Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häiritseekö muita 'Hetken tie' biisissä kun puhutaan pikkusiskosta?

Vierailija
11.05.2012 |

siis ihankuin kyseessä olis joku 14v tyttönen. Ja sit vielä sisko. No, moootoritie on kuumassakin puhutaan siskosta.

Ja Laura Närhen laulamana (naisen) pikkusisko vasta hölmöltä kuulostaakin =)

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 22:15"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 20:59"]

EI tässä oo mitään tulkinnanvaraista, ääliöt!! Teinipanosta kyse.

t.runoilija

[/quote]

Runoilijana tietäisit, että lyriikka on (lähes) aina tulkinnanvaraista ja sisältää monia eri merkityksiä ja tasoja.

[/quote]

Tulee mieleen yksi toinen keskustelu täällä, jossa jonkun mielestä "Tuli kirkkoon mies ja lapsi"- laulussa lauletaan vain ja ainoastaan kuolemasta. Mielipidettä ei saatu muutettua, vaikka osoitettiin runoilijan innoituksena olleen pienen Pekka Puskan kirkkoreissu ja ihmeteltiin, miksi hautavärssy olisi niin suosittu rippikouluissa. :D

[/quote]

Kuulostaa hauskalta. Linkkiä ketjuun?

Vierailija
42/61 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa tulee hyvin esiin se, miten tulkinnanvaraisia lyriikat voivat olla :D Hetken tie voi ihan hyvin olla elämän kiertokulusta, sisarusrakkaudesta tai alaikäisen panemisesta. Itse olen aina ajatellut sen olevan yhden yön suhteista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, biisithän saa tulkita miten haluaa.

Vierailija
44/61 |
25.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan oikeasti mistä tää biisi kertoo?

Oikeasti en keksi mitään kivaa selitystä että puhutaan pikkusiskosta ja takkuisista hiuksista rinnoilla. Musta tosi ällöä jos puhutaan jostain seksikumppanista pikkusiskona???

Vierailija
45/61 |
25.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon miettinyt tota kohtaa et niin monin kasvoin ennenkin sä vierelläni maannut oot.

Mä tunnen sinut pikkusisko,

Me vaikka vasta kohdattiin.

Niin monin kasvoin ennenkin

Sä vierelläni maannut oot.

Vierailija
46/61 |
25.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...no ei mua koskaan ole häirinnyt, täytyy olla kyllä aika omituinen mielikuvitus, jos tästä tosi upeesta rakkauslaulusta löytää jotain "saastaista"...siinä puhutaan sielun sisaresta, pitää tuntea hieman Tehiksen Oton ajatus maailmaa biisin ymmärtääkseen, hieman semmoinen hippihenkinen biisi mielestäni. Eipä kummastuta, että tälläisellä palstalla siitäkin tehdään jotenkin ihan kamala biisi:) siis sanat eivät kerro KIRJAIMELLISESTI pikkusiskosta, luulin, että kaikki sen tajuavat. Vertaa: Pelle Miljoonan Moottoritie on kuumaa, Siinäkään SISKO ei tarkoita oikeaa sisarusta. Höpsöt:)

Vierailija
47/61 |
25.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku jo sanoi, kertoo yhden yön seksisuhteesta. Tuo "monin kasvoin" tarkoittaa just sitä, että laulajalla ollut ennenkin monia yhden yön suhteita. Eli "samaistaa" nää kaikki yhden yön tytöt. Ja siksi käyttää sanoa sisko, että ei rakasta tätä panoa (miten voisi kun juuri vasta tavannut) mutta tuntee kuitenkin lämpöä ym. tätä panoa kohtaan. Ja siksi käyttää sanaa sisko, eli pano merkitsee laulajalle kuitenkin enemmän kuin kuka tahansa tyyppi.

Minusta on älytöntä että Laura Närhi laulaa tätä kappaletta! Sekä sanoiltaa että muutenkin, pilaa koko kappaleen. Tehari on ainoa oikea bändi joka tätä voi esittää. Muiden esittämänä kuulostaa liian lällyltä.

Vierailija
48/61 |
25.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sielunkumppani on täydellinen sana selittämään mitä sisko tässä tarkoittaa!!

