Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko lähihoitajakouluun vaikea päästä?

Vierailija
11.05.2012 |

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yo-kirjoitusten jälkeen (ämmän paperit, ka jotain 8,4) pyrkimässä kahdesti sairaanhoito-oppilaitokseen ja siinä samalla lähihoitajaksi.

Kummallakaan kerralla en päässyt. Sain peräti hylätyn, koska "en soveltunut alalle" (paineensietokyky).

Pääsykokeet kestivät pitkän päivän, oli psykologisia testejä, haastattelu, ryhmäkeskustelua yms. Ihan tarpeeksi haastava testi kyllä oli.

Itse en siis olisi huipputodistuksellakaan päässyt. Matemaattiset, äidinkielelliset, sosiaaliset jne. osa-alueet menivät oikein hyvin.

Vierailija
22/37 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajaksi pääsee kuka vaan kun työkkärikin sinne tyrkyttää monenlaista sakkia. Lähäreillä nyt vaan on hirveä tarve ylentää työnsä vaativuutta ja usein jopa pitää itseään pätevämpänä kuin ovat. Lähärille kuuluu perushoito mutta monesti olen nähnyt heidän pyrkivän työelämässä puuttumaan asiakkaan ohjaus- ja kasvatustyöhönkin johon heillä osaamista ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hain viime syksynä peruskoululinjalle lähihoitajakoulutukseen. Hakijoita oli 1300, 35 valitiin. Kuulin, että syksyisin on helpompi päästä, koska hakijoita on vähemmän. Ehkä siksi minäkin pääsin :) Minut siirrettiin aiempien koulutusteni vuoksi yo-pohjaiselle linjalle. en tiedä kuinka paljon hakijoita sille linjalle oli... Aikuiskoulutukseen viime syksynä oli 700 hakijaa. Joten jos laskee kaikki hakijat yhteen... kyllä lähijoitajat käyvät läpi todella tarkan seulan ennen kuin pääsevät opiskelemaan :)

Ihmettelen näitä kommentteja, että helppo päästä opiskelemaan. Luulen, että rannalle jääneiden katkeruutta. Olen myös lukenut täältä, että lähihoitajaksi pääsee kuka tahansa, joka pääsykokeessa piirtää sateenkaaria ja kukkasia ja sanoo, ettei ole koskaan juonut tai polttanut.

On totta, että käymme tarkat psykologiset persoonallisuustestit, psykologin ja opettajan syvähaastattelut läpi, mutta ei meidän opiskelemaan päässeiden ole tarvinnut olla mitään pyhimyksiä. Se mitä olemme keskenämme keskustelleet, niin kaikki olemme pääsykokeissa olleet ennen kaikkea rehellisia: pilven polton kokeiluista, alkoholin käytöstä, masennuksista ja masennuslääkkeiden käytöstä. Ei lähihoitajiksi valita pyhimyksiä tai täydellisiä ihmisiä tai pelkkiä uskovaisia, vaan rehellisiä ja tasapainoisia, empaattisia ihmisiä. Seula on todella tarkka.

Tuntuu, että täällä on vailla opiskelupaikkaa jääneiden katkeria kommentteja...

Tämä on kolmas ammatti, jonka opiskelen. En ole koskaan aiemmin käynyt läpi näin vaativaa ja raskasta koulutusta. Luulin tosissani, että tämä vastaa muita toisen asteen ammatillisia koulutuksia, jotka on helppo vetää läpi tosta noin vasemmalla kädellä vaikka... kuinka väärässä olinkaan... :D

Vierailija
24/37 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ylioppilas, jolla kahdeksan keskiarvo, hain kaksi kertaa ennenkuin pääsin edes pääsykokeeseen. Toisella yrittämällä sitten pääsin itse kouluun.

sinne lähihoitajaksi kun ei haeta sillä sun lukiotodistuksella vaan sun yläkoulun lopputodistuksella.

Vierailija
25/37 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajaksi pääsee kuka vaan kun työkkärikin sinne tyrkyttää monenlaista sakkia. Lähäreillä nyt vaan on hirveä tarve ylentää työnsä vaativuutta ja usein jopa pitää itseään pätevämpänä kuin ovat. Lähärille kuuluu perushoito mutta monesti olen nähnyt heidän pyrkivän työelämässä puuttumaan asiakkaan ohjaus- ja kasvatustyöhönkin johon heillä osaamista ei ole.

Sinulla ei taida olla minkäänlaista käsitystä, millaista lähihoitajan työ on esimerkiksi vanhainkodissa. Työ on fyysisesti ja psyykkisesti raskasta. Asukkaiden nostamista (joista suurin osa todella kankeita, eivät ota itse painoa ollenkaan jaloilleen..) Tuleppa kokeilemaan ja varmasti saat selkäsi kipeäksi. Jokapäivä saat kuulla haistattelua, kiroilua..voit saada nyrkistä ja tai potkun (et uskokkaan kuinka paljon näillä vanhoilla ja huonokuntoisilla asiakkailla onkin voimaa!) Lisäksi on vielä hankalia omaisia joille mikään ei riitä. Ja stten huolehdit jokaisen asiakkaan riittävästä perushoidosta vaikka olisi alimiehitys, sijaisija ei niin vain saa! Ja tee samalla listalla pitkää päivää yövuoroa jne peräkkäin tyylin yhdellä vapaalla viikossa.Tuleppa kokeilemaan siipiäsi lähihoitajana ja katsotaan onko se niin helppoa.

