HS: Opiskelijat opiskelemaan 12 kuukautta vuodessa
STTK:n puheenjohtaja Mikko Mäenpää patistaa työurapäätöksiä tekeviä poliitikkoja pohtimaan seuraavaksi, miten opiskelijat saadaan töihin nykyistä nopeammin. Hän ihmettelee, miksi työurien pidentämisestä keskustellaan lähinnä eläkeikäkysymyksenä samalla, kun opiskelijoilla on kuukausien joulu- ja kesälomat.
"Mikä järki tässä on, jos nopea valmistuminen on tärkeää? Miksei oppilaitoksia organisoida siten, että niissä voi opiskella 12 kuukautta vuodessa?" Mäenpää kysyi STTK:n edustajiston kevätkokouksessa tänään.
Lisäksi oppilaitosten pitäisi hänen mielestään järjestää pääsykokeita kaksi kertaa vuodessa, jotta nuoret eivät joutuisi odottamaan seuraavaa mahdollisuutta vuoden ajan.
Mäenpää epäili myös sen järkevyyttä, että lukio voidaan suorittaa neljässä vuodessa, kun se onnistuu kolmessakin.
http://www.hs.fi/kotimaa/M%C3%A4enp%C3%A4%C3%A4+Opiskelijat+opiskelemaa…
Kommentit (35)
ensinäkin lapset olisivat päivähoidossa 12 kk, vuodessa ja toiseksi kesällä ei voisi tienata rahaa, jolla perhe hankkii esim talvivaatteet jne.
Opettajille ei olisi mikään ongelma, koska ei ne nykyäänkään paljoa opeta. AMK:ssa opiskelijat tekevät ryhmätöitä ja sitten "opettavat" toisiaan. Opettajien palkat ihan liian isot siihen nähden minkä verran tekevät töitä.
Aikoinaan itse tein sivuaineista kesätenttejä ja kirjoitin esseitä kesällä, vaikka myös töissä kävin noin 25-30 tuntia viikossa. Samoin kävin töissä lukuvuosien aikana keskimäärin 20 tuntia viikossa ja silti valmistuin ihanteellisessa viidessä vuodessa maisteriksi.
Nyt yliopistolla työskentelevänä olen ehdottomasti sitä mieltä, että opiskelijoille pitäisi tarjota kesätenttimahdollisuuksia mahdollisimman paljon. Varsinaisia luentoja ja kursseja ei mielestäni ole järkevä pitää kesällä, koska muistan niiltä harvalat kurssilta jolla itse kesällä kävin, että moni jätti ne kesken. Turhauttavaa opettajalle valmistella kurssi, jota ei kukaan kuitenkaan jaksa kesällä suorittaa. Mutta siis kirjatenttejä!
Mä opiskelin HY:ssä 1990-luvulla ja tosiaan netto-opiskeluaikaa oli vaan 6-7 kk vuodessa. Mä valmistuin viidessä vuodessa, joista yksi vaihdossa, ja kävin töissä kanssa koko ajan.
, näin saamme niitä nuoria työelämään. Valmistuminen nopeutuisi, jos siihen on kykyjä ja halua. Sen sijaan tulee huono olo, kun kuuntelee puhetta työurien pidentämisestä. Niinpä niin, siellä niitä syrjäytyneitä nuoria makaa himassa pilvin pimein. Ja asiakkaina kohtaa vaikka kuinka paljon keski-ikäisiä työkyvyttömyyseläkeläisiä, itseäni paljon nuorempia.
Nyt pitää tehdä nuorten asioille jotain, mm. opiskelun nopeuttaminen. Juuri niin, että pitää olla mahdollisuus opiskella halutessaan myös kesällä. Opintotukea pitää korottaa, ei jokainen opiskelija jokaisessa kaupungissa löydä työtä keikkoina tai kesäksi. Ja syrjäkkeet pitää tavoittaa ja tehdä jotain.
Tätä ideaa myös suosii laajennettu työssäoppiminen, kuuluin siihen kaksi vuotta ja viimeisen kahden vuoden aikana minulla on ensimmäistä kertaa kesäloma :D Koulun ollessa suljettuna (kaikki parin päivänkin kestävät lomat, ei viikonloput) olin työssäoppimassa, mikä lyhensi koko ajan opintojani. Harmi vaan, että laajennetusta työssäoppimisesta mainostetaan liian vähän, koska tämä mahdollistaa nopeamman valmistumisen :)
Mutta,toisaalta haluan tutkinnon pian valmiiksi,opiskelisin kesällä jos olisi järkeviä opiskeluvaihtoehtoja. Järkevintä esseet ja kirjatentit tai joihinkin tutkimuksiin osallistuminen. Oma ratkaisuni on avoimessa/kesäyliopistossa opiskelu.