Vierailija
49/61 |
25.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kunnolla sanoja kuunnellut, mutta saanut kuitenkin sen käsityksen ettei siinä siskosta lauleta. sen takia alun pikkusisko juttu on outo.. Mitä sillä tarkoitetaan?

Vierailija
50/61 |
25.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kunnolla sanoja kuunnellut, mutta saanut kuitenkin sen käsityksen ettei siinä siskosta lauleta. sen takia alun pikkusisko juttu on outo.. Mitä sillä tarkoitetaan?

Ehkä nyt kappaleen kuunteleminen on mielekkäämpää :-D

Vierailija
51/61 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tulkinnut sen niin että pikkusisko jutulla tarkoitetaan vähän samaa kun yrität kertoa jollekin että "mä rakastan sua niinku siskoo " .. biisin sanoittajalla otolla on narsistinen persoonallisuushäiriö johon kuulu esimerkiksi se että pitää itseään aina jotenkin parempana sekä muiden hyväksikäyttö .. joten voin kuvitella että otto on aika monesti sanonut tytöille että "sä oot mulle kuin sisko "

Vierailija
52/61 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun hetken vain sut pitää saan 

Ja unohtaa. "

Aattelin aina että tuo tarkoittas yhden yön suhteita. Mutta nykyään aattelen myös että se voi tarkoittaa että koko elämä on ohi vain hetkessä joten syytä iloita siitä ennen kuin kaikki on omalta osalta ohi eli unohdettu :)

Vierailija
53/61 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse, mielestäni biisi kertoo tosiaan tuosta sielunsiskosta. Ei tarvisi vaihtaa kuin sana pikkusisko, johonkin mieheen viittaavaan ja takkuiset hiukset rinnoilla, esimerkiksi takkuisiin hiuksiin tyynyllä niin biisi kuvaisi täydellisesti omaa suhdetta mieheeni.

"Tunnen sinut pikkusisko, vaikka vasta kohdattiin." = yhteenkuuluvuuden tunne heti.

"Niin monin kasvoin ennenkin sä vierelläni maannut oot" = Minun monta edellistä suhdetta, joista olen etsinyt ja toivonut tätä nykyistä sielunkumppaniani. 

"Takkuiset hiukset rinnoillasi, aamuyön utu silmissäs. Kuin lihaksi ois tulleet, kasteiset niityt, unen laaksot" = Aamulla kun se toinen on siinä utu silmissään ja on hyvä olla, tuntuu kuin ne haaveet joita siitä sielunkumppanistaan on nähnyt unissaan tai siellä kasteisilla niityillä haaveillessaan on käynyt toteen. Ne ei ole enää haaveita vaan lihaa, totta. 

"Kun yössä yksin vaeltaa, voi kaltaisensa kohdata. Ja hetken tie, on kevyt kaksin kulkea" = Kun ei täytä sen toisen paikkaa kenellä vain, voi tavata kaltaisensa, jonka kanssa hetken tie (=elämä) on kevyempi kulkea.

"Ei etäisyys, ei vuodetkaan, ei mikään meitä erota. Kun hetken vaan, sut pitää saan ja unohtaa." = Etäisyys eikä vuodet voi erottaa sielunkumppaneita toisistaan. Vain hetken (=elämän) voin pitää mieheni ja unohtaa yksinäisyyden.

"Kun unessasi pikkusisko, kuupurrellasi purjehdit. Ja aamutähti otsalla astelet yön laitoja." = Viittaa mielestäni sielunsiskon haaveisiin ja uniin, joissa lähes kaikki on mahdollista. 

"Sateiset saaret lännen äänet, kirsikan kukat Japanin. Niin etelä ja pohjoinen, kaikki meitä varten on" =Yksinkertaisesti maailma on avoin, kaikki on meille ja yhdessä voimme tehdä mitä vain.

"Ikuisuus yksi huokaus vain, yksi yö kuin koko elämä. Tuoksussasi keväät tuhannet" = Ikuisuus on yksi huokaus vain, niin lyhyt, liian nopeasti ohi. "Kontrastina" yksi yö kuin koko elämä, eli koko elämä tuntuu olevan tässä ja nyt. Ensimmäinen yö yhdessä tuntuu yhtä arvokkaalta kuin koko elämä. Tuoksussasi keväät tuhannet = Niin paljon kaikkea hyvää, josta olen haaveillut.

"Ei etäisyys, ei vuodetkaan, ei mikään meitä erota. Ja hetken tie, on kevyt kaksin kulkea." = Mikään ei erota meitä, elämä on kevyt kulkea yhdessä.

Ja tosiaan, sanoituksiahan voi tulkita tosiaan monella tapaa. Mä olen kai yltiö romantikko kun tulkitsen näin, mutta juuri tuollaiset tunteet mulla oli kun tapasin mieheni ja on edelleen =)

Vierailija
54/61 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olen itse korvannut pikkusiskon Vietkongilla. Se vaan kalskahtaa korvaan fiinimmältä.

Vierailija
55/61 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse. Sisko voi olla sisko tai ystävä, oli laulaja mitä sukupuolta tahansa (Tehosekoitin). Siuhde on joka tapauksessa läheinen. 

Ihmisten välillä on monenlaisia suhteita ja vain osa niistä on seksuaalisia, romanttisia rakkaussuhteita - jos ap jotenkin viittaa siihen. 

Vierailija
56/61 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtakaa mielessänne pikkusiskon paikalle hirmulisko, heti tuntuu paremmalle :) AV-Mamma Remix

Vierailija
57/61 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet puhuvat tässä että ymmärtävät hyvin sanan "sisko" käytön. Niin! Mutta siinä on "pikkusisko" joka on ihan eri kuin sielunsisko. Sisko olisi ok, sielunsisko ok, mutta pukkusisko. On nuori, on viaton, miten sellainen voi olla sielunkumppani, muuta kuin lihallisessa merkityksessä...

Vierailija
58/61 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näemmä aika sivistymätöntä tai nuorta jengiä linjoilla. Olen tabulla liikkeellä, joten jätän juttuni lyhyiksi, mutta kiinassa kun puhutaan pikku siskoista niin tarkoitetaan auttamatta tyttöystävää.. ja tapa on ollut suomessakin, ainakin joissain määrin, vuosikymmenistä ja trendeistä riippuen. Musta toi biisi on sitä paitsi ihana.

Vierailija
59/61 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja. Eihän kyseessä ole "pikkusisko" vaan pikku sisko, vivahde-ero siis. Ei sukulainen, vaan pienikokoinen henkilö, jota sanotaan siskoksi. Sisko on varsinkin tässä asiayhteydessä parempi ilmaisu kuin tyttö tai nainen (Mä tunnen sinut pikku tyttö. Juuei). Ja jos laulaja olisi laulanut pikku Jennistä tai pikku Maijasta niin henkilöityminen olisi ollut vahvaa. Sitäpaitsi, sisko sanan käyttö oli aika kova juttu tuolloin suomalaisissa pseudohippipiireissä.

Vierailija
60/61 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut sen näin;
Jotkut poika ja tyttö, joilla ei kummallakaan mene kovin hyvin, tapaavat sattumalta. Se tytön olemassaolo korjaa hetkeksi sen pojan yksinäisyyden ja tyhjyyden tunteen. Ajattelin että "Niin monin kasvoin ennenkin sä vierelläni maannut oot" meinaa niitä ihmisiä, jotka ovat aiemmin korjanneet sen pojan tyhjyyden tunteen. Eli välttämättä se pojan ja tytön välinen suhde ei ole niin oleellinen juttu, vaan se pojan mieli. Itsekin tunnen ihmisiä, jotka ovat hukassa ja yrittävät täyttää tyhjyyden tunnetta irtosuhteilla, päihteillä, shoppailulla.. Milloin milläkin. Ja silloin kun saa sen tyhjyydentunteen paikattua hetkeksi, tuntuu siltä että pystyy mihin tahansa. "Niin etelä ja pohjoinen kaikki meitä varten on".
Ja "Ei etäisyys, ei vuodetkaan, ei mikään meitä erota. Kun hetken vaan sut pitää saan ja unohtaa." Tarkoittaa luultavasti sitä, että poika vannoo muistavansa kyseisen tytön ikuisesti. Tuskin, mutta vannoo kuitenkin.