Vierailija
26/37 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitä kautta aikuiskoulutukseen (pääsykokeet on kaikille samat koulutusmuodosta riippumatta). En todellakaan ole mikään älykäs yksilö, mutta en myöskään ole tehnyt virheitä työssäni lääkkeiden annossa ym. ja olen kuitenkin antanut lääkkeitä kaikissa muodoissa (älykkäät tietää nämä muodot miettimättä). Olen myös saanut hyvin töit eli päivääkään!! työttömänä valmistumisen jälkeen ja nyt vakipaikan sain keväällä. Valmistuin siis keväällä 2011.

Eli kyllä tollompikin voi päsjätä. Tsemppiä!

Vierailija
27/37 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitä kautta aikuiskoulutukseen (pääsykokeet on kaikille samat koulutusmuodosta riippumatta). En todellakaan ole mikään älykäs yksilö, mutta en myöskään ole tehnyt virheitä työssäni lääkkeiden annossa ym. ja olen kuitenkin antanut lääkkeitä kaikissa muodoissa (älykkäät tietää nämä muodot miettimättä). Olen myös saanut hyvin töit eli päivääkään!! työttömänä valmistumisen jälkeen ja nyt vakipaikan sain keväällä. Valmistuin siis keväällä 2011.

Eli kyllä tollompikin voi päsjätä. Tsemppiä!

Tulipas kirjoitusvirheitä!! Johtunee siitä, että tein viime yönä yövuoron ja nyt olen ottanut pari kaljaa. Meillä lähäreillä on myös aikamoinen himo alkoon. Jos et ole ollut kuppilan miehiä ennen hoitoalaa, se ura voi aueta pääsykokeista.

*naurelee* =DD

Vierailija
28/37 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kolmas ammatti, jonka opiskelen. En ole koskaan aiemmin käynyt läpi näin vaativaa ja raskasta koulutusta. Luulin tosissani, että tämä vastaa muita toisen asteen ammatillisia koulutuksia, jotka on helppo vetää läpi tosta noin vasemmalla kädellä vaikka... kuinka väärässä olinkaan... :D

Yllätyin, miten paljon aikuispuolen lähihoitajakoulutukseen kuuluu laajoja kirjallisia tehtäviä. Mulla on pohjana yo-tutkinto (äidinkieli vahva laudatur...) ja amk-tutkinto, joten tekstin tuottamisessa ei onneksi ollut ongelmia. Välillä sai yökaudet nököttää koneen ääressä.

Mietin kyllä toisinaan, onko koulutuksessa paljonkin koulukohtaisia eroja. Olen työelämässä törmännyt moniin hirmu fiksuihin ja näppäriin nuoriin harjoittelijatyttöihin, mutta myös lähes kielitaidottomiin ulkomaalaisiin. Kummastuttaa, miten ihmeessä nuo maahanmuuttajat ovat päässeet testeistä läpi ja selviytyneet näyttösuunnitelmien tekemisestä sun muusta. Vai onko heille jotkut eri kriteerit...?

Vierailija
29/37 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

valtava pula, joten kaikki halukkaat pääsee persiin pesijiksi.

Vierailija
30/37 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kivenkolossa koulutetaan nykyään lähihoitajia, ja jos opiskelijoita, jotka työpaikalleni tulevat harjoittelemaan katson, voin vaikka vannnoa, että sinne kelpuutetaan kaikki. Siis ihan kaikki, mahdollisesta omasta ilmeisestä ongelmataustasta riippumatta.

Vierailija
31/37 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän luokan "huonoin" keskiarvo oli 6,9. Tosissaan siellä on ne pääsykokeet ja psykologin haastattelu ja ryhmähaastattelu vielä.

Vierailija
32/37 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se hassua kun ihmiset eivät ymmärrä sitä, että riippuu täysin paikkakunnasta, hakijamäärästä ja koulutuspaikasta mihin haet. Joo on tosi helppo päästä 6 keskiarvolla jos hakijoita on vähän ja esimerkiksi jotkut "uskonnolliset paikat" ottavat helpommin opiskelijoita vastaan. MUTTA Jos ollaan suurella paikkakunnalla, hakijoita on 200 ja 40 otetaav vastaan koulutukseen niin kyllä se nyt hyvänen aika on paljon vaikeampi päästä... Etenkin jos omaan sen 6. keskiarvon... siinä vähän mietittävää.

Vierailija
33/37 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sinne kun se on sentään koulu. Ajattele niitä ammatteja joihin ei tarvita mitään koulutusta: valokuvaaja, rekkakuski, kiinteistövalittäjä jne

Vierailija
34/37 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on totta, mutta kuka sanoo pitää mennä sinne, ois kiva jotain muuta

Vierailija
35/37 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2012 klo 02:03"]

Minä ylioppilas, jolla kahdeksan keskiarvo, hain kaksi kertaa ennenkuin pääsin edes pääsykokeeseen. Toisella yrittämällä sitten pääsin itse kouluun.

sinne lähihoitajaksi kun ei haeta sillä sun lukiotodistuksella vaan sun yläkoulun lopputodistuksella.

Minä ainakin hain lähihoitajakoulutukseen lukiotodistuksella.  Yo-pohjaiselle linjalle haetaan nimenomaan sillä.  Mitä horiset?

Vierailija
36/37 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sinne persoonallisuushäiriöiset pääsee heittämällä sisään niin ei voi olla vaikea päästä

Vierailija
37/37 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 13:30"]

Onhan sinne kun se on sentään koulu. Ajattele niitä ammatteja joihin ei tarvita mitään koulutusta: valokuvaaja, rekkakuski, kiinteistövalittäjä jne

[/quote]

Voisitko hiukan päivittää tietojasi?