Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten paljon uskot lapsuuteni vaikuttavan siihen mikä tänä päivänä olen?

Vierailija
14.05.2012 |

Mun mielestä mun lapsuuteni oli yhtä helvettiä, vaikka jonkun mielestä varmasti tosi pliisu, peruslapsuus. Tiedän että pahempiakin kohtaloita löytyy. Jo pienestä saakka äitini paasasi ulkonäöstä ja painosta. Olin tosi pullukka lapsi, lopulta lihava teini-ikäinen joka lihoi ja lihoi ja lihoi. Söin paljon makeaa vaikka äitini kaikin keinoin yritti minua hillitä. Aikuisiällä mulla todettiin pcos joka lisää makeanhimoa, uskoisin tämän olleen ainakin osittain syy järjettömään makeanmättämishaluuni (saatoin syödä yhden päivän aikana 4 x pandan konvehtirasian), vaikka en tiedä voiko se vaikuttaa jo lapsella? (sittemmin lääkityksen myötä makeanhimo katosi kuin taikaiskusta ja paino putosi normaalipainoon)

Sain aina lapsena kuulla saunassa äidiltäni että reisien välissä pitäisi olla rako, eli jalat ei sais hinkkautua yhteen. Samalla äiti näytti omia jalkojaan, joihin toden totta jäi rakonen kun hän seisoi. Mulla ei oo eläissäni varmaan sellaista väliä siinä ollu. Eli sipsu aina syönny mun housut.

Äitini aina raivosi kun söin salaa karkkia ja suklaata, mutta en osannut selittää miksi himoitsin makeaa niin törkypaljon. Äitini kertoi aina sukulaisille että mitä olin milloinkin syönyt salaa ja kuinka vain lihoin ja lihoin, häpesin NIIN PALJON itseäni, mutta en voinut itselleni ja haluilleni mitään. Äitini toitotti että sitten isompana kun haluan kiloista eroon se tulee olemaan todella vaikeaa. Ja oikeassahan hän olikin.

Kun olin pieni vanhempani tappelivat paljon. Muistan kun pienenä tärisin peiton alla kun äiti ja isä joi "vähän viiniä", sitten huusivat ja heittelivät tavaroita ja äitini kiljui (tänä päivänäkään en siedä äidiltäni esim. riemun kiljahduksen ääntä). Äitini käytti paljon alkoholia, ei riitä yhden käden sormet kertomaan kuinka lukemattomia kertoja sain lapsena hävetä kännistä äitiäni. Tai kärsin kun joka joulu meni piloille kun viiniä piti juoda kun kinkkua paistoi, kun kinkkua söi ja kinkun päälle vielä konjakit jos toiset.

Asuimme keskellä ei mitään. Kirjaimellisesti. Tunsin varsinkin teini-iässä että olen kuin vankilassa kun minnekään ei päässyt ilman että äitini olisi kuskannut. Ja harvoin kuskasi. Joskus ei krapuloiltaan jaksanut lähteä kuskaamaan vaikka oli jo kauan aikaa sitten luvannut.

Olin kiltti teini (jos tuota salaa syömistä ei lasketa lukuun) ja nyt aikuisiällä (25v.) tuntuu kuin olisin vasta herännyt teini-ikään. Kapinoin, sanon vastaan, puhun todella törkeästi äidilleni. Olen käynyt terapiassa osittain lapsuuteni takia viim. 7 kk ja eilen aloin miettimään että josko jo äidilleni kertoisin että käyn terapiassa (vain mieheni tietää tämän). Ja kun hän kysyisi miksi, vastaisin että noh, eipä mulla mikään unelmalapsuus ollut. Mä oon niin varma että äitini kauhistuisi ja sanoisi vastaan, kieltäisi kaiken (kuten aina) sanomansa ja tekemänsä, jotka tuntuu jättäneen minuun ikuisen arven.

