En jaksa työelämää.
Kommentit (77)
Rikkaimmat omistavat yhtä paljon kuin puolet maailman väestöstä
Maailman 85 rikkainta ihmistä omistaa yhä paljon kuin köyhimmät 3,5 miljardia ihmistä yhteensä, kansalaisjärjestö Oxfamin raportista selviää. Järjestö on huolestunut siitä, kuinka vauraus vaikuttaa poliittiseen päätöksentekoon.
Rikkain prosentti ihmisistä omistaa yhteensä 65 kertaa niin paljon kuin köyhin puolisko maailman väestöstä, Oxfam kertoo raportissaan, jota siteeraa brittilehti The Guardian.
Vaurauden kasautuminen pienen ihmisjoukon käsiin on vakava uhka poliittiselle ja taloudelliselle vakaudelle, järjestö muistuttaa.
Monilla alueilla, kuten Euroopassa ja Yhdysvalloissa vauraus on kuitenkin jakautunut yhä epätasaisemmin toisen maailmansodan jälkeen.
Yhdysvalloissa rikkain prosentti on haalinut 95 prosenttia finanssikriisin jälkeen syntyneestä kasvusta. Köyhin 90 prosenttia väestöstä taas on köyhtynyt samalla ajanjaksolla.
Rohkaiseviakin esimerkkejä toki on. Latinalaisessa Amerikassa epätasa-arvoa taas on viimeisen vuosikymmenen aikana onnistuttu vähentämään esimerkiksi progressiivisella verotuksella ja julkisten palvelujen parantamisella.
Rikkauksien kasaantuminen näkyy politiikassa
Tyosta on tullut kummallista sijaistoimintaa. Haluaisin perusasioiden aarelle. Tuntuu, etta kaikki on vain turhaa puhetta, jargonin suoltamista jne. Haluaisin rauhalliseen, vuorovaikutukselliseen tuokioon, jossa ehditaan keskittya siihen, mita tehdaan ja ajatella sita.
Tyosta on tullut kummallista sijaistoimintaa. Haluaisin perusasioiden aarelle. Tuntuu, etta kaikki on vain turhaa puhetta, jargonin suoltamista jne. Haluaisin rauhalliseen, vuorovaikutukselliseen tuokioon, jossa ehditaan keskittya siihen, mita tehdaan ja ajatella sita.
Demokratia on rahan valta, elämme rikkaan eliitin dikatatuurissa.
Dokumenttiprojekti: Talouden madonluvut
Ahneus vai vikaa järjestelmässä?
Varallisuus jakaantuu edelleen epätasaisesti ja vain harvat hyötyvät
enemmistön tekemän työn hedelmistä. Onko syynä ahneus, vai onko
ongelma järjestelmässä?
Mä odotan innolla, että pääsen virallisesti työelämään, koska alkaa kyllästyttämään koulunkäynti. Olen jo 22 ja vielä ois pari vuotta koulua käytävänä, kunnes pääsen ns. oikeisiin töihin. Ennen tätä koulua pidin välivuotta ja olin koulutusta vastaavissa töissä ja se tuntui lomalta itse opiskeluun verrattuna. 8-16 töitä ja vapaa-ajalla ei tarvinnut ajatella mitään töihin liittyvää. Mulla siis on graafisen suunnittelun koulutus alla ja nyt opiskelen korkeakoulussa markkinointia.
Pidän opiskelua rankempana kuin työelämää. Toki jos työstään ei tykkää ja ilmapiirikin on perseestä, niin sit asia erikseen.
Minä olen tutkija ja saan koko ajan istua hankekokouksissa, esitellä töitäni konferensseissa ja soitella ympäriinsä kysellen rahaa ja dataa. Se siitä tutkijankammiosta.
Se on tämä nykyajan työtahti. Kun porukkaa jää eläkkeelle ei uusia palkataa vaan jäljelle jäävät tekevät useamman ihmisen työpanoksen.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 19:48"]
Mä odotan innolla, että pääsen virallisesti työelämään, koska alkaa kyllästyttämään koulunkäynti. Olen jo 22 ja vielä ois pari vuotta koulua käytävänä, kunnes pääsen ns. oikeisiin töihin. Ennen tätä koulua pidin välivuotta ja olin koulutusta vastaavissa töissä ja se tuntui lomalta itse opiskeluun verrattuna. 8-16 töitä ja vapaa-ajalla ei tarvinnut ajatella mitään töihin liittyvää. Mulla siis on graafisen suunnittelun koulutus alla ja nyt opiskelen korkeakoulussa markkinointia.
Pidän opiskelua rankempana kuin työelämää. Toki jos työstään ei tykkää ja ilmapiirikin on perseestä, niin sit asia erikseen.