Mutta,toisaalta haluan tutkinnon pian valmiiksi,opiskelisin kesällä jos olisi järkeviä opiskeluvaihtoehtoja. Järkevintä esseet ja kirjatentit tai joihinkin tutkimuksiin osallistuminen. Oma ratkaisuni on avoimessa/kesäyliopistossa opiskelu. Eniten mahdollisuuksia kirjatentteihin annetaan vasta maisterivaiheessa.
jos jokaine opiskelisi 8-16, siinä ajassa ehtisi lueot, opinnäytetyöät ja gradut ihan hyvin. Monilla vaan jää se akateeminen vapaus päälle ja lorvitaan päivät jotain ihan muuta ja parilla luennolla käydään.
Opiskelu on uuden tiedon omaksumista ja asioiden työstämistä. Kovin hankalaa tuollainen kahdeksan tunnin "työpäivä" vetää putkeen. Pakon edessä sen voi tehdä jos on saatava opinnäyte työ valmiiksi tms. muttei todellakaan tauotta ympäri vuoden.
Etenkin kun töissä on käytävä. Ja mnonesti tuntuu että opiskelija on aina "töissä", opiskeluun kun kuuluu monenlaista muutakin kuin luennolla istuminen. Itse ainakin luen tuntikaupalla juttuja kotona vaikka päivässä olisi vaikka vain yksi kahden tunnin luento.
Opettajille ei olisi mikään ongelma, koska ei ne nykyäänkään paljoa opeta. AMK:ssa opiskelijat tekevät ryhmätöitä ja sitten "opettavat" toisiaan. Opettajien palkat ihan liian isot siihen nähden minkä verran tekevät töitä.
Tutkijoitahan ne valtaosa on.
Työtön opiskelija on kesällä täysin sossun armoilla. Ja lukion tosiaan ehtii käydä hyvin siinä 3 vuodessa, 4-vuotinen opiskelu lukiossa pitäisi olla poikkeus.
syys- ja kevätlukukausille. Olin vieläpä oman alani töissä. Ehkä jos tehtäisiin roima korotus opintorahaan, niin voisi olla mahdollista opiskella ympäri vuoden, mutta mistä rahat?
ihmettelin monta vuotta yliopistolla, että kuinka tehotonta KAIKKIEN resurssien käyttöä se on, että lukuvuosi alkaa syyskuun puolessa välissä ja loppuu joulukuun alkuun ja alkaa tammikuun puolessa välissä ja loppuu huhtikuussa, joku hassu luentosarja saattoi just ja just mennä toukokuun alkuun. Ja nuo loppuajat luentosalit seisoi tyhjänä, opettajat teki "tutkimustyötä", muu henkilökunta en tiedä mitä ja opiskelijat myi vaatteita Stockalla (eli ei edes alansa hommissa).
Muistan tämän turhautumisen omalta opiskeluajaltani. Toisaalta täysiä kursseja ei voi pyörittää lomien takia, koska käytännössä melkein kaikkien tutkijoiden lomat ovat samaan aikaan.
Kannattaa huomata, että perusopiskelija saa käydä avoimen kesäyliopiston luennoilla ilmaiseksi ja suorittaa siis myös siellä kursseja! Ne myös järjestetään useimmiten iltaisin.
t. ope
- Kukahan tämän lystin maksaa, kun nyt jo opetuksen resurssit ovat tiukilla yliopistoissa.
- Ja jotta homma toimisi oikeasti, tulisi kaikki opinnot myllätä jälleen täysin uusiksi.
- Lukukautta on ennenkin yritetty pidentää aloittamalla aikaisemmin ja lopettamalla myöhemmin. Mutta kas kummaa, opiskelijoita ei paljoa näy yliopistolla vapun ja syyskuun alun välillä.
Että periaatteessa ihan hauska idea, mutta käytännössä ei tule onnistumaan ellei tehdän isoja radikaaleja muutoksia, joihin ei varmasti edes kovin helpolla suostuta.
Jos vaikka keskityttäisisiin niihin kansanedustajien lomien määrään ensin ;)
, ei pakkoa mutta mahdollisuus. Lahjakkaat voisi suorittaa kesällä vaikka kuin paljon. Jos ei halua suorittaa, voisi olla töissä (jos niitä saa).