Hulluinta tuossa terapiassa on se, että kaunistelen jopa siellä lapsuuttani ja sitä tuskaa mitä olen saanut kokea. En pysty kertomaan asioita niinkuin ne todella ovat olleet :( En tiedä miksi teen sitä, koska en usko että terapia oikeasti auttaisi jos en pysty edes siellä olemaan rehellinen :(

Enkä tiedä miksi tämän kirjoitin, otsikkokaan ei tunnu vastaavan sitä mitä tällä haen. Kunhan halusin jollekin kertoa. Anonyymisti. Kun en pysty asioista rehellisesti kenellekään kertomaan. Tuskin tulen äidillenikään ikinä suoraan mitään sanomaan. :(

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

iha varmasti on jättänyt syvät arvet. Onneksi olet päässyt terapiaan käsittelemään asiaa, ehkä lopulta sen myötä pääset taaksepäin katsomisesta eteepäin katsomiseen ja elämään ilman menneisyyden taakkaa! Ja onneksi sinun toipumisellesi ei ole välttämätöntä että äitisi ymmärtäisi tekojaan, katuisi niitä tai edes tietäisi sitä miten olen lapsuutesi kokenut.

Vierailija
2/5 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmastio on paljonkin, minkä lapsuutesi kokemukset ovat aiheuttaneet. Yritä olla rehellinen terapiassa. Voit vaikka sanoa terapeutillesi, että olet huomannut kaunistelleesi täälläkin asiaoita, koska silloin voitte yrittää löytää syitä sillekkin käytökselle.

Hyvä, että olet nyt terapiassa. Voi olla, että jossain vaiheessa sinun täytyy kertoa tunteesi äidillesi. Joskus vikka kirjeen muodossa, jota et sitten edes lähetä. Pääasia ei ole, että äitisi ymmärtää tapahtuneen, vann että sinä saat sen käsiteltyä. Tsemppiä sinulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen mikä olet nyt ja sataprosenttisesti syömisesi korreloi vahvasti kotioloihin...äidin juomiseen ja mollaamiseen (ei äitisi ymmärtänyt, että omalla käytöksellään provosoi syömistäsi ja sitten lisäsi taakkaa vain moittimalla kun olisi pitänyt kysyä mikämättää). Mutta tämmösiä ne vanhemmat usein ovat..ja voi olla, että äitisi ei koskaan pysty menemään itseensä ja näkemään itsessään mitään vikaa..isästäsi puhut aika vähän..mitä hän teki näissä tilanteissa.

Yhtäkaikki lapsuuttasi et voi muuttaa, mutta terapissa voit elää lapsuuden kokemuksia uudelleen ja olla vapautuneesti vihainen vanhemmillesi jne. OLE REHELLINEN TERAPIASSA ÄLÄKÄ KAUNISTELE ASIOITA SITÄ SINUN EI ENÄÄ TARVITSE TEHDÄ ..ELÄ TILANTEET UUDELLEN JA ANNA RAIVON TULLA SITEN PÄÄSET IRTI ÄITISI KAHLEESTA. OLET TURVALLISESSA YMPÄRISTÖSSSÄ JA SINUN EI TARVITSE ENÄÄ OLLA LOJAALI VANHEMMILLESI ANNA RAIVON JA TUSKAN TULLA se vapauttaa.

ONNEA SINULLE..olet hyvällä tiellä kun jo 25 vuotiaana olet paranemisprosessissa..on vielä monta hyvää vapauttavaa vuotta terveenä ihmisenä sinulla edessä.

Vanhempasi epäonnistuvat tehtävässää, mutta sinun ei tarvitse siirtää samaa paskaa omille lapsillesi kun ne tiedostat. Sinun lapsesi saavat elää turvallisemman lapsuuden ja uskompa hyvinkin, että painon kanssa ei tule ongelmia.

Vierailija
4/5 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sun kannattaa ajatella niin, että äidin ja vanhempien kanssa ei tarvitse enää jatkaa jos ei halua. Et ole tilivelvollinen.

Terapiassa ei kannata kaunistella, siitä ei mitään hyötyä ole.

Vierailija
5/5 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsuus vaikuttaa nykyisyyteenkin. Hienoa on kuitenkin, että elämässäsi on mies, jolle voit puhua avoimesti ja että olet päässyt terapiaan. Kokemuksesta voin sanoa että kannattaa puhua terapiassa niin rehellisesti tunteistaan kuin vain pystyy. Itse hyödyin eniten istunnoista, joissa päästiin rehellisyyden kautta asioiden ytimiin. Yllättävästi niistä seurasikin usein suunnattomia helpotuksen tunteita.

Voimia kohdata tunteet ja rakentaa onnellisempaa elämää!