Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt alkaa viikon kestävä nesteenpoistokuuri

Vierailija
14.05.2012 |

eli koetan saada painoa alas mahdollisimman paljon juomalla vettä, syömällä salaatteja, hedelmiä ja vihersmoothieta, ja jättämällä suolan pois. Kerron täällä miten sujuu. Osaan syödä terveellisesti, tiedoksi terveyspoliiseille, ja niin ettei paino nouse, mutta nyt tahdon turvotuksista eroon. Liikunta tulee olemaan pelkkää venyttelyä ja ehkä pari lenkkiä. Olen tosi jumissa, takareidet niin jumissa etten saa jalkoja suoraksi jos istun hetken, ja jalkaterät kramppaa kun niitä ojentaa. Tahdon vetreyden ja kevyen olon viikon päästä maanantaina! Katsotaan miten käy! Nyt on mukava pikkunälkä päällä, tämän tunteen aion pitää viikon.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmasosa purkillisella rahkaa ja yhdellä välipalakeksillä. Lisäksi pari hedelmää.

Välipalana vähärasvainen rahka.

Tein "oikean" ruuan vihersmoothien sijaan, täysin suolattoman ja mausteettoman kasvisannoksen, lisäksi kikherneitä ja raejuustoa. Maustoin tuoreella valkosipulilla ja suolattomalla omatekoisella guacamolella, tosi raikasta ja maukasta. Kasviksissa on itsessään niin paljon makua, ettei suolaa kaipaa.

Jospa puntarissakin näkyisi tuo suolan vähäisyys aamulla :)

Ap

Vierailija
2/21 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hetki kuuria jäljellä ja täytyy sanoa että tämä viikko on ollut menestys. Ei siksi että paino olisi hirveästi tippunut, vaan siksi että olen oppinut syömään (lähes)suolatonta ruokaa! Normaalisuolainen ruoka maistuu käsittämättömän suolaiselle, enkä pysty enää syömään sitä.

Katsotaan paino sitten maanantaiaamuna, nälkää en ole nähnyt. Lihaa en ole syönyt, se kun ei ilman suolaa varmaankaan maistu hyvältä, toisin kuin kasvikset. Eli musta tuli kasvissyöjä, olo on tosi hyvä ja aion jatkaa tätä kuuria ihan pysyvästi! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä hieno fiilis, kun turhat turvotukset lähtee pois.. Itse en edes tajunnut, miten paljon mussa oli turvotusta, ennen kuin kevensin reippaasti ja aloitin vedenjuonnin. Suolaa emme käytä muutenkaan lähes lainkaan.

Tsemppiä loppurutistukseen ja loppuelämään.

Vierailija
4/21 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suola on kyllä aika turha mauste, peittää alleen kaikki hienot maut. Tuo suositus 5 g/vrk on aivan liian iso määrä, ja ylittyy silti monella pahasti.

Ripsautin lohen päälle vähän limepippuria ja hauduttelin purjosipulin kanssa uunissa. Suolaa tuli olematon määrä mutta maistui silti hyvälle suolattomien kasvisten kanssa. Syön siis kalaa ja jonkun verran maitotuotteita.

Ennen en tuntenut janoa kuin tosi harvoin, mistäköhän se johtui, ehkä sammutin janon tunteen ruualla... nyt tarvitsen 2-3 litraa vettä päivässä,ja tuo menee alas helposti ja hyvällä juomahalulla :D.

Ymmärrän nyt todella hyvin kasvissyöjiä...liha mätänee suolistossa mikä on todella vastenmielistä (vessakäynnit on erilaisia kun p****a ei haise :D)

Vierailija
5/21 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tuollaisesta ruokavaliosta tarpeeksi suolaa? Sitäkin tarvitaan. Mulla alkaa huimaus ja pahoinvonti heti kun natriumtasot laskee alas todella helposti urheillessa ja muutenkin kesällä kuumalla säällä. Pelkästä rahkasta ja kasviksista tulee paha olo, vaikka niitä muuten usein syön mutta tarvitsen jotain suolapitoista tavaraa sen lisäksi. Toki pitäisi ns. normaali-ihmisen helposti saada virallisen ravintosuositusten mukaan tarpeeksi suolaa muutamasta leipäviipaleesta, mutta ei todellakaan toimi minulla. Ja suolan laatukin on toinen kysymys. Yleisvaikutelmani on kuitenkin että terveysintoilijat ovat ylihysteerisiä suolan suhteen.

