotona pari viikkoa, niin et isä kävi aina ruokatunnilla tsekkaamassa et kaikki hyvin. Silloin ei vanhempia sisäruksia. En koskaan ole tuntenut et minut on mitenkään jätetty heitteille, vaan enemmänkin että minuun luotetaan. Mut joo, ajat on muuttuneet.
on tää palsta vaan niin hassu. Aiemmin päivällä joku yh-äiti paini saman asian kanssa ja silloin oli ihan ok, että 7v pitäisi pärjätä jo yksin kotona.
on tää palsta vaan niin hassu. Aiemmin päivällä joku yh-äiti paini saman asian kanssa ja silloin oli ihan ok, että 7v pitäisi pärjätä jo yksin kotona.
ehkäpä silloin oli eri ihmiset vastailemassa : )
itse en ole tuohon ketjuun vastannut, koska nyt tulin koneelle...
eikä nyky 7v todellakaan pärjää yksin, oli yh äidin lapsi tai ei
en jättänyt omaa 7 v yksin, vaan otin palkatonta vapaata töistä.
Voihan se isosisko katsoa sen perään.
Toki siihen vaikuttaa lapsen luonnekin, uskaltaako jättää. Ja haluaako edes jäädä.
Meillä oli 8 v:na yksin kotona kesälomalla. Ihan hyvin meni. Soitin puoliltapäivin, että muisti syödä lounaan ja ihan tsekatakseni että kaikki on hyvin. Maidot ja margariinit jäi välillä pöydälle, mutta ei mitään sen kummempaa :)
Ja tietysti lapselle on sanottu, mihin naapuriin voi mennä, jos tulee joku hätä.
käynyt :)
on siis 7v ja 5kk vanha nyt, enkä jättäisi yksin kotiin, enkä 13 v kanssa
eli hankkisin hoitajan
tai tee , kuten me lomat ukon kanssa eri aikaan
mummo hoitaa
naapurin abi tyttö
tai laita kotiäidin seuraan
mä olen kotona koko kesän lapseni kanssa, ja voisin ottaa kaverin tytölleni
vaan eipä ole ketään kiinnosunut.
enkä edes rahaa ottaisi
ihan omani seuraksi, kun ei ole hänellä kavereita montaa, ja hekin aina menossa jonnekin, tai ovat hoidossa mummolassa tms
ap olet herännyt ongelmaasi liian myöhään...