Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6- ja 10-v lapset keskenään junamatkalle, joka kestää tunnin

Vierailija
12.05.2012 |

- mietin että misthän kannattaa heille paikka varata

- mitä pitää huomioida

- ja saako tuon ikäiset matkustaa keskenään?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas 6 v. selviää yksin esim. vessassa käynnistä heiluvassa/paskaisessa junan vessassa?

No kyllä on jotain pahasti pielessä jos 6-vuotias ei osaa käydä itse vessassa.

Aivan rennoin mielin voi päästää, varsinkin jos 10-v mukana. Ja noin lyhyt matka !

Vierailija
2/24 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ehkä itse saisi edes junan wc:n ovea auki, ne on hieman mutkikkaita. (Ja wc:n huuhtelu varsinkin) Mutta toisaalta joo, eikö voisi olla tunnin käymättä vessassa - varmaankin. Ja olisihan isompi sisarus peräänkatsomassa sentään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin ihan että oih jos mun oma 6v söis siellä junassa yksin leipää ja miettisi että kohta käyn leikkivaunussa... äidin sydäntä kyllä vähä kääntäis... Itse kyllä saattaisin lapset tai pakottaisin mummon hakemaan.

olin 6-vuotias (n.20 vuotta sitten), matkustin ekaa kerralla junalla yksin n. 2h matkan. se oli jännää. Oli huippua suunnitella "ohjelma" itse, esim. nyt syön leivän, sitten käyn leikkivaunussa, sen jälkeen luen kirjaa ja sitten juon mehua. Vieläkin muistelen lämmöllä tuota matkaa hehe :)

Sori meni vähän ohi aiheen.

Vierailija
4/24 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnin matka on niin lyhyt eikä siinä varmaan ole välipysähdyksiäkään. Ilmoitat vain vaunun numeron sille, joka tulee vastaan. On varmasti lapsista jännää.

Vierailija
5/24 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hyi helvetti! Oon ite miettiny, että koululaisena saa alkaa tyttö kulkemaan bussilla mummolaan 2h matka, mutta en kyllä uskalla päästää. Sitä ei koskaan tiedä mitä hulluja sattuu samaan bussiin, junaan. Vuosi sitten matkustin itse reilun 2h matkan bussilla, ja oli todella pelottavaa kun kyydissä oli erittäin arvelluttava henkilö, jolle kukaan ei uskaltanut oikein mitään sanoa. Vaikka kukaan ei lapseen koskisikaan, tai edes puhuisi lapselle mitään, niin samassa bussissa/vaunussa jonkun hullun kanssa olo voi olla pelottavaa/ahdistavaa.

Vierailija
6/24 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummityttöni alkoi 6-vuotiaana reippaana eskarilaisena käymään luonani reilun tunnin matkan päässä ilman vanhempiaan. Minulla ei ole autoa/ajokorttia ja noutaminen oli hankalaa eivätkä vanhempansakaan päässeet aina tuomaan. tyttö kuitenkin viihtyi meillä ja me pidimme häntä mielellämme, joten kehitimme systeemin, jossa tyttö tuli kännykkä mukanaan bussissa, jossa mukana bussiemäntä. Äiti antoi tytön bussiemännälle ja kertoi kuka on vastassa. Tytölle soitettiin pari kertaa matkan aikana ja lopulta bussiemäntä luovutti tytön minulle tai miehelle. Toimi loistavasti.

Nyt tyttö on jo 10 ja kulkee sujuvasti tietenkin ihan itse. KÄy yhä vieläkin meillä noin kerran kuussa/kuudessa viikossa yhden viikonlopun viettämässä, tosin nyt jo välitsee junan tai bussin tilanteen mukaan. PIenenä emännällinen bussi tuntui vaan turvallisemmalta.

Vierailija
7/24 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasi käydä vessassa ja osasi ostaa karkkia myyntikärrystä.

Kun siinä vielä höösäsin asemalla että muista sitten että et jää Tampereella pois vaikka ne kuuluttaa sitä ja tätä, niin heti vanhempi rouva siinä viereisessä penkissä sanoi että kyllä me katsotaan perään. Matka meni hienosti eikä mulla ole epäilystäkään ettei se olisi mennyt yhtä hienosti jos mukana olisi ollut 6-vuotias pikkuveli.

Mutta lapsi on kyllä matkustanut jo pari vuotta bussilla kaverin luokse toiseen kaupunkiin 2 h matkan ja mummolaan bussilla yli 3 h matkan. Junassa oli nyt ensimmäistä kertaa yksinään.