Vierailija
6/21 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on korkea verenpaine joten en suolaa tarvitse enkä kaipaa.

Natriumia, kaliumia ja magnesiumia saa riittävästi terveellisestä ruuasta ilman suolalisäystä, itseasiassa suola on lisäaine ja myrkky, ainoa mikä suolassa on hyvää on jodi. Luonnollinen ruoka ei ole suolaista, eli se ruoka mitä ihmisen alunperin olisi tarkoitus syödä...

Mieluummin maustan voimakkailla kasviksilla, en ole mitään mausteita käyttänyt koko viikkoon lukuunottamatta kalan maustamista.

Mineraalisuolahan olisi terveellisempi vaihtoehto, ja varmaan sitä voisi urheilijat käyttää...? Se ei oikeastaan suolalle maistu, enkä tunne tarvitsevani sitäkään.

Jokainenhan saa olla terveysintoilija ja ylihysteerinen, se ei ketään vahingoita :)

Vierailija
7/21 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesin miettimään metsästäjä-keräilijöiden ja maanviljelykseen siirtyneiden ihmisten ruokavaliota ja löysin äkkiseltään tämän. En ole asiantuntija mutta virallisia ravintosuosituksia saa kyseenalaistaa.

"Although we think of early man as accustomed to a low-sodium intake, at least inland and at higher elevations,

salt springs, salt outcroppings, and salt caves were discovered by human beings early and were exploited or

mined for millennia. Salzburg, Salt Lick, and Salts Cave remain as place names, to remind us of their original

functions. Salts Cave in Kentucky provided Glaubers salt (sodium sulfate), a remedy for constipation Sea salt

entered into trade channels early in the Neolithic and was traded hundreds of miles inland. Though wood ashes

served as a low-sodium and high-potassium condiment for the Indians of the Southwest, some of our cultivated

plants, Including beets and carrots, do provide as much as 200 mg of sodium per edible portion. Some of our

ancestors may have had a considerable sodium intake, even before salt was regularly used for the preservation

of fish and meats."

http://www.transformationinstitute.org/Assets/WhatDidOurAncestorsEat.pdf

Ja tämä, jos ketään kiinnostaa.

http://chriskresser.com/shaking-up-the-salt-myth-the-human-need-for-salt

Jokainen syököön niin kuin haluaa. Jos ei puutosoireita ole niin kai se sitten käy.

Vierailija
8/21 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekan yön aikana lähti 1,1 kg ylimäräisiä nesteitä.

Söin tuhdin iltapalankin, ettei nälkäkään ole vaivannut yhtään. Ihanaa! :)

Aamulla heräsin niin pirteänä, että oikein ärsytti, kun olisin saanut nukkua. Kevyempi ruoka piristääkin!

Vierailija
9/21 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähti 2,2 kg. Ihan hyvin kun ajattelee etten ollut yhtään nälässä, vatsa toimi, ei tarvinnut juoda mitään oksettavia litkuja (nutriletit ym.) eikä ollut YHTÄÄN MIELIHALUJA.

Olen ollut virkeä ja voimissani koko viikon, ja kilot on lähteneet siitä tavarasta mitä pitikin, sen näkee ihon kiinteytymisenä. Lihakset erottuu selvemmin, (mulla on hauikset!) kasvot kaventuneet, silmänaluset ei ole niin tummat. Jos ulkonäköön tuli noin selkeitä eroja, mitenkähän sisuskalujen laita...?