[/quote]
Niin minäkin ajattelin opiskeluaikoina. Kaksi ensimmäistä työvuotta menivät vielä alkuhuumassa. Olen unelma-alallani.
Sitten väsyin työelämään. Nyt aamuisin vituttaa töihin meno joko hiukan tai hiukan enemmän. Nautinto työstä on kadonnut.
Enkä pidä itseäni minään laiskurina. Sairapäiviä on keskimäärin yksi joka toinen vuosi.
En tajua valituksianne aina. Saahan niitä Sammon osakkeita omistaa kuka hyvänsä. Kyllä siinä köyhänkin tuloilla voi yhdessä eliniässä muuttua kapitalistisiaksi. Toisaalta Nallessa näkyy, ettei ikuinen loma ole hyväksi ihmiselle.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 19:53"]
Se on tämä nykyajan työtahti. Kun porukkaa jää eläkkeelle ei uusia palkataa vaan jäljelle jäävät tekevät useamman ihmisen työpanoksen.
[/quote]
Niinpä. Ja se on kumma juttu, että aina sen keskivertotyöntekijän palkka on aina aivan liian suuri ja siitä pitää joustaa, mutta johto sen kun porskuttaa ja nostaa palkkioita, palkkaa, bonuksia ja erikoisetuja. Nallekin nosti hallituspalkkiotaan Nordeassa 260 000:een. Tai tapaus Ailus ja vakuutusrahastojen miehet (niistä ei enää puhutakaan mitään, kun saatiin tuo "ahne akka" syylliseksi.), jotka jäivät palleilleen nostamaan runsaita etujaan.
Tuommoisten johtajien käsitys tavallisen ihmisen elämästä on jo hämärtynyttä utopiaa. Ei ne edes tajua, että kaupassa tavis joutuu vertailemaan kilohintoja ja jättämään monia mielitekoja pois kärryistä, että rahat riittää.
En mäkään. Makaisin mieluummin kaikki päivät sohvalla. Kannatti opiskella yliopistotutkintoa 7 vuotta...
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:35"]
En mäkään. Makaisin mieluummin kaikki päivät sohvalla. Kannatti opiskella yliopistotutkintoa 7 vuotta...
[/quote] Minä stressaisn jo työttömyydestäni, mutta mähän elän sun unelmaa! AAH!
mikä siitä niin mahdotonta tekee?
Nukuttaa aina.Mielenterveys lääkkeet ei auta.Ahdistaa, jännittää ym..
Mul on ihan samanlaiset fiilikset. En haluaisi olla koko ajan esillä - ihmisten kanssa. Joudun tsemppaamaan itseäni hirveästi näitten ihmissuhdejuttujen kanssa ja ne rasittaa henkisesti tosi paljon. (tyyliin: miks tuo työkaveri ei sano mulle huomenta? Mitä tuo työkaveri odottaa multa? ym)
Toisaalta kai tääkin on ammatinvalintakysymys, pitäis kai alkaa joksikin tutkijaksi tms ammattiin mis vois olla ns pimees kopis yksinään kaikki päivät.
Mutta siis ahdistaa ja stressaa, en haluaisi olla tyelämässä, viihtyisin oikein hyvin kotona.
mä viihtyisin myös paremmin kotona työttömänä mut rahatilanne ei salli. Mun ainoa motivaationi on tällä hetkellä raha. En tiiä kauanko se riittää...
kannattaa miettiä onko mahdollista vaihtaa johonkin vähemmän sosiaaliseen työhön, mutta enemmän se on oman pääkopan asetuksista kiinni miten paljon muiden ihmisten tekemiset ja tekemättömyydet häiritsee.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:50"]
mä viihtyisin myös paremmin kotona työttömänä mut rahatilanne ei salli. Mun ainoa motivaationi on tällä hetkellä raha. En tiiä kauanko se riittää...
[/quote]
sama täällä.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 17:59"]
Voi v*tun urpot olkaa onnellisia että teillä edes on niitä töitä. Hienoa että sellaset ihmiset jotka vaan nyyhkii että "voi kun ois ihana olla työttömänä kotona" vie työpaikat niiltä joilla olisi oikeasti motivaatiota tehdä vaikkapa ne teidänkin työt. (y)
[/quote]
Itse näköjään olet urpo. Avaa silmät! Ei ole kyse siitä etteikö ihmiset olisivat kiitollisia työstä mutta kun se mitä nykypäivänä vaaditaan työelämässä työntekijältä, on mennyt kohtuuttomuuksiin. Puhumattakaan tuosta, että lomat eivät ole riittäviä nähden työmäärään.
Kyllähän se näin tuntuu menevän, että ainoat ketkä hyötyvät tästä nykyisen kaltaisesta järjestelmästä, jotka ovat tämän järjästelmän luoneetkin, ovat se maapallon rikkain väestö, jota ei montaa prosenttia ole :/