Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten arvioisit minua äitinä tämän perusteella:

Vierailija
12.05.2012 |

Vahvoja puolia äitiydessäni:

- olen lempeä ja melko pitkäpinnainen. Joskus toki suutunkin. Jos tulee isompaa riitaa, huutoa tai erimielisyyttä, selvitän asiat jälkikäteen lasten kanssa, perustelen toimintani ja pyydän tarvittaessa myös anteeksi (lähinnä huutamista)

- kunnioitan lapsiani, en koskaan halveksu tai piikittele heitä.

- olen johdonmukainen kasvattajana

- huolehdin tarkasti lasten turvallisuudesta esim. leikeissä, liikenteessä jne

- laitan rajat mm. median käytölle ja kotiintuloajoille

- edellämainittuihin liittyen annan iänmukaisia vapauksia, höllään narua pikku hiljaa että lapset oppivat myös itsenäisyyttä

- huolehdin säännöllisestä päivärytmistä, mutta en katso maailman kaatuvan jos vaikka iltaruoka siirtyy tunnilla

- pyrin keskustelevaan ja perustelevaan kasvatustyyliin. Vältän mahdollisuuksien mukaan sokean tottelemisen vaatimusta (paitsi taaperoiässä, jolloin lapsi ei vielä ymmärrä perusteluja). Isommille (leikki- ja kouluikäiset) pyrin aina perustelemaan säännöt ja kiellot.

- osoitan paljon hellyyttä esim. kosketuksin ja sanoin

- osoitan kiinnostusta lasten tekemisiin ja kuulumisiin

- pyrin luomaan ilmapiirin, jossa kaikesta saa puhua, vaikeistakin asioista

Heikkouksiani:

- olen aika herkästi stressaantuva ja ahdistuva. Vaikka pyrin säästämään lapset huoliltani, he saattavat aistia stressin olemuksestani

- joissakin tilanteissa olen varmasti ollut ylisuojeleva, mutta olen yrittänyt löytää tässä kultaista keskitietä

- lapseni ovat hyvin erilaisia, ja minusta tuntuu usein etten pääse kuopuksen kanssa samalle aaltopituudelle. Mietin joskus, teenkö kuopukselle tahtomattani hallaa kasvattamalla häntä jotenkin "väärin". Parhaani yritän kuitenkin.

- olen melko ujo vieraassa seurassa enkä osaa välttämättä rohkaista lapsianikaan reippauteen, saati kyynärpäätaktikkaan, jota itse asiassa paheksun ihmisissä.

- joskus mietin, olenko ollut liian ankara esim. moraalikysymyksissä (tyyliin ei saa kiusata, lyödä, valehdella, ajaa vain omaa etuaan jne)

Mielipiteitä, olenko hyvä vai huono äiti ja millä perusteella niin?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ja normaali siksi, että osaat myös tunnistaa ja tunnustaa epäkohtia itsessäsi ja omassa toiminnassasi.

Epänormaalia olisi, jos ihminen kokisi olevansa aivan täydellinen kaikessa mitä tekee. Täydellisiä ihmisiä ja äitejä ei olekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan