Vasta oli dokumentti aiheesta ADHD ja tosiaan ympäristön/vanhempien vaikutus
on merkittävä!!!!
Ei ehkä puolet/puolet, mutta ei ne diagnoosit pelkästää geneettisiä ole! Eli kuten toisessa ketjussa oli, niin ADHD lapset tarvitsevat vielä tarkemmat rajat ja säännöt kuin ns. tavislapset. Valitettavan monet vanhemmat nostavat ködet pystyy, että "kun se nyt vaan on tuollainen".
Eli monia ADHD lapsia "kasvatetaan" normaalilapsia vähemmän, vaikka tarvitsisivat paljon enemmän.
Sanokaa mitä sanotte, tämä on totuus!
(ja ne diagnoosilasten vanhemmat räjähtää... Mutt joo, kyllä sillä teidän kasvatustavallanne on paljon suurempi merkitys, kuin mitä luulette!)
Kommentit (23)
..että jos minä, adhd-lapsen äiti, kerron ketjussa kuinka olen suoranainen natsi niin johan saan tusinan mammoja kimppuuni. "Voi kun säälin sun lasta", "kunpa et olisi noin tiukkis", "lapsesi elämä on varmaan hirveää" jne. Ja miksi? Koska en anna lapseni kuvitella että sairautensa vuoksi on oikeutettu mm. ohittelemaan, käyttäytymään kuin päätön apina ravintolassa...hän saa tietenkin tarvitsemansa tuen eskarissa ja käytämme monia adhd-lapsille suositeltuja apukeinoja arjessa. Mutta huonoa käytöstä en hyväksy, ja olen todella tiukka rajojen suhteen.
Tuntuu että olen melko yksin ajatusteni kanssa, sillä ammattilaiset joita olemme tavanneet, ovat paria lukuunottamatta olleet täysin hyödyttömiä. Samaa lässynläätä ymmärtämisestä, joustamisesta...kysyinkin viimeksi että jos pitää antaa eskari-ikäisen lähteä vaeltamaan kesken tunnin, mitenköhän käy koulussa? Siihen eivät osanneet vastata. Myös päiväkodin erityisopettajat antavat mielestäni liikaa näissä periksi, mm. retkelle ei tarvinnut lähteä kun sai raivarit (saa aina näissä tilanteissa). Ei näin!
Adhd on neurologinen sairaus, käytöshäiriö tunnepuolen häiriö. Know the difference! Oma adhd-poikani ei kiusaa, itseasiassa inhoaa kaikkea siihen liittyvää ja on hyvin naiivi näissä asioissa, kuvittelee että muutkin ovat lähtökohtaisesti ystävällisiä eivätkä kiinnitä huomiota erilaisuuteen. Maailma on kyllä opettanut että toisin on...:( Ns. tavislapset kiusaavat, syrjivät ja härnäävät aina kun silmä välttää.
sitten millään:
Adhd Ei tarkoita samaa kuin käytöshäiriö.
Käytöshäiriö EI tarkoita samaa kuin adhd.
Ymmärtääkö kaikki?