Miten hienossa kunnossa tässä tulenkaan olemaan viikkojen päästä kun jatkan tätä linjaa, ei tulisi mieleenkään lopettaa! :)

Vinkiksi kaikille jotka tekee ruokaremontin:

-syökää säännöllisin väliajoin ja ennen kuin tulee hirmuinen nälkä

-jättäkää liha pois kokonaan, kalaa, papuja, pähkinöitä ym. tilalle (voi sitä lihaa silloin tällöin syödä, ihan mitä tahansa voi syödä, mikään ei ole kiellettyä)

-tehkää ruuat itse, hyödyntäkää pakastealtaiden vihanneksia, pitäkää kasviksia ja hedelmiä aina kotona

-viherpirtelö on helppo tapa syödä salaattia/marjoja/hedelmiä (monta kärpästä yhdellä iskulla)

-vilja täysjyväksi, vähentäkää käyttöä (yksi pala leipää + puuroannos päivässä riittää)

-kuivatut hedelmät ja jugurtti herkuiksi (tavallisella sokerilla makeutettu jugurtti)

-suola lähes kokonaan pois

-vettä paljon

-kohtuudella vähärasvaisia maitotuotteita

-rasvoina oliiviöljy, kalaöljyt, pähkinät

-älkää miettikö että "tämä ruoka ei ole niin hyvää kuin se mitä söin ennen", miettikää mitä aineita elimistö tarvitsee

Vierailija
10/21 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suola on hyvää! mulla on hawajin mustaa ja vaaleanpunaista etelä-amerikasta. namm!

tosin en ole lihava.

Vierailija
11/21 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suola on hyvää! mulla on hawajin mustaa ja vaaleanpunaista etelä-amerikasta. namm!

tosin en ole lihava.

verenpaineesi, optimaalinen verenpaine on 100/60-70mmHg. Veikkaan ettet tuohon pääse millään suolalla.

En ole väittänyt keksineeni mitään, tein vaan ruokaremontin. Käykö noin kateeksi kun et itse kykene?

Vierailija
12/21 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa niiden, joilla ei ole ongelmia verenpaineen kanssa, ei ole mitään syytä vältellä suolaa. Itselläni ei ole moisia ongelmia vaikka iha normaalisti suolaa käytänkin.

Vierailija
13/21 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa niiden, joilla ei ole ongelmia verenpaineen kanssa, ei ole mitään syytä vältellä suolaa. Itselläni ei ole moisia ongelmia vaikka iha normaalisti suolaa käytänkin.

ajattelin nuorempana. Nyt ajattelen vain, olisinpa tajunnut aiemmin. Ap

Vierailija
14/21 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin en ole lihava.

verenpaineesi, optimaalinen verenpaine on 100/60-70mmHg. Veikkaan ettet tuohon pääse millään suolalla.

En ole väittänyt keksineeni mitään, tein vaan ruokaremontin. Käykö noin kateeksi kun et itse kykene?

Tuolla egoremontin tuloksella et kohta mahdu ovesta sisään vaikka 2,2 kiloa onnistuitkin pudottamaan.

Vierailija
15/21 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin syödä ja juoda kaikkea mitä haluan ja olen erittäin hyvässä fyysisessä kunnossa. päinvastoin, minua kadehditaan. olen syntymäfiksu, ei tartte mitään remontteja tehdä.

Vierailija
16/21 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli en saa suolaa muualta kuin purkista. Ja joudun lisäämään sitä ruokaani 7g päivässä, jotta lihakseni ei kramppaa ja verenpaineeni ei laske liian matalalle. Käytän ruususuolaa, se on parasta!

Vierailija
17/21 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin en ole lihava.

Tuolla egoremontin tuloksella et kohta mahdu ovesta sisään vaikka 2,2 kiloa onnistuitkin pudottamaan.

vaikka en mahtuisikaan, tarviiko silti olla niin negatiivinen? En yhtään ihmettele miksi suomalaiset on maailman toiseksi lihavin kansa ja sydäntaudeissa maailman huippuja.

Laihtumista ei saa iloita, koska heti alkaa vittuilu! Menkää itseenne, ei näitä tarvitse lukea jos ei kiinnosta, vielä vähemmän kommentoida negatiivisssen sävyyn!

Pienikin painonpudotus on saavutus, sen tietää jokainen kilojen kanssa kamppaileva. Jos kokee löytäneensä ruokavalion joka sopii ja parantaa omaa terveyttä, eikö siinä ole ilon aihetta kerrakseen?

Vierailija
18/21 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin en ole lihava.

vaikka en mahtuisikaan, tarviiko silti olla niin negatiivinen? En yhtään ihmettele miksi suomalaiset on maailman toiseksi lihavin kansa ja sydäntaudeissa maailman huippuja.

Laihtumista ei saa iloita, koska heti alkaa vittuilu! Menkää itseenne, ei näitä tarvitse lukea jos ei kiinnosta, vielä vähemmän kommentoida negatiivisssen sävyyn!

Pienikin painonpudotus on saavutus, sen tietää jokainen kilojen kanssa kamppaileva. Jos kokee löytäneensä ruokavalion joka sopii ja parantaa omaa terveyttä, eikö siinä ole ilon aihetta kerrakseen?

Mä aloin tätä ketjuasi lukemaan koska otsikko kiinnosti. Itse sä käännyit vittuilevaksi hihhuliksi tuolle joka sanoi ettei mitään remontteja tarvitse.

Vierailija
19/21 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uudestaan numeroitten 12 ja 13 kirjoitukset.

Jos sun tekstiin kommentoidaan blaa blaa, mitähän se voisi tarkoitaa? Mulle se tarkoittaa, ole hiljaa, ei vois kiinnostaa vähempää.

Ja toinen vittuilee että taas joku mamma keksinyt pyörän uudestaan. Joo, jokainen nämä jutut tietää, mutta kuka niitä pystyy ja haluaa noudattaa, on eri asia.

Itse olen pirun ylpeä, että ensimmäistä kertaa elämäni aikana vietin lihattoman ja suolattoman viikon, ja jaksoin treenata ja urheilla kuin ei mitään dieettiä olisikaan. Tee sama perässä, ja laihdu vielä 2.2 kg.

Vierailija
20/21 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei hirveästi noista saa irti, mutta tässä suomeksikin jotain:

Maapallolla on edelleen yhteisöjä, jotka eivät käytä suolaa ravinnossaan. Näissä yhteisöissä elävien verenpaine on iästä riippumatta noin 100/60–70 mmHg, joka vastannee ihmisen optimaalista ja lajityypillistä verenpainetasoa. Suomalaisista valtaosalla verenpaine nousee iän mukana. Aikuisikäisistä noin 80 %:lla verenpaine ylittää tason 120/80 ja noin puolella tason 140/90 mmHg. Kohonneen verenpaineen haitat ilmenevät väestötasolla ilman selvää kynnysarvoa jo systolisen verenpaineen tasolta alle 120 mmHg diastolisen verenpaineen tasolta alle 80 mmHg alkaen. Haitat näkyvät valtimon seinämien rakenteen ja toiminnan muutoksina, sydänlihaksen kuormittumisena ja viime kädessä lisääntyneenä aivohalvaus- ja sepelvaltimotautisairastavuutena ja -kuolleisuutena (6,7,8).

Suolan terveysvaikutukset saattavat ulottua sydän- ja verisuonisairauksia laajemmalle. Runsas suolan käyttö lisää kalsiumin eritystä virtsaan ja voi siten altistaa osteoporoosille. Runsas suolan käyttö voi lisätä myös keuhkoputkien supistumistaipumusta ja altistaa astmalle. Kiniinivaikutukset voivat säädellä tulehdusta. Runsas suolan käyttö lisää mahasyövän riskiä. Ennusteeseen perustuva tieto suolan käytön yhteyksistä ja sen vähentämisen vaikutuksista luunmurtumiin, astmaan ja tulehdussairauksiin puuttuu.

Antti Jula

ylilääkäri

Kansanterveyslaitos

väestötutkimuslaboratorio

Mulla on painavasta syystä verenpainemittari kotona, ja mittailen tosiaan omassa rauhassa eli ei tule virhemittauksia. Katsotaan vaikka parin viikon päästä, onko totaaliruokavaliomuutos tuonut muutoksia tuohon...

Enkä tosiaan ihan kokonaan suolasta luovu, ripaus esim. kalan päälle, ruisleivässähän sitä on sekä kasvistahnoissa mitä käytän leivän päällä jne. Mutta mitään valmisruokia tai makkaroita en syö, niin helppo säädellä. Natriumin tarvehan on todella pieni, ja tulee ihan automaattisesti luonnon ruoka-aineista.

Mutta suolan käyttö on tottumiskysymys, ei enää kaipaa kun jättää hetkeksi pois. Ja asennekysymys myös, pitää tietenkin itse haluta muutosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi