Tämmösiä eväitä Englannin kouluissa ja suomalaiset niuhot vaan valittaa!
Kommentit (35)
ranskalaisista on kai ihan äskettäin luovuttu.
Mä kun aikoinaan asuin isän työn takia pari vuotta englannissa niin eväillä siellä koulussa pärjäiltiin. Itse tykkäsin siitä tosi paljon koska brittiruoka on yök mutta äitini mukaa pakkaamat salaatit, itseleivotut leivät ja hedelmät olivat nam.
Olen usein toivonut ettei Suomessakaan lasten tarvisi syödä kouluruokaa. Minusta sen laatu on niin paskaa että mielelläni pakkaisin mieluummin lapsille eväät mukaan, ja lapsetkin jättäisivät mieluusti koulupöperöt syömättä.
Kerroin täällä kuinka Palmian listalla on mm. lihapiirakkaa leikki-ikäisille ja johan minut leimattiin valehtelijaksi. No, katsoinpa tänään päiväkodin ruokalistaa ja mitäs siellä komeilikaan välipalana: nakkisämpylää!
Mä kun aikoinaan asuin isän työn takia pari vuotta englannissa niin eväillä siellä koulussa pärjäiltiin. Itse tykkäsin siitä tosi paljon koska brittiruoka on yök mutta äitini mukaa pakkaamat salaatit, itseleivotut leivät ja hedelmät olivat nam.
Olen usein toivonut ettei Suomessakaan lasten tarvisi syödä kouluruokaa. Minusta sen laatu on niin paskaa että mielelläni pakkaisin mieluummin lapsille eväät mukaan, ja lapsetkin jättäisivät mieluusti koulupöperöt syömättä.
Ylemmillä luokilla ainakin onnistuu.
jamie oliverin kampanjan seurauksena muutama vuosi sitten ruoat muuttui ihan kokonaan. tavallista kotiruokaa saavat suomen koulujen tyyliin. tanaan on balti-currya riisilla, jalkkaria en muista. eilen oli uunikalkkunaa ja pottuja.
Ylemmillä luokilla ainakin onnistuu.
Meillä on lapset vasta ala-asteella ja siellä ei onnistu. Kyselin joskus opettajalta tästä ja sain vastaukseksi aika tuohtuneen palopuheen siitä miten kouluruoka ei ole pelkkää ravitsemusta vaan myös sosiaalinen tapahtuma ja uusien makujen ja tapojen opettelua, ja olisi myös paha asia jos varakkaat alkaisivat syödä erikseen omia "hienoja" ruokiaan ja kouluruokalassa kävisi vain ne joilla ei ole varaa muuhun.
Ymmärrän sinänsä tuonkin aspektin mutta jotenkin tuntuu tylsältä laittaa lapset syömään sellaista ruokaa mitä ei ikinä kotona syötäisi sen huonon ravintoarvon ja maun takia koulussa. Meillä ei karpata mutta karppaavien perheiden äideiltä olen kuullut vähän samaa että harmittaa että koulussa lasten täytyy syödä hiilarihöttöä.
Olisipa kiva jos ihmisille annettaisiin edes vähän vastuuta ravitsemuksestaan. Japanissa äidit laittavat lapsilleen kouluun eväät joka ikinen päivä, nurisematta. Toki ruokalasta saa ruokaa, jossei eväitä ole. Ja tuskinpa lapset alkavat katsomaan mitä toiset syövät; "en leiki sun kaa kun sulla on eväät ja mulla ei". Niin suomalainen juttu tämä että jos yhdellä ei ole jotain, niin eipä sitä sitten saa olla muillakaan...
Mielelläni laittaisin pojalleni päiväkotiin eväät. Eilisen jämäruokia ne lähinnä olisivat, mutta ainakin itsetehtyä, hänelle sopivaa kotiruokaa. Jos ei olisi mahdollisuutta lämmittää eväitä, sitten varmaan täytettyjä voileipiä kera hedelmien yms. Terveellisempiä ne silti olisivat kuin Palmian hodarit ja lihikset...
Paljon laadukkaampaa ruokaa joku kunnollinen voileipä on kuin jauhomuusi ja ulkomaalaiset rustolihat
englantilaisilla pilteillä. Ihmekös tuo että onkin niin sairasteleva kansa.
satojen oppilaiden ruokien lämmittäminen. Vai jenkkitapaan sipsipussi, cokis ja suklaapatukka?
tunneta ja sitä on monta keraa ollut todella ikävä, päiväkotilaiset elävät myös päivän pelkällä leivällä ja hedelmillä, satunnaisesti saattavat saada lämminä ruokaa... Suomalaiset eivät ymmärrä kuinka hieno asia ilmainen koulu- ja päiväkotiruokailu on.
t.äiti joka tekee neljät eväät joka aamu + jotain itselle töihin
Lisäksi juuri joku hedelmä, jogurtti tms. ja vettä/maitoa/mehua, niin ihan kunnon lounashan tuo on. Samoin salaatit yms. kävisivät varmaan hyvin.
Jos katsotaan ravintoarvoja niin kyllä omat eväät ovat yleensä terveellisempi vaihtoehto kuin koulujen keskuskeittiöiden sörsselit.
Kerroin täällä kuinka Palmian listalla on mm. lihapiirakkaa leikki-ikäisille ja johan minut leimattiin valehtelijaksi. No, katsoinpa tänään päiväkodin ruokalistaa ja mitäs siellä komeilikaan välipalana: nakkisämpylää!
Nakkisämpylä kerran kuuteen viikkoon kun tuhoaa terveyden.
..ja seuraavalla viikolla lihapiirakkaa? Jäätelöä on myös usein, samoin marjapiirakkaa. Nämä ovat mielestäni sellaisia ruokia joita kasvuikäinen lapsi ei tarvitsisi ollenkaan- oletko vilkaissut kalorimäärää, ravintoaineita jne.? Yksi lihis vastaa tavallista lounasta. Sitten ihmetellään kun muksut läskistyvät.
että eväiden tekemiseen menee aikalailla aikaa joka isossa perheessä muutenkin on kortilla, se myös maksaa, koulusta ja päiväkodista saa maidon mutta se on maksullinen, isossa perheessä leipää menee aivan tuhottomasti. Lukioikäiset elävätkin sitten pääsääntöisesti kokiksella. Se että saa 12 vuotta ilmaiset eväät koulusta on todella iso asia!
kyllä, jos eväät pitäisi joka päivä väkästää. Ja vaikka leivät ovat ihan hyviä, niin väitän, että ainakin mun lapset kypsyisivät pian, jos eväänä olis usein leipää, ja väkisinkin olisi. Onneksi päiväkodissa ja koulussa tarjotaan ihan ruokaa.
että eväiden tekemiseen menee aikalailla aikaa joka isossa perheessä muutenkin on kortilla, se myös maksaa, koulusta ja päiväkodista saa maidon mutta se on maksullinen, isossa perheessä leipää menee aivan tuhottomasti. Lukioikäiset elävätkin sitten pääsääntöisesti kokiksella. Se että saa 12 vuotta ilmaiset eväät koulusta on todella iso asia!
mutta ne on nämä nillitinilliti-mammat jotka valittavat joka tapauksessa oli asiat miten tahansa! tekisipä muuten joskus hyvää näiden mammojen nähdä esmes vaikka nälkää,saattaisi valitus ruuasta hiljentyä edes hetkeksi..
Kyllä Suomen koulussa on hyvä ruoka.