Ja jos kyse on kerran tunnin matkasta niin en epäilisi eteivät selviä. Varaa tietenkin vierekkäiset paikat. Intercity junassa varasin paikan ekasta kerroksesta vaikka ensin mietin että otan sieltä leikkialueen vierestä.

Vierailija
8/24 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja asema jolla heidän pitää jäädä pois on tuttu, ja joku on vastassa heitä niin pistä ne junaan vaan.

Varaa paikka pikkuhytistä 1-kerrosvaunusta. Silloin saavat istua rauhassa.

Itse matkustin aikoinaan yksin laivalla Ruotsiin 11-vuotiaana.

iskä

Vierailija
9/24 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat kyllä tietää milloin lapsi on valmis matkustamaan ilman aikuisen seuraa.. Pääasiahan on, että lapsi ei tunne oloansa turvattomaksi. Oma lapseni on matkustanut saman ikäisen serkkunsa kanssa jo 7-vuotiaana 5 tunnin junamatkan. Oli todella innoissaan ja matka sujui loistavasti. Sen jälkeen on mennyt väliä useaan otteeseen yksinkin. Selvästi pitää siitä, että häneen luotetaan.

Välillä kyllä kauhulla katselen, miten nykyisin monet vanhemmat hyysäävät yli 10-vuotiaitakin lapsia ja vahtivat / turvaavat jokaista askelta. Miten näistä kasvaa reippaita, oma-aloitteisia nuoria??

Vierailija
10/24 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- mitä pitää huomioida

tai vaikka molemmat? tai joku hullu puukottaa ne junassa?tai ne menee junasta ulos, ja jää asemalle?

Vierailija
11/24 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas 6 v. selviää yksin esim. vessassa käynnistä heiluvassa/paskaisessa junan vessassa?

Vierailija
12/24 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- mitä pitää huomioida

tai vaikka molemmat? tai joku hullu puukottaa ne junassa?tai ne menee junasta ulos, ja jää asemalle?

Mutta aika vatipää mukula saa olla jos ei käsitä ettei sieltä junasta voi kesken matkan "mennä ulos". Sillä silloinhan mukula ei pääse sinne minne oli tarkoitus päätyä, eikö vaan?

Jos minut olisi 10-vuotiaana isketty junaan itsekseni, en olisi varmasti uskaltanut jäädä pois ennen määrättyä pysäkkiä jossa odottaa tuttu turvallinen aikuinen.

Mitä hulluihin tulee, niin niitähän voi siellä junassa olla vaikka äidin tai isän kanssa matkustaisikin.

Lähijunaan en pistäisi lapsia itsekseen, kaukojunissa en ole törmännyt häiriköihin.

Vierailija
13/24 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi käy vessassa ennen kuin nousee junaan, siellä heiluvassa ja paskaisessa junan vessassa tuskin tarvitsee käydä tunnin matkan aikana.

Vierailija
14/24 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

katos löytyykö VR:n nettisivuilta vastaus, saako laittaa edes menemään keskenään.

Tiedän kyllä yksien sukulaislasten matkustaneen suunnilleen tuon ikäisinä muutamankin kerran juuri tuollaisen tunnin matkan mummolaan.

Vierailija
15/24 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella menee tavalliseen työmatkaankin tunti yhteen suuntaan...

Vierailija
16/24 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin 6-vuotias (n.20 vuotta sitten), matkustin ekaa kerralla junalla yksin n. 2h matkan. se oli jännää. Oli huippua suunnitella "ohjelma" itse, esim. nyt syön leivän, sitten käyn leikkivaunussa, sen jälkeen luen kirjaa ja sitten juon mehua. Vieläkin muistelen lämmöllä tuota matkaa hehe :)

Sori meni vähän ohi aiheen.

Vierailija
17/24 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisin laittaa. Siltikin olisin kauhusta jäykkänä. Miksei aikuinen voi saattaa tuota tunnin matkaa?

Vierailija
18/24 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtöasemalle vastaan ja siitä menisivät sitten kolmistaan, itse en pääse töiden takia ja lapset ovat siis menossa serkun synttäreille . mutta yritän ´kyllä vielä kysyä heiltä, että jos nyt yhdet synttärit jättäisivät väliin ja jäisivät poisl

Vierailija
19/24 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyysää sen 6-vuotiaankin.

Itse matkustin 9-vuotiaana Turusta Helsinkiin. Neuvottiin kellosta katsomaan, milloin olen perillä, että osaa mennä oikealla asemalla, kun kuulutukset ei aina kuuluneet. Ei pelottanut lainkaan. (Tosin nykyään on junat usein myöhässä.)

Vierailija
20/24 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikärajoituksia ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan