Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muiden päiväkodissa tällaista? Huoneista

Vierailija
10.05.2012 |

Eli meidän lapsen päiväkodissa on kolme huonetta ja käytävä missä voidaan leikkiä. Ilmeisesti lapset jaetaan pienmpiin ryhmiin eli voivat valita mihin huoneeseen menevät leikkimään. Nukkari ja toinen huone ovat lyhyen käytävän päässä ja molempiin on ovi. Lapset kun leikkivät näissä niin ovet ovat kiinni. Ainakin kun olen lasta hakenut niin ovet ovat kiinni.

No sitten asiaan. Mua ihmetyttää että hoitajat eivät ole näissä kahdessa huoneessa vaan viettävät aikansa isossa askaretelu/ruokailuhuoneessa tai käytävässä. No hoitajia on kolme eli ei ne joka paikkaan tietysti voi keretä MUTTA

ongelmaksi on muodostuntu nyt se että meidän lapsi on pienin tuossa ryhmässä, juuri 4v. Ja siellä isompien lapsien puolesta puhutaan sitten pimppi ja pippeli juttuja. Tämä asia oli tapetilla jo talvella kun näitä samoja puheita tuli.

Ongelma on mielestäni se että lapsi ymmärtää että kun ei ole hoitajia paikalla vaan "hoitajat ovat kaukana" niin isommat lapset puhuvat näitä juttuja ja yllyttävät meidän 4v:täkin puhumaan. Lapsi on tilanteesta hieman hämillään. Ja keskusteluja ollan käyty siitä että toisen vehkeisiin ei saa koskea eikä omaansa saa näytellä vaan asiasta pitää mennä kertomaan hoitajille.

Mutta miten noi huoneet? Onko teidän päiväkodissa huoneita joissa aikuiset ei vietä aikaa vaan lapset saavat olla keskenään? Oman lapsen puheissa pyörivät tietyt kaverit. Voinko pyytä hoitajia että lapseni ei leikkisi tai jos leikkii niin häntä valvottaisiin noiden lasten seurassa?

anteeksi pitkä sepustus mutta vastatkaa kiltit!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetat soveliaisuustavat kotona, valvova silmäsi ei ulotu kodin ulkopuolelle nyt neljävuotiaan pippelijuttuihin eikä 14-vuotiaana moneen muuhuunkaan, mutta asenteita ja arvoja voit istuttaa.

Päiväkotiin ilmaiset huolesi siitä, että lapset eivät ole katseen alla, jos sattuu esim. tapaturmia.

Vierailija
2/9 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa pitää olla aina myös aikuinen paikalla samassa tilassa jossa lapset leikkivät, voi toiki poiketa hetkeksi esim hakemaan jotain mutta pääsääntöisesti pitäisi olla läsnä. Ottaisin asian puheeksi päiväkodissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on paljon huoneita ja lapset saavat viettää aikaansa missä haluavat. huoneet on jaettu teemojen mukaan, on piirrustushuone, jumppahuone, löhöilyhuone, palikkahuone jne.

hoitajat ovat yleensä aulassa jossa on pöydät ja siinä he kahvittelevat. lapset juoksevat siitä ohi eri huoneisiin. välillä hoitajat istuvat niissä huoneissa mutta ei aina. kuulemma lapset eivät ole vankilassa eikä heitä voi vahtia koko ajan vaan heille pitää antaa aikaa oppia itsenäisiksi ja puuhastella omiaan. ei ole kuulemma hyväksi olla koko aika aikuisten silmien alla. meillä ongelma eivät ole rumat sanat sillä minun lapseni eivät niitä ime toisista, tietävät että niitä ei saa sanoa, mutta ongelma on meillä se, että päiväkodissa on tosi "villejä" lapsia jotka lyövät toisia. ohimennessään mottaavat vastaantulijaa. tästä en pidä lainkaan! ja hoitajat eivät näe tätä kun eivät ole paikalla... ja sitten sitä ei ole tapahtunutkaan... vaikka lyöty lapsi kertoo siitä :( tästä en pidä!

Vierailija
4/9 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieltä 3sen kanssa. Huoneet ovat niin pieniäkin että aikuinen ei sinne mahdu jos siellä on neljä lasta leikkimässä kotia, tai sitten nukkari jossa ei ole edes mitään tuolia tai vastaavaa jossa aikuinen voi istua.

Niin ja puhutaan 4v:n kanssa asioista mutta on oikeasti vielä niin pieni noiden isompien rinnalla ettei oikein osaa toimia tilanteessa. Ja ymmärrän että lapset haluavat puhua pimppi ja pippeli -juttuja se on ihan normaalia. Mutta sitten jos niitä ruvetaan näyttelemään niin pitäs jo puuttua asiaan.

Aijon puhua asiasta päiväkodissa, mutta mietin juuri tuota miten otan asian esiin. Ollaan tosi tyytyväisiä kyllä hoitajiin muuten...

Vierailija
5/9 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...olen ymmärtänyt, että teillä leikitään näin - lapseni x on kertonut tämmöisiä juttuja - nämä pimppa/pippeli-jutut on ihan tavallisia tietysti - olen kuitenkin ymmärtänyt, että siellä on ollut alapään näyttämisiä ja lapsi on kovin hämmentynyt. Onko teillä käsitystä siitä, mitä on tapahtunut/että tuollaista tapahtuu...

Tyyliin "tämä on luonnollista, mutta lapset voi mennä liian pitkälle asiassa ja jollekin tulla paha mieli" - "minust tuntuu, että oma lapseni pienimmäisenä on alakynnessä" - jotain tuommoista siis.

Vierailija
6/9 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät pääse kokeilemaan samoja lääkärileikkejä ja pyllyn näyttämisiä kuin itse olette harrastaneet. Mitä vahinkoa siitä teille tuli??

Vierailija
7/9 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät pääse kokeilemaan samoja lääkärileikkejä ja pyllyn näyttämisiä kuin itse olette harrastaneet. Mitä vahinkoa siitä teille tuli??

Niin ei ne kaikki tilanteet aina niin mukavasti kaikkien kohdalla mene, vaikka kyse onkin normaalista uteliaisuudesta. Kiusaamisen voi ulottaa niin ruokailuun, peseytymiseen, pimppaleikkiin kuin mihin tahansa palikoiden rakenteluun.

Vierailija
8/9 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni silti erikoinen koska lapsi on isompien armoilla. Eli siirettiin pienempien ryhmästä isompien ryhmään koska on todella sosiaalinen ja vaikuttaa vanhemmalta kuin on. Mutta sitten nämä alapääjutut on ehkä vähän vanhemmille, en tiedä ymmärrättekö mitä tarkoitan. Tiedän että ne on normaaleja, mutta tilanne voisi olla toinen. Tunnen että lapseni on ala kynnessä eikä voi puolustautua kun hämmentyy isompien lasten jutuista. Toki häntäkin asiat kiinnostaa eikä siinä mitään, mutta joku turva pitäsi olla. Koska puheissa selviää myös se että hoitajille ei saisi asioista kertoa. Eli sommat painostaa.

Ja kyllä mäkin olen lääkärileikkejä leikkinyt, mutta vähän vanhempana ja kotoa saman ikäisten kanssa. Se vuoksi tilanne mua häiritseekin.

kiitos vinkeistä ap

5nen oli myös ap

Vierailija
9/9 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on varsin tavallinen tilanne päiväkodeissa että lapset yksin leikkimässä eri tiloissa. Tämä ei ole itse asiassa sallittua. Koska henkilökuntaa usein liian vähän paikalla on näitä tilanteita valitettavasti melko runsaasti.Tämä on yksi niistä lukuisista asioista joista vanhempien tulisi ottaa lapsensa päiväkodissa selvää.Hoitajat eivät tästä ymmärrettävästi oma-aloitteisesti kerro vaikka vanhempien tulisi olla tietoisia tästä varsin tärkeästä lapsensa hoitoon ja turvallisuuteen liittyvästä asiasta. Huolesi oman lapsen kohdalla on mielestäni aivan oikeutettua, pienet lapset tarvitsevat aikuisen apua niin monen asian kanssa että heidän läsnäolo tai kuulolla olo on juuri se joka auttaa lapsia säilyttämään turvalliset rajat myös omissa leikeissään.Kysykää siis vanhemmat miten usein lapset päiväkodeissanne ovat ilman hoitajan läsnäoloa ja vaatikaa tyhjentävä vastaus tähän! Tämä varmasti vaikuttaa myös päiväkodin suhtautumiseen tässä asiassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän